Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Home automation | domotica - hoe ver gaat het?

Pagina: 1
Acties:
  • 940 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Al een tijdje draait dat idee door mijn hoofd heen, ik zou best mijn hele huis van gadgets en dingen willen voorzien zodat ik bijvoorbeeld vanuit mijn bed de hele handel op slot kan doen, lichten uit, nog even tv kijken en internetten door de ingebouwde laptop en nog even een korte blik op straat via de terminal van mijn bewakingscam werpen.
Als je dat wilt implementeren dan ben je al heel snel aangewezen op aannemers en custom built apparatuur. Het gaat wel wat makkelijker met WiFi tegenwoordig, maar mijn computer doet nog steeds de deur niet voor mij op slot. Hoe zit dat eigenlijk? zijn er mensen hier die hun huis helemaal hebben geautomatiseerd, en volgestopt met gadgets?? Hoe heb je dat gedaan? aannemer en gewoon betalen of zelf in elkaar gehobbied?

Ik ken zelf eigenlijk maar zeer weinig mensen (eh eentje maar: Bill Gates mansion) die hun huizen hebben volgestopt met elektronica, dus dan vraag ik me meteen af hoe ver het eigenlijk staat met de automatisering van het huis? (denk nog even terug aan Chriet T. met zijn "Heus van de toekomst" ;) nooit meer wat van gehoord).

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:51
Vriend van me heeft net een nieuw huis laten zetten, en daar zit wel wat domotica in.
Overal liggen speciale kabels die naar een soort van servertje lopen. Vandaar uit kan hij alles regelen. Rolluiken, welke schakelaar welk licht doet branden, welke muziek uit welke speakers komt...
Momenteel heeft hij niet veel meer dan dit, maar het is allemaal 100% moduleerbaar, dus later kan hij zonder problemen uitbreiden.
Om de server te bedienen heef hij een 'smartdisplay' erbij, da's eigenlijk een soort tablet-pc die via remote desktop naar die server verbind.

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:59

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Zoek eens naar X10 apparatuur, dit kan veel voor je doen.
tevens kan je met relais kaarten (oa Conrad verkoopt ze), via je seriele of parallele poort van alles en nog wat sturen (hoe slim schrijf je zelf de software om dit aan te sturen?), je heb van die special Portiek sloten (magnetisch slot), waar mee je met een druk op de knop de deur van het slot haalt, kijk hier eens naar.
Met een stappenmotor, of misschien een sterke Servo, moet het mogelijk zijn om bijvoorbeeld een stift of cylinder slot om te draaien.

Je zal een heleboel zelf moeten doen, en gewoon moeten gaan proberen.
Ik heb zelf genoeg ideeen, alleen een vrouw die dit allemaal niet wilt, en ja, we moeten toch samen door dezelfde voordeur heen. :9

I play my enemies like a game of chess...

Verwijderd

kijk eens op de website van ElekHomica

ze hebben daar ook inbouwschakelaars, dus gewoon een wandschakelaar die een X10 module ingebouwd heeft zitten. Dan heb je dus ergens 1 pcmodule aan je lichtnet hangen, en via die module stuur je via je bestaande lichtnetbedrading de lampen etc aan.

deze troep is alleen nogal prijzig, maar je kan er best leuke dingen mee doen..

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 11:22

glashio

C64 > AMIGA > PC

Ik heb voor de bouw van me huis elke ruimte voorzien van een loze PVC-leiding naar de Meterkast met daarbij op elke verdieping een PVC-Ringleiding.
Hoe ik het later gaat schakelen ( via Koper,Glas,Coax,.... ) zie ik wel wat de beste/goedkoopste oplossing wordt :)
  • Maar ik denk dan meer "[b]Gecentraliceerd[/b]" :
  • Aansturen
    • Lichten
    • Gordijnen
    • Wasmachine/Droger/Afwasmachine ( goedkope stroom periodes )
    • AC Outlets ( Bijv. Dimmer )
    • Bestaande Lichtpunten ( ook Buitenlamp, Tuinverlichting en Tuinbeekje )
  • Monitoren
    • Deuren
    • Tempratuur
    • Ramen ( gesloten of niet)
    • Post op de deurmat
    • Telefoonlijn
    • Stroomverbruik
* glashio heeft al zitte denken dmv MCS51 8-bit proccesor op CAN-Bus te schakelen en te besturen.
edit:
IDEE! , het ideale GoT-a-House :+ powered/managed by Soap ;)
HINT! , je moet "Huis Automatisering" verkopen aan je vrouw, overtuig haar })
En anders : Ruzie , komt ze heus wel overheen ;)

