Random vastlopers nieuw Athlon64 systeem

Pagina: 1
Acties:

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Beste mensen,

Sinds een week ongeveer heb ik een Athlon64 systeem, hij werkt perfect behalve een ding, waardoor hij eigenlijk niet meer perfect werkt. Hij blijft regelmatig ineens hangen, soms is het na 10 minuten nadat ik hem opgestart heb, soms is het na een paar uur. Je kan begrijpen dat dit heel erg irritant is. Ik denk dat het te maken heeft met een probleem van het geheugen icm het moederbord. Aan het geheugen alleen kan het waarschijnlijk niet liggen aangezien ik al 3 tests heb uitgevoerd, 1 memtest van 3 uur, een memtest van bijna 10 uur, en een QuickTech Pro 2000 test. Allemaal zonder enige foutmelding. Ik heb ook al 3 verschillende biosversies geprobeerd, allemaal met dezelfde problemen. Ik begin nu echt wanhopig te worden, want het is gruwelijk irritant (de eerste keer dat ik dit topic wou openen hing ie ook ineens in het midden van mijn post). De voltages, temperaturen etc lijken me ook prima, ik heb van voltages niet zo heel veel verstand, maar van temperatureren weet ik wel wat af.

Hier even wat afbeeldingen om het geheel duidelijker te maken:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~berk0253/got/voltages.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~berk0253/got/cpu1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~berk0253/got/memory.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~berk0253/got/bios.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~berk0253/got/bios2.jpg

Ik heb de specs van m'n pc ook al in m'n undersign staan, maar die zijn niet helemaal compleet dus ik post ze hier nog ff:

Moederbord: EPoX 8KDA3+ (nForce3 250GB chipset)
Geheugen: GEiL PC3200 2x 512 Ultra Series (in slot 2 en 3)
Processor: AMD Athlon64 3200+ NewCastle
Koeler: Zalman CNPS7000A-Cu
Videokaart: Club3D ATi Radeon 9800PRO
Harddisks: 2x 120GB WesternDigital S-ATA
DVD-Fikker: NEC 2500A
DVD-Speler: Lite-On 16x DVD Speler
Floppy drive: Gewoon, standaard floppydrive
Voeding: Antec TruePower 430W
Casefans: 3x Standaard Antec casefans

Monitoren boeien niet zo veel volgensmij. Wat ik nog wel raar vind en er even bij moet zetten, is dat mijn Serial ATA schijven als IDE worden gezien in de bios, en bij de installatie van Windows XP Prof NL ook, ik hoefde bijvoorbeeld niet op een floppy drivers te installeren... Weet niet of dat er iets mee te maken heeft, maar zet het er toch ff neer.

Hoop dat jullie me kunnen helpen want dit slaat nergens op zo! :)

Verwijderd

klinkt mij in de oren als een warmteprobleem.
hang eens een paar fans erbij.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bij Tomshardware gebruikten ze Prime95 om geheugencompatibiliteit van AMD 64 systemen te testen. Dat valt ook nog eens te proberen. Prime 95 heeft een self-test om te kijken of een systeem wel de juiste resultaten geeft. De torture test die standaard aangevinkt staat moet je hiervoor gebruiken ('Lots of RAM tested')

http://www.mersenne.org/freesoft.htm

http://www.tomshardware.com/motherboard/20040602/index.html

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
misschien ligt het aan cool and quiet? Probeer dat es uit te schakelen (indien het aan staat...)

En controleer ook even of het ventilatortje op je videokaart het wel doet (club3d heeft hele brakke fans erop zitten) en probeer sowieso even met een hele andere videokaart.

[ Voor 48% gewijzigd door Palomar op 04-07-2004 13:24 ]

• sOid
  • Niet online
Die test ga ik dan nog proberen.

Warmteprobleem is volgensmij pure onzin, aangezien me kast nu ook open staat en er dus gigantisch veel lucht bij komt, en volgensmij werken AMD's ook nog goed op 60graden celcius.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op 04 juli 2004 @ 13:18:
klinkt mij in de oren als een warmteprobleem.
hang eens een paar fans erbij.
Het allereerste plaatje geeft de temperatuur van zijn CPU en het MB aan. Zijn dik in orde hoor!

@TS
Ofschoon het merk geheugen op zich prima is, kan het zijn dat je toch voor een ander merk moet kiezen. Mogelijk zit daar het probleem. Sommige combinaties leveren nog wel eens problemen op.

ARME AOW’er

Verwijderd

GuardianAngel schreef op 04 juli 2004 @ 13:24:
[...]

