Dolby Digital met DMX Fire 1024 en TEAC Powermax 1500

Pagina: 1
Acties:

• roodoog
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-09 14:49
Ik heb een geluidskaart (DMX Xfire 1024) met een digitale optische uitgang naar een versterker (TEAC Powermax 1500 met o.a. Dolby Digital 5.1) met optische ingang. Het is een "S/PDIF" poort, en de kabel heeft "Toslink" pluggen.

Probleem is dat ik die DD 5.1 niet aan de praat krijg met mijn PC op de versterker. De kabel werkt verder wel: er komt gewoon geluid uit mijn versterker. Ik kan DD .1 echter niet selecteren op mijn versterker, ook als bijvoorbeeld PowerDVD player aangeeft dat hij een film met DD 5.1 geluid aan het afspelen is.

Ik heb geen idee waarom het niet werkt. En of er wel/geen DD 5.1 signaal door de kabel gaat. Mijn PC denkt van wel, maar mijn versterker mogelijk van niet.

Ik heb al een heel vaak zitten prusten en zoeken op mijn PC, op internet gezocht, kennissen gevraagd er naar te kijken, maar nix heeft geholpen. Ik kan er ook nix over vinden. Eigenlijk heb ik de hoop al opgegeven, en dit is mijn laatste poging. Ik heb het setje al sinds mei 2002. Het heeft nog nooit met DD 5.1 gewerkt. Ik begrijp niet waarom het niet wertk, en ook niet wat ik zou moeten doen om wel een werkend DD5.1 systeem te krijgen.

Ik heb dus een PC met windows 2000, een "Terratec Promedia DMX Xfire 1024" geluidskaart en een "TEAC Powermax 1500 Dolby Digital/4point multimedia entertainment system". Verder een DVD-player in de PC met de digitale uitgang naar de digitale ingang van de geluidskaart gelust (normaal geluid werkt prima, maar niet de DD 5.1).

IK heb deze driver op mijn geluidskaart: "TerraTec Electronic GmbH v5.12.1.3041"

Kent iemand dit probleem, of heeft wellicht een oplossing?
Of weet waarom het niet werkt? Ik zou er zeer blij mee zijn!

gr,
Roodoog

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-12 18:01

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik heb zelf een Terratec Aureon 7.1 Space geluidskaart die via een TOS link kabel verbonden is met mijn Philips FR-966 receiver. Hier werken zowel Dolby Digital 5.1 als DTS perfect op :)

Ik moet hier wel de mixer van de geluidskaart op 48000 Hz zetten als ik in de settings van WinDVD (maar ook PowerDVD) aangeef dat ik het geluid doorsluis naar een externe Prologic receiver. En tevens heb ik de optie 24 bit/96 kHz decodering aangezet. Dat ondersteunt mijn kaart. (Volgens mij die van jou ook).

Mijn DVD speler heb ik analoog aan mijn geluidskaart aangesloten, niet digitaal dus. Hij geeft alles door inclusief DTS en Dolby Digital 5.1

Ik voeg even een screenshot van het digitale gedeelte van de mixer van mijn geluidskaart in. Misschien heb je er wat aan :)

Afbeeldingslocatie: http://www.informat.nl/~bron/digitalesettings.jpg

Succes :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik heb exact deze kaart (DMX Xfire 1024 dus). Driver weet ik niet, maar dat maakt niet uit.

Er staat in de uitgebreide gebruiksaanwijzing dat je niet meer dan stereo door je optische uitgang kan pompen.

Ja, ook bij mij komt er dolby digital binnen op m'n receiver als de DVD dat heeft, maar niet meer dan stereo. Heel vreemd, maar je gaat geen 5.1 uit je 1024 krijgen, helaas.

[ Voor 13% gewijzigd door Verdicampo op 04-07-2004 11:26 ]

• roodoog
Heren, hartelijk bedankt voor jullie antwoord!

Geeft mij i.i.g. de duidelijkheid dat ik een andere geluidskaart moet hebben.

