[ALG] Beste manier om een nieuwsbrief te versturen *

Pagina: 1
Acties:
  • 429 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovtwout
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-08 08:55
Hallo

Ik heb nogal wat vragen met betrekking tot het versturen van nieuwsbrieven met php.

Ik heb opdracht gekregen om voor een aantal mensen een nieuwsbrief te maken en daarbij een systeem om het te versturen.

Dat lijkt me op zich geen probleem, alleen het versturen zelf is nogal wat. Ik heb al een beetje zitten zoeken hier en daar, maar niet alles is me nog duidelijk. Even mn vragen:

- moet ik een html nieuwsbrief versturen met content-type=html of als bijlage?
- hoe kan ik zorgen dat de headers niet weergegeven worden (outlook) en dat de mail niet in de ongewenste post komt?
- voor mail naar veel personen, moet ik dan bcc gebruiken en moet ik rekening houden met het feit dat er een enorme vertraging komt bij het versturen?

Ik zou het heel erg op prijs stellen als iemand me hiermee kan helpen

Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:44

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je eigen ideeen zijn hierover, en waarom. :) Mensen zijn dan meer geneigd om te reageren op jouw standpunten dan om wat te antwoorden :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik zou die mails iig versturen met zowel HTML als plain tekst delen (er zijn genoeg topics op dit forum die beschrijven hoe dat moet), en sowieso BCC gebruiken. Je wil toch zeker geen spamlijst aanleggen, of wel? Je kan trouwens bij mijn weten niet zorgen dat een mail niet in de ongewenste post komt, dat hangt af van de beveiligingsinstellingen van de ontvanger. Als je zorgt dat je geen attachments meestuurt, en een goede, beschrijvende titel hebt, en je nieuwbrief gaat niet over iets sex-gerelateerds, dan zit je het veiligst.

Je kan het beste de mail naar een aantal mensen per keer sturen (bijv 50), en dan, als dat klaar is, een linkje op de pagina zetten die naar een pagina gaat om de volgende 50 te doen. Of beter nog, een ander script/programma dat dat regelt. Op die manier gaat de mailserver niet zo snel protesteren. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:43
marcovtwout schreef op 04 juli 2004 @ 22:14:
- hoe kan ik zorgen dat de headers niet weergegeven worden (outlook) en dat de mail niet in de ongewenste post komt?
De technische details hiervan zijn wel met de search te vinden:
http://gathering.tweakers...5Bsearch%5D=Zoek#hitstart

Inhoudelijk is het het beste om een zowel HTML als tekst te versturen in je mailtje. De mail client pakt dan wel de representatie die de voorkeur heeft van de gebruiker. Een tekstversie is ook prettig voor gebruikers die geen HTML mail kunnen lezen (ja, dat komt nog steeds voor).
- voor mail naar veel personen, moet ik dan bcc gebruiken en moet ik rekening houden met het feit dat er een enorme vertraging komt bij het versturen?
Daar zijn nogal wat verschillende technieken voor. Wat had je zelf tot nu toe in gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovtwout
Ik wil de email sowieso in HTML doen.
Ik verstuurde ooit eens een html bestand als bijlage en hij opende toen in het bericht, dus ik dacht dat je zo ook html email kon versturen, maar ik denk het toch niet.
Voor het versturen van alle email probeer ik wel een programma te schrijven, bedankt voor de tip.
Ik las ergens dat je een parameter aan sendmail (-f) kon toevoegen, zodat de server de email kon traceren, zodat ie niet in de ongewenste post komt.

Alvast bedankt voor jullie feedback, nog iemand?

O ja, gaan alle adressen in de BCC??

[ Voor 15% gewijzigd door marcovtwout op 04-07-2004 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marcovtwout schreef op 04 juli 2004 @ 22:37:
O ja, gaan alle adressen in de BCC??
Let hierbij op dat sommige mailservers maar een x aantal mailtjes ineens in een maail versturen. Een maximum op ja Aan, Bcc of Cc. Check dit aantal, dan weet je op je moet opsplitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou ook een SMTP class gebruiken ipv de mail() functie aangezien de mail functie voor elke verstuurde e-mail opnieuw verbinding met de mailserver maakt... :|

Je limiet van 30 seconden in de gaten houden kan ook geen kwaad...Of gewoon je limiet aanpassen, maar dan moet php niet in safe_mode draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovtwout
Ehh, safemode??

