[woofers] inspelen...is dit mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.263 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-07 23:49
ik heb wel is gehoord dat de duurdere sub merken(catogorie Rel) hun subs (losse units) ingespeeld afleveren. Ze zouden dit doen door ze op het lichtnet aan te sluiten, omdat je dan een zuivere 50 Hz krijgt. Maar mij lijkt dat je niet zomaar je sub aan het lichtnet kan hangen.

Wat zou je ervoor nodig moeten hebben (lees: welke adapter ofzo), want dit kan wel makkelijk zijn voor het inspelen van een bass-unit :)

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-08 09:36

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

dat zou ik niet doen.

als je 50 hz constant gebruikt, heb je gewoon teveel kans je woofers op te blazen.

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Gewoon tijdje laten spelen, geen geprul met lichtnet enzo, het lijkt me toch maar gevaarlijk.

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• Dr Pro
oww, maar waarom doen die fabrikanten het wel dan?? ik bedoel, als je er een adapter tussen zet, ik weet niet hoeveel V/(m)A, dat wilde ik eigenlijk wel weten, want dan is het zo ingespeeld, hoef je niet meer uren lang je stereo aan te laten

• powerflux

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

dan is ie echt zo kapot hoor.

gewoon inspelen is beter.

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• Dr Pro
ok, dan maar inspelen :) , als meerdere mensen het zeggen zal het wel zo zijn ;)

Maar dan snap ik nog steeds niet dat die fabrikanten het wel doen |:(

• TomSwinnen

TomSwinnen

Dr Pro schreef op 04 juli 2004 @ 19:13:
Maar dan snap ik nog steeds niet dat die fabrikanten het wel doen |:(
Lijkt me sterk dat ze zich daar mee bezighouden. Gewoon een paar testen met verschillende frequenties, tot daar, maar echt inspelen..

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Verwijderd

Je wou een speaker aan 230volt hangen???
Waar heb je dat in godsnaam gehoord?

Ik zou het maar niet proberen, enne...gewoon inspelen werkt prima ,hoor...

Verwijderd

Dat doen ze omdat ze dan zeker weten dat de subwoofers goed ingespeeld zijn zodat ze erg goed geluid geven.

ANders moet je dat zelf doen en kan het zelfs gebeuren dat je ze verkeerd inspeelt.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

TomSwinnen schreef op 04 juli 2004 @ 19:14:
[...]

Lijkt me sterk dat ze zich daar mee bezighouden. Gewoon een paar testen met verschillende frequenties, tot daar, maar echt inspelen..
Ik kan me best voorstellen dat de betere merken dat doen. Als inderdaad de conus nog van stijfheid verandert na de productie, is dat wel belangrijk natuurlijk :)

Maar dat ze ze zo aan het lichtnet hangen lijkt me sterk :X Als 'duurder' merk heb je dan wel een inspeelbank ofzo, waar je ze aanhangt, niet een stopcontact :P

Als je het wel wilt doen, moet je even kijken hoeveel stroom er door je speaker mag lopen, pakt er de juiste weerstand bij, en dan zou het moeten kunnen :)

• Engineer
  • Laatst online: 04-05 00:03

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 10:51 ]

• TomSwinnen

TomSwinnen

SchietSchijf schreef op 04 juli 2004 @ 19:20:
Verder heb ik nog nooit gehoord van het inspelen van speakers, tis geen brandstof motor..
Van onder welke steen kom jij gekropen? :p

• Engineer
  • Laatst online: 04-05 00:03

Engineer

Software

.

[ Voor 98% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 10:51 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

IMHO kun je een woofer gebruiken en misbruiken. Bij misbruik gaat ie kapot en bij gebruik komt er geluid uit ;)
Een woofer zo gebruiken dat ie ervan veranderd is een proces wat zich naar mijn mening vooral tussen de oren afspeelt.
Ja, je kan een woofer wel inspelen, maar dat is niks anders dan de stugge nieuwe surround en spider wat rek geven. Oftewel, dat is precies wat bij muziek afspelen gebeurd. Daar is niks goed of fout aan te doen. Behalve dan de speaker slopen. de fysieke en thermische limitaties van een driver gelden gedurende z'n hele levensduur. Of ie nu uit de fabriek komt rollen of al 30 jaar speelt. De eigenschappen van de speaker veranderen dus wel iets samen met de rigiditeit van de spider en de surround en dat wordt inspelen genoemd.

