Truecontol Voltmod potmeter fikte uit ..

Pagina: 1
Acties:

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025
Ik heb dus net de voltmod gedaan op mijn truecontrol voor de 3.3 v ( aangezien mijn 3.3 v op mijn lanparty niet boven de 3.2 volt uit te kijgen is .. ( ook niet als mijn voeding al 3.4 volt op de 3.3 lijn geeft )

ik alles gesoldeerd en die bay aangesloten .. op de bay de 3.3 v op helemaal uitgedraaid .. de potmeter op maximale weerstand gedraaid ..

weerstand gemeten over de - en de 3.3 waar de mod op zit .. was goed ..

de voeding aangezet met het trucje met het nietje ... en meten met de multi

3.3 was 3.2 v ... dus ik draaien voorzichtig aan de potmeter .. geen verhoging .. ik nog verder draaien .. nog niets .. nog verder rook uit de potmeter :'(

wat heb ik fout gedaan ?

ik heb de volgende schema gebruikt :

http://home.tiscali.nl/syzwarez/mod_alim.jpg

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-02 16:10

Syzzer

Prutser

Ik heb mijn mod ook exact volgens dat schema gedaan en die werkt nu al een maand of 9 probleemloos. Ik zou dus echt niet weten wat hier mis was :? .

Enige wat ik me kan bedenken is een brakke pot, maar dat zou wel heel stom toeval moeten zijn dan ...

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Je hebt m aan de 3.3 sens gedaan ? en niet gewoon op de 3.3 lijn :P lijkt me niet maar kan niets anders bedenken want als je m volgens dat schema doet werkt ie gewoon.

Verwijderd

Te weinig vermogen potje?

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Maakt niet uit :)
Dit werkt gewoon met elke pot goed.

[ Voor 12% gewijzigd door Tjaps op 05-07-2004 17:13 ]

• Maku
The Doctor schreef op 05 juli 2004 @ 17:11:
Je hebt m aan de 3.3 sens gedaan ? en niet gewoon op de 3.3 lijn :P lijkt me niet maar kan niets anders bedenken want als je m volgens dat schema doet werkt ie gewoon.
OP het dunne draadje :)

ik heb nog 1 pot over maar die wil ik niet mollen :( ..

ps ik heb 4 weerstanden parralel gezet om 10 ohm te krijgen misch maakt dat uit ??

Verwijderd

parallel?

Welke waardes hadden die? Bij serie is de totale weerstandwaarde de waarden opgeteld van alle weerstanden, maar bij parallel geld een andere berekening:

1/Rtotaal = 1/R1 + 1/R2 + 1/R3 + 1/R4

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 17:36 ]

• Maku
toen ik ze in elkaar gedraaid had heb ik 12ohm gemeten .. 4x 47 ohm d8 ik

kan het nu zijn dat me voeding mol is ??

en als ik nu me laatste pot er op monteer en hij gaat weer mol dan zit ik .. ik heb morgen een lanparty vandaar ... euhm .. is er een combinatie waarbij de pot door zou branden .. ?? dan kan ik misch alles nog es na kijken ..

[ Voor 65% gewijzigd door Maku op 05-07-2004 17:38 ]

Verwijderd

O, oké, dan klopt het wel ongeveer: 1/(4x(1/47))= 11,75 Ohm (met 5 zit je op 9,4 Ohm)

Even wat anders: was die voeding belast toen je ging testen/bijstellen?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 17:40 ]

• Maku
onbelast ... had m met een nietje aangezet

Verwijderd

Lijkt mij dat je jezelf vergist heb met solderen.. Die sense draad doet namelijk niks behalve "sensen" :P Doe je het potje op de 3.3V lijn dan gaat er VEEL ampere door en is hij dus ook zo kapot.

Voeding hoeft niet per se stuk te zijn.

• Maku
Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 17:54:
Lijkt mij dat je jezelf vergist heb met solderen.. Die sense draad doet namelijk niks behalve "sensen" :P Doe je het potje op de 3.3V lijn dan gaat er VEEL ampere door en is hij dus ook zo kapot.

