Toon posts:

[Compaq Armada E500 Laptop ]chip voor voeding opgeblazen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Ik heb een Compaq Armada E500 Laptop verkeerd op de voeding aangesloten (- en plus omgedraait). Toen ging de laptop uit en kwam er rook uit. :( Na een tijdje kon ik hem wel weer opstarten met de batterij. Echter het voedingsgedeelte (voor de externe voeding) op het moederbord is opgeblazen.

Het lijkt erop dat de schade tot 1 chip beperkt is gebleven. nu wil ik deze chip gaan vervangen. Ik heb alleen geen idee welk type het is, of wat de chip toen (maybe een spanningsregelaar, of iets).

Ik heb me rot gezocht op het internet naar beeldopnames van dit moederboard, maar kon helaas niets vinden.

Is er iemand die toevallig een Armada E500 Laptop heeft liggen, en die mij kan vertellen wat er op de verbrande chip deze foto hoort te staan?

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/36246/full.jpg
http://www.geocities.com/wenoi6/moboboom.jpg

Deze chip zit vlak boven het memory slot.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 17:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
sorry mensen, misschien een ontzettend stompzinnige vraag (ik heb ook het faq gelezen). maar hoe komt het dat die picture niet wordt weergegeven?

ik heb toch echt gedaan [img]URL[/img]

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2004 22:47 ]

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:50
Verwijderd schreef op 04 juli 2004 @ 22:45:
sorry mensen, misschien een ontzettend stompzinnige vraag (ik heb ook het faq gelezen). maar hoe komt het dat die picture niet wordt weergegeven?

ik heb toch echt gedaan [[url= URL ]afbeelding[/url]]
Andere website gebruiken om je plaatje op te zetten. Geocities staat geen hotlinking toe, aan andere websites dan die met www.geocities.com geven de servers van geocities het plaatje niet door.

Ik heb hem ff gemirrord:
http://members.home.nl/jjvdveen/got/moboboom.jpg
;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 17:09 . Reden: fixed in startpost, thanks :> ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Volgens mij is die chip direct boven de opgeblazen chip ook stuq ;)
Hij ziet er iig een stuk zwarter uit dan zou moeten.

Als je er niet uitkomt vanavond dan kan ik wel kijken of ik op m'n werk ff een E500 uit elkaar kan schroeven morgen en kijken wat er op die chip staat. Echter zou ik even met Compaq mailen wat er aan te doen valt

offtopic:
Ben wel benieuwd hoe je het voor elkaar hebt gekregen om + en - om te draaien :P

[ Voor 33% gewijzigd door Turkish op 04-07-2004 23:16 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Turkish schreef op 04 juli 2004 @ 23:15:

Als je er niet uitkomt vanavond dan kan ik wel kijken of ik op m'n werk ff een E500 uit elkaar kan schroeven morgen en kijken wat er op die chip staat. Echter zou ik even met Compaq mailen wat er aan te doen valt

offtopic:
Ben wel benieuwd hoe je het voor elkaar hebt gekregen om + en - om te draaien :P
als je even zou willen kijken graag

Hoe ik dat voor elkaar heb gekregen:
Ik heb een gestabiliseerde universele autovoeding. Daarbij zitten allemaal van die connectortjes (En die passen op twee manieren op het snoer :( ) Ik d8 dat het niet zo'n probleem zou wezen, want ik heb diverse nieuwere HP's er al op gehad, maar dit leverde geen problemen op

Verwijderd

Topicstarter
Japie_17 schreef op 04 juli 2004 @ 22:49:
[...]
Ik heb hem ff gemirrord:
[afbeelding]
;)
thanks

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Ik heb net effe 1 van me eigen E500's open geschroeft, maar helaas kan ik er niet uitkomen wat er precies staat. D'r zit een kloder euhmm lijm ofzo op.

Al ben ik bang dat er meer stuk zal zijn, dan dat ene ic-tje.
Met een beetje pech, is de dc-dc converter ook stuk (die "ziet" namelijk ook of je op netspanning of op accu werkt).

Hoeveel mhz is deze laptop ?

And The Only One

Verwijderd

Topicstarter
Diamon schreef op 05 juli 2004 @ 16:58:
Ik heb net effe 1 van me eigen E500's open geschroeft, maar helaas kan ik er niet uitkomen wat er precies staat. D'r zit een kloder euhmm lijm ofzo op.

Al ben ik bang dat er meer stuk zal zijn, dan dat ene ic-tje.
Met een beetje pech, is de dc-dc converter ook stuk (die "ziet" namelijk ook of je op netspanning of op accu werkt).