[ Voor 31% gewijzigd door glashio op 05-07-2004 16:55 . Reden: GoT-a-House ]

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

• DaRace
  • Laatst online: 03-10-2023
deze mannen promoten zelfbouw: http://www.domoticashop.be/index2.html

iemand die ik ken heeft het niko systeem. Een groot nadeel vind ik dat iemand die niet met het systeem bekend is, geen moer meer van de werking van de verschillende schakelaars ed begrijpt (1 x indrukken is aan of uit, inhouden is dimmen, alarmknop die het hele huis verlicht etc)

[ Voor 64% gewijzigd door DaRace op 05-07-2004 11:58 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-11 21:08
kijk eens op www.homeseer.com

Dit wordt mij aangeraden door Marmitek (deze werken met dezelfde software).
Ik heb me hier ook in proberen te verdiepen, maar mijn meiske wil dat allemaal niet. Kan het me wel voorstellen, maar vind het wel gaar.

@Angelfire,

ik heb hetzelfde probleem. Een vrouwtje die het niet wil.
Wilde eerst pc in auto (nee!), wilde toen het huis automatiseren (Nee!), dus nu wordt het een server waar we alles centraal op hebben staan (belangrijke data, films, muziek, e.d.) en een HDtv waar mijn Gamepc op komt te hangen. Dat was geen nee, nu nog een webcam om later in de kinderkamer te hangen, maar dat zal ook wel weer een ee worden.

• Fire69
  • Laatst online: 23:51
Gewoon kwestie van goed opkweken. Je moet ze gewoon duidelijk maken dat het voor hun eigen gemak ook is. :)

Als je geld aan een hdtv mag spenderen, kan een webcam toch ook geen probleem zijn?

[ Voor 25% gewijzigd door Fire69 op 05-07-2004 12:07 ]

• Arunia
Fire69 schreef op 05 juli 2004 @ 12:06:
Gewoon kwestie van goed opkweken. Je moet ze gewoon duidelijk maken dat het voor hun eigen gemak ook is. :)

Als je geld aan een hdtv mag spenderen, kan een webcam toch ook geen probleem zijn?
Dat is waar, het probleem is dat ze het in eerste instantie wel apart vind, maar wanneer ik het probeer uit te leggen, dan vind ze het niks. Ze vind het overbodig omdat het alleen maar voor het gemak is.
Ach, ik laat die belgische site wel zien voor dat homeautomation, misschien vind ze dat wat.

Verwijderd

Al aan Latham Custom Installation gedacht? Deze realiseren werkelijk alles wat je maar wil.

Kijk eens op hun site,

http://www.latham-ci.com/latham-ci.html

Ook Linn maakt dergelijke systemen,

http://www.linn.co.uk/

Verwijderd

Als je echt ver wilt gaan zou ik een plc nemen. Later heb ik dit ook als doel in mijn huis.

Waar je normaal van die regelaars hebt voor je temperatuur van de centrale verwarming enzo kan je dit allemaal in de plc stoppen. en uitbreiden is heel makkelijk.

PLC S7 van de 200 reeks en via profibus hang je er dan een TP70 touchscreen aan. Allemaal eenvoudig te programmeren.

Touchscreen kost ong €800
PLC geen idee van, maar zal ook zoiets zijn.

Wie verder wilt gaan kan natuurlijk die DAQ kaarten en een programma zoals labview alles via zijn pc laten lopen, lijkt me ook wel tof (en goedkoper).

EDIT: het probleem van vriendin die niet alles wilt heb ik ook.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 12:43 ]

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 11:22

glashio

C64 > AMIGA > PC

Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 12:41:
PLC geen idee van, maar zal ook zoiets zijn.
Ask Froogle
En zoek een distrubiteur in de buurt ;)

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-11 17:12
Denk er echt wel serieus over.
Ben atm bezig met nieuwbouw. Wordt rond maart volgend jaar casco opgeleverd.
Eerst maar eens met de sleuvenfrees een rondje door het huis wandelen ;)
Loop wel met leuke gadgets in mijn koppie. Zoals bijvoorbeeld een tft ergens in je tuin, voor in de zomer :)
Idd webcams, en aansturing stroom ed.

