asus a7v8x-mx icm diamond stealth S220

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

• MMMMMM
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-10-2025
Heren en dames tweakers, na enige tijd van reageren op got, heb ik zelf jullie advies nodig. Het gaat over de pc van mijn zus:

[specs] : asus a7v8x-mx, amd 2400+, 512 mb, met een 15'' CRT monitor op 1024x768, 16 bit en 85 Hz

Op dit mobo zijn onboard graphics aanwezig. En die worden op dit moment ook gebruikt, hetgeen betekent dat er nog 480 mb werkgeheugen beschikbaar is (32 naar de graphics). Nu heb ik van "vroegâh" nog een diamond stealth S220 met 4 mb liggen, een oude PCI kaart. Wat is wijsheid? (er van uit gaande dat we de pc zo optimaal mogelijk willen laten draaien, met vooral 2D aplicaties, als office etc etc) de pc zo laten, dus met shared mem, of dat oude beestje inbouwen ? Ik heb zelf het gevoel dat de kaart het systeem misschien zelfs kan vertragen. Iemand ervaring hiermee, of zelfs de complete theorie/redenering die de ene of andere mogelijkheid in het voordeel stelt? Graag jullie reactie, alvast bedankt

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Lijkt me simpel. Wat snelheidstestjes, Office productivity, 3DMark etc doen, vervolgens met die kaart erin, en kijken wat sneller is :)

• Dr. Donald
  • Laatst online: 12-08 20:38
Volgens mij stond er in de V&B FAQ een mooi stukje over onboard video, misschien dat je dat even door kan lezen.
Verder kan ik niks voor je betekenen, Voodoo is voor mijn tijd...

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:48

DaWaN

'r you wicked ??

Als je toch alleen maar gaat officen, inetten (GoT'ten >:) ) maakt het niet zoveel uit. Bespaar dan de moeite om met die oude kaart te gaan rommelen. Maar volgens mij al ga je ook gamen is onboard nog sneller, want het is een geforce2/4MX, en die 32 mb minder intern geheugen merk je al helemaal niks van. Dus gewoon onboard gebruiken :)

[ Voor 3% gewijzigd door DaWaN op 03-07-2004 22:27 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• MMMMMM
RoamoR schreef op 03 juli 2004 @ 22:21:
Lijkt me simpel. Wat snelheidstestjes, Office productivity, 3DMark etc doen, vervolgens met die kaart erin, en kijken wat sneller is :)
Dit zou ik doen als ik moest kiezen tussen 2 topkaarten, dan ga ik grondig te werk, maar om nou benchmarks te draaien om te kijken of ik mn zus wel blij maak met mn oude troep, moet makkelijker kunnen (lees: got) niet dat ik er geen moeite voor moet doen, lijkt me ook wel leuk om te horen wat men er van denkt

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Gezien de specs (cpu, mem) en de te gebruiken applicaties (office) lijkt het me niets uit te maken. Integendeel: nu wordt er een grafische kaart van 32mb "ge-emuleerd".
Voordelen (vermoed ik): een hogere beeldfrequentie bij een hogere resolutie (alhoewel een 4mb VGA die ik heb liggen ook een mooi rustig beeld geeft).

[ Voor 3% gewijzigd door Brothar op 03-07-2004 22:30 ]

eagle

• MMMMMM
DaWaN schreef op 03 juli 2004 @ 22:26:
Als je toch alleen maar gaat officen, inetten (GoT'ten >:) ) maakt het niet zoveel uit. Bespaar dan de moeite om met die oude kaart te gaan rommelen. Maar volgens mij al ga je ook gamen is onboard nog sneller, want het is een geforce2/4MX, en die 32 mb minder intern geheugen merk je al helemaal niks van. Dus gewoon onboard gebruiken :)
dus mn gevoel zat goed, ik laat em maar verder verstoffen :9 of er moet echt iemand van overtuigd zijn dat ik er beter aan doe om em wle te plaatsen, heren (en dames???) bedankt voor de snelle response! ik ga aan de koffie dus vanavond geen reacties meer van mij !

• Roamor
  • Niet online
Dan zou ik willen weten: draai je XP? Dan zou ik zoveel mogelijk geheugen over willen houden, om het een beetje soepel te laten draaien. ;)

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:48

DaWaN

'r you wicked ??

RoamoR schreef op 03 juli 2004 @ 22:32:
Dan zou ik willen weten: draai je XP? Dan zou ik zoveel mogelijk geheugen over willen houden, om het een beetje soepel te laten draaien. ;)
Alsof je die 32mb merkt in 2d :X

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Roamor
  • Niet online
DaWaN schreef op 03 juli 2004 @ 22:33:
[...]

Alsof je die 32mb merkt in 2d :X
Hmm, Office, winamp aan voor wat muziek, internet, Outlook, MSN. (Dit heb ik standaard "aan" staan)
Ik bedoel, anders ligt die kaart toch te verstoffen, right? Kun je hem er net zo goed erin doen, scheelt volgens mij toch. :)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
kun je dat geheugen niet wat naar beneden schroeven? (in de bios ofzo). 32MB is nogal veel voor alleen wat desktopwerk. 4MB is in principe wel genoeg voor 1024x768x32bit.

Verder kun je dat 4MB kaartje wel gebruiken, maar waar ik dan vooral op zou letten is of de beeldkwaliteit niet achteruit gaat. Die oude kaartjes geven vaak rampzalige beeldkwaliteit op de wat hogere resoluties/refreshrates. Nu zal je dat met die 15"crt wel niet zo erg merken, maarik zou er iig ff op letten.

[ Voor 10% gewijzigd door Palomar op 03-07-2004 22:56 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sowieso is dit VB materiaal (het gaat om de videokaart, niet de mobo)...

Verder beschrijf je daar apps die alleen 2D gebruiken. Voor 2D is makkelijk uit te rekenen wat je nodig hebt:

Vermenigvuldig het aantal pixels verticaal maal het aantal pixels horizontaal, vermenigvuldig dat met de gewenste kleurdiepte (16, 24 of 32 bits) en deel dat tenslotte door 8 om van bits naar Bytes te gaan en dan door 1024^2 om van Bytes naar MB te gaan.

Zo kun je berekenen dat een 4MB kaart toereikend is voor 1024x768@32b kleur.

Verder is het zo dat de integrated (is iets anders dan onboard :o ) VGA in je chipset systeemgeheugen deelt. En de hoeveelheid geheugen kun je allicht missen, maar niet de bandbreedte, hij slurpt tot 50% daarvan namelijk (en bij integrated VGA merk je namelijk het verschil tussen de 'volle' dual channel versie van de nForce en de single channel die je hier hebt al te goed). Kortom, je systeemprestaties - dus pure CPU - gaat er met ALLEEN de SII-220 een flink stuk op vooruit. Maar voor grafische prestaties hangt het er vanaf. Zolang je alleen 2D doet gaat de Stealth voldoen, maar zodra je dus meer dan die 4MB wilt (dus op meer dan 800x600 wilt gamen bijvoorbeeld), dan wordt die 4MB de bottleneck, dus ben je met integrated dan beter af.

Maar de S220 is prima om als 2e kaart te gebuiken, dus je hoeft niet te kiezen. Maar dan trekt je integrated VGA nog wel de helft van je mem bandbreedte weg :o

Maareh, dit was met een beetje zoekwerk ook wel te vinden... dicht ipv move naar VB

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.