IMHO kun je een woofer gebruiken en misbruiken. Bij misbruik gaat ie kapot en bij gebruik komt er geluid uit

Een woofer zo gebruiken dat ie ervan veranderd is een proces wat zich naar mijn mening vooral tussen de oren afspeelt.
Ja, je kan een woofer wel inspelen, maar dat is niks anders dan de stugge nieuwe surround en spider wat rek geven. Oftewel, dat is precies wat bij muziek afspelen gebeurd. Daar is niks goed of fout aan te doen. Behalve dan de speaker slopen. de fysieke en thermische limitaties van een driver gelden gedurende z'n hele levensduur. Of ie nu uit de fabriek komt rollen of al 30 jaar speelt. De eigenschappen van de speaker veranderen dus wel iets samen met de rigiditeit van de spider en de surround en dat wordt inspelen genoemd.
Dit zou ik overigens niet aan de netspanning proberen, aangezien een 4Ohm's speaker dan 220²/4= 12KiloWatt te verduren krijgt

(wees gerust, je speaker brand door nog voordat je de stop hoeft te vervangen, alhoewel de stop er waarschijnlijk net zo hard uitslaat)
Als je een 10:1 trafo gebruikt, dan krijgt ie nog maar 121Watt te verduren, maar er zijn maar weinig drivers die ervan kunnen genieten gedurende langere tijd 120Watt @ 50Hz over hun flikker heen te krijgen. Als je echt zo gebrand staat op dat inspelen zou ik voor 20Hz @ 1 Watt of iets in die richting gaan. Ik denk dat je gaat schrikken van de uitslag die de speaker dan al maakt.
eamelink schreef op 04 juli 2004 @ 19:19:
[...]
Ik kan me best voorstellen dat de betere merken dat doen. Als inderdaad de conus nog van stijfheid verandert na de productie, is dat wel belangrijk natuurlijk
Maar dat ze ze zo aan het lichtnet hangen lijkt me sterk

Als 'duurder' merk heb je dan wel een inspeelbank ofzo, waar je ze aanhangt, niet een stopcontact
Als je het wel wilt doen, moet je even kijken hoeveel stroom er door je speaker mag lopen, pakt er de juiste weerstand bij, en dan zou het moeten kunnen

50Kohm 1-5Watt weerstand zou het moeten doen.
edit:
nevermind

Maar vraag je zelf eens af of je genoeg know-how hebt om zoiets te gaan doen. Het blijft levensgevaarlijk aangezien jij aan een enkele miliAmp al genoeg hebt om op de grond te blijven liggen.
[
Voor 31% gewijzigd door
Arjan op 04-07-2004 19:38
]