Toon posts:

[Phase-change] waterchiller

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nou al een tijdje bezig met het bouwen van een waterchiller. Ik heb daarbij de volgende warmtewisselaar gemaakt: Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~w.vsoest/evap.jpg sorry voor de kwaliteit maar heb momenteel niks beters.

Het is een 22mm (OD) buis met daarin 2 8mm(OD) buizen. In de 8mm buizen verdampt het propaan en door de 22mm buis stroomt de koelvloeistof. Hij is niet helemaal symetrisch omdat ik een fout maakte waarbij de 8mm buizen knikte tijdens het buigen. Hierdoor moest ik de buis wat verlengen zodat ik de 8mm buizen op een andere plek kon buigen. Zelf zit ik er niet mee omdat dit vooral een oefen project is en ik niet van plan was er een schoonheidsprijs mee te winnen (en er komt toch nog zooi isolatiemateriaal over heen waardoor het al weer minder opvalt).

Kleine beschrijving van hoe ik het gemaakt heb: 4x22mm buizen genomen van ongeveer 35cm. deze zijn met elkaar verbonden door 90 graden hoeken. Wanneer je van de hoeken het merendeel van de connectiestukken afzaagd kan je de 8mm buizen er makkelijk doorheen halen zonder te buigen zodat je kan buigen als de hoek op zijn plek zit. Verder heb ik linksboven een T-stuk (22x1/2"x22) die afsluitbaar is met een schroefdop. Hier kan ik dus de koelvloeistof in gooien. Verder moet ik alleen nog 2 slangpilaren er op zetten.

Nu is mijn idee om de koelvloeistof van boven naar onder te laten lopen zodat de zwaartekracht een beetje helpt met stromen. Logischerwijs wil ik dan dat het koudemiddel van onder naar boven gaat (coaxiaal). ik ben nu alleen beetje bang dat de olie zich zal gaan ophopen onderaan, omdat die tegen de zwaartekracht in gaat en het koudemiddel niet zo'n hoge snelheid zal hebben. Maar aan de andere kant, ik gebruik wel propaan als koudemiddel wat bekend staat om zijn goede olie-eigenschappen. Wat denken jullie?

Verder ga ik een TX2 expansieventiel gebruiken met een 0X doorlaat. Als compressor heb ik tijdelijk een oude r12 compressor met een 100watt motortje en 3,5cc van het merk necchi. deze wil ik echter zo snel mogelijk vervangen voor een grotere liefst r404a/r507 compressor, ik heb momenteel alleen niet zo heel veel geld, dus ik moet nog even kijken hoe ik dit ga doen.

Condensor + vulventielen: Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~w.vsoest/condensor.jpg deze foto is vlak na het solderen genomen en zoals je ziet is het tamelijk zwartgeblakerd. Ik heb dan ook geen mapp-gas of brandstof/zuurstof brander maar een 5 kg fles propaan met een brandertje eraan(zie foto). aangezien ik 40% zilver soldeer gebruik is het nog wel is lastig om de gewenste temperatuur te bereiken. Ik ben er wel achter gekomen dat als je een flinke steen achter je werk zet je veel sneller hoge temperaturen haalt.

meer volgt als ik zekerheid heb over olieverhaal...

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:03

Exigence

dnkroz

Netjes :)
Ik heb nog een aantal vraagjes:
Waarom heb je in de leiding naar de condensor er een soort lus ingemaakt?
En dat ventiel aan de condensor is toch om vacuum te trekken?

Voor de rest een top-job, ben benieuwd hoe het wordt :)

Verwijderd

Topicstarter
die lus vangt de trillingen op die de compressor maakt, om de condensor te beschermen dus. 1 ventiel zit in de lage druk zijde(compressor) en 1 in de hoge druk zijde (condensor). die in de hoge druk zijde ga ik gebruiken om vacuum te trekken ja en om eventueel overtollig gas te laten ontsnappen.

thanks

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Die 8mm(OD) buizen lijken mij een beetje dun voor een goeie verdamping, verder wel leuk gedaan ik ga precies dezelfde waterchiller bouwen maar dan wordt de evaporator langer (als je de buizen bij elkaar optelt) en komt er 1 ipv 2 buizen in de 22mm buis. Vul je het systeempje trouwens zelf of laat je het doen?

Keep op the good work !!!!