Dit zou ik overigens niet aan de netspanning proberen, aangezien een 4Ohm's speaker dan 220²/4= 12KiloWatt te verduren krijgt :+ (wees gerust, je speaker brand door nog voordat je de stop hoeft te vervangen, alhoewel de stop er waarschijnlijk net zo hard uitslaat)
Als je een 10:1 trafo gebruikt, dan krijgt ie nog maar 121Watt te verduren, maar er zijn maar weinig drivers die ervan kunnen genieten gedurende langere tijd 120Watt @ 50Hz over hun flikker heen te krijgen. Als je echt zo gebrand staat op dat inspelen zou ik voor 20Hz @ 1 Watt of iets in die richting gaan. Ik denk dat je gaat schrikken van de uitslag die de speaker dan al maakt.
eamelink schreef op 04 juli 2004 @ 19:19:
[...]

Ik kan me best voorstellen dat de betere merken dat doen. Als inderdaad de conus nog van stijfheid verandert na de productie, is dat wel belangrijk natuurlijk :)

Maar dat ze ze zo aan het lichtnet hangen lijkt me sterk :X Als 'duurder' merk heb je dan wel een inspeelbank ofzo, waar je ze aanhangt, niet een stopcontact :P

Als je het wel wilt doen, moet je even kijken hoeveel stroom er door je speaker mag lopen, pakt er de juiste weerstand bij, en dan zou het moeten kunnen :)
50Kohm 1-5Watt weerstand zou het moeten doen.
edit:
nevermind :Z

Maar vraag je zelf eens af of je genoeg know-how hebt om zoiets te gaan doen. Het blijft levensgevaarlijk aangezien jij aan een enkele miliAmp al genoeg hebt om op de grond te blijven liggen.

[ Voor 31% gewijzigd door Arjan op 04-07-2004 19:38 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• powerflux

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

12 volt is ook al veel te veel. ik zou maximaal 2 volt gebruiken als je het zeker weet.

• ACID-dude
  • Laatst online: 18-06 19:01

ACID-dude

Make More Music!

Waarom? Je moet de stroom toch beperken, niet de spanning? 12v * 0,5A is net zo goed 6 watt als 2v * 3A. Toch?

offtopic:
Heftige disclaimer: het kan héél goed zijn dat ik loop te blaten ;)

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:30

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik heb een filmpje op men pc, waar ze een DD woofer (duurste merk ofzo) aan 220v hongen, woofer hield het nog geen 10 3 :) seconden uit. Je krijgt 1 harde dreun en dan niets meer.

edit: Een maat van mij heeft 2 spl dynamics gekocht. Hij moest ze eerst inspelen, een paar uur laten spelen op een zacht volumme, dan het volumme even naar boven gooien en dan terug naar beneden. Hij heeft nu 143.3 DB :D

[ Voor 43% gewijzigd door Jellabie op 04-07-2004 19:57 ]

De Nederbelg !

Verwijderd

Dr Pro schreef op 04 juli 2004 @ 19:04:
ik heb wel is gehoord dat de duurdere sub merken(catogorie Rel) hun subs (losse units) ingespeeld afleveren.
Waar heb je dit dan gehoord want, ik heb er namelijk nog nooit van gehoord. De mensen van Hobo HiFi (Amsterdam) zeiden tegen mij juist dat de Rel's nog niet ingespeeld zijn.

Ik wilde een paar Rel subs vergelijken en dat mocht wel maar, het had volgens hun geen zin omdat de drivers nog niet ingespeeld waren. Het geluid gaat dan wel diep maar is heel zompig. Vergelijken heeft dus geen zin. Pas na drie weken kun je iets over de geluidskwaliteit zeggen (Aldus de verkoper).

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

@jellabie: Kun je dat filmpje even online donderen? Ikke wil zien! :9

[ Voor 9% gewijzigd door ACID-dude op 04-07-2004 19:42 ]

• Jellabie

Jellabie

ACID-dude schreef op 04 juli 2004 @ 19:41:
@jellabie: Kun je dat filmpje even online donderen? Ikke wil zien! :9
offtopic:
euhm... als ik het kan vinden... maar ik kan het ni online zetten kan jij dat? zoja voeg me ff toe op msn, e-mail adres staat in men profiel.

De Nederbelg !

• Dr Pro
lol niet meteen op lichtnet....via een adapter ofzo...maar iig ik weet genoeg nu, ik speel wel in, idd bedankt voor de snelle replies :)

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Filmpje van jellabie te vinden op:
www.cbsys.nl/woofer.wmv

[ Voor 16% gewijzigd door ACID-dude op 04-07-2004 19:47 ]

• powerflux

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

ACID-dude schreef op 04 juli 2004 @ 19:39:
Waarom? Je moet de stroom toch beperken, niet de spanning? 12v * 0,5A is net zo goed 6 watt als 2v * 3A. Toch?

offtopic:
Heftige disclaimer: het kan héél goed zijn dat ik loop te blaten ;)
ik weet het uit ervaring :)
12 volt wissel op 50 herz is voor nagenoeg elke woofer dodelijk.

edit: okee. die woofer van het filmpje had het overleefd.. dat ding is echt Zwaar.

