Hello,
Ik heb in mijn nieuwe server (2.8 Ghz P4, 1024MB ram) een SCSI DAT tapestreamer gestoken, een HP storageworks DAT72 streamer. Volgens RedHat is het ding uitstekend ondersteund, ook HP zegt dat het ding zo werkt. Maar ik krijg hem gewoon _NIET_ aan de praat. Volgens de HP faq kan ik hem het beste met tar aansturen, wat redhat standaard heeft. Het backuppen gaat opzich prima, als ik het command geef begint de tape netjes te te lopen, ik zie een terminal output waarbij alle files langs vliegen; kortom, dat werkt goed.
Nu wilde ik een controle uitvoeren of ik alles terug kon halen, maar dat werkt dus niet.
Mijn commando's:
[root@server /]# tar cvbf 20 /dev/st0 ./data/test
en dit gaat goed, ik zie alle files langs vliegen die ik wil backuppen.
Vervolgens:
[root@server test]# tar xvbf 20 /dev/st0
tar: /dev/st0: Cannot read: Invoer/uitvoer fout
tar: Begin van `tape', ik stop nu
tar: Error is not recoverable: exiting now
Ik heb de blocksize juist gedefineerd, hieraan zou het niet kunnen liggen.
Ik heb om zeker te zijn daarom mt -f /dev/st0 erase gedaan, na iets van 2 uur spoelen is de tape leeg. Ook heb ik met mt -f /dev/st0 setblk 0 ingesteld, en daarna 10240, beide zonder effect.
Een listing met tar geeft mij:
root@server root]# tar -ztf /dev/st0
tar (kind): /dev/st0: Cannot read: Invoer/uitvoer fout
tar (kind): Begin van `tape', ik stop nu
tar (kind): Error is not recoverable: exiting now
gzip: stdin: unexpected end of file
tar: Kind retourneerde status 2
tar: Fout afsluiting uitgesteld na eerdere fouten
Ook hier is dus niets uit te lezen
Wat zou dit kunnen zijn? De tapedrive is goed, anders zou het schrijven al een probleem moeten zijn. Ook is hij goed aangesloten...ik snap het echt niet meer 
Als ik de blocksize niet defineer, heeft dat ook geen nut; kortom: ik schnap het niet meer. Weet iemand wat ik fout doe?
Alvast heel erg bedankt
Ik heb in mijn nieuwe server (2.8 Ghz P4, 1024MB ram) een SCSI DAT tapestreamer gestoken, een HP storageworks DAT72 streamer. Volgens RedHat is het ding uitstekend ondersteund, ook HP zegt dat het ding zo werkt. Maar ik krijg hem gewoon _NIET_ aan de praat. Volgens de HP faq kan ik hem het beste met tar aansturen, wat redhat standaard heeft. Het backuppen gaat opzich prima, als ik het command geef begint de tape netjes te te lopen, ik zie een terminal output waarbij alle files langs vliegen; kortom, dat werkt goed.
Nu wilde ik een controle uitvoeren of ik alles terug kon halen, maar dat werkt dus niet.
Mijn commando's:
[root@server /]# tar cvbf 20 /dev/st0 ./data/test
en dit gaat goed, ik zie alle files langs vliegen die ik wil backuppen.
Vervolgens:
[root@server test]# tar xvbf 20 /dev/st0
tar: /dev/st0: Cannot read: Invoer/uitvoer fout
tar: Begin van `tape', ik stop nu
tar: Error is not recoverable: exiting now
Ik heb de blocksize juist gedefineerd, hieraan zou het niet kunnen liggen.
Ik heb om zeker te zijn daarom mt -f /dev/st0 erase gedaan, na iets van 2 uur spoelen is de tape leeg. Ook heb ik met mt -f /dev/st0 setblk 0 ingesteld, en daarna 10240, beide zonder effect.
Een listing met tar geeft mij:
root@server root]# tar -ztf /dev/st0
tar (kind): /dev/st0: Cannot read: Invoer/uitvoer fout
tar (kind): Begin van `tape', ik stop nu
tar (kind): Error is not recoverable: exiting now
gzip: stdin: unexpected end of file
tar: Kind retourneerde status 2
tar: Fout afsluiting uitgesteld na eerdere fouten
Ook hier is dus niets uit te lezen
Als ik de blocksize niet defineer, heeft dat ook geen nut; kortom: ik schnap het niet meer. Weet iemand wat ik fout doe?
Alvast heel erg bedankt