Het allereerste plaatje geeft de temperatuur van zijn CPU en het MB aan. Zijn dik in orde hoor!

@TS
Ofschoon het merk geheugen op zich prima is, kan het zijn dat je toch voor een ander merk moet kiezen. Mogelijk zit daar het probleem. Sommige combinaties leveren nog wel eens problemen op.
sorry mijn fout :>

maar wat ik niet lees in de op is de waarde van de 12volt lijn

• Mangeloos
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Komt dit probleem voor bij dezelfde soort programma's die je aan het runnen bent? Misschien enige samenhang, zodat je de oorzaak kunt achterhalen...

heb zelf ook wel eens een dergelijk probleem gehad, na vervanging van mobo en processor was het ook weer goed, maar dat lijkt me bij jou niet het geval, aangezien het om vrij nieuw spul gaat.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:47

Thandor

SilverStreak

Die Antec Truepower 430 Watt zorgt niet voor problemen, die kun je wel uitsluiten. Je 5+ Lijn is in orde.

Probeer het systeem anders kaal te maken : Dus gewoon de CD/DVD afkoppelen etc.
Zelfs een HDD Led kan voor problemen zorgen (ervaring!), probeer het systeem dus zo kaal mogelijk te maken

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• sOid
  • Niet online
-Fan videokaart werkt
-Andere videokaart erin is zelfde probleem
-Cool 'n' Quiet uitschakelen in bios lukt niet omdat hij er simpelweg niet tussen staat 8)7 :?
-Geheugen moet werken, heb contact gehad met iemand van GoT die hetzelfde mobo en geheugen had, het enige probleem was dat het geheugen alleen op 166mhz wou werken ipv 200, maar na een biosupdate was dit probleem verholpen
-Ligt niet aan programma's, want het is overal bij, ook als ie n tijdje IDLE heeft gestaan.

Systeem kaal maken ga ik pas doen als ik die k*t cool 'n' quiet meuk uitgeschakeld krijg... Weet iemand waardoor het komt dat hij niet in mn bios staat? (heb ff in boekje gekeken, en hij staat er gewoon niet tussen waar hij zou moeten staan)

• smallblock
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 05-08 01:17

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

Palomar schreef op 04 juli 2004 @ 13:23:
misschien ligt het aan cool and quiet? Probeer dat es uit te schakelen (indien het aan staat...)

En controleer ook even of het ventilatortje op je videokaart het wel doet (club3d heeft hele brakke fans erop zitten) en probeer sowieso even met een hele andere videokaart.
Het ligt aan cool & quiet. Ik heb hetzelfde probleem hier al eens gepost. Het probleem zal verdwijnen als je 1 dimmetje eruit gooit. Officieel ondersteunt dit mobo niet 2 dubbelzijdige dimms. Bij mij blijkt dit wel te kunnen maar als keerzijde van de medaille werkt cool&quiet dus niet meer vwb de klokfreq. regeling. De fansturing gaat wel goed. Hopelijk komt er een bios update en/of AMD cpu driver update die dit oplost.

Je kan gewoon de cpu driver uninstallen en powermanagement uitzetten

[ Voor 5% gewijzigd door smallblock op 04-07-2004 13:42 ]

Leuke lamp, overigens !!

• sOid
  • Niet online
Smallblock schreef op 04 juli 2004 @ 13:41:
[...]

Het ligt aan cool & quiet. Ik heb hetzelfde probleem hier al eens gepost. Het probleem zal verdwijnen als je 1 dimmetje eruit gooit. Officieel ondersteunt dit mobo niet 2 dubbelzijdige dimms. Bij mij blijkt dit wel te kunnen maar als keerzijde van de medaille werkt cool&quiet dus niet meer vwb de klokfreq. regeling. De fansturing gaat wel goed. Hopelijk komt er een bios update en/of AMD cpu driver update die dit oplost
Heb liever een vliegtuig met 1gb ram dan een muisje met 512 ;) Hoe moet ik die shit uitzetten? Als je mn vorige post leest dan zie je dat hij niet tussen m'n bios settings staat :(

• smallblock

smallblock

laatste regel vorige post bijgevoegd

Leuke lamp, overigens !!

• Shiznit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-06 18:25
Ik heb dan wel een andere Mobo, maar ik heb me Mem in slotjes 1 & 2 zitten, daar al aangedacht ?

Mijn R7 5800X + 3060Ti build op HWInfo -> Zit nu een RX 6800 XT Midnight Black Ed. in 😎

• smallblock

smallblock

maakt bij dit mobo niet uit

Leuke lamp, overigens !!

