SMC2804 WBRP-G + WEP werkt 'niet'

Pagina: 1
Acties:

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-05 20:35
Hallo, ik heb sinds vorige week een SMC 2804 WBRP-G wireless router aangeschaft om (draadloos) met mijn laptop (Acer Aspire 1501) op het net te kunnen. Het probleem is dat, wanneer ik WEP beveiliging aanzet niet meer op het net kan.

De router kent aan de laptop een ip toe in de range 192.168.2.100 tot 192.168.2.199
Het gateway adres (adres router) is 192.168.2.1

Als ik de laptop verbind met een netwerkkabel of de laptop wireless laat connecteren met WEP uitgeschakeld dan gaat alles goed.
Als ik echter WEP aanzet (zowel met 64 bit als 128bit, manueel of automatisch de sleutel ingeef) dan krijgt de laptop het gateway adres niet en kan ik dus ook niet op het net. Hij krijgt wel een IP toegewezen, maar dit ligt totaal niet in de vooropgesteld range.

ipconfig van de wireless kaart ziet er als volgt uit:

Ethernet-adapter Draadloze netwerkverbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Autoconfiguratie IP-adres 169.254.93.29
Subnetmasker: 255.255.0.0
Standaardgateway:

Ethernet-adapter LAN verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Autoconfiguratie IP-adres 192.168.2.100
Subnetmasker: 255.255.255.0
Standaardgateway: 192.168.2.1

Iemand een idee?

TIA

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:52

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Die 169.254.x.x adres is een APIPA adres die je windows PC krijgt als hij geen DHCP server kan vinden.
Weet je zeker dat je bij een WEP verbinding uberhaupt wel een verbinding met je AP te pakken krijgt ?

Tijd voor een nieuwe sig..

• DinoBe
Als ik de wifi kaart aanzet en over het icoontje ga (in taskbar)
dan krijg ik:

Draadloze netwerkverbinding (SMC)
Snelheid: 54,0 Mbps
Signaalsterkte: uitstekend

Als de beschikbare netwerken opvraag dat staat mijn netwerk ertussen (SMC (default naam door de router)) Ik geef netwerksleutel in (zelfde als in de router, waarmee ik de WEP sleutels heb aangemaakt). En daar blijft het dan bij.
Maar er verandert niets

Maar dat van dat APIPA adres wist ik niet, even op zoeken....
Daaruit leid ik af dat hij de router wel ziet, maar niet kan connecteren...

Misschien moet ik bij de netwerkkaart bij een of andere extra instelling gaan zoeken en niet zozeer bij de router...

• DinoBe
OK probleem gevonden.

De interface van de router laat dus toe om adhv een string een key van 10 tekens (64 bit) of 26 tekens (128 bit) te generen. Normaal gezien moet je als de zelfde key ingeeft bij de instellingen van de wifi kaart op toegang krijgen als de sleutel uw wordt doorgestuurd. Dit werkt om een of andere reden niet. De gegenereerde sleutel kan ik ook niet dmv CTRL-C CTRL-V van de router interface in de instellingen van de wifi kaart plakken. Door beveiliging is dit dus niet toegestaan. Ik kan de key ook niet zien, het zijn allemaal bolletjes.

Het enigste wat er op zit is dus manueel een key van 10 of 26 tekens in te geven en het zelfde te doen bij de nic.

Over logica en gebruiksvriendelijkheid gesproken.

De ingebouwde printserver werkt ook maar half en half, 1 printopdracht geven lukt, een tweede printopdracht geven en de router reset zichzelf..... :(

Ik heb sterk de indruk dat SMC maar een buggy product op de markt heeft gebracht (firmware heb ik al geupdate). ;(

Ga mijn beklag eens doen bij SMC....

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 15:44
Hoi DinoBe,

Heb je inmiddels je beklag gedaan bij SMC? En zo ja, zijn de problemen verholpen? Ik wil nl. mijn linux gateway server gaan omruilen voor zo'n SMC 2804 wireless router met printserver en met name dat wireless én printserver gedeelte zijn het belangrijkste (omdat ik anders net zo goed mijn andere Draytek Vigor 2200E router in zou kunnen zetten die deze twee zaken dus moet missen).