Roodoog

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-12 17:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Hmm, hier heb ik nooit last van gehad. Ik heb de kaart ook gehad, maar onder linux gebruikt, en dat werkte altijd perfect. Ik verwacht dat het onder Windows ook gewoon moet werken.

En verder: als er 5.1 DD op de DVD staat, en je speelt dat via SPDIF af, dan kan de receiver dat niet zomaar als stereo zien, aangezien de PC niets met het DD signaal kan doen! Waarschijnlijk stuurt ie dus een PCM signaal naar de receiver (check of daar wel echt DD aangegeven staat). Zet je DVD-software op SPDIF-passthough, het zou toch gewoon moeten werken!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik zei niet dat de receiver het als stereo zag, maar als dolby digital met 2 kanalen.

Hmm dit is uit de gebruiksaanwijzing:
In het ControlPanel van de SoundSystem heeft u onder “Digital I/O” > “Digitale uitgang” de beschikking over drie verschillende Modi voor de digitale uitgang. • Software DVD (AC-3) – met deze instelling kunt u de ongecodeerde AC-3 data aan een externe decoder doorgeven – gelieve nota ervan te nemen dat uit de softwaredocumentatie duidelijk blijkt dat deze capaciteit door onze XFire wordt ondersteund: hetzij expliciet als “DMX XFire 1024”, als “Crystal Soundfusion” of ook als “CS4624 / CS4630”. • Digital In Source Direct – stelt u in staat 1:1 de op de digitale ingang aangevoerde data aan de digitale uitgang door te geven, d.w.z. in deze modus worden ook de frequenties 32kHz en 44,1kHz aan de digitale uitgang afgegeven. De mogelijkheid tot volumeregeling ontbreekt hier. • Digital Mix – met deze instelling kunt u alle digitale bronnen (Wave, MIDI, Digitale ingang) aan de digitale uitgang met 48kHz afgeven. Gelieve er nota van te nemen dat u analoge bronnen niet rechtstreeks kunt afgeven. Zo wordt ook geen enkele nog zo geringe grondruis (zoals bijv. die van een aan MIC aangesloten microfoon) aan de digitale uitgang doorgegeven.
Bron: ftp://ftp.terratec.de/Aud...l/XFire1024_Manual_NL.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Verdicampo op 04-07-2004 18:09 ]

• roodoog
Als bron voor de S/PDIF output poort van mijn geluidskaart heb ik de keuze uit:
1) DVD drive,
2) S/PDIF input(=pass through),
3) Stereo-mix
4) off

De S/PDIF out heb ik met alle opties geprobeerd, dus o.a. pass through. Maar DD 5.1 is mij niet gelukt.

Verder: Ook films met AC-3 encodering die ik vanaf HD draai, heb ik niet aan de praat gekregen met DD 5.1. Moet deze kaart dat dus ook kunnen, als ik bovenstaande reacties goed begrijp?? Heeft dus nu nix met die pass through te maken.

• Flipmo2K
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik denk dat het gewoon aan je driver ligt. Ik heb exact dezelfde geluidskaart en draai 3.057 als driver (jij 3.041). Je zou eventueel ook nog de Hercules Fortissimo II driver kunnen installeren (het is dezelfde chipset) als je problemen ondervind in spellen, maar die driver heeft als nadeel dat je moet rebooten als je iets aan de digitale instellingen veranderd.

In het controlepaneel van de geluidskaart heb ik het als volgt staan:
Afbeeldingslocatie: http://silo.gamepoint.net/xfire.jpg

Ik krijg hiermee gewoon een DD5.1 en DTS signaal op mijn versterker (Yamaha 440RDS). Het enige dat deze kaart niet kan is schijnbaar DTS Audio CD's fatsoenlijk weergeven, maar daar ga ik dus geen nieuwe kaart voor kopen.
Mocht je dit toch graag willen, dit topic heeft wat alternatieven.

Hopelijk heb je nog geen nieuwe kaart gekocht, zou zonde zijn van het geld aangezien dit beestje ook vrijwel alles weer kan geven...

[ Voor 8% gewijzigd door Flipmo2K op 08-07-2004 09:20 ]

Pagina: 1