Maar goed, als hij 50 mailtjes in een keer stuurt met BCC, dan is het niet erg dat ie dan ff moet wachten. Maar moeten er dan echt 30 seconden tussen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:55

Peetman

Tjah....

Gebruik ( bij niet teveel plaatjes in je html) embedded images. Dat kan ook nog wel eens helpen om door spamfilters heen te komen. Plaatjes die van buitenaf worden opgehaald willen er nog wel eens uitgehaald worden. Ook embedded images staat wel in een of andere RFC voor mime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 09:34
ik stuur zelf met dit soort dingen liever iedereen een apart mailtje met zijn adres in de To-header. als je het via bcc doet, zal hotmail het in de meeste gevallen automatisch als spam zien. dit komt omdat hotmail (afhankelijk van je instellingen, maar standaard iig wel) controleert of je eigen adres bij To of CC staat.
met een loop ofzo kan je dan de nieuwsbrief een groot aantal keer versturen. het kost wel wat meer tijd en bandbreedte, maar het is imho wel beter. plus dat je dan eventueel nog een persoonlijke aanhef ofzo er in kan maken.

Maak je eigen poll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovtwout
Iedereen een apart mailtje, doe je dat handmatig, want als je meer dan 1000 mensen hebt wordt dat niks.

Ik zat ook te denken om elke keer 1 persoon in To: te zetten, en met een loop alles te doen. Daarbij nog een pauze na 50 personen, wat denken jullie hiervan?

En is er ook nog iemand die zelf een nieuwsbrief verstuurd??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 14:42
marcovtwout schreef op 05 juli 2004 @ 09:59:
Iedereen een apart mailtje, doe je dat handmatig, want als je meer dan 1000 mensen hebt wordt dat niks.

Ik zat ook te denken om elke keer 1 persoon in To: te zetten, en met een loop alles te doen. Daarbij nog een pauze na 50 personen, wat denken jullie hiervan?

En is er ook nog iemand die zelf een nieuwsbrief verstuurd??
Zo doe ik het ook :) Zo kan ik ook in de aanhef de voornaam uit de db trekken e.d. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovtwout
En embedded images lijkt me geen goed idee. Andere bedrijven gebruiken het ook niet en dan gaat het nog langer duren om te versturen.

Nog meer mensen ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:47

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

marcovtwout schreef op 04 juli 2004 @ 22:14:
Multipart versturen (dus text en html in 1). Dan weet je zeker dat de onvanger de nieuwsbrief altijd kan lezen (er zijn nog steeds verouderde corperate client die GEEN html mails kunnen lezen)
Header van een mail kunnen altijd worden getoond. En als je "normale" headers gebruikt, en geen topics met "GRATIS", "sex" en irritant hoofdletter gebruik dan zul je niet snel in de ongewenste post terecht komen.
BCC niet gebruiken. Er zijn mailservers die na een x aantal personen in het BCC veld gewoon stoppen met mailen i.v.m. spam. Gewoon alle mails 1 voor 1 sturen. Er zijn technieken voor om dit redelijk snel te kunnen doen. Hier is pas al eens een topic over geweest ;)
marcovtwout schreef op 05 juli 2004 @ 10:09:
En embedded images lijkt me geen goed idee. Andere bedrijven gebruiken het ook niet en dan gaat het nog langer duren om te versturen.
Ligt eraan. Outlook 2003 en wat Linux mail client halen standaard geen afbeeldingen van het internet af. Maar grote mails versturen wordt ook als irritant ervaren (richtlijn: max 50KB!)