• sOid
  • Niet online
Hmm... Ik heb het geprobeerd, geloof ik...

Je bedoeld de cpudriver uninstallen gewoon bij apparaatbeheer? Ik heb trouwens nooit een aparte cpudriver geinstalleerd geloof ik...

En bij powermanagement alles op disabled zetten in de bios? Ik snap je dus niet helemaal :)

* sOid voelt zich weer een beetje n00b :P

[edit]
Ik heb ff biosupdate gedaan, heb nu de laatste bios, en nu stond die functie wel in de bios ertussen. Ik heb hem op disabled gezet, moet dit ook werken zo?

[ Voor 22% gewijzigd door sOid op 04-07-2004 14:13 ]

• smallblock

smallblock

Als je niet apart de cpu driver er op hebt gezet, kan je die stap overslaan.
Powermanagement in de bios uit en in control panel op always on.

Nu eerst maar eens een paar daagjes proberen of dat wat oplevert.
Bij mij was iig het vastlopen voorgoed over.

Leuke lamp, overigens !!

• sOid
  • Niet online
Hmm... vaagheid, volgensmij heb ik het door in de bios; als ik 2 modules erin heb, dan laat ie die cool 'n' quiet shit niet zien, maar met 1tje wel... Kan dit kloppen?

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:19

Wokschotel

Op 6 wielen

Bij mijn MSI K8N Neo Platinum moederboard staat letterlijk: for the purpose of the stability of the C'n'C function, it's always recommended to have the memories plugged in DIMM1. Lijkt me duidelijk dus :)

• smallblock

smallblock

Heb je gelijk in. Geldt ook voor de Epox.
Neemt niet weg dat de MSI geen probleem heeft met de C&Q en de Epox wel.
BTW de beperking vwb meer dan 1 double sided dimm, wordt opgelegd door de CPU. Logisch, want daar bevindt zich de memory controller.

Leuke lamp, overigens !!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-07 20:21

Gamer

Electrified

RAS To CAS op 6 ?

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

• sOid
  • Niet online
Ja, ik snap nog niet zo veel van die geheugeninstellingen :$
Het moet 2-6-3-3 zijn, maar ik weet niet zo goed wat ik waar nou neer moet zetten...

Zou iemand me daar nog mee kunnen helpen? :P (anders zoek ik het zelf wel ff op)

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Heb je dualsided ram? (waarschijnlijk wel want is 512MB) Probeer eens singlesided RAM? Een vriend van mij had en Chaintec Zenith met nforce3 250GB chipset en daar gaf dualsided ram ook problemen. PRobeer eens enkelzijdig zou ik zeggen :)

• sOid
  • Niet online
r0el schreef op 05 juli 2004 @ 09:19:
Heb je dualsided ram? (waarschijnlijk wel want is 512MB) Probeer eens singlesided RAM? Een vriend van mij had en Chaintec Zenith met nforce3 250GB chipset en daar gaf dualsided ram ook problemen. PRobeer eens enkelzijdig zou ik zeggen :)
Ja, dat heb ik... Maar ik beschik niet over de mogelijkheid om een reepje single sided te proberen... Maargoed, ik heb nu een reepje van 512mb erin zitten, op slot1 en alles draait nu stabiel, maar ik moet natuurlijk wel die 1024mb aan geheugen hebben. Alleen blijft hij gek genoeg nog wel eens hangen met booten :/ Net als ik op mijn naam klik om aan te melden in Windows, erg raar maar mee te leven.

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
sOidivUs schreef op 05 juli 2004 @ 10:11:
Ja, dat heb ik... Maar ik beschik niet over de mogelijkheid om een reepje single sided te proberen... Maargoed, ik heb nu een reepje van 512mb erin zitten, op slot1 en alles draait nu stabiel, maar ik moet natuurlijk wel die 1024mb aan geheugen hebben. Alleen blijft hij gek genoeg nog wel eens hangen met booten :/ Net als ik op mijn naam klik om aan te melden in Windows, erg raar maar mee te leven.
wat ik begreep van vriend was; slot 1 kon wel dualsided, slot 2 en 3 kon alleen singlesided

• sOid
  • Niet online
Ja, dat is indd de officiele (staat ook in manual) maar ik heb ook van mensen gehoord dat het met 2 reepjes dual sided goed moet draaien :)

Ik heb nu alle instellingen goed, kijken hoe het nu loopt (met 2 reepjes) als dit nog niet lukt dan formatteer ik wel ff (alleen c schijf dus :P ) en kijken hoe het dan loopt...
Pagina: 1