Als ik het zo lees, dan kan ik misschien beter naar een ander apparaat op zoek (zijn er meer met een printserver én 54mbit snelheid?) of zijn je slechte ervaringen inmiddels omgezet in positieve?

Verwijderd

MinddiggerNL schreef op 29 augustus 2004 @ 12:57:
, dan kan ik misschien beter naar een ander apparaat op zoek (zijn er meer met een printserver én 54mbit snelheid?)
De Asus WL-500g heeft het.

• MinddiggerNL
Hmm...die Asus ziet er ook niet verkeerd uit (heeft volgens mij zo'n beetje dezelfde capaciteiten als die SMC alleen zie ik niks over VPN support staan i.t.t. die SMC), maar die heeft maar 1 antenne. Nu heb ik geen idee hoe het bereik van die SMC is, maar ik wil hem dus op zolder achter een schuifdeur onder het schuine dak zetten omdat daar alle kabels naar toe lopen. Vervolgens wil ik dan de laptop draadloos "aansluiten" en daarmee op de benedenverdieping (2 etages lager) én buiten internetten. Vraag me af of dat gaat lukken met een van deze of beide apparaten.

[ Voor 14% gewijzigd door MinddiggerNL op 29-08-2004 13:57 ]

• Bajoran
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04-2021

Bajoran

Waarom?

ASUS A8NE AMD Athlon 64 3500+ - Corsair ValueRam 2 x 512 PC3200 - Asus 7900GT PCIe 256 MB DDR3 - NEC ND3550A - NEC DV5800D - 2 x MaxtorDiamondMAX 10 SATA II - Logitech Z640 speakerset - Pabst Fans 12db en een chieftec bigtower

Verwijderd

MinddiggerNL schreef op 29 augustus 2004 @ 13:55:
Hmm...die Asus ziet er ook niet verkeerd uit (heeft volgens mij zo'n beetje dezelfde capaciteiten als die SMC alleen zie ik niks over VPN support staan i.t.t. die SMC), maar die heeft maar 1 antenne. Nu heb ik geen idee hoe het bereik van die SMC is, maar ik wil hem dus op zolder achter een schuifdeur onder het schuine dak zetten omdat daar alle kabels naar toe lopen. Vervolgens wil ik dan de laptop draadloos "aansluiten" en daarmee op de benedenverdieping (2 etages lager) én buiten internetten. Vraag me af of dat gaat lukken met een van deze of beide apparaten.
http://www.asus.com/produ...less/wl-500g/overview.htm
met "VPN pass through" n dat is volgens:
http://www.zyxel.nl/support/a003.html#vpnpassthrough
Gewoon Google gebruiken, je moet het allemaal maar net uit je hoofd weten. Maak goede afspraken met de winkel als het niet bevalt... (ruilen of geld terug..)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2004 15:08 ]

• MinddiggerNL
Thanx...die Draytek had ik al gezien, maar vind ik te duur...wil niet meer dan 175 euro uitgeven aan router én 1 pcmcia kaart. Vandaar dat die SMC wel interessant leek.

Verwijderd

asus wl500g 89 euro + asus wl-100g 39 eur ===== > samsam 128 euro.. voor 801 g techniek dus 54 Mbps
Wat was je in vredesnaam van plan voor 175 euro te kopen .... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2004 17:16 ]

• MinddiggerNL
Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 17:15:
asus wl500g 89 euro + asus wl-100g 39 eur ===== > samsam 128 euro.. voor 801 g techniek dus 54 Mbps
Wat was je in vredesnaam van plan voor 175 euro te kopen .... ;)
Da's een nette prijs en zelfs nog goedkoper dan die SMC router incl. SMC pcmcia kaartje! Dat ga ik zeker overwegen zeker nu ik zojuist zie dat die Asus zowel USB en Parallelle printers aankan i.t.t. die SMC (scheelt weer een USB kabeltje voor de printer die nu ook Parallel is aangesloten :)).

Die 175 euro hoeven niet op, maar als ik die Draytek zou kopen zou ik alleen daarvoor al meer geld kwijt zijn. Draytek is super, maar ook duur dus het moet of die Asus of die SMC worden.

