Toon posts:

Vragen over zelfbouw sub

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik ben van plan om een sub te gaan maken deze zomer. maar ik ben nog een n00b op dit gebied, dus ik zit nog met een paar vragen.
1- ik ga een 150 wat woofer kopen, maar ik kan geen eindversterkers vinden op conrad, en bij de search op GoT ben ik ook niet veel wijzer geworden over winkels waar ik deze kan kopen.
2- ik heb op conrad wel een 70 watt monoversterker gevonden, zou deze het goed doen ivm de woofer, want het lijkt mij dat je een woofer bijna nooit op 150 watt continu gebruikt.
3- als deze versterker niet goed is, welke raden julile me dan aan.
4- ik heb bij elkaar een budget van ongeveer 100 euro voor de versterker, zou dit te doen zijn? want anders meot ik nog ff wchten :|
5- is een scheidingsfilter per se nodig, of kan het ook zonder?
Bij voorbaat dank -cheezy

edit: woops, titelnaam, gragen moet vragen zijn |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2004 19:20 ]

• Cocona
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-07 16:13
Wat die amp betreft: misschien kan je Barry_Loef eens contacteren :) als het goed is natuurlijk voor hem. Hij kan je een goede amp van 150watt aanbevelen voor 50€ in nederland.
Scheidingsfilter heb je dan niet meer nodig hoor denk ik :? Wacht nog efjes tot de mannen met kennis komen reageren op je post.

Specs: http://specs.tweak.to/9454

Verwijderd

Topicstarter
ok, zal ik doen, bedankt voor de hulp

Verwijderd

Ja ik zou ook zeggen dat die amp van barry_loef wel geschikt is.
Natuurlijk willen we wel ff weten wat voor luidspreker je gaat gebruiken.

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-07 13:16
Waarom zou je zelf een versterker gaan maken als je voor 50E een 150watt sub-amp hebt ?
(zie inkoopaktie.net)
edit: Als je een sub-amp gebruikt heb je ook geen scheidings filter meer nodig :)

[ Voor 28% gewijzigd door ernst op 03-07-2004 20:04 ]

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

Nog ff een linkje naar een review van barry_loef zelf over die amp:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/923557///

Verwijderd

Topicstarter
de woofer die ik in mijn hoofd had zitten is de DSPR WHX 388 artikel nummer 329711 - 8B
misschien ook wel handig om te weten dat het een actieve sub word. is het dan ook noodzakelijk om hem te bekleden met watten oid.? en wat is het nut daarvan?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2004 20:14 ]

Verwijderd

}:O
Verwijderd schreef op 03 juli 2004 @ 20:13:
misschien ook wel handig om te weten dat het een actieve sub word.
Dat lijkt me nogal wiedes als je er een versterker in bouwt ;)

Verwijderd

wat is dat in godsnaam voor speaker??? Qts van 0,95 en dan zo'n hoge Vas. Dat ding heeft een gesloten kast nodig van 1000 liter en dan ligt de Q nog rond de 1,1. Ik kan je deze woofer sterk afraden. Hier kun je geen fatsoenlijke box mee bouwen.

Als je die versterker van Barry wilt bestellen bel je even met Muntz audio in zaandam Tel: 075-6314998

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2004 20:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
wat betekent wiedes? 8)7

Verwijderd

logisch.

Maar een 15" chassis. Dus het moet knallen?

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2004 20:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 juli 2004 @ 20:35:
wat is dat in godsnaam voor speaker??? Qts van 0,95 en dan zo'n hoge Vas. Dat ding heeft een gesloten kast nodig van 1000 liter en dan ligt de Q nog rond de 1,1. Ik kan je deze woofer sterk afraden. Hier kun je geen fatsoenlijke box mee bouwen.
maar het probleem is mijn budget :( ik heb niet zo heel veel geld te besteden, scholier -14 jaar :P dus mijn budget is ongeveer rond de 150 euro, maar voor 150 euro wil ik wel zo goed mogelijk resultaat hebben, welke speaker onder de 100 euro is dan wel goed, of welk merk is wel goed?

Verwijderd

Topicstarter
jah, moet wel een beetje knallen ja, mijn kast word 50*50*50

Verwijderd

Welkom op GoT Cheezy.

Leuk dat je zelf een sub wil gaan bouwen. GoT loopt echter over van de topics over zelfbouwsubs. Van nieuwe topics wordt dan verwacht dat ze iets extra's bieden bijv. leuk bouwverhaal met foto's, een aparte constructie of vragen daarover, enz.

Welke woofer onder 100 euro (wat overigens wel veel is i.v.m. de versterker van 50 euro) goed is is heel goed te vinden via de search. Lees de gebruikers ervaringen van anderen. Nog beter is luisteren bij iemand thuis met een goed ingespeelde en goed afgestelde sub. Ook in de winkel waar je de versterker gaat kopen kun je natuurlijk met je vragen terecht.

Veel succes met bouwen en zoeken. Dat bouwen willen we hier natuurlijk weer zien.

Verwijderd

Topicstarter
ik zal zeker een topic bouwen over de bouw van de sub, ik heb ook al wat plannen uitgetekend, maar de scanner is kaduuk :( dus die komen later.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2004 22:09 ]

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Cheezy ik zou zeggen koop de AXX1212 van Raveland in combinatie met mijn XXL subversterker, bouw dit in een 22mm MDF kast en klaar! Download wel eerst het programma 'WinISD', hiermee kan je je kastinhoud bepalen door met de speaker gegevens te simuleren.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
ok,bedakt voor de tip,ik zal morgen wel ff kijken wat ik zoal kan simuleren. maar zou 20 mm MDF ook goed zijn, wnat ik heb heirvan namelijk nog 2 vierkante meter van liggen, of is het beter als je 22 mm gebruikt? hmm, weet iemand de website van raveland? ik kan hem namelijk niet vinden op google:/

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2004 23:04 ]

• Barry|IA
Je zou zelfs 12mm kunnen gebruiken, zorg wel dat je goede versteveging (bracing) aanbrengt in de kast.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

raveland hoort toch bij mivoc?

www.mivoc.de

Wise enough to play the fool

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:28
Cheezy, wat voor een subwoofer wil je eigenlijk? Eentje die heel hard kan beuken, of eentje die heel erg diep gaat? Eentje die bij muziek op een bescheiden manier voor de laagste octaven zorgt, of eentje die bij films de ramen doet trillen?