Voor meer richtlijnen hierover: www.emma-nl.net en www.spamklacht.nl en www.reclamecode.nl (code voor e-mail reclame. Daar valt je nieuwsbrief ook onder ;).
Vergeet ook niet de nieuwe spam wetgeving! Als de (particuliere) ontvangers niet specifiek hebben aangegeven dat ze de nieuwsbrief willen ontvangen dan ben je strafbaar bezig! Enige uitzondering hierop is het versturen van informatie naar klanten met info over soortgelijke produkten die ze bij je hebben afgenomen.
marcovtwout schreef op 04 juli 2004 @ 22:37:
Ik verstuurde ooit eens een html bestand als bijlage en hij opende toen in het bericht, dus ik dacht dat je zo ook html email kon versturen, maar ik denk het toch niet.
Lees eens een RFC door over e-mail. (keywords: mime en multipart ;) ).
Voor het versturen van alle email probeer ik wel een programma te schrijven, bedankt voor de tip.
[/quote]
Wat ga je hiervoorschrijven? Er zijn al zat programma's die e-mail kunnen versturen (sendmail, qmail, exim, etc. etc. ).
Ik las ergens dat je een parameter aan sendmail (-f) kon toevoegen, zodat de server de email kon traceren, zodat ie niet in de ongewenste post komt.
Met sendmail -f kan je sendmail een mailtje laten versturen. Dit kan vanaf de commandline, maar dus ook vanuit een ander programma. Daarbij logt sendmail wat er met dit mailtje gebeurd. Als je de headers goed zet (zoek eens op VERP) dan kan je ook de bouce mailtjes die terugkomen nog afvangen.

Anyway... je wilt iets gaan maken waarvan ik het idee heb dat je niet precies het idee hebt waar je mee bezig bent. De informatie die ik je net heb gegeven is ook te vinden mits je enig zoekwerk verricht met google ;)

[ Voor 60% gewijzigd door Creepy op 05-07-2004 11:04 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

marcovtwout schreef op 05 juli 2004 @ 10:09:

Nog meer mensen ervaring?
Ja hoor. Ik heb een applicatie gebouwd die dit soort dingen doet voor meer dan 60.000 klanten. Embedded images zijn juist een goed idee als je zeker wilt weten dat je klanten het zien zoals jij het bedoeld hebt, zeker nu bijna elke client standaard geen HTTP GETs gaat doen om ze vanaf een externe website te plukken.

Ik heb er zelf trouwens een bloedhekel aan, ook al omdat de versie van Outlook die we hier gebruiken niet doorheeft dat al ik hem 1 keer verbied om een image op te halen hij dat niet nog een keer hoeft te vragen voor de andere images in hetzelfde mailtje. Marketeers zijn gek op HTML email omdat het er zo mooi gelikt uitziet, technisch is het allemaal wat minder aantrekkelijk, ook al vanwege de complexiteit van het opbouwen van mime-messages.

Lees de post van Creepy maar eens goed door, daar staan een heleboel goede ideeen in. Nog een toevoeging van mijn kant: bereid je wel voor op een behoorlijk aantal mailtjes met virussen en wormen van je klanten...

With the light in our eyes, it's hard to see.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 12:06

Dutch_guy

WYSIWYG

Denk er ook aan om de mensen een mogelijkheid te bieden, om zich af te melden voor de nieuwsbrief.

Ik verstuur de e-mail altijd door een loop te maken en ieder apart te mailen, zo kan je de brief ook nog eens personaliseren.

Pay peanuts get monkeys !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovtwout
Heel erg bedankt voor de tips jongens.

En hoe bedoelde je, virussen van de klant?

Ik doe het wel eerlijk hoor, opt-in opt-out,
en het programma denk ik gewoon in php te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

marcovtwout schreef op 05 juli 2004 @ 13:47:
En hoe bedoelde je, virussen van de klant?
Je gaat er verbaast van staan hoeveel virussen outlook doorzoeken op em-amil adressen en daar zichzelf naar doorzenden.....

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb me onlangs bezig gehouden met een nieuwsbrief project en ik kan je een paar tips geven:

1. Zorg ervoor dat je mensen duidelijk verteld wat er gebeurd als ze aanmelden
2. Lees de nieuwe opt-in regels na op www.spamvrij.nl en dergelijke webpagina's
3. Zorg ervoor dat je in jouw database goed bijhoudt waar de gebruiker registreerd, wanneer dat was, op welk ip adres dat was, en onder welke naam etc. Dit is erg belangrijk wanneer ze gaan klagen over spam zodat jij kunt bewijzen dat ze zich weldegelijk hebben aangemeld.
4. Zorg ervoor dat wanneer ze zich aanmelden ze eerst een unieke key krijgen en zich daarmee hun aanmelding op de nieuwsbrief kunnen bevestigen.

