Toon posts:

Multi Windows OS op 1 pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik wil hier een aantal Operating Systems (allemaal Windows) installeren op 1 pc met verschillende partities. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

De volgende Operating Systems moeten op één en dezelfde machine geinstalleerd worden:

- Windows 98SE
- Windows NT4
- Windows 2000 (default image bedrijf)
- Windows 2000
- Windows XP

Ik heb op het internet gelezen dat ik moet beginnen met het oudste OS, dus Windows 98SE en zo "omhoog" moet werken. Klopt dit volgens jullie?

Ook zou ik netwerk access voor de andere images dan de Win2k (default image bedrijf) moeten afschermen. Ik neem aan dat ik dit voor elkaar krijg in de netwerk settings en dan LAN connectie disablen.

Mochten jullie nog tips hebben, dan ben ik jullie zeer _/-\o_

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
bovenaan 4de knop van links

search

• JohnD
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 23:12

JohnD

Bernd

zoekwoord "multiboot"

Fear thy name as hell awakens
FKA SunStorms_Sletje

Verwijderd

enter

Verwijderd

Topicstarter
Oke dit heb ik gedaan en heb al veel gevonden. Nu zit ik alleen met de partitieindeling van deze machine.

Ik kan drie primaire partities maken, naar wat ik begreep uit de verschillende posts. En heb 5 verschillende operating systems. Twee moeten er dus op een extended partitie. Werkt dit?

Met het oog op bovenstaande gegeven, welke operating systems kan ik dan als beste op die extended installeren?

• Thrillseeka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08-2024

Thrillseeka

Let love rule

Verwijderd schreef op 06 juli 2004 @ 10:49:
Oke dit heb ik gedaan en heb al veel gevonden. Nu zit ik alleen met de partitieindeling van deze machine.

Ik kan drie primaire partities maken, naar wat ik begreep uit de verschillende posts. En heb 5 verschillende operating systems. Twee moeten er dus op een extended partitie. Werkt dit?

Met het oog op bovenstaande gegeven, welke operating systems kan ik dan als beste op die extended installeren?
dit kan gewoon zollang je boot partitie maar op een primaire partitite staat.

en ik zou win2k en xp op extended zetten

Lekker zijn is een gave :)

Verwijderd

Topicstarter
Na nog eens ff na te denken wil ik het volgende opzetten. Is dit oke?

1 primarie partitie voor boot sector van 100 MB, deze is Active (C:)
2 Extended partie met 5 logical drives waarop de OSsen staan, is da oke?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een primaire patitie aangemaakt van 2000 MB waarop Windows 98 staat
De rest van de harddisk is een extended partitie en die is onderverdeeld in 3 logical drives van 2000 MB en een logical drive van de overige harddisk space.

Nu werkt Windows 98 perfect. Alleen Windows NT (die dus op de D: komt, een logical drive in extended partitie) laat zich niet installeren. Hij zegt dat de partitie niet compatible is.

Is het zo dat Windows NT ook op een primaire partitie moet? Als dat zo is, heb ik een probleem want Windows 98 vereist dit al. 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind hier trouwens een klein artikel die beschrijft dat je 3 primaire partities kunt hebben per harde schijf. Maar wanneer ik met FDISK een Primaire partitie aanmaak, dan zegt ie dat ie er maar een kan aanmaken. Hoe zou ik dit doen?

Ook lees ik over verschillende bootloaders. Wanneer moet je zo'n tool installeren? Op het moment dat je alle OSsen geinstalleerd heb, of meteen vanaf het begin?