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-02 16:10

Syzzer

Prutser

Alexio schreef op 03 juli 2004 @ 16:18:
Die 8mm(OD) buizen lijken mij een beetje dun voor een goeie verdamping, verder wel leuk gedaan ik ga precies dezelfde waterchiller bouwen maar dan wordt de evaporator langer (als je de buizen bij elkaar optelt) en komt er 1 ipv 2 buizen in de 22mm buis. Vul je het systeempje trouwens zelf of laat je het doen?

Keep op the good work !!!!
Ik denk niet dat het qua verdampen een probleem gata worden, hij heeft immers ook 2 buizen lopen. 8mm OD is minimaal 6mm ID, en daar hefe thij er 2 van.

Wat betreft je olie-vraag:
Ik zou gewoon lekker de koelvloeitstof tegen de zwaartekracht in pompen, dat maakt qua snelheid toch nauwelijks uit (het moet immers toch ergens anders weer omhoog of omlaag) en je weet zeker dat je olie niet gaat blijven hangen.

Edit: lekker bezig btw :D

Verwijderd

Topicstarter
de buisjes zijn 6mm ID ja en er lopen er 2 van parralel dus dat zal niet het probleem zijn. Ik ga het zelf vullen met propaan.

olie: ja het is wel zo dat het ergens omhoog en omlaag moet maar dat het met het vloeibare koudemiddel meegaat geloof ik wel. In de verdamper wordt het koudemiddel echter gasvormig en de olie niet. die zal dus als mist of als druppels teruggezogen moeten worden tegen de zwaartekracht in. Vooral die druppels baren mij zorgen.

dank voor de aanmoedigingen :)

edit: ik ben er wel achter gekomen dat je bij zilversoldeer goed moet fluxen. Aangezien flux 6 in poedervorm wordt verkocht en je het zelf met water tot een pasta moet maken gebeurt het wel is dat de flux niet geconcentreerd genoeg is. niet goed fluxen maakt solderen echt een hel.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2004 17:08 ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:30

Epsilon

Begint al wat te worden jurgen :)

Het koelmiddel zou ik ook bovenin naar binnen laten gaan en het water in tegengestelde richting in laten pompen.

Zelf ga ik zilversoldeer halen met fluxmantel, puur omdat het een stuk makkelijker soldeerd (heb het wel eens geprobeerd met die fluxpoeder, maar het moet inderdaad precies goed zijn).

Suc6 :)

Verwijderd

Topicstarter
woeps syzzer zei ook koelvloeistof en niet koudemiddel :D sorry niet goed gelezen. Waarom ik het liever andersom heb is omdat in een slang omhoog een stuk makkelijker is dan in een heen en weer slingerende verdamper. Als we denken dat ik olieproblemen krijg dan doe ik het andersom

• Solovine
Een mathanol/water mengsel is trouwens beter dan gewone koelvloeistof.

zie: http://www.icecoldcomputing.com voor je juiste verhouding op de watertemperatuur die jij ongeveer krijgt (-40 denk ik in de evaporator)

[ Voor 3% gewijzigd door Solovine op 03-07-2004 20:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
weet ik, dat bedoel ik ook met koelvloeistof. Op mijn werk kan ik gratis een ontsmettingsmiddel krijgen wat grotendeels uit ethanol en deels methanol bestaat. Dit ga ik mengen met water. Ik ga btw geen -40 halen met deze compressor, iig niet belast.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2004 20:25 ]

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Weer een leuk phase change project om te volgen, maar wat ik me wel een beetje afvraag is waarom ga je voor het chillen van water en niet voor direct die :?

Om ervaring op te doen lijkt het me beide prima, en je eerste projectje kun je altijd nog gebruiken als koeling voor je videokaart, en je 2e project kun je dan mooi op je cpu plakken.

Ik wil zelf nog wel ooit eens beginnen aan dit soort dingen, maar het atm gewoon de ruimte en de skillz nog niet. Hardsolderen schijnt wel niet zo moeilijk te zijn, maar is wel een vereiste, en dat heb ik nog nooit gedaan...

• Syzzer

Syzzer

Prutser

YoupY schreef op 03 juli 2004 @ 20:51:
Weer een leuk phase change project om te volgen, maar wat ik me wel een beetje afvraag is waarom ga je voor het chillen van water en niet voor direct die :?