Voeding hoeft niet per se stuk te zijn.
Nop 100% zekerrrr weten dat ik de juiste draadjes heb ...

me vorige pot gaf trouwens minder weerstand dan me nieuwe ... dus ik denk dat het een gare pot was ... de ander zo ff solderen ...

offtopic:
Net ondertussen even me 3x120mm rad ( HTF 2.1 Triple Heatkiller 8) ) in me top gebouwd >:)

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
Btw, ik krijg op mn infinity mn 3,3v ook maar net boven de 3,2 (schommelt tussen de 3,2 en 3,25v)
Volgens mij komt dit vaker voor op die planken, miss lossen heatsinks op je mosfets het op ofzo (als je die nog neit hebt)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Maku
El Snorro schreef op 05 juli 2004 @ 19:26:
Btw, ik krijg op mn infinity mn 3,3v ook maar net boven de 3,2 (schommelt tussen de 3,2 en 3,25v)
Volgens mij komt dit vaker voor op die planken, miss lossen heatsinks op je mosfets het op ofzo (als je die nog neit hebt)
net me 2e potmeter doorgefikt .. was ook gewoon goed aangesloten .. kon niet hoger dan 3.45 v .. toen potmetertje voorzichtig open gedraaid .. en ptsss rook ...

verder is alles gekoeld ...

• geforce666
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-01 23:56

geforce666

a.k.a Jan (nl)

ik post even namens Maku (hij zit nu in de auto dus)
zijn vraag is:

wat voor weerstand je nodig hebt om 3.5 Volt te krijgen

(hij heeft nu alleen nog maar 50 & 500 ohm liggen)

• Maku
geforce666 schreef op 05 juli 2004 @ 20:21:
zijn vraag is:

ben weer thuis ... ipv de potmeter dus ..

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:39

casemodder

--->

ff een n00b vraagje, kan ik hiermee de 3.3 voltlijn van mijn voeding ook opkrikken want die is maar 3.14 volt bij mij, of moet ik gewoon een nieuwe voeding kopen en die Q-tec 300 watt in de kliko gooien?

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Verwijderd

De Qtec heeft niet voor niets een vermelding in de Troubleshooter. :Y)
Vooral de 300'er is een erg benepen model, de 550'er is al een stuk beter (met 422Watt continue). Al raad ik niemand aan om voor overklokken een budgetvoeding te nemen van <80 euro.

Voor de Qtec's is er wel een +5V voltmod: Verwijderd in "Q-tec voedingen ervaringen topic" - moet je alleen even goed controleren of die stuurIC (TL494CN) wel hetzelfde is.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 22:40 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:18

Exigence

dnkroz

casemodder schreef op 05 juli 2004 @ 21:57:
[...]

ff een n00b vraagje, kan ik hiermee de 3.3 voltlijn van mijn voeding ook opkrikken want die is maar 3.14 volt bij mij, of moet ik gewoon een nieuwe voeding kopen en die Q-tec 300 watt in de kliko gooien?
Nope, een Qtec heeft geen sense-lijnen :)

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:39

casemodder

--->

Ok bedankt, de kliko dus met dat ding >:)

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:17

sapphire

Die-hard pruts0r

mijne ging ook letterlijk het raam uit ;)
Weer over die vmod, ik heb op mijn TP 480 de 3,3v lijn ook gemod en de eerste keer lukte het bij mij ook niet omdat het potje wat er tussen hing gewoon na 3 seconden ofzo overleed :|, dus een gare pot is gewoon mogenlijk hoor .

Gabriël AM5

• Exigence

Exigence

dnkroz

casemodder schreef op 05 juli 2004 @ 22:38:
Ok bedankt, de kliko dus met dat ding >:)
offtopic:
Heb je ook een emailadres.... of msn?

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Is pin 11 de sense ingang van de 3,3V voeding? In dat geval zit die potmeter aan de verkeerde kant van de 10 ohm weerstand.

Wie heeft dat schema bedacht? Zo stook je inderdaad potmeters op, dat is niet meer dan logisch. De 3,3V kan meer dan 40A leveren, een potmetertje blaast er zo uit als je 'm naar de massa toe draait - de stroom loopt hyperbolisch op ( I = 3,3 / R )

Ook als het goed is aangesloten is het een (CPU)levensgevaarlijk schemaatje. Ik zou een 100 ohm weerstand in serie met de potmeter zetten zodat je nooit boven de 3,6V kunt komen.