Verwijderd

je mag je edit knop ook gebruiken hoor...

je kunt het zo doen: eerst installeer je windows98. je brand je drive image op CD
dan maak je een primary partition van 200MB, een extewnded partitie en 5 logical partities. dan kopieer je je bootfiles van je win98 image naar je primary schijf. fixed je MBR zodat het werkt en installeert vervolgens alles van oud naar nieuw op de 5 logical schijven

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2004 22:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 juli 2004 @ 22:34:
je mag je edit knop ook gebruiken hoor...

je kunt het zo doen: eerst installeer je windows98. je brand je drive image op CD
dan maak je een primary partition van 200MB, een extewnded partitie en 5 logical partities. dan kopieer je je bootfiles van je win98 image naar je primary schijf. fixed je MBR zodat het werkt en installeert vervolgens alles van oud naar nieuw op de 5 logical schijven
Woow, mijn kennis gaat niet zo ver. Ik snap waar je naar toe wilt en hoe de opzet is, maar mijn kennis van mbr en dergelijke is niet zo groot. Is hier niet ergens een duidelijke handleiding te vinden voor n00bs als ik?

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:13
Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 15:35:
Hoi allemaal,

Ik wil hier een aantal Operating Systems (allemaal Windows) installeren op 1 pc met verschillende partities. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

De volgende Operating Systems moeten op één en dezelfde machine geinstalleerd worden:

- Windows 98SE
- Windows NT4
- Windows 2000 (default image bedrijf)
- Windows 2000
- Windows XP

Ik heb op het internet gelezen dat ik moet beginnen met het oudste OS, dus Windows 98SE en zo "omhoog" moet werken. Klopt dit volgens jullie?

Ook zou ik netwerk access voor de andere images dan de Win2k (default image bedrijf) moeten afschermen. Ik neem aan dat ik dit voor elkaar krijg in de netwerk settings en dan LAN connectie disablen.

Mochten jullie nog tips hebben, dan ben ik jullie zeer _/-\o_
NT is ouder dan 98 O-)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Verwijderd

OK, ik weet niet wat je wilt met al die OSen, maar als het voor test doeleinden is en je een beetje een stevige PC hebt is het pakket Virtual PC van Microsoft of vPlatform van VMWare een goede oplossing voor dit soort dingen.

Van allebei de paketten zijn demo's te downloaden:

http://www.microsoft.com/...C1E780715F&displaylang=en
http://www.vmware.com/download/

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2004 23:26 ]

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Verwijderd schreef op 06 juli 2004 @ 23:15:
[...]

Woow, mijn kennis gaat niet zo ver. Ik snap waar je naar toe wilt en hoe de opzet is, maar mijn kennis van mbr en dergelijke is niet zo groot. Is hier niet ergens een duidelijke handleiding te vinden voor n00bs als ik?
Zoek eens op google, was al eerder voorgesteld. Er staan ook vast een hoop multi OS boot howto´s op.

• thegve
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-04 09:06
Als je de beschikking over partition/bootmagic hebt - gebruik het. Anders lijkt me het advies dat je gekregen hebt wel aardig, aangezien de meeste windows bootloaders wel backwards compatible zijn. Als het nog niet werkt moet je onder je windows xp bak (die dus uiteindelijk het booten gaat regelen) wat prutsen met schijf:\boot.ini, standaard system file en hidden, dus eerst laten tonen.
Diz mijn
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
Is der eentje die van partitie #3 boot, de eerste 2 zijn linux partitie's en die regelen het "hoofdbooten", maar volgens mij kan je maar beter deze zin negeren...
Anywee, moet dus zoiets als multi(0)disk(0)partition(1)\windows="Ms windoos 98se" /fastdetect komen te staan. Beter geformuleerd meld een collega tweaker hieronder nog wel of kun je via de GoT search of de Google search vinden.
Good luck

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 juli 2004 @ 23:22:
OK, ik weet niet wat je wilt met al die OSen, maar als het voor test doeleinden is en je een beetje een stevige PC hebt is het pakket Virtual PC van Microsoft of vPlatform van VMWare een goede oplossing voor dit soort dingen.

