Toon posts:

[Minolta z1] Tips?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga over 2 dagen naar Kenya voor 4 weken. Ik zal daar natuurlijk naar safari parken gaan (ben ik al een aantal keer geweest). Ik heb net een Z1 gekocht, maar echt tijd op het aperaatje te leren kennen heb ik niet gehad. Hebben juliie misschien een paar tip om de beste foto's te maken?

Verwijderd

tja dat ligt er maar helemaal aan wat voor foto's je wilt gaan maken.
maar als je foto's van snel bewegende dieren wil maken (leeuwen e.d.), dat lijkt mij wel zo leuk in een wildpark :P, dan raad ik je wel aan een korte sluitertijd te nemen, omdat anders je onderwerp onscherp wordt.

maar ik weet ook niet hoe goed jij fotografeert, of hoeveel ervaring je hebt. ik weet dus niet of ik opmerkingen als"fotografeer niet tegen de zon in" moet maken. :P
geef anders even wat specifieke situaties waarvoor je tips zou willen. iig succes.

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-02 20:42

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

2 Dagen was voor mij (als leek) voldoende om met manual zeer acceptabele foto's te maken met m'n Z1 :). Gewoon verschillende witbalans/iso/sluitertijd/diafragma settings proberen. En kijk even of je de kleuren op natural of op vivid het mooiste vindt.

En als je em op auto zet kan je weinig fout doen (buiten in ieder geval).

Verwijderd

En als je em op auto zet kan je weinig fout doen (buiten in ieder geval).
Mja, dan kan je als het licht niet optimaal is of als je zelf beweegt (in een jeep) nog steeds thuiskomen met onscherpe foto's...

Ik maak eigenlijk altijd gebruik van de shutter priority functie: Je stelt de sluitertijd voldoende kort in (kies je 1/sluitertijd gelijk aan of kleiner dan 2*focuslengte in mm, dus als je op max zoom fotografeert, 380mm, 1/2*380 = 1/780 (1/800) sluitertijd in seconden) en het apparaat doet de rest. Wel op blijven letten dat de foto's niet onderbelicht zijn natuurlijk.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:15

YellowCube

Wait...what?

ga niet wachten tot meneer of mevrouw de leeuw er eindelijk mooi voor zit...gewoon schieten zodra er iets beweegt en later de mooiste eruit halen.

Wet van fotografie en natuur.
Als je wacht tot het onderwerp er eindelijk eens mooi voor zit, loopt/vliegt/zwemt het onderwerp op een bepaald moment hard weg en heb je niks.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

De Z1 heb je best snel door. Als je de116 pagina's tellende handleiding uitprint heb je in ieder geval wat te lezen onderweg :)

Er zit ook een sportfunctie op, dus die zou je kunnen gebruiken voor de safari-foto's.

Verwijderd

Koop nog even een pola setje.
Dat geeft helemaal strakke foto's bij goed licht !!! :9~
Kost niet veel.. maar resultaat = super ! :)

En je heb ook nog eens een stuk betere houvast! ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 13:01 ]

Pagina: 1