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

joopv schreef op 05 juli 2004 @ 23:01:
Is pin 11 de sense ingang van de 3,3V voeding? In dat geval zit die potmeter aan de verkeerde kant van de 10 ohm weerstand.

Wie heeft dat schema bedacht? Zo stook je inderdaad potmeters op, dat is niet meer dan logisch. De 3,3V kan meer dan 40A leveren, een potmetertje blaast er zo uit als je 'm naar de massa toe draait - de stroom loopt hyperbolisch op ( I = 3,3 / R )

Ook als het goed is aangesloten is het een (CPU)levensgevaarlijk schemaatje. Ik zou een 100 ohm weerstand in serie met de potmeter zetten zodat je nooit boven de 3,6V kunt komen.
Euu ja de 3.3 kan vast 30A leveren maar dat heeft hier niets mee te maken.
Over de sens loopt niet veel stroon afaik.

ene waarom wil je niet boven de 3.6 >:)

• joopv
  • Niet online
Kennelijk was ik niet duidelijk genoeg.

Die sense ingang heeft inderdaad maar weinig stroom nodig. Maar hij is aangesloten op de 3,3V op het mainboard, om daar de spanning te meten.

Vervolgens wordt de 3,3V uitgang van de voeding bijgeregeld zodat de sense ingang ook daadwerkelijk 3,3V meet op het mainboard. Op deze manier worden de verliezen in de bakebeling en connectoren gecompenseerd.

De bedoeling is kennelijk om - via een spanningsdeler met 2 weerstanden - de mainboard spanning te kunnen regelen. Je belazert de voeding door de spanning die hij op de sense ingang meet te verzwakken. De voeding regelt de 3,3V uitgang altijd zodanig bij dat de sense ingang 3,3V ziet. Als je een 10ohm - 90ohm spanningsdeler maakt zal de spanning dus 3,67V worden omdat er dan 3,3V op de sense ingang overblijft.

<poging tot ascii-art maar weer weggehaald>

Uuit = R2/(R1+R2) * Uin oftwel
Uin = Uuit * ((R1+R2)/R2)
waarbij Uuit door de voeding op 3,3V gehouden wordt.

Die R2 is de potmeter. Stel dat die op 90ohm staat ingesteld, dan moet de Uin 3,67V worden om de sense ingang 3,3V te laten zijn. (3.3*100/90)

Tot zover een stukje basic electriciteitsleer.

Anyway - in het plaatje op die website staat R2 (de potmeter) aan de andere kant van R1 (10 ohm) aangesloten en dat zal dus nooit gaan werken.

Bovendien - zelfs al staat die potmeter aan de goede kant aangesloten - dan is het nog steeds een gevaarlijke manier om de spanning te regelen. Vul maar eens R2=1 ohm in de bovenstaande formule in en bedenk dan maar eens of je dure CPU dat gaat overleven.

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Zal wel zo zijn maar toch werkt t bij iedereen zonder problemen zoals het op die tekening staat.

• joopv
  • Niet online
Hmm tja ik zie mijn eigen dwaling nu ook in - die werd veroorzaakt door het feit dat die ATX 'sense ingang' een soort goedkope hack is ipv een echte sense lijn.

Enkele punten wat fout zou kunnen gaan:

- Deze was al gemeld: Op die tekening is er geen verschil te zien in de kleur van de draden. Er is een dikke oranje en een dunnere bruine draad die beide in pin 11 van de ATX voedingsconnector uitkomen. In welke draad is die 10 ohm weerstand opgenomen? (moet in de dunnere bruine draad zitten).

- Het zou kunnen zijn dat een ultragoedkope voeding helemaal geen sense lijn heeft maar dat de bruine sense draad in de voeding gewoon keihard aan de 3,3V zit ipv aan een regelcircuit. In dat geval blaas je inderdaad gewoon de potmeter op als je 'm naar 0 ohm toe draait.