[ Voor 10% gewijzigd door powerflux op 04-07-2004 20:18 ]

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:28
Mijn Monacor SPH-200KE 8" woofers verdragen 12VAC in free-air prima! Is uiteindelijk maar 18W rms dat ze dan te slikken krijgen. De excursie is dan zo'n 10mm trouwens.

M'n Raveland 18" woofers krijg je zelfs met 24VAC in free-air niet aan hun eind. Maar kzou toch niemand aanraden om het zomaar uit te proberen, een amp met een sinusgenerator is veel veiliger. Je moet ook minstens een factor 3 onder de RMS belastbaarheid van de woofer blijven, om de boel niet te oververhitten.

Verwijderd

Welk merk is dat? DD?

Lekker zonde iig!

Verwijderd

WOW check die uitslag die die woofer nog maakt :D
Zal vast wel iets mis mee zijn geweest anders ga je er echt geen 220 volt over heen gooien.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Stel..
Het is een vreselijk dikke DB drag woofer die 4 tot 5 KW kan hebben.
220*16 = 3520 watt. De spoelen staan parallel en zorgen voor een 1ohm imp.

De stop zegt KLAP en de woofer blijft heel..

Wise enough to play the fool

• Jellabie

Jellabie

teacher schreef op 05 juli 2004 @ 00:07:
Stel..

Het is een DD woofer, Digital *something something* is een ontzettend dure sub. Heb overlaatst een wereldrecord poging gezien met die woofer in de klasse Street B. Hij moest 153DB halen, hij geraakte aan de 151DB, en dat voor 1 subwoofer. Die sub alleen koste al +-1800€ :D

offtopic:
Een maat van mij eindigd altijd tweede als die kerel met zijn DD woofer mee doet, met 143.3db :)
Het is echt te grappig, 5 man die tegen de ruiten van de auto staan te duwen voor de bas in de auto te laten.

edit: wat is vreselijk voor een woofer? Ik heb op die meeting subwoofers gezien die 15.000watt rms kregen van 11 versterkers... maar dit is wel serieus offtopic ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Jellabie op 05-07-2004 01:49 ]

De Nederbelg !

Verwijderd

Stel..

Dus jij suggereert nu dat het gezond is en totaal geen kwaad kan omdat met je woofer van 1800 euro te doen? Nou ga je gang :) . Dan kijk ik wel effe toe (van een afstandje ;) )

Verwijderd

Ik zou het nog niet eens met een woofer van 100euro willen proberen...
niet dat die het zal houden ofzo...

Ik vind dat wat ze in het filmpje doen gewoon echt zonde :'(

• powerflux

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

t is wel vet, en ze hadden het over een fuse, dus hij zal het nog wel gaan doen. tuurlijk kan de conus kapotgeslagen zijn, of de spoel.. maar met zo'n dure, dikke woofer.. en als je het geld hebt, waarom niet? woofers op hun piek zien flapperen is echt altijd een enorme kick! }) naast de woofer ligt ook een conus met spoel los, ondersteboven. t zou kunnen dat ze met reparatiekits aan het kloten zijn.

offtopic:
ik had het tuurlijk over normale <200 watt subs in dat geblaat van mij dat spreekt voor zich.

[ Voor 31% gewijzigd door powerflux op 05-07-2004 10:53 ]

• Pino!
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-01-2018
jellabie schreef op 04 juli 2004 @ 19:39:
Ik heb een filmpje op men pc, waar ze een DD woofer (duurste merk ofzo) aan 220v hongen, woofer hield het nog geen 10 3 :) seconden uit. Je krijgt 1 harde dreun en dan niets meer.
Volgens mij zijn het Amerikanen.. klopt dat?
En die hebben geen 220V maar 110V...

De komst van surround biedt de opnamestaf een ongekend arsenaal aan manipulatiemogelijkheden waar dan ook dankbaar gebruik van wordt gemaakt en waarmee het venster op de concertzaal vakkundig wordt gesloten. We luisteren verder via de brievenbus...

Verwijderd

Ik heb dat ding uit 't filmpie opgezocht, en hier staat ie:

http://www.ddaudio.com/caraudio/woofers.asp?series=9900b

Het is de 9917

• teacher

teacher

Dysgaf!

Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 10:58:
Ik heb dat ding uit 't filmpie opgezocht, en hier staat ie:

http://www.ddaudio.com/caraudio/woofers.asp?series=9900b

Het is de 9917
6000 watt piek... met een bizar lage weerstand; ja die kan je in het stopcontact steken... :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Stel..

Ja, tuurlijk zegt de zekering dat :). Al zou het 110Volt zijn, dat geeft nog steeds 110 Ampere bij 1 Ohm impedantie. Die impedantie zal trouwens wel hoger liggen bij 50Hz omdat die toch door de resonantie beinvloed wordt. Je zou hem wel aan de krachtstroom kunnen hangen, met een 160A afgezekerde groep moet het wel. Maar dan hou je wel een geroosterde woofer over :).
Bose heeft nog wel eens opgeschept over dat ze een van hun speakers aan de 230 konden hangen voor 8 seconden zonder dat die speaker overleed (802 ofzo). 8 Ohm speaker, goed voor zo'n 6kW (impedantie wordt wel wat hoger door de oplopende temperatuur natuurlijk). Maar ik vind het maar een beetje suf allemaal.

Verwijderd

Eigenlijk zie ik de lol van een speaker aan 230volt hangen niet echt in.
Ik bedoel...als je nou een model gemaakt zou hebben die dat idd voor, roep es iets, 8sec aan zou kunnen, kom je dan in een wereld-recordboek ofzo?

Das hetzelfde als een test bij een bepaalde auto uitvoeren over hoe lang ie onder water door kan rijden :+

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik zie het probleem niet zo, stop bijvoorbeeld een shiva in een 35l kastje getuned op 15hz of 30 liter gesloten en zet 'em op 230. Je gaat dan niet eens over de X-max (bij de gesloten versie een klein beetje), het is niet free air maar dat was die Bose ook niet. 8seconden? 8 minuten moet ook wel lukken, daarna zal het erg warm gaan worden in de kast (of je moet de woofer met de aandrijving naar buiten vastmaken).

[ Voor 51% gewijzigd door MM op 05-07-2004 13:00 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

m.m schreef op 05 juli 2004 @ 12:55:
Ik zie het probleem niet zo, stop bijvoorbeeld een shiva in een 35l kastje getuned op 15hz of 30 liter gesloten en zet 'em op 230. Je gaat dan niet eens over de X-max (bij de gesloten versie een klein beetje), het is niet free air maar dat was die Bose ook niet. 8seconden? 8 minuten moet ook wel lukken, daarna zal het erg warm gaan worden in de kast (of je moet de woofer met de aandrijving naar buiten vastmaken).
laten we uitgaan van een serie geschakelde aansluiting, dwz dat de RV 11,8Ohm is.
230²/11,8 = 4.5KW Nu zou je dat halen met een 20A zekering, maar je shiva heeft dan al lang en breed bedankt hoor :+

• Jellabie

Jellabie

echtepino schreef op 05 juli 2004 @ 10:56:
[...]

Volgens mij zijn het Amerikanen.. klopt dat?
En die hebben geen 220V maar 110V...
Ik denk niet dat het Amerikanen zijn, hoor naar de stemmen voor dat kerel zegt dat de fuse stuk is, dat is iig geen Engels. Maar dat terzijde.

offtopic:
WOOOOOTTT 500ste post, op naar de 1K :D

[ Voor 10% gewijzigd door Jellabie op 05-07-2004 16:09 ]

De Nederbelg !

• JT
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

m.m schreef op 05 juli 2004 @ 12:55:
Dan smelt je spoel gewoon man :D

Anyways, ik heb nog een filmpje van een Caliber Rally woofer die ze op 220 zetten. *WROOAAAP* conus los en in de fik :D

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Uhh..hehe...wil je die ook ff online zetten?
Wil ik wel zien!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 16:23 ]

• MM
  • Niet online

MM

Atgast schreef op 05 juli 2004 @ 13:31:
[...]

laten we uitgaan van een serie geschakelde aansluiting, dwz dat de RV 11,8Ohm is.
230²/11,8 = 4.5KW Nu zou je dat halen met een 20A zekering, maar je shiva heeft dan al lang en breed bedankt hoor :+
We gaan inderdaad uit van een serieschakeling, dwz dat de R bij 50hz 104Ohm is (iets met Fs(c) enzo :P) wat resulteert in een vermogen van zo'n 500w en een cone excursie van ongeveer 15mm, prima binnen de perken dus. :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 16:15:
Uhh..hehe...wil je die ook ff online zetten?
Wil ik wel zien!
Sorry, moet later ff :/ Staat op m'n pc in Enschede en ben nu in Purmerend.
m.m schreef op 05 juli 2004 @ 16:30:
[...]