Op basis van de antwoorden op die vragen kan je een woofer uitkiezen. Een woofer heeft namelijk heel wat meer eigenschappen dan enkel de grootte en het maximale vermogen ;)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu deze resultaten met een 180 liter kast, maar ik weet niet precies wat bijvoorbeeld +2 Db en -2 Db is.
Afbeeldingslocatie: http://img78.photobucket.com/albums/v348/cheezy_bastard/gain.jpg
hij is een beetje vaag 8)7 hoe kan ik hem naar 600 pixels vergroten? 8)7

iig, op de 0 Db lijn, begint de hobbel bij ongeveer 24,25 Hz, en hij eindigd bij 200 Hz, als ik een kast van 200 liter neem dan begint hij bij 23 Hz en eindigd bij 180 Hz, dus ik denk dat ik het beste 200 liter kan nemen, toch?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2004 12:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
subsonik schreef op 04 juli 2004 @ 11:20:
Cheezy, wat voor een subwoofer wil je eigenlijk? Eentje die heel hard kan beuken, of eentje die heel erg diep gaat? Eentje die bij muziek op een bescheiden manier voor de laagste octaven zorgt, of eentje die bij films de ramen doet trillen?
hij moet wel vooral hard beuken >:) dat is mijn eerste prioriteit, maar et geluid zelf moet ook niet al te bagger zijn ofc. maar ik denk dat ik voor de raveland axx1212 ga, die barry loef aanradde, maar ik kan geen winkels vinden die hem hebben ;(

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2004 12:31 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

180? 200 liter!! ehm.
Dat is nogal eh... aan de grote kant.

de axx serie kan je bij de conrad bestellen.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
ja, maar ik heb toch ruimte genoeg, dus, hij mag wel wat aan de grote kant zijn^^

• Barry|IA
Oké. Maar ga dan gelijk voor het echte werk als je toch ruimte genoeg hebt. zie subsonik in: véél bas voor weinig geld (+ pics). En dan nog een 150w amp. :)

Verwijderd

Ja, maar zon grote kast is wel lastig te bouwen. Hij moet namelijk wel stevig zijn, en als je hele grote zijkanten hebt, kunnen die makkelijk een beetje 'buigen'. Dit moet je dan voorkomen door binnenin versteviging (bracing) te maken, maar bij zo een grote kast word dat wel een heel werk hoor.. weet waar je aan begint..

Verwijderd

Topicstarter
ja, aan zoiets zat ik ook al te denken. met dezelfde woofer. maar toen zei walter.ppk dat de speaker niet goed was, maar nu denk ik dat ik dan gewoon een 50*50*50 cm kist maak, en hem daarin zet. maar wat is het voordeel/nadeel van een langere/bredere bassreflexbuis? en zou bekleden aan de binnekant ook nog effectief zijn?

Verwijderd

De bassreflexbuis moet precies op maat zijn. Hij zorgt dan voor een lagere bass. Welke maat kun je berekenen met winISD. Daar bereken je dan ook de inhoud van je kast mee, want je kunt niet zomaar zeggen, ik doe 50*50*50.

Verwijderd

Topicstarter
als ik de diameter van de reflexbuis verander in winISD, dan gebeurt er niets met mijn grafiek, hoe kan ik dan zien of hij door andere maten een lagere frequentie krijgt?

Verwijderd

Je moet het andersom doen.
Je moet eerst de tuning frequentie veranderen, en dan veranderd de lengte van de basreflex buis vanzelf.

Verwijderd

Topicstarter
ok, bedankt.
met wat ik nu heb berekend, heb ik een frequentie van ongeveer 40 tot ongeveer 200, dit is toch wel een redelijk frequentiebereik lijkt mij

Verwijderd

Over welke woofer heb je het nou? Toch niet dat onding van de conrad voor 40 euri? De gast die dat ding heeft ontworpen kan beter gaan paaltjes wassen of iets dergelijks. Je kunt beter de raveland AXX serie nemen. de AXX1212 in een 55 liter kist getuned op 35hz dat ziet er wel redelijk uit voor een beetje te knallen. Als je echt wil knallen kun je er beter 2 bouwen. Trouwens je kunt zoiezo beter 2 subs nemen dan 1. Betere spreiding en minder localisatie problemen.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 15:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja, ik bouw er eerst wel 1tje:) en dna zie ik wel heo het gaat, als ik daarna mijn loon voor volgende maand heb, ga ik er dan waarschijnlijk wel eentje bij bouwen. maar, dan denk ik toch maar dat ik voor de raveland axx1212 ga ja:)

Verwijderd

Over zelfbouw subwoofers is al zovéél geschreven. Voordat je zo weer met een boel vragen komt mbt de bouw van je sub gaat dit topic op slot. Je kunt met behulp van de search een heleboel info vinden. Neem dat eerst eens door, bestel een woofer en amp en ga wat experimenteren. Als je dan nog vragen hebt, of je wilt wat over de bouw van je subwoofer vertellen kun je een nieuw topic openen.

Neem ook Zelfbouwspeakers eens door. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.