Toon posts:

DVD/CDRW speler van Tulip Topline wordt niet meer herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Help! Mijn interne cdrw/dvd speler van m'n laptop doet het niet meer!! Het enige wat ik krijg is de melding (onder DOS, in een aparte window van de 'Opdrachtprompt'): "Het apparaat is niet klaar."

Ook via Deze Computer krijg ik geen toegang tot mijn cdrw/dvd en blijft het browser gedeelte waar normaal gesproken de inhoud van een cd of dvd te zien is, leeg.

Ik heb mijn laptop al diverse malen opnieuw opgestart en zelfs een keer voor ca. 5 minuten helemaal uitgezet, maar mijn cdrw/dvd blijft "niet klaar".

Even wat techspecs:

Tulip Topline 501 Pentium 4 2,4GHz. laptop, 512 MB memory gedeeld met 64 MB videomemory, 40 GB harde schijf, extern (bijna nooit aangesloten, ook vanavond niet) 3,5" USB diskdrive, 4 USB1.1 poorten waarop aangesloten: 1 E-Tech ADSL USB modem, 1 USB-snoertje waarmee ik mijn Nokia GSM oplaad, 1 USB RF (draadloos) Logitech optische muis en 1 MSI Bluetooth USB key, draaiend onder Win XP Home met alle autmatische updates geïnstalleerd.

Iemand enig idee wat hier aan de hand is en wat te doen? B.V.D. !

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel verduidelijkt, was een nietszeggende "dvd probleem!".

[ Voor 50% gewijzigd door BalusC op 05-07-2004 06:51 ]

Verwijderd

Heb je al in schijfbeheer (%SystemRoot%\system32\diskmgmt.msc), apparaatbeheer (%SystemRoot%\system32\devmgmt.msc) en logboeken (%SystemRoot%\system32\eventvwr.msc) gekeken of daar conflicten in staan?

Plug & Play en Autorun zijn wel ingeschakeld bij lokale policy / services?

Doet hij het wel onder 'echte Dos'? Wordt hij wel door de bios herkend? Kun je er wel vanaf booten? Indien allemaal ja: je probleem zit in Windows en niet in de hardware.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 06:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
1. Hoe kan ik Plug&Play 'inschakelen'? Staat dat niet altijd 'aan' dan? Plug&Play is toch één van die nieuwe noviteiten sinds ongeveer Windows 98?

2. Een diskette met 'echte DOS' heb ik nog niet getest, maar hij wordt wél in de BIOS herkend (heb ik gecheckt), in de BIOS heb ik als boot-volgorde staan: 1e Boot: CDRW/DVD speler, 2e Boot: Floppy Drive (niet aangesloten, zie mijn bericht eerder), 3e Boot: Harde Schijf (C:); alleen heb ik geen boot-CD dus dat kan ik niet uitproberen.

3. Wat betreft Autorun: aan autorun heb ik altijd een beetje een hekel, dus heb ik deze uitgeschakeld (al ver voordat dit cdrw/dvd probleem zich aandiende).

4. Hoe moet ik kijken in diskmgmt.msc, devmgmt.msc en eventvwr.msc? Als ik deze bekijk via het Kladblok, dan krijg ik een stortvloed aan tekst over mijn scherm waar ik geen wijs uit word! Dus hoe bekijk ik deze bestanden? En als ik hiervoor wel het Kladblok moet gebruiken, waar moet ik dan opletten in die tekstbrij?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 09:52:
1. Hoe kan ik Plug&Play 'inschakelen'? Staat dat niet altijd 'aan' dan? Plug&Play is toch één van die nieuwe noviteiten sinds ongeveer Windows 98?
P&P kun je meestal aan/uit zetten in het BIOS (heet meestal "P&P aware OS" o.i.d.). Als je niets aan de BIOS settings hebt veranderd, lijkt me niet dat dit het probleem is. Het lijkt me overigens sowieso het probleem niet, maar je kan het eventueel even controleren.
2. Een diskette met 'echte DOS' heb ik nog niet getest,
Ga dat dan eerst eens doen.
maar hij wordt wél in de BIOS herkend (heb ik gecheckt), in de BIOS heb ik als boot-volgorde staan: 1e Boot: CDRW/DVD speler, 2e Boot: Floppy Drive (niet aangesloten, zie mijn bericht eerder), 3e Boot: Harde Schijf (C:); alleen heb ik geen boot-CD dus dat kan ik niet uitproberen.
BIOS herkenning zegt niet zoveel over of de speler wel of niet leest. Blijkbaar wordt jouw speler nog herkend, dus is ie niet helemáál dood. Of bijvoorbeeld de laser de geest heeft gegeven (om maar iets te noemen) zie je niet aan de BIOS detectie. Test overigens ook even met een DVD én met een CD(ROM). Misschien dat één van de twee het nog doet; zoja: dan is 1 van de laserdiodes naar de maan.
3. Wat betreft Autorun: aan autorun heb ik altijd een beetje een hekel, dus heb ik deze uitgeschakeld (al ver voordat dit cdrw/dvd probleem zich aandiende).
En gelijk heb je. Automeukzooi 8)
4. Hoe moet ik kijken in diskmgmt.msc, devmgmt.msc en eventvwr.msc? Als ik deze bekijk via het Kladblok, dan krijg ik een stortvloed aan tekst over mijn scherm waar ik geen wijs uit word! Dus hoe bekijk ik deze bestanden? En als ik hiervoor wel het Kladblok moet gebruiken, waar moet ik dan opletten in die tekstbrij?
In Notepad (kladblok) hoef je niks te doen met diskmgmt.msc...Ga even naar Configuratiescherm->Systeem->Tabblad Apparaatbeheer en kijk of er geen uitroeptekens staan (met name bij je speler in kwestie en/of bij IDE controllers)

Verwijderd

Topicstarter
DVD schijfje getest en verdomd, die doet het nog wel! Ook via Config.scherm/Systeem/Hardware naar Apparaatbeheer gekeken en gezocht naar evt. uitroeptekens, maar in de hele lijst geen één aangetroffen en volgens de eigenschappen van de DVD/CDRW speler (type "QSI DVD/CDRW SBW-081") en de IDE controllers werkt alles correct. Ik heb overigens nog niet vanaf diskette met echte DOS geboot, want ik ben heel eventjes mijn losse diskdrive kwijt en deze druk aan het zoeken (dat krijg je met die externe dingen die je eigenlijk niet meer gebruikt sinds er CDRW is).
Pagina: 1