We gaan inderdaad uit van een serieschakeling, dwz dat de R bij 50hz 104Ohm is (iets met Fs(c) enzo :P) wat resulteert in een vermogen van zo'n 500w en een cone excursie van ongeveer 15mm, prima binnen de perken dus. :)
Probeer jij het ff ? :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

m.m schreef op 05 juli 2004 @ 16:30:
[...]

In theorie heb je natuurlijk gelijk, maar wat als je de maten niet perfect hebt afgemeten, de lucht in de kast opwarmt, of de netspanning op +/-1Hz zit. De impedantie maakt dan een flinke val en raakt al heeel snel boven de 650Watt. Niet iets dat ik zou willen testen iig :+

• JT

JT

VETAK y0

Hij durft het blijkbaar wel. Bij deze wacht heel AV dus op de resultaten en de filmpjes van een (brandende) Shiva :P

Ecodan warmtepomp

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

JT schreef op 05 juli 2004 @ 18:01:
Hij durft het blijkbaar wel. Bij deze wacht heel AV dus op de resultaten en de filmpjes van een (brandende) Shiva :P
Als je hem zelf niet online kan zetten, mail hem maar even dan knal ik hem online.

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:08
Het is natuurlijk belachelijk en levensgevaarlijk om een luidspreker aan te sluiten op het lichtnet.
Zelfs het verhaal om dat met een 24v ac trafo te doen geloof ik niet.
Er zal best wel eens iemand het met een adaptor gedaan hebben maar niemand heeft tijdens de test gemeten of de spanning nog wel 24 volt was,deze daalt namelijk door de balasting tot een volt of 5 bij een 1 ampere type.
U =I x R dat wil zeggen r = 40hm en de maximale stroom is meestal 1 ampere en dat is al heel veel voor een adaptor.
Stel dat de spanning 24volt blijft dan loopt er 6 ampere door de luidspreker.
Het vermogen is dan ongeveer 6x6x4 = 144 watt.
Om je een idee te geven een trafo van 6 ampere bij 24volt ac weegt ongeveer 6 kilogram.

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:28
Nu moet je ook niet overdrijven hé :) Een 160VA Amplimo ringkern weegt 1.9 kg. En 144W rms bij 50Hz trekken de meeste subs écht wel.

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:08
Een legrand trafo die in de industrie vaak gebruikt word en continu 150 va kan leveren weegt volgens spec 5,8 kg.
Toegegeven een ringkerntrafo is lichter maar kan bijna nooit langdurig op vol vermogen worden belast al was hetr maar omdat er minder afkoelend oppervlak aanwezig is.
En ik denk (maar heb niet getest) dat er weinig woofers voor thuis gebruik langer dan 1 min 144watt rms kan verwerken.
Ik heb overigens het wel eens geprobeert in een ver verleden met een 25watt woofer in het verleden op 8 volt beltrafo als telefoonhoorn in een bedrijfs hal met behulp vn een telefoon relais,maar na een paar telefoon oproepen was het al fout.
De meeste huidige luidsprekers kunnen overigens niet 50 hz weergeven zeker niet op hun volle vermogen.
Ik zou zeggen probeer het eens maar wel met oordopjes.

[ Voor 28% gewijzigd door snameroc op 05-07-2004 21:20 ]

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

• Jellabie

Jellabie

snameroc schreef op 05 juli 2004 @ 21:15:
En ik denk (maar heb niet getest) dat er weinig woofers voor thuis gebruik langer dan 1 min 144watt rms kan verwerken.
In autos ook niet. Heb eens een deathmatch gezien met de db-drag, Je subs op de laagste frequentie, dus 1 lange dreun, laten draaien. Wie er eerst zijn sub opblaast is verloren. Beetje ziek maar ja..

offtopic:
damn, heb het even opgezocht, die kerel heeft het wereldrecord verbroken met die DD woofer, 154DB :o

Het wereldrecord is verbroken in een panda, klik voor pic

[ Voor 28% gewijzigd door Jellabie op 05-07-2004 21:42 ]

De Nederbelg !

• powerflux

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

vet }) dat moet ik es gaan zien

• JT

JT

VETAK y0

Wereldrecord ligt hoger dan 154dB geloof ik. 177,7dB door Team BS (tnx Patrixx) uit Dld.