Om ervaring op te doen lijkt het me beide prima, en je eerste projectje kun je altijd nog gebruiken als koeling voor je videokaart, en je 2e project kun je dan mooi op je cpu plakken.

Ik wil zelf nog wel ooit eens beginnen aan dit soort dingen, maar het atm gewoon de ruimte en de skillz nog niet. Hardsolderen schijnt wel niet zo moeilijk te zijn, maar is wel een vereiste, en dat heb ik nog nooit gedaan...
Ik ga ook voor een waterchiller voor mijn eerste project, omdat het gewoon simpeler te amken is. Je hoeft niet een lastige verdamper voor op je CPU te kopen (duur!) of te maken (moeilijk!). Daarnaast zit je met direct-die met de slang naar je CPU, daar heb je een goeie, flexibele slang voor nodig die geschikt is voor die frukken en temps. Kortom: een waterchiller is makkelijker om mee te beginnen.

Bij mij komt er nog bij dat ik dingen die ik zelf maak nooit echt vertrouw. Zo ook dus mijn koeling. ALs de waterchiller uitvalt dan heb ik nog een redelijke buffer van het water die ervoor zorgt dat me CPU niet in luttele seconden naar de 80 graden klimt.

Wat betreft die olie blijft het toch wachten op Haeg, DaBit, Twynn of smollys. Die kunnen je echt vertellen wat er gata gebeuren ;) .

• Solovine
Verwijderd schreef op 03 juli 2004 @ 20:24:
weet ik, dat bedoel ik ook met koelvloeistof. Op mijn werk kan ik gratis een ontsmettingsmiddel krijgen wat grotendeels uit ethanol en deels methanol bestaat. Dit ga ik mengen met water. Ik ga btw geen -40 halen met deze compressor, iig niet belast.
Aan de buitenkant van de slangen in de evaporator kan het wel -40 worden onder load en het lijkt mij niet goed voor de warmtegeleiding en als je een beetje pech hebt vriest het dicht.

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Daarom gaat hij dat ook isoleren, staat in zijn openingspost ;) .

• Solovine
Syzzer schreef op 03 juli 2004 @ 23:22:
Daarom gaat hij dat ook isoleren, staat in zijn openingspost ;) .
Tuurlijk hij doet islolatie tussen de buizen waar de freon doorheen gaat en waar de koelvloeistof doorheen gaat, logisch 8)7 .
Kun jij lezen?

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Aan de buitenkant van de slangen in de evaporator
Vat ik op als de buitenkant van de warmtewisselaar.

Blijkbaar bedoel jij dat de methanol gaat bevriezen in de warmtewisselaar aan de wand van de binnenste buizen. Zolang het water echter gewoon blijft stromen zal het nooit direct afkoelen tot -40 (mocht de verdampertemp überhaupt zo laag komen), maar geleidelijk afkoelen. Daarnaast neem ik wel aan dat unknown_road zo verstandig is om te testen(/berekenen) of de vloeistof blijft lopen.

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Syzzer schreef op 03 juli 2004 @ 22:13:

Wat betreft die olie blijft het toch wachten op Haeg, DaBit, Twynn of smollys. Die kunnen je echt vertellen wat er gata gebeuren ;) .
Die olie gaat prima mee circuleren daar hoeft hij zich geen zorgen om te maken .
Ik vind persoonlijk de verdamperleidingen wat aan de dunne kant maar werken zal het best wel .
Om een voorbeeld te geven hoe ik het maak , ik neem een pijp 35 uitw,
en een pijp 22 doe deze in elkaar .
Op de pijp 22 zitten aan weerszijde een afdekkap en door een zo'n afdekkap gaat de zuigleiding en het capillair.
Op de pijp 35 zitten ook afdekkappen waar aan een kant dan uiteraard ook de zuig en de capleiding doorheen loopt .
Dan zitten er op de pijp 35 ook nog twee slangaansluitingen voor het water gesoldeerd.
Het geheel is dan niet langer dan 200 mm bij 37mm.
Op de foto van de chiller van bioblade zijn red darkness project kun je misschien iets zien.

• Epsilon

Epsilon

Haeg schreef op 04 juli 2004 @ 10:39:
[...]

