Vreemde DNS/resolve problemen op helft van LAN *

Pagina: 1
Acties:

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:45
in het eerste geval lijkt dit misschien een software probleem, dat is het denk ik niet.

Sinds enige tijd heeft mijn pc (win98se, 100mbit netwerkkaart) een rare kuur: bij verscheidene websites, bijvoorbeeld www.autobild.de krijg ik de melding:
De pagina kan niet worden weergegeven.

Dit is bij ongeveer de helft van de websites die ik bezoek. Ook op irc heb ik hier last van. Als ik bijvoorbeeld met efnet probeer te connecten:
* Connecting to efnet.vuurwerk.nl (6667)
* Unable to resolve server
* Connect retry #1 efnet.vuurwerk.nl (6667)

Wat zo apart is, is dat ik dit niet consequent bij dezelfde sites is. Na (bijvoorbeeld) 5 maal proberen lukt het connecten met efnet wel (ik heb meerdere servers geprobeerd). Ook bij het bezoeken van websites helpt het soms om flink vaak op F5 te drukken, maar lang niet altijd.

Een andere pc (win98se, 10mbit netwerkkaart) in hetzelfde netwerk heeft precies hetzelfde probleem. Hierbij heb ik windows opnieuw geinstalleerd en volledig geupdate. Het probleem blijft...

Weer een andere pc, (winxp home, 100mbit op mobo) heeft hier geen (of vrijwel geen) last van. Websites die het op de andere pc's niet doen, doen het op precies hetzelfde moment wel op deze pc. Deze pc heeft ook geen enkel probleem op irc.

Al deze pc's zijn aangesloten met 100mbit kabels en werkten meer dan een jaar zonder enig probleem. De router/switch welke deze pc's van internet voorziet, is een edimax 6004+. Ik heb al geprobeerd om de kabels in een andere poort in de router te steken, maar het probleem bleef.

Overigens heb ik op mijn pc ook al geprobeerd met opera de sites te bezoeken. Dan krijg ik de melding: "could not locate remote server".

Ik heb internet via chello, maar ik heb al meerdere dns servers geprobeerd. Ook servers van xs4all e.d. Soms lukt ook een trace of ping sessie naar een ip (waar dus geen dns aan te pas komt) niet.

Tot slot: Wat ik zelf nogal apart vind, is dat bepaalde sites het altijd doen (tweakers en got bijvoorbeeld), maar andere soms en weer andere helemaal nooit (www.autobild.de) Dit probleem doet zich nu ongeveer een week of 2 voor.

Heeft iemand enig idee hoe dit komt? En vooral ook hoe dit op te lossen is? Ik heb namelijk geen flauw idee :/

edit: nog iets: de twee pc's die problemen hebben, hebben ook geen stabiele verbinding met internet. Ik ben vaak met irc en msn opeens disconnected. Ook mijn downloads stoppen dan (en gaan daarna soms, na een minuut oid, weer verder is te zien in dumeter)

[ Voor 14% gewijzigd door marteltor op 05-07-2004 02:04 ]

Verwijderd

Probeer een andere DNS server?

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Het doet me denken aan de sites die ik dan een enkele keer niet op mijn beeldscherm kreeg, en dat had dan te maken met het feit dat mijn PC zó was ingesteld, dat verwacht werd binnen x seconden verbinding te hebben gekregen.
(m.a.w. : combinatie van snelheid van de desbetreffende PC en de snelheid van die PC).

eagle

Verwijderd

Al geprobeerd internet explorer te upgraden?

• marteltor
Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 01:55:
bedankt voor je hulp, maar zoals ik al schreef: ik heb al verschillende dns'en geprobeerd en soms lukt het pingen en tracen van een ip waarvan ik zeker weet dat het actief is ook niet.
Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 01:57:
Al geprobeerd internet explorer te upgraden?
ik heb zelfs al een herinstall gedaan en alles geupdate wat te updaten viel
Brothar schreef op 05 juli 2004 @ 01:56:
Het doet me denken aan de sites die ik dan een enkele keer niet op mijn beeldscherm kreeg, en dat had dan te maken met het feit dat mijn PC zó was ingesteld, dat verwacht werd binnen x seconden verbinding te hebben gekregen.
(m.a.w. : combinatie van snelheid van de desbetreffende PC en de snelheid van die PC).
lijkt me sterk dat dit het is, omdat het probleem bleef toen een pc een herinstallatie kreeg en het probleem nog steeds had. Maar weet je nog hoe je dat toen hebt opgelost?

[ Voor 58% gewijzigd door marteltor op 05-07-2004 02:00 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 01:55:
lol, op 2 na laatste alinea

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 01:59 ]

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:25
je hebt chello
en chello is nu eenmaal 8)7

je zegt dat je met 2 pc's problemen hebt
heb je ook een pc (of pc's) die wel correct werkt(of werken)

en op welke manier zijn je pc's verbonden met internet?
via de ene naar de andere pc(gedeelde internetverbinding) of een switch/routertje?

[ Voor 10% gewijzigd door japie101 op 05-07-2004 09:30 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

japie101 schreef op 05 juli 2004 @ 09:20:
je hebt chello
en chello is nu eenmaal 8)7

je zegt dat je met 2 pc's problemen hebt
heb je ook een pc (of pc's) die wel correct werkt(of werken)

en op welke manier zijn je pc's verbonden met internet?
via de ene naar de andere pc(gedeelde internetverbinding) of een switch/routertje?
Als je de post leest dan weet je dat hij een Edimax router heeft. Ik zou zeggen, haal die router er is tussenuit en sluit gewoon 1 computer aan op internet. Als die wel gewoon stabiel werkt dan zit het dus in je routerinstellingen.