Ecodan warmtepomp

• Jellabie

Jellabie

JT schreef op 05 juli 2004 @ 21:45:
Wereldrecord ligt hoger dan 154dB geloof ik. 177,7dB door Team BS (tnx Patrixx) uit Dld.
ja, in de extreem klasse dan. Dit is een wereldrecord in de klasse Street B.

offtopic:
extreem is een golf van 3 ton ofzo. Staalplaat van 10mm dik, voorruit van 3cm kogelvrij glas, de deuren vastspannen met spanklemmen...
klik1 klik2 klik3 maar dit gaat wel seriiieeeuuussss offtopic, sorry daarvoor.

[ Voor 55% gewijzigd door Jellabie op 05-07-2004 22:02 ]

De Nederbelg !

• MM
  • Niet online

MM

snameroc schreef op 05 juli 2004 @ 21:15:
Een legrand trafo die in de industrie vaak gebruikt word en continu 150 va kan leveren weegt volgens spec 5,8 kg.
Toegegeven een ringkerntrafo is lichter maar kan bijna nooit langdurig op vol vermogen worden belast al was hetr maar omdat er minder afkoelend oppervlak aanwezig is.
Ik heb overigens het wel eens geprobeert in een ver verleden met een 25watt woofer in het verleden op 8 volt beltrafo als telefoonhoorn in een bedrijfs hal met behulp vn een telefoon relais,maar na een paar telefoon oproepen was het al fout.
De meeste huidige luidsprekers kunnen overigens niet 50 hz weergeven zeker niet op hun volle vermogen.
Ik zou zeggen probeer het eens maar wel met oordopjes.
Ringkernen zijn effiënter dus hoeven ook minder koelend oppervlak te hebben :)

• JT

JT

VETAK y0

m.m schreef op 05 juli 2004 @ 22:00:
[...]

Ringkernen zijn effiënter dus hoeven ook minder koelend oppervlak te hebben :)
Jajaja, leg nou maar ff die Shiva aan 220 en vergeet niet te filmen :+

Ecodan warmtepomp

• powerflux

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

http://www.pioneerelectro...076_4057_56825958,00.html

173.3 decibel.
In order to withstand the enormous pressure produced in the truck, steel bars were used to reinforce the frame of the enclosure. The windshield was also replaced and reconstructed with 2-1/2-inch thick plexi-glass. Each door of the truck weighs more than 200 pounds and utilizes 1” x 2” aluminum hinges to hold it in place. To prevent air leaks, crucial in competition, the air inside the truck is vacuum-sealed much like a bank vault. The truck holds 36 amplifiers, 72 16-volt Turbo Start batteries and three Ohio Generator 285-amp alternators and produces 115,200 watts of power.
hiermee gedaan: http://www.pioneerelectro...,,2076_4061_35327,00.html

dat is bijne geen luidspreker meer..

maarja. om terug te komen: een normale sub overleeft het niet.

[ Voor 9% gewijzigd door powerflux op 06-07-2004 10:54 ]

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:16

Dentheman

Zie signature

Ik heb mijn boomboxen een dag laten inspelen op zeer zacht volume en volop bass, het klonk aan het einde van de dag ff flink beter

Zie ondertitel

Verwijderd

Watts MAX. Music Power 5000W
Watts Nominal Power Handling 2000W
Frequency Response 18Hz ~ 2kHz
Sensitivity 88dB
:o

heavy spul!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2004 11:00 ]

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-07 12:18

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Ik heb een hele handige cd van senheiser "Stereoplay Klangworkshop" die bastonen door je versterker gooit van 1hz tot 150hz :) nou moet je niet 1hz er flink hard door knikkeren, maar is perfect voor testen hoe ver je boxen kunnen en voor het inspelen!

[ Voor 5% gewijzigd door Mystic Spirit op 06-07-2004 11:07 ]

• JT

JT

VETAK y0

Als we dan toch met vermogens gaan gooien :P :
Ground Zero GZPW 18SPL
18" subwoofer

Quad coil
7000 watt RMS
4 x 1 Ohm Verchroomde aansluitingen
inverse conus - Die cast aluminium frame - woven in leads
Grote conusrand voor uitslag tot 50mm
Carbon conus , extra hoge Surround

Wehehe, 10cm p-p xmax :D

Ecodan warmtepomp

• Dennisch
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-07 07:49
ook leuk:

quadrasub
conus is 21" vierkant
20.000 watt maxx |:(

Afbeeldingslocatie: http://www.caraudiovideo.com/actualites/archives/img/jpg/030507-1.jpg

Ik vraag me af of deze de test ook aan zou kunnen (op de 230 Volt zetten) ???

