Toon posts:

[Airport] Kom niet voorbij Wireless router/AP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:
bestaand Windows netwerk, bestaande uit: ADSL-modem/router (Zyxel 650R33), 8-p. switch (Belkin), 2 pc's. Alles werkt goed.
Schema:
WAN (publ.IP via PPPoA)-Zyxel- LAN (192.168.1.1/255.255.255.0)- switch - 2 PC's (static IP). Veronderstelling: gehele segment 192.168.1.x zou beschikbaar moeten zijn.

Onlangs PoBo (TiBook667) aangeschaft, geen "echte" Airport, maar compatible systeem (LinksSys Wireless Cardbus Adapter, 811g (54Mbit; LinkSys Wireless Router/Accesspoint 811b).
De LinkSys router heeft een WAN-adres in de goeie range (192.168.1.254, static);
standaard-gateway = 192.168.1.1. LAN-kant biedt IP-adressen aan via DHCP in de range 192.168.1.150-200.

Dit werkt als een trein.

Probleem: Ik kan m'n windows-machines niet bereiken. Pingen naar ieder ander adres dan 192.168.1.254 (=LinkSys) geeft geen enkele reply. Zelfs een ping naar de sgw doet niets. Vreemd, omdat internet op zich goed werkt.

Dit probleem doet zich zowel voor in Wireless-situatie, als wanneer ik de Pobo met een kabeltje op de LinkSys aansluit!

Voor zover ik weet zijn er op de LinkSys geen filtertjes actief, ping-requests zijn expliciet toegestaan.

Wat doe ik niet goed?

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het is een router en geen switch dus als je ping binnen het subnet wordt er geen gebruik gemaakt van de gateway dus de oplossing is verschillende subnetten gebruiken bv een 10.1.1.1 . Het idee van een router is dan ook dat ieder IP request wat niet in het eigen subnet zit naar de gateway gestuurd wordt vandaar dat internet het wel doet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• HJR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-02 17:32

HJR

Als ik het goed begrijp heb je dus aan je switch, welke computers in het 192.168.1.0/24 segment je wireless router geknoopt. Nu heb je die router met de Wan poort aan de switch gehangen en ingesteld op een IP nummer in het 192.168.1.0/24 segment op je LAN/WLAN (= indentiek bij die router WLAN Accesspoints) het je eveneens een IP range van 192.168.1.0/24.

Nu is het dus logisch dat een Wireless client of een client op de switch van de WLAN router niet het Windows segment (=aangesloten op de WAN poort van de Linksys) kan bereiken, omdat een request naar de Windows machines nooit over de gateway zullen lopen, immers de gateway wordt alleen benaderd indien je dus buiten het 192.168.1.0/24 segment wilt komen, maar dat segment ziet de Linksys router als zijn eigen LAN/WLAN segment en zal niet routeren.

Oplossing: heel simpel, router functionaliteit van de Linksys niet gebruiken en de kabel van de WAN poort van de linksys eruit halen en in de Linksys switch proppen. Houdt er wel rekening mee dat je dus nu wel twee switchen aan elkaar knoopt en je dus een crosskabel moet gebruiken, of een uplink poort op een van de twee switchen.