Toon posts:

beschadigde windows schijf hoe bestanden redden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren is mijn windowsxp schijf gecrashed en onbenaderbaar tenminste ik kan niet meer booten vanaf de schijf. Natuurlijk heb ik fixboot en fixmbr gedraait, maar dat werkt niet.
Wat mij echter wel opvalt is dat ik de bestanden die op de schijf staan wel onder linux kan benaderen tot zo ver dat ik kan zien dat ze erop staan. Aangezien er op die schijf foto's staan die absoluut gered moeten worden wou ik graag weten of dat mogelijk is onder linux (terwijl ik geen shares heb staan op xp).
Ik heb de schijf al gemount, maar hij mount alleen read-only en als ik dan de foto's wil overzetten naar linux dan krijg ik een "access denied" error (als root)
Hoe kan ik nu bewerksteilligen dat het wel lukt het is namelijk nogal belangrijk materiaal die foto's.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je zou in ieder geval wel moeten kunnen kopieren, verplaatsen kan inderdaad niet (omdat er dan ook een schrijfactie moet worden gedaan).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
neen kopiëren krijg ik dezelfde melding weer. Alhoewel ze dan wel in naam overgezet worden alleen met een bestandsgrote van 0kb.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

Dus als je als root de bestanden probeert te kopieren krijg je 'access denied'? We hebben het over kopieren he, niet over verplaatsen.

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Mischien niet helemaal de bedoeling maar ik heb inmiddels nogal wat data van slechte/defecte schijven kunnen halen met GetDatabackNtfs of fat versie.

Dit programma kun je installeren op een andere xp machine, dan zet je daar je defecte schijf bij en kun je bijna altijd je data (of een groot deel ervan) redden.

Verwijderd

Topicstarter
Bergen schreef op 05 juli 2004 @ 00:09:
Dus als je als root de bestanden probeert te kopieren krijg je 'access denied'? We hebben het over kopieren he, niet over verplaatsen.
code:
1
cp: reading `HPIM0209.JPG': Permission denied

zegt genoeg lijkt me ;)

In midnight commander krijg ik trouwens de volgende melding:
code:
1
2
Cannot read source file "mnt/win/Docume~s/HPIM0209.JPG"
Permision denied (13)

Nu heb ik al wat op internet nagezocht en wat ik heb kunnen vinden is het volgende:
This error code indicates that the current user did not have permission to access an operating system file. This error usually occurs if the user does not have read or write permission on a file (e.g. PERSON.RRN) or a directory (e.g. the directory containing .RRN files). It may also occur if the user doesn't have execute permission on a program, script, library.
Dit snap ik net helemaal ik voer het commando namelijk uit als root en in mijn fstab heb ik de volgende regel aangemaakt voor deze (ntfs)schijf.
code:
1
/dev/hdb1               /mnt/win        auto            rw,noauto,user          0 0

Als ik een text file bekijk op die schijf mbv "cat" word de text wel netjes weergegeven.
chmodden heeft geen effect.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 02:27 ]

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

misschien heb je hier wat aan http://www.jankratochvil.net/project/badblock_guess/
uhm ik bedoel http://www.jankratochvil.net/project/captive/
met originele windows ntfs drivers je partitie aanspreken heeft bij mij een aantal keer geholpen bestanden terug te halen (dont ask me why)

[ Voor 56% gewijzigd door PipoDeClown op 05-07-2004 11:01 ]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Misschien dat je met het commando dump iets kunt...Dan je data overzetten op een linux partitie en die chmodden indien nodig.

ieeeepppppp :P

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Kun je dit eens proberen, om rechtenkwesties uit te sluiten:

code:
1
/dev/hdb1               /mnt/win        auto            rw,noauto,umask=000     0 0

Gewoon als root mounten.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

Verwijderd

Topicstarter
Neen heeft geen effect krijg dezelfde meldingen als in mijn laatste post.

Verwijderd

Ik heb bij gecrashte Windows-installaties wel eens BBC-LNX gebruikt. Dan kan er vaak nog veel teruggehaald worden. Deze kan gedownload worden van http://www.lnx-bbc.org/.

Stappen om data over te kunnen zetten:

1. Download de ISO van BBC-LNX (zie boven)
2. Brand deze ISO op een CD
3. Start op met de net gebrande CD
4. Log in met 'root' (dat is ook de enige gebruiker :) )
5. Start 'trivial-net-setup' (deze configureert de netwerkkaart)
6. Start 'mc' (hier zit een FTP-client in)
7. Kopieer de data naar een FTP-server die je gratis van Internet kan halen (FileZilla is een goede FTP-server)

Oh ja, BBC-LNX mount alle aanwezige schijven als read-only, maar dat moet geen probleem zijn denk ik.

Wat ook een goede Live-Rescue CD is: INSERT link.
Deze heeft Captive. Dat is een systeem wat de originele NTFS.sys van Windows gebruikt om NTFS-schijven te mounten. Het schijnt goed te werken, dus dat kan je ook proberen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 19:58 ]

Pagina: 1