Die olie gaat prima mee circuleren daar hoeft hij zich geen zorgen om te maken .
Ik vind persoonlijk de verdamperleidingen wat aan de dunne kant maar werken zal het best wel .
Om een voorbeeld te geven hoe ik het maak , ik neem een pijp 35 uitw,
en een pijp 22 doe deze in elkaar .
Op de pijp 22 zitten aan weerszijde een afdekkap en door een zo'n afdekkap gaat de zuigleiding en het capillair.
Op de pijp 35 zitten ook afdekkappen waar aan een kant dan uiteraard ook de zuig en de capleiding doorheen loopt .
Dan zitten er op de pijp 35 ook nog twee slangaansluitingen voor het water gesoldeerd.
Het geheel is dan niet langer dan 200 mm bij 37mm.
Op de foto van de chiller van bioblade zijn red darkness project kun je misschien iets zien.
De capaciteit van zo'n verdamper is vrij laag, dat hoef ik je niet te vertellen. Oppervlakte is minimaal.

Ik neem ook aan omdat de verdamper rechtop gemonteerd wordt, dat een groot deel vol komt te staan met vloeibaar koelmiddel. Is dit correct? Niet dat het een probleem is, want een prometeia evap zit ook helemaal vol.

Verwijderd

Topicstarter
@YoupY: Direct-die staat ook op mijn to-do lijstje maar wilde eerst een waterchiller proberen te bouwen, verder is het makkelijk dat je met een waterchiller makkelijk meerdere onderdelen kan koelen (meerdere verdampers is niet te doen voor een beginner).

@alexio: ik snap niet bijster veel van waar je het over hebt maar ik verwacht niet dat mijn compressor een zuigerdruk van 1 bar of lager voor elkaar krijgt. Dan kookt het propaan dus niet meer op -40 en daarom zal ik die temperaturen nergens halen. Ik kan overigens de vuldop eraf schroeven en kijken hoe het water/(m)ethanol zich gedraagt.

@haeg: Daar ben ik blij mee :). Ik heb overigens je verdampers wel is gezien oa bij de unit die je voor a.p. versteeg hebt gemaakt.

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Epsilon schreef op 04 juli 2004 @ 16:19:
[...]

De capaciteit van zo'n verdamper is vrij laag, dat hoef ik je niet te vertellen. Oppervlakte is minimaal.

Ik neem ook aan omdat de verdamper rechtop gemonteerd wordt, dat een groot deel vol komt te staan met vloeibaar koelmiddel. Is dit correct? Niet dat het een probleem is, want een prometeia evap zit ook helemaal vol.
In vergelijking met het te koelen object en in verhouding met de compressorcapaciteit is het formaat prima .
Daarbij is de capaciteit ook afhankelijk van de verdampingstemperatuur .
Je kan dus je verdamper wel twee keer zo groot maken maar het enige wat je dan bereikt is dat je zuigdruk evenredig mee omhoog gaat dus ook je temperatuur.
Ik heb in de loop der tijd al heel wat verschillende verdampers gemaakt en het enige wat je bereikt met een te grote verdamper is een te hoge verdampingstemperatuur voor je compressor tussen de 20 en de 0 graden .
En dit is wat jij bedoelt natuurlijk als je voor hele lage temperaturen gaat zul je ook de verdampercapaciteit aan moeten passen dus groter moeten maken.

• Solovine
Syzzer schreef op 03 juli 2004 @ 23:41:
[...]
Vat ik op als de buitenkant van de warmtewisselaar.

Blijkbaar bedoel jij dat de methanol gaat bevriezen in de warmtewisselaar aan de wand van de binnenste buizen. Zolang het water echter gewoon blijft stromen zal het nooit direct afkoelen tot -40 (mocht de verdampertemp überhaupt zo laag komen), maar geleidelijk afkoelen. Daarnaast neem ik wel aan dat unknown_road zo verstandig is om te testen(/berekenen) of de vloeistof blijft lopen.
Je hebt gelijk; de kans dat hij een watertemperatuur gaat halen van -40 is eigenlijk onmogelijk, het lijkt me wel een goed idee om wat watewetter erin te gooien of iets dergelijks om de oppervlaksspanning te doorbreken. Daardoor zal er minder water aan de pijpen blijven 'hangen' zodat je weer wat minder methanol hoeft te gebruiken.

• Epsilon

Epsilon

Haeg schreef op 04 juli 2004 @ 18:07:
[...]

