Toon posts:

Adres lijsten in Exchange 2003

Pagina: 1
Acties:
  • 867 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb al een paar dagen rondgezocht op internet en ook hier maar kom de oplossing nog niet tegen, wie kan me helpen?

Ik heb hier een Windows Server 2003 met Exchange 2003, we zijn met 8 werknemers en nu wil ik graag een algemene adreslijst maken maar met niet alleen de users uit het domein maar ook de email adressen van onze klanten toevoegen. T lukt me wel om bij elke client apart contactpersonen en distributielijsten toe te voegen, maar dit moet toch ook vanuit de server te regelen zijn zodat iedereen ook de adressen van al onze klanten kan opvragen?!

Ben benieuwd!!

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:42

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

custom recieptients kan dit voor je doen.
Je kan in je AD custom recieptients (ook wel contacts) aanmaken, deze komen dan in je GAL te staan, en zijn voor iedereen te gebruiken.
Bij een default installatie kunnen alleen domain admins custom recieptients aanmaken.

I play my enemies like a game of chess...

Verwijderd

Topicstarter
dit leek idd een mooie oplossing,

ik heb dus nu in mn AD bij users een contact aangemaakt, naam en achternaam ingevult, mail adres er in gestopt, en vanuit mn MMC kan ik wel een mail sturen naar hem, echter als ik weer achter een client PC ga zitten en zoek op de algemene adreslijst staat hij er niet bij.

Moet ik hem dan ook nog toevoegen aan \domain\users of zo?? :?

• Angelfire

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Nee, je moet geduld hebben. Of je moet de recieptient update service draaien (vanuit exchange), tevens MOET je je client (OUTLOOK, of wat je ook gebruikt) sluiten en opnieuw openen. let wel, als je RUS gedraaid hebt, dan nog kan het tot 2 uur duren voor je contact zichtbaar is. Dit hang er vanaf hoe druk je DC is.

RUS zit dus in je System Manager, onder Recieptients. Bestaat uit 2 delen, advies: draai ze alle twee, eerst de update now , en dan de rebuild. Dit zou sneller dan de 2 uur moeten gaan.

Custom Recieptients werkt erg goed, ik gebruik ze al een jaar of 5 miscchien zelfs 6 en ze doen altijd wat ik wil. Je kan ze zelfs als relay gebruiken, maar dat mag je zelf uitpuzzelen (sent to adres).

[ Voor 39% gewijzigd door Angelfire op 05-07-2004 13:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
oh ja, nou thanks in iedergeval!! _/-\o_

En is het nou niet hinderlijk voor mn AD om er een paar honderd contacts in te zetten? Ik heb maar iets van 12 normale users met compleet profiel en exchange mailbox. BTW gebruik ik Outlook web access, en weet iemand toevallig ook hoe je in je zoekscherm al meteen alle contacts kan zien zonder eerst een querry in te geven?

• Angelfire

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Je AD heeft hier totaal geen last van, ik heb hier een omgeving met 4000 users en ruim 26000 contacts, ik merk er op mijn DC's niets van, en de gebruikers klagen niet.

Voor wat je betreft je vraag met OWA, die kan ik (nu) niet beantwoorden, heb me er niet zo heel erg in verdiept. Ik vind het niet hinderlijk, juist prettig dat niet de complete lijst van duizenden users wordt opgehaald. Dit zouden mijn webservers absoluut niet leuk vinden.

Verwijderd

Topicstarter
oh ja, OK dan! ben ik er eindelijk uit!

tnx a lot!!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Je kan natuurlijk ook een public folder aanmaken met contact personen-items en die in Outlook instellen als adressen-lijst..
Pagina: 1