Stilste oplossing voor oude duron cpu

Pagina: 1
Acties:
  • 70 views sinds 30-01-2008

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08-2025
Hallo :*) ,

Tegenwoordig kan ik niet meer precies vinden wat nou de stilste cpu cooler is omdat bijna iedereen een eigen mening erover heeft. Ik wil mijn mijn "servertje" een super stille cooling, ik heb maar 1 casefan, die is ultra stil. hd en voeding (ultra silent), ook erg stil.

Nu komt dus mijn cpu nog, ik heb nu een standaard amd cooler gepakt die normaal amd athlon tot 2800+ cooled, maar ik heb maar een amd duron 900Mhz!

Anyway ik heb erg veel rond gezocht en ik wil echt de stilste maar weet niet zeker of ik de beste te pakken heb. Nou denk ik dat ik voor de temperatuur niet zon zorgen hoef te maken, want nu is mijn cpu max ongeveer 40 graden, kan ook haast niet anders met een oude duron :)

Ook heb ik al vernomen dat een fanlose oplossing niet bestaat! vondt ik wel raar, want de videokaarten van tegenwoordig kunnen ook zonder fan, maar goed.

Coolers die ik heb gevonden:

21dB --> Thermaltake Silent Tower Heatpipe Heatsink
20dB --> Zalman CNPS7000-Cu (leuk prijsje)
19dB --> Nexus AXP-3200 Quiet Athlon XP CPU (winner? maar nergens in nl te koop :s )

Weet iemand stillere oplossingen (zolang maar niet €45+ is), of zit ik aan de beste oplossing hier? _/-\o_

offtopic:
NB: dit soort topic zijn idd langsgekomen, maar niet voor een oude DURON dus plz thx voor niet meteen sluiten van topic

[ Voor 7% gewijzigd door semicon op 04-07-2004 12:25 ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:08

DaWaN

'r you wicked ??

Je neemt gewoon een aardig koelblok en pleur daar dan een hele stille fan op :) Koop bijvoorbeeld een Big-Ass coolermaster waar een 8cm fan op kan, en gooi daar dan een hele stille fan op

Edit: zoiets dus Kost iets van 15 euro en dan nog een stille fan

[ Voor 38% gewijzigd door DaWaN op 04-07-2004 12:34 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• semicon
zon cooler heb ik nog liggen :O

kan er dus gewoon een papst of weet ik het een low rpm cooler op plakken en mijn cpu werkt gewoon?

lijkt me opzicht wel raar, maar tis proberen waard, vet goedkope oplossing ook nog. denk alleen dat fan+ die ribbels juist het geluid veroorzaken

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:08

DaWaN

'r you wicked ??

semicon schreef op 04 juli 2004 @ 12:36:
zon cooler heb ik nog liggen :O

kan er dus gewoon een papst of weet ik het een low rpm cooler op plakken en mijn cpu werkt gewoon?

lijkt me opzicht wel raar, maar tis proberen waard, vet goedkope oplossing ook nog. denk alleen dat fan+ die ribbels juist het geluid veroorzaken
Dat gaat gewoon, maar je cpu moet niet te heet worden :) Maar als je een beetje koelblok heb, dan kan ie gewoon zo'n oude duron koelen met een stille fan. Casefan is dan geen overbodige luxe, maar die heb je al, dus gewoon proberen, en als je er nog een hebt liggen is het helemaal makkelijk :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:56
een Arctic Copper Silent 2 TC, veel goedkoper (en ook beter voor dit geld) ga je het niet vinden, max dB is 22 ofzo, en hij is maar 14 pleuros..check zelf maar....

http://www.tweakers.net/pricewatch/64491

edit: hoe warmer je cpu hoe harder hij gaat draaien, en max is dus 22dB iets van 2000a2500 rpm, zeg maar net zo stil als zo'n papst

[ Voor 25% gewijzigd door Dr Pro op 04-07-2004 12:43 ]

• semicon
Dr Pro schreef op 04 juli 2004 @ 12:42:
een Arctic Copper Silent 2 TC, veel goedkoper (en ook beter voor dit geld) ga je het niet vinden, max dB is 22 ofzo, en hij is maar 14 pleuros..check zelf maar....

http://www.tweakers.net/pricewatch/64491

edit: hoe warmer je cpu hoe harder hij gaat draaien, en max is dus 22dB iets van 2000a2500 rpm, zeg maar net zo stil als zo'n papst
jammer dat ik opreviews nual vindt dat hij bij een warme test tot 26 dB geluid produceerd, ik ga strax eerst ff testen met die coolermaster casefan combi.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Je kunt ook een standaard koeler nemen en daarvan de fan op 5V ipv 12V laten lopen. Dit vereist wel wat soldeerwerk (een weerstand of beter draadjes aan een andere stekker zetten) maar levert ook een hele mooie oplossing.
Wel even checken of de boel niet te heet wordt.
Wat eventueel ook kan is een koeler van een slot processor nemen en kijken of je die op de CPU kunt leggen zonder dat je andere onderdelen op je moederbord raakt. Als dat het geval is kun je die misschien als fanloze koeler gebruiken. Eventueel met een fanduct (zelf klussen uit karton of nog mooier transparante sheets) de koellucht van je voeding langs de CPU zuigen of blazen :)

ieeeepppppp :P

Verwijderd

deze moet je hebben en is bijna bij elke pc boer te krijgen.

