LiteOn SOHC-5232K combodrive doet raar

Pagina: 1
Acties:

• BMW_M3
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Topicstarter
Mijn LiteOn SOHC-5232K combo cdrw/dvd doet raar de laatste daagjes. Ik heb m pas 2 weken. Het zit namelijk zo dat cd's niet meer gelezen worden. Als ik cd's probeer te openen loopt de hele boel heel traag. En kopieren gaat ook niet omdat ik dan een I/O nogwat error krijg.

Ik probeerde Office XP te installeren van een cd, maar de cd werd niet geopend. En de andere keer opent ie de cd wel en begint met voorbereiding van de installe en dan krijg ik weer de error. Geen enkele cd deed het.

Bij het opstarten krijg ik ook de melding dat de secondary master cable 80... nogwat.. niet installed is.

Nu heb ik in de bios een instelling veranderd van de secondary master (mijn combo dus), de installing was UDMA en daar kon ik kiezen tussen Auto en Disable. Hij stond op auto, dit heb ik uitgeschakeld. Vervolgens startte alles normaal op zonder de "...master cable 80..." en de cd's werden gewoon normaal gelezen en uitgevoerd. Alleen nu is het zo dat ik niet meer op 52x kan branden maar max op 38x :?

Waar ligt dit aan? In het begin (2 weken geleden) toen ik pas XP had geinstalled had ik dit probleem niet. Zou het te maken kunnen hebben met drivers die ik later heb geinstalled? Firmware van de cdrom wou ik ook flashen, maar de nieuwste stond er al op.

Heb een Athlon XP 2800+
Asus A7V8X-MX
256 DDR

Via 4in1 drivers

Signature

• BMW_M3
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Topicstarter
Niemand?

Trouwens. Als ik in de bios de UDMA op AUTO zet dan krijg ik bij het detecteren die melding over die secondary master cable 80 not connected. Als ik die UDMA op DISABLE zet krijg ik die melding niet, maar dan kan ik niet met 52x branden.

Signature

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je de kabel gecontroleerd :? Da's het eerste wat je logischerwijs zou moeten doen na het lezen van de genoemde foutmelding ;)

Zie verder ook de FAQ van dit subforum onder "Mijn CD/DVD lezer/brander werkt niet goed" voor meer info/tips/suggesties :)

• BMW_M3
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Topicstarter
BalusC schreef op 07 juli 2004 @ 17:44:
Heb je de kabel gecontroleerd :? Da's het eerste wat je logischerwijs zou moeten doen na het lezen van de genoemde foutmelding ;)

Zie verder ook de FAQ van dit subforum onder "Mijn CD/DVD lezer/brander werkt niet goed" voor meer info/tips/suggesties :)
Jah kabel zit er gewoon in. Zo een platte ding met 3 van die zwarte insteekdingetjes. Wat is dan een 80 cable ofzo.

[ Voor 17% gewijzigd door BMW_M3 op 07-07-2004 17:50 ]

Signature

Verwijderd

Vervang de kabel in kwestie voor een 80 polige ATA kabel en zet de optie van UDMA aan (of op auto) in de bios.

Het verschil tussen 80 polige en 40 polige is het aantal draadjes (80 of 40) tussen de 40 polige connectors. Op een 40 polige zitten meestal 3 zwarte connectors, bij 80 polige hebben de stekkers een kleurcode om verschil tussen mobo (blauw), master (zwart) en slave (grijs) aansluiting aan te duiden.

Zie ook: http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confCable80-c.html
Maar past die van 80 dan op de IDE poort op het moederbord?
Ja, omdat beiden 40 polige stekkers gebruiken.

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 18:01 ]

• BMW_M3
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 17:53:
Vervang de kabel in kwestie voor een 80 polige ATA kabel en zet de optie van UDMA aan (of op auto) in de bios.

Het verschil tussen 80 polige en 40 polige is het aantal draadjes (80 of 40) tussen de 40 polige connectors.
Maar past die van 80 dan op de IDE poort op het moederbord?

Signature

• Antediluvian
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-03 19:32
LiteOn Combo drives durven wel eens brak worden, zelfs na een korte tijd.

Ik heb dit nl ook gehad; gewoon terug brengen en een nieuwe vragen.

• BMW_M3
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Topicstarter
Okej thanx.
Ik ga wel even een nieuwe kabel kopen dan. Als die dan nog raar zou doen breng ik m wel terug naar de winkel.

Signature

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je zou ook even de kabel eruit en weer erin kunnen doen, even de connectors goed aandrukken of master/slave/kanaal posities wisselen, etc. Een beetje basic hardware-troubleshooting mag ook wel :)

• Antediluvian
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-03 19:32
Het wil ook wel een helpen om de drive op cable select te zetten. Zo heb ik ook eens een probleem opgelost met een Combo drive die niet herkent werd door het bios.
Pagina: 1