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 15:20

Godjira

To infinity and beyond!

Hann1BaL schreef op 05 juli 2004 @ 09:38:
[...]

Als je de post leest dan weet je dat hij een Edimax router heeft. Ik zou zeggen, haal die router er is tussenuit en sluit gewoon 1 computer aan op internet. Als die wel gewoon stabiel werkt dan zit het dus in je routerinstellingen.
Inderdaad, alleen komt dit probleem me heel erg bekend voor uit de tijd toen ik nog Internet had via Chello. Ik zou zeggen, bel Chello eens op en vraag of zij misschien problemen ondervinden. Zo niet, ga dan eens hun servers tracen en kijk of hij daarbij blijft steken. Wellicht kun je de resultaten daarvan doorgeven aan Chello.

Profile

• marteltor
Hann1BaL schreef op 05 juli 2004 @ 09:38:
[...]

goede tip, zal ik eens proberen!!!
Godjira schreef op 05 juli 2004 @ 09:44:
[...]

Inderdaad, alleen komt dit probleem me heel erg bekend voor uit de tijd toen ik nog Internet had via Chello. Ik zou zeggen, bel Chello eens op en vraag of zij misschien problemen ondervinden. Zo niet, ga dan eens hun servers tracen en kijk of hij daarbij blijft steken. Wellicht kun je de resultaten daarvan doorgeven aan Chello.
ik heb al met chello een half uur lang aan de lijn gehangen. De chello lijn was ok. Hij heeft van alles nagelopen en ook een collega om advies gevraagd. Hij kwam er ook niet uit, en gooide het maar op het register. Het bekende verhaal van 'doe maar een herinstallatie' kwam weer naar boven...niet dat zo een herinstallatie heeft geholpen :/ (overigens: als het aan chello zou liggen, waarom doet 1 pc het dan wel goed :? ;))

[ Voor 6% gewijzigd door marteltor op 05-07-2004 11:50 ]

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-05 06:41

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Wellicht een hosts file die door het een of ander verbouwd is??

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• marteltor
Coach4All schreef op 05 juli 2004 @ 11:52:
Wellicht een hosts file die door het een of ander verbouwd is??
wil je alstublieft even lezen? Ik stel alle hulp prijs hoor, maar wat heeft het nog voor nut om een uitgebreide startpost te typen als die niet gelezen wordt :/

Ik schreef namelijk dat het op meerdere pc's is, en dat het probleem na een herinstallatie blijft.

[ Voor 14% gewijzigd door marteltor op 05-07-2004 12:59 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bij mij komt dit ook wel eens voor...heb weliswaar geen edimax maar een sitecom en maar 1 PC...maar gebeurt bij mij zelfs wel ooit dat ik echt helemaal niks kan bereiken, zelfs de ingebouwde webserver van mijn router niet :?
Wat meestal helpt dan is even de complete verbinding resetten...dus kabelmodem er uit, router er uit, pc uit...kabelmodem aan, router aan pc aan. Ik heb het vermoeden dat het in de firmware van de router zit, maar heb geen zin om dat te vervangen...maar zou bij jou misschien kunnen helpen

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:46

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

- Zoals gezegd, trek de router er eens tussenuit
- Op het moment dat een site niet werkt, wat geeft een ping, resolve en tracert op DIE pc op DAT moment ?
- Stel voor de gein eens een eigen caching DNS server in, kijk eens of de problemen dan nog aanhouden ?
- Titel edit

Tijd voor een nieuwe sig..

• marteltor
Koffie schreef op 05 juli 2004 @ 13:08:
- Zoals gezegd, trek de router er eens tussenuit
- Op het moment dat een site niet werkt, wat geeft een ping, resolve en tracert op DIE pc op DAT moment ?
- Stel voor de gein eens een eigen caching DNS server in, kijk eens of de problemen dan nog aanhouden ?
- Titel edit
-het eerste moet ik nog even proberen
- hoe doe ik een resolve? hier een ping en tracert op het moment dat een site niet werkt:
Afbeeldingslocatie: http://img35.exs.cx/img35/4780/dos.gif
-hoe stel ik een eigen caching dns server in?

Verwijderd

Houden jullie er rekening mee dat w2k en xp dns cachen, dus een keer goed blijft goed tot ttl expires en een keer fout is een tijdje fout. in tegenstelling tot windows 98.

Dit betekend op een w2k of xp machine dat je :

ipconfig /flushdns

moet doen om het met een 98 machine te mogen vergelijken.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 13:28 ]

• marteltor
Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 13:27:
Houden jullie er rekening mee dat w2k en xp dns cachen, dus een keer goed blijft goed tot ttl expires en een keer fout is een tijdje fout. in tegenstelling tot windows 98.
dat klinkt wel interessant, want de winxp bak heeft wél problemen met www.autobild.de, en dat kan dan komen doordat die site nooit op die pc bezocht is.

• marteltor
UPDATE:
volgens mij is het verholpen. In mijn router stonden twee dns servers. Een primary en een secondary. Ik heb nu de primary verwijderd en het werkt opeens. Vrij opvallend aangezien ik de dns servers al eens vervangen heb!
In ieder geval is nu op iedere pc zonder enig probleem www.autobild.de e.d. te bezoeken, ik ben weer helemaal happy :) :P

Verwijderd

marteltor schreef op 05 juli 2004 @ 13:27:
[...]

-het eerste moet ik nog even proberen
- hoe doe ik een resolve? hier een ping en tracert op het moment dat een site niet werkt:
[afbeelding]
-hoe stel ik een eigen caching dns server in?
off-topic: "http://www" is niet echt een lekkere hostname :) (voortaan de protocol def verwijderen, dus ping www.x.z)
Pagina: 1