Vraag me wel vaker af hoe het allemaal secure te krijgen is. Moet je toch wel over nadenken vind ik, als je ook met wireless (en webservers voor remote besturing) aan de gang gaat.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zoals hierboven al werd geroepen gewoon met PLC's gaan werken tegenwoordig kunnen deze via een bus onderling communiceren en ook IP modules zijn gewoon voordeel je kan dus gewone knoppen combineren met een PC sturing want je wilt niet naar je PC moeten om het ligt aan te doen, maar het is wel makkelijk om centaal alees uit tekunnen schakelen. Vrder is het hoe handig ben je en hoeveel wil je er aan besteden want goedkoop is het niet en zal het voorlopig ook niet worden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Arunia
Voor webcams kun je die orb van logitech nemen. Deze volgt de beweging namelijk.
Zat hier zelf over na te denken.

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:37 ]

• Arunia
Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 14:23:
[...]
De Server is tevens router en MP3 player. Ook logt hij alle telefoon calls middels een zelfgebouwde DTMF decoder waardoor hij telemarketeers via een modem met voice functie de baas weet.
Dat mag je mij weleens uitleggen, dat van die telefoon met die telemarketeers.
Of heb je daar een topic van? Dat is namelijk iets waar ik me heel erg aan kapot erger namelijk.

• MuSeLive
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
lijkt mij wel iets op tft schermpjes in de wand in te bouwen met touchscreen en dat je daar bijvoorbeeld muziek kunt kiezen of een film op laat afspelen :7

• Haaguit
  • Laatst online: 27-10 15:33

Haaguit

HBZNPLT!

Webcam met TFT display ipv spiegel?

:+

Snelle pc | 40D achterdop voor lenzen

Verwijderd

heb je een linkje voor zo'n uhf encoder ?? Ik wil namelijk ook een tv/out signaal (-en) centraal op het kabelsignaal toevoegen.

[edit]
Ik heb deze:
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/m/1000_1999/1100/1160/1165/116530_BB_00_FB.EPS.jpg gevonden, echter dit is zonder geluid :(

Is deze wat: http://www.mcsnet.nl/nl/dept_98.html
Afbeeldingslocatie: http://www.mcsnet.nl/media/st_modulator_2.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 16:40 ]

Verwijderd

.

[ Voor 121% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:37 ]

• mkanon
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

even deze discussie opdreggen ! ik lees heelveel van x10, draadloos systeem, maar mijn huis laat het wel toe om een bekabeld systeem aan te leggen, dit lijkt me een stuk goedkoper !!! heeft iemand enig idee wie bekabelde systemen leverd ? en zijjn hier ook informatie pagina's over en prijs lijsten van losse onderdelen ?

I reject your reality and substitute my own!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

mkanon schreef op dinsdag 21 september 2004 @ 13:25:
even deze discussie opdreggen ! ik lees heelveel van x10, draadloos systeem, maar mijn huis laat het wel toe om een bekabeld systeem aan te leggen, dit lijkt me een stuk goedkoper !!! heeft iemand enig idee wie bekabelde systemen leverd ? en zijjn hier ook informatie pagina's over en prijs lijsten van losse onderdelen ?
X10 werkt zowel draadloos (AB) als bedraad (via stroomnet) het signaal gaat van je AB via RF naar ontvanger die het op het stroomnet zet (soort van bus netwerk).

Ik heb sinds kort wat X10 modules. Wat lampen fittingen en wat stekkerkasten, AB's, bewegings sensore en de computer module.
ben nog een beetje aan het spelen wat handig is, maar nu gaat het licht in keuken en gang automatisch aan als je binnen loopt. verder zijn alle X10 apparaten/lampen met de AB bedienbaar.
Wil met de computer de boel nog wat verder automatiseren.. nog geen tijd voor gehad, alleen een 'alles aan' en 'alles uit' macro gemaakt..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Verwijderd

Als jullie echt geinstresseerd zijn in je huis automatiseren moet je op www.domoti.ca kijken en dan vooral naar de home control box die op die site staat kan echt alles mee!! Tenminste als het allemaal klopt wat ik gelezen heb.
Pagina: 1