Maar we raken nu wel heel erg off-topic ...
terug naar de basis.

Ik zou een woofer gewoon laten inspelen met wat (bas) muziek en niet met een extreme bastest cd. Je bent dan gelijk bezig de limieten van de woofer op te zoeken (je gaat je auto ook niet gelijk op zn staart trappen). En op de 230 zetten is al zowiezo notdone (je kunt dan beter je woofer weggooien (of aan mij geven :P )

[ Voor 47% gewijzigd door Dennisch op 06-07-2004 12:15 ]

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

• Dr Pro
wh00t wh00t, MeGa SpEaKaZzZ :P

• MM
  • Niet online

MM

Laten we de geluidskwaliteit maar even buiten beschouwing :P

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

m.m schreef op 06 juli 2004 @ 16:55:
Laten we de geluidskwaliteit maar even buiten beschouwing :P
Geluidskwaliteit? Als het maar hard gaat toch? Bloed uit je oren!

• Jellabie

Jellabie

Zodanig dat je zoiets krijgt?
Afbeeldingslocatie: http://img13.exs.cx/img13/4884/kicker4.jpg

quadrasub
conus is 21" vierkant
20.000 watt maxx

En die is afgekeken van kicker :)
Afbeeldingslocatie: http://www.kicker.com/imagecache/0f422ee928ba7d2cf8039e78cc5980f5.jpg maar die dan in 38cm

Dit is serieus offtopic.. volgens mij is zowat alles gezegd wat er gezegd kon worden.

[ Voor 37% gewijzigd door Jellabie op 06-07-2004 18:27 ]

De Nederbelg !

Verwijderd

maar even back OT, op het gegeven moment, na een paar films en wat muziek speelt je sub toch gewoon lekker :? hoe kan je dat nou fout doen? de enige reden om dat soort dingen te doen, is het proces te versnellen, maar hij wordt er toch niet beter van oid? of zit ik nou fout?

• teacher

teacher

Dysgaf!

klopt.

je versnelt eea.

• Dr Pro
maar iig inspelen is wel errug belangrijk toch?? je moet niet in een keer je sub
to-tha-maxx zetten toch...of heb ik het nu verkeerd :? , rustig op normaal niveau inspelen is wel belangrijk toch? en zoals ik dus kan concluderen uit de bovenstaande posts is het dus het beste te doen door 'gewoon' muziek te luisteren en film te kijken. concludeer ik dit nu goed of niet :| .

owjah...modjes...ALS jullie dit lezen :P , vinden jullie het goed als we dit topic gebruiken om de meest gruwlijkste/hardste/grootste/weet-ik-veel-wat-nog-meer voor speakers neer te zetten??

ik hoor wel van jullie

• Jellabie

Jellabie

Dr Pro schreef op 06 juli 2004 @ 23:19:
maar iig inspelen is wel errug belangrijk toch?? je moet niet in een keer je sub
to-tha-maxx zetten toch...of heb ik het nu verkeerd :? , rustig op normaal niveau inspelen is wel belangrijk toch? en zoals ik dus kan concluderen uit de bovenstaande posts is het dus het beste te doen door 'gewoon' muziek te luisteren en film te kijken. concludeer ik dit nu goed of niet :| .
Inspelen is altijd het beste.

ik quote men eige even:
Een maat van mij heeft 2 spl dynamics gekocht. Hij moest ze eerst inspelen, een paar uur laten spelen op een zacht volumme, dan het volumme even naar boven gooien en dan terug naar beneden. Hij heeft nu 143.3 DB
Dit is wel met auto speakers, maar met gewoon huisspeakers is het juist hetzelfde.
Als je ze inspeeld ga je ze minder gemakkelijk opblazen. Dat was blijkbaar dom om te zeggen, sorry ;)

Als je een nieuwe auto of moto koopt, zeggen ze ook altijd eerst dat je onder een bepaalde toerental moet blijven voor een bepaalde afstand/tijd, juist hetzelfde zoals bij speakers.

edit:
tja... Dit is het eerste waar ik op kon komen, en ergens zit er wel waarheid in, kortom is het gewoon aangeraden om je speakers in te spelen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Jellabie op 07-07-2004 00:38 ]

De Nederbelg !