- Bij 10 ohm in serie met 3,3V loopt er enkele honderden mA's als de potmeter in lage standen staat. Dat zijn enkele watten die gedissipeerd moeten worden. Een simpele potmeter kan dat niet aan en begint te stinken/verbranden. Oplossing: zet b.v 50 ohm in serie met de potmeter.

[ Voor 3% gewijzigd door joopv op 06-07-2004 01:29 ]

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

joopv schreef op 06 juli 2004 @ 01:27:
- Bij 10 ohm in serie met 3,3V loopt er enkele honderden mA's als de potmeter in lage standen staat. Dat zijn enkele watten die gedissipeerd moeten worden. Een simpele potmeter kan dat niet aan en begint te stinken/verbranden. Oplossing: zet b.v 50 ohm in serie met de potmeter.
Das mayb ook niet helemaal waar ik gebruik namelijk cheap-ass potjes om dit soort mods te doen en dat werkt echt prima.

@maku: ik lees nu pas dat je een truecontrol hebt mayb dat daar het probleem zit ? aangezien die al een soort "premodded" is? Meet eens wat de weerstand is als de potjes uit je frontpannel op z'n laagst staan (dus als je het hoogste voltage krijgt).

[ Voor 21% gewijzigd door Tjaps op 06-07-2004 02:06 ]

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-02 18:21

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Ik heb exact hetzelfde gehad als jou de mod werkt niet idd.
Ik heb het opgelost door het draadje aan het begin van de weerstand te solderen ipv erna.....

Toen deed hij het wel bij mij :)

Turn it off and on again.

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Ik heb _exact_ dezelfde mod op mijn TrueControl550 gedaan en die werkt helemala perfect hier. Standaard 1/4 watt weerstandje, standaard potje (blauw balkje geval).

@joopv:
Hij heeft dus geen goedkope voeding en de sense-draad van een Antec is ook gewoon oranje, alleen wat dunner dan de echte 3.3V draad. Wat betreft hoge voltages: zodra ik mijn voding boven de ~ 3.9 - 4.0V draai, schakelt hij zichzelf uit, dus je CPU is echt wel veilig (afgezien van t feit dat je Vcore van de 12V of 5V wordt gehaald over t algemeen).

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:09

Epsilon

SmokeyTheBandit schreef op 06 juli 2004 @ 08:39:
Ik heb het opgelost door het draadje aan het begin van de weerstand te solderen ipv erna.....

Werkt wel :), dan heb je hem in eerste instantie aan de verkeerde kant gezet. Het enige wat het dan doet, is bijregelen als je snel aan de potmeter draait.

Als je hem uitvoerd zoals op de tekening, gaat het gewoon goed en kun je het mooi instellen van 3v tot 4v (bij mij altans, ik hoor verhalen over PSU's die niet over de 3.6v gaan).

• joopv
  • Niet online
... en kun je het mooi instellen van 3v tot 4v (bij mij altans, ik hoor verhalen over PSU's die niet over de 3.6v gaan).
Je bedoeld waarschijnlijk: "...instellen van 3,3 tot 4V". Want met deze schakeling kun je m.i. nooit lager dan de sense spanning van 3,3V komen, alleen hoger.

• Exigence

Exigence

dnkroz

joopv schreef op 06 juli 2004 @ 15:40:
[...]

Je bedoeld waarschijnlijk: "...instellen van 3,3 tot 4V". Want met deze schakeling kun je m.i. nooit lager dan de sense spanning van 3,3V komen, alleen hoger.
.... en waarom verhoog je de 3.3V lijn?.... juist, omdat die onder de 3.3v gezakt is :)

• joopv
  • Niet online
.... en waarom verhoog je de 3.3V lijn?.... juist, omdat die onder de 3.3v gezakt is :)
Op de sense ingang? Als de spanning daar onder de 3,3V komt is de voeding defect.

Het probleem is dat die sense input een slechte hack is - in een echte voeding is dat een aparte pin op de connector. Bij ATX vonden ze dat blijkbaar niet nodig en wordt de connector samen met een van de 3 3,3V voedingslijnen gebruikt. Als die connector enkele 10-tallen milliohms weerstand heeft krijg je daar een spanningsval die de sense lijn niet bijregeld.... Rare constructie.