Van allebei de paketten zijn demo's te downloaden:

http://www.microsoft.com/...C1E780715F&displaylang=en
http://www.vmware.com/download/
Tja, ik heb het ook voorgesteld. Het is voor het testen van een applicatie onder verschillende OSsen. Maar de gebruiker wil het niet, en wil ook zeker de licentie niet betalen. Ik moet het dus op deze manier oplossen :(

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
kijk ook eens naar vmware

Verwijderd

@TS: Hoe heb je de primaire partitie gemaakt? Is dat FAT32 of FAT16? Volgens mij kan NT niet overweg met FAT32 en dan je het niet installeren... :P

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:45
Verwijderd schreef op 06 juli 2004 @ 21:53:
Ik vind hier trouwens een klein artikel die beschrijft dat je 3 primaire partities kunt hebben per harde schijf. Maar wanneer ik met FDISK een Primaire partitie aanmaak, dan zegt ie dat ie er maar een kan aanmaken. Hoe zou ik dit doen?

Ook lees ik over verschillende bootloaders. Wanneer moet je zo'n tool installeren? Op het moment dat je alle OSsen geinstalleerd heb, of meteen vanaf het begin?
Probeer Aefdisk eens, is veel uitgebreider dan de normale fdisk. Verder mag je officieel maximaal vier primaire partities hebben, heb je meer partities nodig moet je inderdaad met logische stations gaan werken, waarbij de extended partitie waar die stations inzitten als één primaire partitie wordt gezien. Je kunt dus drie primaire partities hebben en een extended met tig logische stations.

• Feanaro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11-2025
Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 08:39:
@TS: Hoe heb je de primaire partitie gemaakt? Is dat FAT32 of FAT16? Volgens mij kan NT niet overweg met FAT32 en dan je het niet installeren... :P
KLOPT! Ik zie volgens mij de verklaring voor je "partitie is niet compatible" error :-)

Aurë Entuluva!

Verwijderd

mhr-zip schreef op 06 juli 2004 @ 23:18:
[...]

NT is ouder dan 98 O-)
klopt. maar NT draait waarschijnlijk niet onder dos, maar net zoals windowsXP (weet ik niet zeker, maar ik geloof t wel) Dus moet je windows 98 wel als eerst installeren
Probeer Aefdisk eens, is veel uitgebreider dan de normale fdisk. Verder mag je officieel maximaal vier primaire partities hebben, heb je meer partities nodig moet je inderdaad met logische stations gaan werken, waarbij de extended partitie waar die stations inzitten als één primaire partitie wordt gezien. Je kunt dus drie primaire partities hebben en een extended met tig logische stations.
dan zou ik gewoon makkerlijk doen en 1 windows laten vervallen. zodat je alleen hoeft te installeren van oud naar nieuw

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 10:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan dus allemaal niet. Die 5 OSsen moeten erop. Maar ik ben die gast nu aan het stressen om toch VMWare workstation te nemen.

Welke OSsen kun je eigenlijk wel op een extended partitie installeren? - Want ik begreep dat NT4 en Win98 op een primaire moeten komen.

Verwijderd

Topicstarter
niemand?

Verwijderd

je kunt helemaal niets op een extended part. doen.. je moet een logisch station maken IN de extended partition. en win98 kun je gerust op een lkogisch station installeren.

Maar van wie begrijp jij dat allemaal? je kunt toch zelf ook wel is wat proberen, ook al gaat het fout? dat is de beste leerweg...

Verwijderd

edit: 2 mensen waren me voor :) Zorg dat je NT4 partitie FAT16 is.
Als het de bedoeling is dat je alle partitie's vanuit elk os moet kunnen zien, zal je zelfs alle partities op FAT16 moeten zetten. (maar daar kom je nog wel achter :))

je volgorde is wel goed en zoals hierboven staat gewoon proberen :)

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2004 23:22 ]

Verwijderd

ummm moest 1ste partitie ook niet altijd fat16 zijn voor win98 en nt4? lang geleden... :)
Pagina: 1