ik wil linux.. en nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

• bluppfisk
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hoi,

ik ben een noepje op vlak van Linux. Ik heb ooit eens Redhat Linux 5.2 geïnstalleerd gekregen, met werkende Xserver en Xwindows environment en tegelijkertijd ook alle data gewist van m'n ouders die het op dat moment heel hard nodig hadden. Toegang tot de pc kwijt geraakt. Nu ouder geworden, eigen pc gekocht, nog een paar keer geprobeerd maar altijd wel iets.

Of ik krijg de beeldkaart niet netjes geïnstalleerd, waardoor er overal schokken zijn in het X environment, en ik zeker geen game kan draaien.

Of hij herkent mijn netwerkkaart niet en ik kan dus ook niet gaan zoeken naar oplossingen. Ik moet constant rebooten in Windows om effe te zien wat 't probleem kan zijn, een driver op een disketje zetten, rebooten in linux en dan dat disketje niet gemount krijgen etc...

Of ik krijg de X server niet aan de praat (meestal is dit het geval) of ik krijg in het allerbeste geval enkel een X console (x-terminal).

Nu wil ik het nog eens proberen, ik ben verliefd geworden op die mooie gnome environment en al die leuke software die voor linux bestaat. Wat nu? Welke linux distro geef je genoeg kans om mij te helpen?

Ik heb een Kyro II beeldkaart met 64Mb geheugen, een 17" scherm (wat moet ik dan opgeven bij die horizontal en vertical scan rate?? ik heb enkel gehoord van refresh rate) en een D-Link 530 netwerkkaart..

Er moet absoluut een X server inzitten en ik moet absoluut alles eenvoudig aan de praat krijgen. Desnoods eerst met generic VGA drivers, maar daarna moet ik toch op een eenvoudige manier mijn driver voor mijn videoplank erop zien te krijgen.

Zo, voor mij een vraag, voor u een weet. Hellup!

S

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:52
Als je het echt makkelijk wil (wel een beetje omslachtig, maargoed) kun je eerst knoppix booten, die start namelijk op met xwindows en goede configs, de config bestanden naar een diskette copieeren, een willekeurige distro installeren en de configs van de diskette naar de juiste plek overzetten.

rm -rf ~/.signature

• BLACK SPIDER NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09-2025
Misschien handiger om de standard tutorials door te nemen?

• bluppfisk
  • Niet online
heb je gewoon een aan te raden distro van linux?
die veranderen toch om de vijf voeten, ik weet niet of de standaardmanuals
a) advies geven
b) hun advies ook afgestemd hebben op elke nieuwe versie van de distro's.

ik kan natuurlijk ook eens kijken :O

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:52
bluppfisk schreef op 05 juli 2004 @ 04:19:
heb je gewoon een aan te raden distro van linux?
die veranderen toch om de vijf voeten, ik weet niet of de standaardmanuals
a) advies geven
b) hun advies ook afgestemd hebben op elke nieuwe versie van de distro's.

ik kan natuurlijk ook eens kijken :O
[rml]Linux op de Desktop? Distro&zoeken reviews [ 13/09][/rml]

Kun je eigenlijk niet missen, staat en sticky en bovenaan.. Ik zou zeggen, lees dat eens door

rm -rf ~/.signature

• bluppfisk
  • Niet online
okee. ik kies.. suse. (lijkt me 't meest naabvriendelijk). Blijkbaar geen 3 cd download meer zoals vroeger soms :)

Gaat wel lekker vooruit, 1,7 mb per seconde? heb ik bijna nog nooit gehaald

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Als je gnome wilt moet je geen SuSE nemen: die is sterk KDE georienteerd. Probeer Libranet eens.

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10-2024

bolke

Klikt nu met een 50D.

Probeer eens een live CD.
Zoiets al http://www.knoppix.org of de security variant van de http://moser-informatik.ch/?page=products&lang=eng

Hiermee kun je even spelen met Linux zonder een installatie. Dan kan je even kijken of je het wat vind.

[ Voor 7% gewijzigd door bolke op 05-07-2004 09:38 ]

http://www.hroling.nl

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mjah, je bent nog niet op een punt dat wij je concreet kunnen helpen denk ik :)
Voor je vraag welke distro je wil hebben we Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 4 , en voor de andere vragen geldt eigenlijk dat ze niet helemaal aan NOS policy - updated 01/04/03 voldoen helaas. De tip van bolke is trouwens een goede, probeer eerst eens met een livecd, en als die werkt, spiek daar de settings van de diverse hardware en software,

[ Voor 18% gewijzigd door blaataaps op 05-07-2004 11:44 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.