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

ik heb ook CNPS6000-Cu (zo'n waaier). Leuke van deze is dat je je eigen fan kan kiezen (in tegenstelling toch de 7000), maar er zit er ook al eentje bij. Deze heb ik op 3.3V gezet (oranje kabeltje afgetapt) en dan hoor je 'm echt niet meer hoor :)

mijn XP2600 is er goed door gekoeld dus moet een duron ook goed willen, kost je 20-25 euro

www.nintendocasemods.com

• pyro83
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-01 15:51
Ook heb ik al vernomen dat een fanlose oplossing niet bestaat! vondt ik wel raar, want de videokaarten van tegenwoordig kunnen ook zonder fan, maar goed.
Waarom niet? Een duron 900mhz genereert maar 40watt aan warmte, als je daar een thermalright heatsink op gooit zou je em eventueel passief kunnen koelen (indien je airflow goed is).
Coolers die ik heb gevonden:
21dB --> Thermaltake Silent Tower Heatpipe Heatsink
19dB --> Nexus AXP-3200 Quiet Athlon XP CPU (winner? maar nergens in nl te koop :s )
Dit zijn stuk voor stuk allemaal prima en stille coolers. Ik zou echter de db rating met een korreltje zout nemen, aangezien fabrikanten natuurlijk andere manieren van testen hebben.
Ook zou ik even rekening houden met de montage van de koelers, er vanuit gaande dat je een oude systeem hebt, hebben de meeste oude amd-moederborden nog geen koelergaten rond de socket. Hierdoor zou het mogelijk zijn dat je bepaalde koelers niet kunt monteren.
NB: dit soort topic zijn idd langsgekomen, maar niet voor een oude DURON dus plz thx voor niet meteen sluiten van topic
Is naar mijn mening een beetje onzin, aangezien een amd duron 900mhz maar 40watt aan warmte produceert zijn deze nog beter te koelen met nieuwe generatie lownoise-koelers. Het feit dat je juist een oudere (en dus minder warme) processor houdt in dat je meer potentieel hebt op nog stillere koeling.

• El Snorro
  • Laatst online: 09-02 16:14
http://www.bytesatwork.be...ctid=17417&cat=605&page=1

Daar is de nexus te koop :)
23 euri, 19 db :)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Digital-DNA

Digital-DNA

ik zou zoiezo geen koeler nemen met een fan kleiner dan 80x80mm, anders zijn ze erg moeilijk stil te krijgen zonder dat je teveel teveel inlevert aan blaaskracht

www.nintendocasemods.com

• El Snorro
  • Laatst online: 09-02 16:14
Digital-DNA schreef op 04 juli 2004 @ 19:42:
ik zou zoiezo geen koeler nemen met een fan kleiner dan 80x80mm, anders zijn ze erg moeilijk stil te krijgen zonder dat je teveel teveel inlevert aan blaaskracht
Voor zo'n oude duron hoef je niet zoveel cfm te hebben hoor.
specs van die fan op de nexus:

Fan specifications: Dimensions: 70x70x25 mm

Rotation speed: 2400 RPM (+/-10%)

Noise Level: 19 dB(A)

21.1 CFM

Dus heel stil, toch wel wat cfm :)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:31

Thandor

SilverStreak

Neem de Arctic Cooling Copper Silent 2 Rev 2.0 (de NON-TC variant, dus 1tje dus altijd op 2200RPM draait).
Koop daarbij een Zalman FanMate 1 en je kunt de snelheid vanaf 900rpm tot en met 2000rpm regelen.
Als je hem dan op 1400RPM zet is 'ie vrijwel niet meer te horen :). (Alleen als je met je oor er 2 cm naast gaat hangen, maar er komt neem ik aan ook nog een kast om die duron.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 19:33

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Of nog beter, koop een alu of koperen koelblok waar een 80mm fan op past en doe hier een 80mm casefan van Arctic Cooling op. Deze zijn temp gestuurd en maximaal 22dBa,... bij mij in mijn kast komen ze echter niet boven de 13/14 dBa uit...

Maar met elke Arctic Cooling koeler doe je een uitstekende koop die stilte garandeerd.

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• Digital-DNA

Digital-DNA

niet iedere fan draait echt lekker op lagere snelheden, sommigen kunnen gaan ratelen oid (zoals die pabsten die ik heb en van die single-ball bearing dingen)

Je pakt idd gewoon een lekker koelblok waar een 80mm of groter op past, je moet je eerder gaan afvragen welke fan je gebruikt.

Wat dat betreft ben ik erg content met mijn Nexus 80mm casefan, 1500rpm@12V hoor je nog wel maar dan zet je 'm gewoon ietsje zachter met bv een zalman fanmate, ratelt verder niet oid. Natuurlijk zijn er ook andere fan's die geschikt zijn, maar ook een heleboel weer niet.

trouwens als je je duron kouder wilt hebben kun je proberen de vcore te verlagen (als je mobo dat ondersteund tenminste), heb ik ook gedaan van 1,65 naar 1,55, scheelt ook weer een paar graadjes en ie blijft er gewoon goed stabiel onder (prime95 test).

www.nintendocasemods.com

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Pyro83 schreef: Is naar mijn mening een beetje onzin, aangezien een amd duron 900mhz maar 40watt aan warmte produceert zijn deze nog beter te koelen met nieuwe generatie lownoise-koelers. Het feit dat je juist een oudere (en dus minder warme) processor houdt in dat je meer potentieel hebt op nog stillere koeling
Juistem. Dat je een oude duron cpu hebt, betekent niet dat dit soort topics bestaansrecht hebben. Zoek gewoon de stilste koelers/fans uit die op je duron en in je budget passen, dan ben je er al. Succes met je keuze :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.