Je niet aan de regels houden kan je veel geld gaan kosten. Ik hoorde ( misschien niet goed ) dat je voor grote nieuwsbrieven de boete tot een half miljoen kan lopen. Bedrijven mogen wel gespamt worden, particulieren weer niet.

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 23:28:
Je niet aan de regels houden kan je veel geld gaan kosten. Ik hoorde ( misschien niet goed ) dat je voor grote nieuwsbrieven de boete tot een half miljoen kan lopen. Bedrijven mogen wel gespamt worden, particulieren weer niet.

zie www.spamklacht.nl . Daarop wordt precies beschreven tot hoe hoog de boete kan oplopen... en dat is behoorlijk hoog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovtwout
:) Heel erg bedankt dat jullie mij helpen

Ik heb wel al lopen zoeken op google ja, maar ik hoorde zoveel verschillende dingen dat ik het gewoon even op een rijtje moet krijgen. En bovendien heb ik het erg druk en vind ik het fijn dat jullie me zo helpen.

Ik denk nu dat ik toch maar een bevestigingsmail ga gebruiken :P .

Is het trouwens toegestaan om als bedrijf een (ex-)klant een email te sturen met de vraag of ze lid wil worden, waarbij die email fungeert als bevestigingsemail bij normale aanmelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een technische tip.

Als je veel e-mails gaat versturen doe dit dat niet één voor één direct vanuit je PHP code, maar maak gebruik van een proxy.

Stuur de e-mails naar de proxy zodat ze in een queue komen, en laat deze ze versturen. Dit is sneller, netter, en je hoeft niet te wachten tot al je e-mails verstuurd zijn voordat je PHP pagina klaar is met laden.

Er zijn diverse componenten voor PHP die als proxy kunnen fungeren.

Daarnaast is het netjes om HTML en plain text beide te maken. Of om op zijn allerminst de nieuwsbrief ook op een website te zetten en in het plain text gedeelte de link hierna te vermelden.

Onthoud goed dat er nog legio bedrijven zijn met exotische mailprogramma's die nog steeds niet goed met HTML mail overweg kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 23:28:
Ik heb me onlangs bezig gehouden met een nieuwsbrief project en ik kan je een paar tips geven:

...knip...

Hoe kom je erbij dat bedrijven wel gespamd mogen worden? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

marcovtwout schreef op 06 juli 2004 @ 10:06:
Is het trouwens toegestaan om als bedrijf een (ex-)klant een email te sturen met de vraag of ze lid wil worden, waarbij die email fungeert als bevestigingsemail bij normale aanmelding?
Nee. Je aanmeldingsmail is dan de spam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 juli 2004 @ 11:11:
[...]

Spam aan bedrijven is niet verboden
De regel dat voorafgaande toestemming van de ontvanger is vereist, geldt alleen voor abonnees die natuurlijke personen zijn, oftewel particulieren. Rechtspersonen, oftewel ondernemingen, vallen niet onder het verbod op spam. Het is derhalve toegestaan om naar e-mailadressen of faxnummers van ondernemingen ongevraagd berichten te verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

Verwijderd schreef op 06 juli 2004 @ 11:11:
De nieuwe wetgeving met betrekking tot spam geld op dit moment alleen voor particulieren. Een bedrijf spammen is dus (nog!) niet strafbaar. Dit is zo gespecificeerd in de Europese richtlijn, en deze heeft NL bijna letterlijk overgenomen. Nou is er een motie geweest (eeh.. Motie van Dam??) waarin ook het spammen van bedrijven strafbaar zou worden. Dit gaat in de toekomst zeker gebeuren!

De reclame code met betrekking tot e-mail (zie www.emma-nl.net en www.reclamecode.nl) staat dit al niet toe.