Enige wat ik me dus afvraag is of 1 antenne voldoende is in mijn geval....

Verwijderd

kijk bij Asus even of jouw printer ondersteund wordt, er is een lijst.
ervaringen met andere printers op de wl500g forum site van chupa.nl.
Antenne?
ik jeb hem ergens in een hoekje in het midden van een grote keuken staan langs de wand. Op de zolder (2x gew. beton) heb ik nog minimaal 18MHz, als ik een betere plek zoek zal het nog beter zijn... allleen ik zit niet zo vaak op zolder..
Buiten kan ik nog een heel stuk buiten de tuin, voorbij de buren met stenen schuurtjes in de buurt. Zou ik de Asus op zolder zetten zou het bereik naar buiten vast groter zijn, maar dat wil ik juist niet... ;)

• MinddiggerNL
Die lijst had ik al gezien en zover ik kan zien moet ik toch maar een USB kabeltje halen voor mijn HP Deskjet 960c, al vraag ik mij af of ie het via de Parallelle poort niet gewoon doet als je aangeeft in de driver (of via zo'n Axis tool) dat ie pas moet printen als alle pagina's in het geheugen zitten...zo werkt het op mijn Linux bak nl. ook gewoon en die Asus router gebruikt linux drivers volgens mij.

Ik wil de router dus zoals gezegd op zolder onder het schuine dak achter een schuifdeur zetten en ik kan me voorstellen dat het bereik dan in de tuin (hoewel die aan de andere kant van het huis ligt) goed is, maar hij moet het vooral in de woonkamer goed doen....en ik vroeg me dus af of twee antennes dan niet beter is dan slechts één exemplaar als het signaal door een paar vloeren e.d. moet.

Maar ik ga eens bij Vobis vragen of zie die WL-500G ook gaan leveren aangezien ze de andere Asus producten én die SMC ook hebben. Misschien dat ik hem eens mag uitproberen want dat is wel iets wat ik graag zou willen voordat ik straks een hoop geld kwijt ben en het belangrijkste, nl. printer deling en wireless laptoppen, nog niet kan.

Verwijderd

MinddiggerNL schreef op 29 augustus 2004 @ 19:29:
Maar ik ga eens bij Vobis vragen of zie die WL-500G ook gaan leveren aangezien ze de andere Asus producten én die SMC ook hebben. Misschien dat ik hem eens mag uitproberen want dat is wel iets wat ik graag zou willen voordat ik straks een hoop geld kwijt ben en het belangrijkste, nl. printer deling en wireless laptoppen, nog niet kan.
Altijd doen... by My Com en Dixons doen ze het wel... Wel goed afspreken. Doorgaan tot je tevreden bent anders geld terug!
Zonder enige optimalisatie qua plaats van de wl500g heb ik overal in huis max internet snelheid (ca 300 kB/s) met max gew. 2 betonnen vloeren plus de schuine tussen muren immers je staat er niet altijd pal boven....
Met VPN geen ervaring hier, test zelf meteen als je nodig hebt.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2004 19:39 ]

• MinddiggerNL
Mooi...dan denk ik dat de keuze snel gemaakt is, twee setjes meekrijgen ter vergelijking zal denk ik niet snel lukken bij de winkels :)

• DinoBe
Bon alles werkte zoals het zou moeten (na veel prutsen) maar ik kon nog steeds niet op mijn server die 'voor' de smc router zit.

Dus ik beginnen zoeken en allerlei instellingen in de router zitten veranderen, helaas geen vooruitgang. Nu wou ik alle instellingen en wijzigingen die ik had doorgevoerd terug wissen in de router

Je kan hem terug zetten op fabrieksdefaults door 5 sec op de reset toets te drukken.
Ik heb dat gedaan, maar helaas ik geraak in niet meer op de router.
het default adres 192.168.2.1 is niet toegankelijk en kan ik dus niet meer in de router noch kan ik een instelling wijzigen :(

de router lijkt wel normaal te booten en de ledjes reageren 'normaal'

Heb al meerdere keren proberen resetten, maar doet niets... :(

is het ding nu totaal naar de kl*ten?
moetek het terugsturen?
....
Pagina: 1