• JT

JT

VETAK y0

Jezus, een verbrandingsmotor vergelijken met een spoel-systeem 8)7 Alhoewel ik het kan aanraden om in te spelen, vind ik dat een vergelijking van niks :P

Ecodan warmtepomp

• MM
  • Niet online

MM

Dit is wel met auto speakers, maar met gewoon huisspeakers is het juist hetzelfde.
Als je ze inspeeld ga je ze minder gemakkelijk opblazen.
Sorry hoor maar dit is complete onzin! Het moment dat je ze het minst snel opblaast is als ze helemaal nieuw zijn, dan is de spider nog heel erg stug en is de uitslag het kleinst. Als je inspeelt wordt de spider iets soepeler waardoor het rendement wat stijgt (dat verklaart een hogere dB waarde in de auto).

• JT

JT

VETAK y0

Tja..wat versta je onder opblazen: conus eruit of gesmolten spoel ? In het eerste geval heeft m.m gelijk, in het 2e geval maakt inspelen geen ene flikker uit :)

Ecodan warmtepomp

• teacher

teacher

Dysgaf!

ok....

Ik heb een tijdje geleden een bass-exciter + slave gekocht.
Hoe heb ik het inspelen versneld (duurt anders een dikke 3 weken):

pc aan
winisd opstarten - freq. generator.
audio out van pc naar dt150
bx10 aan dt150

dt150 helemaal zacht.
frequentie van 10 - 20 Hz pakken
dt150 beetje open zetten - te hard merk je snel genoeg.

ff koffie gaan drinken :)

• Dennisch
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-07 07:49
[off-topic] Had je de buren gewaarschuwd? [/off-topic]

merkte je aan het gehoor dat de woofer 'beter' ging spelen? naarmate hij verder werd ingespeeld?

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

• teacher

teacher

Dysgaf!

ik merkte het alleen aan het feit dat de woofer "soepeler" werd; de conus voelt lang zo stuk niet meer. Verder had ik hem nog niet ingebouwd dus veel herrie kwam er niet uit. :)

• powerflux

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

zeker, van normaal inspelen worden ze soepeler, en vinden veel mensen daarom ook dat ze beter klinken *ik ben er een van* dus inspelen: gewoon doen.
maar niet met stopcontacten of gewoon op een trafo.

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-07 12:18

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Mystic Spirit schreef op 06 juli 2004 @ 11:00:
Ik heb een hele handige cd van senheiser "Stereoplay Klangworkshop" die bastonen door je versterker gooit van 1hz tot 150hz :) nou moet je niet 1hz er flink hard door knikkeren, maar is perfect voor testen hoe ver je boxen kunnen en voor het inspelen!
Normaalgesproken zou ik dit niet doen.... maar omdat ik denk dat er straal over mijn post heen gelezen is en het toch de beste oplossing is in mijn ogen voor het inspelen van je woofers, een quote van mijn eigen bericht.
Ik wil er nog even aan toevoegen dat ik eventueel wel bereid ben (aangezien dit geen copyrighted cd is volgens mij, hij zat ooit eens gratis bij een duits audioblad) om een image van de cd te maken en ter beschikking te stellen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik weet niet... Zoveel moeite doen om je subje in te spelen, en grote kans dat als je niet voorzichtig bent dat je het ding kapot maakt. Speel dan gewoon 3 weken normale muziek zonder al te veel risico (kapot maken kan natuurlijk altijd). Resultaat is hetzelfde...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Dr Pro
yo mystic...ik heb eigenlijk wel interesse in je cd, kan ik m'n valdusjes ook inspelen.

owjah...btw, moet je een tweeter ook inspelen?? 8)7

ik weet..klinkt heeeeeel dom |:(

Verwijderd

Dr Pro schreef op 12 juli 2004 @ 15:09:
yo mystic...ik heb eigenlijk wel interesse in je cd, kan ik m'n valdusjes ook inspelen.

owjah...btw, moet je een tweeter ook inspelen?? 8)7

ik weet..klinkt heeeeeel dom |:(
alle conventionele speakers en tweeters hebben een membraam dat op 1 of andere manier gekoppelt is aan het frame waarin alles gemonteerd is. Deze foam/rubber zijn gewoon nog wat stug, de ruwe parameters veranderen ook ietsjes tijdens de 1e uren van gebruik. Aangezien de het massa-veer systeem anders wordt. En ook tweeters hebben een ophanging die nog stug kan zijn, echter de effecten daarvan zijn m.i. lastiger waar te nemen. Het kan geen kwaad om je sub op 25 hz (op laag vermogen) een paar uurtjes te laten zweten, echter wees niet te enthousiast, want dan kan je hem al vrij snel slopen. Dat komt doordat vaak de lage tonen lastig waar te nemen zijn en er dan vaak gedacht wordt dat het nog niet zo hard staat.
Pagina: 1