Bovenstaande had je geweten als je even via 1 van de links die ik al had gegeven had doorgelezen ;)

Maar voor de luie donders onder ons ( :P ):
Hier de uitleg van spamklacht.nl (is de OPTA): https://www.spamklacht.nl/asp/overspam/wettelijkverbod.asp
En hier de wet (artikel 117 van de telecommunicatie wet): https://www.spamklacht.nl/asp/artikel117.asp

edit:
En Harm is me te snel af :P

[ Voor 9% gewijzigd door Creepy op 06-07-2004 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie in het vervolg spamt moet kunnen aantonen dat de ontvangers zich daadwerkelijk hebben aangemeld ('opt-in') voor commerciële, charitatieve of ideële berichten. Tevens is het vervalsen of verhullen van de afzender verboden.
Het voorgaande is niet van toepassing voor het spammen naar bedrijfsadressen. De overheid meent namelijk dat het eenvoudig is om zakelijke adressen en consumentenadressen van elkaar te scheiden èn dat bedrijven wel graag spam ontvangen. Beide standpunten zijn onjuist.

De Tweede Kamer wil ook bedrijven tegen ongewenste bulk-email beschermen. Spamvrij.nl dringt sterk op invoering van die motie aan door de nieuwe wet alsnog te wijzigen. De enige manier om serieus iets aan het spamprobleem te doen, is alle ontvangers te vrijwaren van ongewenste bulk e-mail.
Bron : www.breekpunt.nl

Volgens de nieuwe wetgeving mag je nog steeds bedrijven spammen. Ze dringen er nu alleen op aan dat bedrijven ook spamvrij moeten worden :)
Ja, dat mag. Zet er duidelijk in wat ze ontvangen, wanneer ze het ontvangen, en zorg ervoor dat er een link instaat waarmee ze hun aanmelding kunnen bevestigen.

Edit:
wel alle :) 2 mensen mij te snel af

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2004 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

Verwijderd schreef op 06 juli 2004 @ 12:42:
[...]

Ja, dat mag. Zet er duidelijk in wat ze ontvangen, wanneer ze het ontvangen, en zorg ervoor dat er een link instaat waarmee ze hun aanmelding kunnen bevestigen.
Nee, dat mag NIET!
Klanten mag je per e-mail informatie sturen over een produkt als ze een soortgelijk produkt hebben gekocht, of daarvoor interesse hadden. Als je van een klant een e-mail adres hebt mag je ze niet zomaar inschrijven voor een nieuwsbrief, of zelfs een e-mail sturen met de vraag of ze dat willen.
Je kan natuurlijk wel in de e-mail met de informatie over een soorgelijk produkt een link stoppen om ze in te laten schrijven op de nieuwsbrief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Creepy schreef op 06 juli 2004 @ 12:39:
[...]

De nieuwe wetgeving met betrekking tot spam geld op dit moment alleen voor particulieren. Een bedrijf spammen is dus (nog!) niet strafbaar. Dit is zo gespecificeerd in de Europese richtlijn, en deze heeft NL bijna letterlijk overgenomen. Nou is er een motie geweest (eeh.. Motie van Dam??) waarin ook het spammen van bedrijven strafbaar zou worden. Dit gaat in de toekomst zeker gebeuren!

De reclame code met betrekking tot e-mail (zie www.emma-nl.net en www.reclamecode.nl) staat dit al niet toe.

Bovenstaande had je geweten als je even via 1 van de links die ik al had gegeven had doorgelezen ;)

Maar voor de luie donders onder ons ( :P ):
Hier de uitleg van spamklacht.nl (is de OPTA): https://www.spamklacht.nl/asp/overspam/wettelijkverbod.asp
En hier de wet (artikel 117 van de telecommunicatie wet): https://www.spamklacht.nl/asp/artikel117.asp

edit:
En Harm is me te snel af :P
Nou, zo lui was ik niet want ik heb dit documentje gelezen en daarin wordt nergens vermeldt dat ik lukraak e-mails mag verzenden om bijvoorbeeld NextAvenue te promoten...

Ik mag ze alleen spammen als ze al reeds een product hebben afgenomen.

Dus mijn vraag is: Mag ik ter promotie van mijn editor naar willekeurige internetbedrijven e-mails sturen, zonder dat ik strafbaar ben? (niet dat ik dit ga doen, want zo kom je lekker prof. over ;))

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2004 22:41 ]

Pagina: 1