Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] pc voeding gebruiken om autoradio te voeden

Pagina: 1
Acties:
  • 333 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Graag had jullie advies.

Ik heb een ASTEC SA145-3490 als voeding gebruikt om een auto radio te voeden.
Gegevens voeding: 145W max
Output 12V geel/ zwart of 5V rood /zwart.
Input 220V.
Ik gebruik enkel de 12v kant om de radio te voeden.
Tussen de 5V kant zit nu een weerstand 4.7ohm 11W, om de 12.25 V te bekomen.
Bij vollast trekt de radio max 2A.
Nu mijn vraagjes:

Mag de voeding onbelast aan blijven, dus ook zonder de weerstand van 4.7ohm en de radio die uit is?
De reden daarvoor is, om het geheugen van de radio nog te voorzien van stroom en niet onnodig stroom te verbruiken.
Wanneer ik de radio inschakel dan schakel ik ook de weerstand van 4.7ohm terug in om voldoende vermogen te bekomen.

Moet er ook een weerstand tussen de 12V kant?

Doe ik alles volgens de regels van de kunst met die voeding of doe ik nog dingen verkeerd.

Dank bij voorbaat. :)

• dijksan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-01 15:52
Je hebt geen weerstand nodig. immers als de de auto aanstaat is er een accu spaning van 13,6 volt.

Succes >:)

Dijksan

Verwijderd

Volgens mij staan alle antwoorden op je vragen hier wel in: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, :) (dijkscan, auss).

De link van euss is zeer interessant, maar het gedeelte over de voeding ( moet altijd belast ingeschakeld worden) (http://www.pcguide.com/ref/power/sup/outputLoading-c.html) staat in het Engels en daar ben ik niet te sterk in.

Dat de voeding tijdens het opstarten moet belast zijn op de 5V kant en op de 12V kant de radio weet ik nu.

Maar eens de bron is opgestart mag de belasting dan uitgeschakeld worden en dag en nacht onder spanning blijven?
Na een test om de voeding onbelast, enkele uren onder spanning te plaatsen werd de voeding niet extreem warm.
Kan dat kwaad voor iets?

Dank bij voorbaat. :)

Verwijderd

Nee, de belasting moet er altijd op staan, anders gaat een geschakelde voeding oscilleren en de output pieken. Langdurig veel oscilleren verminderd de levensduur en zorgt voor meer warmte in het schakelcircuit. Kort even testen kan niet zoveel kwaad, alleen weigeren sommige voedingen dan gewoonweg om aan te springen of schakelen zichzelf uit door de overspanningsbeveiliging.

Veel voedingen hebben de benodigde belastingsweerstand er al in gebouwd zitten ipv een load-detectiecircuit.

Overigens is de weerstandwaarde in eerder genoemde topic 'min of meer als natte vinger gemiddelde' gekozen zodat er een behoorlijke belasting (ong. 1A) op de spanningslijnen komt te staan. Budgetvoedingen hebben namelijk een nogal schommelende/piekende uitgangsspanning op lage belastingen. Sommige voedingen kunnen wegkomen met een veel kleinere belasting (en bij de betere merken staat dit ook vermeld op de sticker/in specificaties bij fabrikant), waardoor je dus een grotere weerstand kunt nemen.

Stel dat je een voeding hebt die minimaal een load van 250mA nodig hebt op de 5V lijn dan kun je dus volstaan met een:
U=IxR, I=U/R, R=U/I
R = 5 / 0,25 = 20 Ohm

P=UxI
P = 5 x 0,25 = 1,25 Watt > 2Watt weerstand of hoger
Maar er bestaan ook voedingen die wel meer dan de voorgestelde 1A nodig hebben. Zo heeft deze ATX voeding een minimale belasting van 2A nodig op de 5V lijn: http://www.gtweb.net/ps-atx.html (denk dan aan een 2,5Ohm / >14Watt weerstand) en deze zelfs 5A: http://www.zantech.com.au/apowertech/PSU-12vdc250w.html / http://www.emacs-power.de...u/ac_input/HP2-6460P.htm/ .
Moderne (merk) voedingen hebben doorgaans een lagere minimum load, zie bijv. deze Zalman met een minimum load van 0,1A/5V en 0,3A/3,3V: http://www.endpcnoise.com/cgi-bin/e/zalman400b.html

Kortom, de ene voeding is de andere niet, vandaar dat het moeilijk is om een oplossing te geven die voor iedereen klopt. Check in ieder geval of er iets bekend is qua minimum load voor jouw voeding, controleer of hij niet te heet wordt en de spanningslijnen stabiel blijven. Is dit allemaal het geval dan kan er weinig meer fout gaan. :)

move OH > CME

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 08:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt en tot later.
:) :) :) :) :) :) :) :)

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

Ik heb zelf een q-tec (is wrak maar moest cheap) "gehackt" tot auto radio voeding..

Bij deze voeding was er niet een weerstand noidg.. maar als ik een 12 volt 25 watt halogeen lampje op de 5 volt zette was de 12 volt wel stabieler er hoger... het zeldfe gebeurde toen ik ook op de 12 volt lijn nog een lampje plaatste...

Het hoeft niet... maar als je toch bezig bent neem het gelijk mee...

weerstand 12 ohm (12 volt / 12 ohm = 1 amp tch??) op de 12 volt lijn
weerstand 5 ohm op de 5 volt lijn... (als ik het goed heb) ik denk dat je dan een stuk stabielere voltages zult zien...

(ps. neem wel van die dikke weerstanden anders blaas ze je op)

Henning

[ Voor 7% gewijzigd door Henning op 06-07-2004 00:25 ]

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

• carlob
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:57
Ik heb in de garage een autoradio aan een oude pc-voeding hangen. Deze voeding schakel ik aan/uit waarmee ook de radio aan/uit gezet wordt. Ten behoeve van het geheugen (juiste zender/volume) heb ik er een kleine voeding bijgeplaatst die constant aan staat.

Werkt prima.
Pagina: 1