Hoeveel mhz is deze laptop ?
Het is een PIII 600 of 700 MHz

waar zou die dc-dc converter moeten zitten?

Als je het mij vraagt is de uitgebrande IC trouwens een spanningsregelaar. Ik heb ffe puur naar het model gekeken, en ik kan alleen spanningsregelaars vinden die er zo uitzien.

Verwijderd

Topicstarter
Turkish schreef op 04 juli 2004 @ 23:15:

offtopic:
hey, heb je al gekeken op je werk. Ik heb namelijk nog niemand gevonden die mij kan vertellen welke chip het is.

• Diamon

Diamon

The Weird One

Verwijderd schreef op 06 juli 2004 @ 14:27:
[...]

Het is een PIII 600 of 700 MHz

waar zou die dc-dc converter moeten zitten?

Als je het mij vraagt is de uitgebrande IC trouwens een spanningsregelaar. Ik heb ffe puur naar het model gekeken, en ik kan alleen spanningsregelaars vinden die er zo uitzien.
De dc-dc converter is het printje dat los aan de onderkant er op geprikt zit.
Mocht ik tijd hebben, dan zal ik nog effe een andere E500 open schroeven.

And The Only One

Verwijderd

Topicstarter
Diamon schreef op 07 juli 2004 @ 12:35:
[...]

De dc-dc converter is het printje dat los aan de onderkant er op geprikt zit.
Mocht ik tijd hebben, dan zal ik nog effe een andere E500 open schroeven.
Als je dat zou willen doen, heel graag. :) Ik heb namelijk stad en land al afgebeld maar niemand die me verder kan helpen. Zelfs de fabrikant komt met de mededeling dat het te veel werk is om in het manual te kijken voor het type nr van die chip. "Die service leveren wij niet aan klanten meneer" :( :( Wat een support, en dan heb je de reparatie-afdeling himself aan de lijn. :(

• Diamon

Diamon

The Weird One

Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 10:44:
[...]

Als je dat zou willen doen, heel graag. :) Ik heb namelijk stad en land al afgebeld maar niemand die me verder kan helpen. Zelfs de fabrikant komt met de mededeling dat het te veel werk is om in het manual te kijken voor het type nr van die chip. "Die service leveren wij niet aan klanten meneer" :( :( Wat een support, en dan heb je de reparatie-afdeling himself aan de lijn. :(
Het ic-tje wat er behoort te zitten, kan een TCP8303 zijn.
Dit is een "TOSHIBA Field Effect Transistor Silicon P Channel MOS Type".
Het kan ook een TPC6503 "Bipolar Power Transistor" zijn.

Ik weet dit niet zeker, gezien er ook op deze print weer een soort van hars opzit.
Maar deze 2 opties haal ik er uit.

And The Only One

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:57
Verwijderd schreef op 04 juli 2004 @ 23:46:
[...]

als je even zou willen kijken graag

Hoe ik dat voor elkaar heb gekregen:
Ik heb een gestabiliseerde universele autovoeding. Daarbij zitten allemaal van die connectortjes (En die passen op twee manieren op het snoer :( ) Ik d8 dat het niet zo'n probleem zou wezen, want ik heb diverse nieuwere HP's er al op gehad, maar dit leverde geen problemen op
ah zo heb ik mijn Fujitsu-Siemens lappie ook opgeblazen.
onder garantie naar de fabrikant gestuurd en dankzij een nieuw mobo doet hij het weer ;)

als je gedonder krijgt met het vervangen van de chips dan is een nieuw mobo waarschijnlijk je enige oplossing. wie weet wat er nog meer stuk is

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Verwijderd

Topicstarter
Diamon schreef op 08 juli 2004 @ 12:49:
[...]

Het ic-tje wat er behoort te zitten, kan een TCP8303 zijn.
Dit is een "TOSHIBA Field Effect Transistor Silicon P Channel MOS Type".
Het kan ook een TPC6503 "Bipolar Power Transistor" zijn.

Ik weet dit niet zeker, gezien er ook op deze print weer een soort van hars opzit.
Maar deze 2 opties haal ik er uit.
Cool, ga ik ffe kijken of ik die ergens kan krijgen. Heb je toevallig ook gezien hoe deze erop moet (want hij kan namelijk op twee manieren). de TCP letters op de chip, staan die aan de kant van de RAM of aan de kant van achterkant van de laptop?
Pagina: 1