Netwerkproblemen

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _Alien_
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-06 23:15
voor de honderdste keer post ik mijn probleem maar weer eens...

ik wil thuis een netwerkje opzetten in Win 98.
Ik heb 2 3com Etherlink 3(3c509B)-Combo netwerkkaarten (zonder drivers, maar ik heb wel het proggie 3c5x9cfg.exe) en een coax-kabel( + 2 splitters en 2 terminators natuurlijk).

De kabel is doorgemeten en getest dus dat is niet het probleem.
De geinstaleerde protocollen: TCP/IP, NetBEUI, Client for Microsoft Networks, en File en printersharing heb ik aanstaan.

De IP's zijn op pc1: 10.0.0.1 en op pc2: 10.0.0.2 en de subnetmask is 255.255.255.0

Nu heb ik in DOS met het 3c5x9cfg.exe proggie de kaarten op coax, windows/os2 client enz.. ingesteld.
Als ik met het proggie een loopback test doe werkt het op beide pc's goed.
Een echotest doet het ook goed, dus ze kunnen elkaar wel bereiken (verder doen alle andere tests het ook goed)

Als ik in Windows mezelf ping werkt het ook, maar als ik de andere pc probeer te pingen geeft die 'request timed out'.
de HD's heb ik ook van beide pc's geshared .

Ik weet het onderhand echt niet meer.....
plz help
A.

Verwijderd

Probeer het met IPX/SPX protocol. Of moet je perse TPC/IP gebruiken. Je kan ook de hardware instellingen van de netwerk kaart onder de eigenschappen van het netwerkkaart bekijken, de snelheid en buffer enz.

• _Alien_
Ik had van iemand gehoord dat IPX/Spx niet geode werkt in een coax netwerk....maar ik zal eens kijken

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:31
Hoe bedoel je zonder drivers?
Ik neem aan dat je deze geïnstalleerd hebt???

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
't Werkt in windows natuurlijk niet met dos drivers.

• sheinemans
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08 16:21
Heb je wel 2 keer dezelfde windows versie
als er verschil inzit kan dat voor problemen zorgen

www.heinemanss.nl

Verwijderd

als je nou ip op de server op 192.168.0.1 subnet:255.255.255.0 , wins uit

client:
ip: 192.168.0.2
subnet: 255.255.255.0
wins uit
gateway: 192.168.0.1
DNS aan
host: een naam, maakt niet uit welke
dns server: 192.168.0.1

ipx/spx ook aan en netbeui (weet ik niet zeker)

en dan ff pingen via een ms-dos prompt

en niet vergeten windows op "client voor microsoft netwerken" te zetten he :)

Suc6,

SinC

• _Alien_
ik heb het geinstaleerd met standaard windows drivers...
SinCere>> OK ik zal het proberen

• Agent-X
  • Niet online
Ik gebruik gewoon automatic dhcp hosting met alleen tcp/ip en file/printer sharing
ook de domeinen zijn gelijk.
als je elkander niert kunt vinden,..check ff in `winipcfg` wat op dat moment uwer ip is..dan vanaf andere comp die ip pingen..ook andersom..daarna jezelf pingen..kun je al zien waar t eventueel misgaat..een keertje in `winipcfg` op `release` drukken kan ook wel eens werken als er nog een handmatige gateway` ingesteld staat. succes

• _Alien_
Ik heb geprobeerd wat SinCere zij, maar dat werkt niet, nog steeds een timeout....

De Gateway is handmatig ingesteld.
Dat van winipcfg wist ik al, maar dat werkt allemaal niet ..... :(...
pfff, ik denk dat het maar tijd wordt voor nieuwe netwerkkaarten?....

• Steenvoorde
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-08 21:36
Je moet zowieso de windows drivers gebruiken, niet met die DOS-zooi werken. Dat wordt één groot driver-conflict. Die drivers kan je gewoon van de 3com site downen. En is allemaal Plug & Pray, dus installeren is ook geen probleem.

Wat je nodig hebt voor een netwerk (games, filesharing, enz.):

- Client for Microsoft Networks
- TCP-IP
(ip 10.1.1.x, netmask 255.255.255.0)
- file and printersharing

Thats all! Geen NetBEUI, da's alleen maar dubbelop & extra opstarttijd. Misschien IPX, maar alleen als je dat voor een spel nodig hebt, anders vertraagt het je computer alleen maar !!!

Zorg dat je computers in dezelfde Workgroup staan, anders zie je ze niet in je Netwerk.

Als je nog niet kan pingen, dan is er toch iets mis met je kabel (of terminator, ect.). Probeer het dan eens met een crossover-kabel via je UTP-poorten (het waren combokaarten toch?). Is zowieso veel makkelijker en voor 2 computers heb je geeneens een hub nodig. Zo'n kabel kan je misschien wel van een vriend lenen en anders zijn ze niet zo duur in de pc(hobby/electronica)winkel.

Je moet vooral niet aan al die instellingen gaan zitten of alle protocollen aanzetten, dat werkt allemaal niet. Gewoon default instellingen. Allebei de computers ff aan en uit zetten (voor de zekerheid). En dan kijken wat Dikkie Dik doet ;) ...

Mail me anders maar als het nog niet lukt, ik heb vroeger veel met Coax gewerkt.

• Uhmmie
  • Laatst online: 19-08 19:36
Ik heb ook al de raarste dingen mee gemaakt met mijn netwerk met 4 pc's... De volgorde maakte bijvoorbeeld al iets uit (vraag me niet waarom)... Uit eindelijk heb ik alle pc's opnieuw geinstaleert (met de zelfde windows cd) en het werkt nu perfect... Of het er nu aanligt dat sommige pc's de nederlandse 98 geinstaleert hadden en sommige de engelse windows 98 ofdat er gewoon een foutje in windows zat, die ik kwijt ben geraakt door een nieuwe instalatie weet ik niet, maar het blijft raar...

Currently playing: MTG Arena (PC)

• _Alien_
DE kabel ligt het zeker weten niet aan, ik heb de kabel doorgemeten en ik heb het met een andere kabel geprobeerd, geen succes....
Ik heb nu echt zo'n beetje alle mogelijkheden geprobeerd, misschien lukt het met een crosscabel, dat is zo onderhand het enige wat ik nog kan proberen.

En over die 3com drivers, op de website kan ik geen drivers meer vinden van Etherlink III kaarten........

Verwijderd

Probeer inderdaad met UTP. Voor 2 pc's heb je een crosscable wel nodig.
Pagina: 1