Zo'n sense lijn hoort bij het stroomverbruikende device aangesloten te zitten, zodat op *dat* punt de spanning constant gehouden wordt. En niet op die connector.

• Exigence

Exigence

dnkroz

De sense lijn zit volgens mij gewoon op de 3.3v lijn om de spanning te "meten" zodat de voeding zelf een beetje "bij kan stabiliseren".
Maar omdat de sense lijn direct op de 3.3v zit is de spanning op de sense altijd even groot als op de 3.3v lijn ;)

• joopv
  • Niet online
Inderdaad - precies wat ik zeg. Alleen het spannings verlies over die 20cm draad wordt bijgeregeld. En niet de spanningsval in de connector, of op het mainboard. Welke idioot heeft dat toch ooit bedacht...

[ Voor 3% gewijzigd door joopv op 06-07-2004 19:21 ]

• Exigence

Exigence

dnkroz

joopv schreef op 06 juli 2004 @ 19:20:
Inderdaad - precies wat ik zeg. Alleen het spannings verlies over die 20cm draad wordt bijgeregeld. En niet de spanningsval in de connector, of op het mainboard. Welke idioot heeft dat toch ooit bedacht...
Dat klopt toch wel? Hij meet gewoon de spanning die aan het moederbord geleverd word. Als de sense lijn een aparte pin zou hebben zou dáár juist extra weerstand tussen zitten. Hij moet de lijn stabiel houden die het moederbord voedt. Hoe de fabrikant van het moederbord daar vervolgens mee omgaat doet er niet toe.

En trouwens, het gaat er niet om wie het bedacht heeft, het is is gewoon zo, en het is een feit dat die mod werkt om je 3.3v te verhogen. En waarom en hoe en hoezo is helemaal niet relevant. :)

• Syzzer

Syzzer

Prutser

joopv schreef op 06 juli 2004 @ 19:20:
Het was helemaal niet de bedoeling bij het ontwerpen van die ATX stekker dat er sense-lijnen op kwamen. Een aantal voedingsfabrikanten heeft echter in een poging de voedingen beter te maken die sense-lijnen erbij gestopt in de stekker.

Daarnaast zal het verschil tussen een eigen pin voor die sense of op deze manier bar en bar weinig uitmaken; de grootste spanningsval zit toch over de traces die over het moederbord lopen, naar de (vele) verschillende onderdelen. Een echte sense 'op het verbruikende onderdeel' is dus simpelweg niet te realiseren.

Edit:
excuses, ik besef nu pas hoe ver ik offtopic aan het gaan ben.

[ Voor 5% gewijzigd door Syzzer op 06-07-2004 20:25 ]

• joopv
  • Niet online
[Dat klopt toch wel? Hij meet gewoon de spanning die aan het moederbord geleverd word
Nee, hij meet de spanning die op de connector staat. Dat is een belangrijk verschil.
Als de sense lijn een aparte pin zou hebben zou dáár juist extra weerstand tussen zitten. Hij moet de lijn stabiel houden die het moederbord voedt. Hoe de fabrikant van het moederbord daar vervolgens mee omgaat doet er niet toe.
Het grappige van zo'n sense lijn is dat daar maar heel weinig stroom door hoeft, een paar mA. En dat de weerstand van die lijn dus geen invloed heeft op de meting. Als de sense een aparte pin op die 20 polige connector geweest zou zijn, zou het spanningsverlies op de connector ook meegenomen worden in het regelcircuit. En bij stromen van 10-30A voor een snelle cpu/videokaart is dat niet te verwaarlozen. Ik vraag me af of de ATX ontwerpers er rekening mee gehouden hebben dat er ooit zoveel stroom door die connector moest.
En trouwens, het gaat er niet om wie het bedacht heeft, het is is gewoon zo, en het is een feit dat die mod werkt om je 3.3v te verhogen. En waarom en hoe en hoezo is helemaal niet relevant. :)
Het lijkt me interessant om te weten waarom het werkt, of waarom het niet werkt, of waarom er potmeters in rook opgaan. Maar ik begrijp de hint zal het hier bij laten ;-)

• joopv
  • Niet online
geforce666 schreef op 05 juli 2004 @ 20:21:
zijn vraag is:

Voor 3,5V moet de weerstandsdeler 10 ohm / 165 ohm zijn.

• Exigence

Exigence

dnkroz

joopv schreef op 06 juli 2004 @ 20:40:
[...]

Nee, hij meet de spanning die op de connector staat. Dat is een belangrijk verschil.
Nee, want de spanning die op de connector staat is de spanning die aan het moederbord geleverd wordt :)

Verwijderd

SmokeyTheBandit schreef op 06 juli 2004 @ 08:39:

Dan heb je de mod gewoon verkeerd gedaan :P Als je niet doet wat op het plaatje staat dan werkt hij niet.

Edit:

Ik weet toevallig dat degene die deze mod heeft uitgevonden ook met andere weerstanden heeft getest. Sommige weerstanden maakten de voeding (3.3V rail) instabiel. Hij kwam op 10 Ohm uit als beste weerstand icm die pot.

De orginele draad van deze mod staat ergens op xtreme..

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2004 21:20 ]

• joopv
  • Niet online
Nee, want de spanning die op de connector staat is de spanning die aan het moederbord geleverd wordt
Daar zit nog een connector tussen. Als je eens met een goede (mV)meter de spanningsverliezen in het hele circuit stap voor stap in beeld brengt zul je zien dat de ATX male + female connector het grootste deel van het spanningsverlies voor z'n rekening neemt. Zeker als zo'n connector wat warmer of ouder wordt. En dat (variabele) verlies wordt dus niet weggeregeld door de sense.

• Maku
joopv schreef op 06 juli 2004 @ 20:51:
[...]

Voor 3,5V moet de weerstandsdeler 10 ohm / 165 ohm zijn.
damn ik wist niet dat er nog zoveel gereageerd was op mijn topic hierna ... ik heb een paar extra potmeters geregeld en een zooitje weerstanden ..

maare ik ben een redelijke leek in electronica termen .. weerstandsdeler ??? }:O

wat voor weerstand moet er tussen me vsense komen ( zonder de potmeter ) om 3.5 volt te krijgen ..

165 ohm ??
en het mag dus niet uitmaken of ik nou 4 paralel gebruik of 1 weerstand ?

[ Voor 7% gewijzigd door Maku op 18-07-2004 17:46 ]

• JVLK
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

JVLK

Team Puss

Das het probleem met sommige tweakers hier, Jullie rekenen te veel.
Maku heeft zoals hij het verteld helemaal goed gedaan...schema klopt ook.
Ga nu niet alles tot in het uiterste berekenen en hoe of wat blabla bla.
Die mod werkt gewoon met die schema.....Ik heb het al verschijdene keren gedaan en heb nog nooit problemen gehad.

• joopv
  • Niet online
Maku schreef op 18 juli 2004 @ 15:46:
[...]
damn ik wist niet dat er nog zoveel gereageerd was op mijn topic hierna ... ik heb een paar extra potmeters geregeld en een zooitje weerstanden ..

maare ik ben een redelijke leek in electronica termen .. weerstandsdeler ??? }:O

wat voor weerstand moet er tussen me vsense komen ( zonder de potmeter ) om 3.5 volt te krijgen ..
165 ohm ??
Ja, want 3.3 = 3,5 * 165/(10+165)
165 ohm maak je door b.v. 2 weerstanden van 330 ohm parallel te zetten.

Maar je had geen serieweerstand van 10 ohm, maar 47/4 = 11,75 ohm. De berekening wordt dan anders, de weerstand naar massa (common) wordt dan 194 ohm, en die kun je weer maken door weerstanden van 470 en 330 parallel te zetten.

Dus die 4 in elkaar gedraaide weerstanden van 47 ohm in serie met de dunne draad, en daarna in elkaar gedraaide weerstanden van 330 en 470 ohm naar massa (common) oftewel naar een van de zwarte draden.

Dat zou theoretisch 3,5V moeten opleveren.
en het mag dus niet uitmaken of ik nou 4 paralel gebruik of 1 weerstand ?
Nee
Pagina: 1