In vergelijking met het te koelen object en in verhouding met de compressorcapaciteit is het formaat prima .
Daarbij is de capaciteit ook afhankelijk van de verdampingstemperatuur .
Je kan dus je verdamper wel twee keer zo groot maken maar het enige wat je dan bereikt is dat je zuigdruk evenredig mee omhoog gaat dus ook je temperatuur.
Ik heb in de loop der tijd al heel wat verschillende verdampers gemaakt en het enige wat je bereikt met een te grote verdamper is een te hoge verdampingstemperatuur voor je compressor tussen de 20 en de 0 graden .
En dit is wat jij bedoelt natuurlijk als je voor hele lage temperaturen gaat zul je ook de verdampercapaciteit aan moeten passen dus groter moeten maken.
Nuttige info :)
Goed om te weten voor als ik een chiller maak voor temperaturen van boven het vriespunt.

Verwijderd

Topicstarter
nou ik was weer ff verder gegaan met me projectje maar bij het solderen van de txv had ik een probleempje. Ik moest hem namelijk flink lang verhitten voordat het zilversoldeer begon te vloeien, toen het eenmaal vloeide kwam er een flinke dosis stinkende rook uit de binnekant van de txv. Is dit het gas wat in de cappilaire leiding + "bulb" zit?? de leiding daarvan was wel flink heet maar de bulb bleef koud. :X

volgens mij heb ik altijd maar een half uurtje geluk per dag ofzo. een tijdje gaat alles goed en daarna gaat alles weer fout :( ook heb ik paar mooie brandplekken op mijn plank aangebracht 8)7 Woeps

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2004 22:09 ]

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 20:48:
nou ik was weer ff verder gegaan met me projectje maar bij het solderen van de txv had ik een probleempje. Ik moest hem namelijk flink lang verhitten voordat het zilversoldeer begon te vloeien, toen het eenmaal vloeide kwam er een flinke dosis stinkende rook uit de binnekant van de txv. Is dit het gas wat in de cappilaire leiding + "bulb" zit?? de leiding daarvan was wel flink heet maar de bulb bleef koud. :X

volgens mij heb ik altijd maar een half uurtje geluk per dag ofzo. een tijdje gaat alles goed en daarna gaat alles weer fout :( ook heb ik paar mooie brandplekken op mijn plank aangebracht 8)7 Woeps
Oeps zo te zien heb jij net je tev naar de eeuwige jachtvelden geholpen en is de gasvulling door het membraan naar buiten gekomen doordat deze geklapt is .
Je kunt zoiets controleren door de doorlaat in het ventiel te steken het laatste stukje {circa 1MM}moet je dan met een klein beetje veerkracht naar binnen kunnen duwen.
Als je het ventiel niet gekoeld hebt tijdens het lassen kun je er eigenlijk al vanuit gaan dat hij nu stuk is .
Mail me maar dan krijg je van mij een andere gebruikte met alvast een stukje leiding eraan vast gelast

• Epsilon

Epsilon

Tja, dat is het nadeel van een propaan only brander, de temperatuur wordt wel bereikt, maar het duurt zoooo lang. Vaak te lang om alles heel te houden inderdaad.

Ik ga een oxy propaan brander aanschaffen. Ik gebruik veel mn propaan brander nu, ook voor hardsolderen. Maar het duurt echt te lang naar mn zin (en nu zijn het alleen nog 2 stukke buis die met een sokje aan elkaar komen te zitten).

De zuurstoffles wordt dan mijn eigendom en is 10jaar goed. Daarna moet ie herkeurd worden.

Prijs: 350 - 375 euro

http://www.gloor.ch/upload/files/General_catalogue_en.pdf

bovenaan pagina 15 van het datasheet staat de brander (en wat daar uiteraard bij zit).

Verwijderd

Topicstarter
heb net even je testje gedaan haeg maar de doorlaat veert wel weer terug... :? alleen de grote vraag is dan wat die stinkende rook was, kan eigenlijk niks anders zijn dan die gasvulling. Het was trouwens echt goed zichtbare rook en niet een gasdamp gezicht. Ik had het ventiel zelf niet gekoeld alleen dat grote gasopslag geval (hoe dat ook mag heten in het Nederlans).

ik denk dat ik ook niet al te lang meer wacht met het aanschaffen van een zuurstof fles + geschikte brander. Bij elke las die ik nu maak twijfel ik of die wel goed dicht zit.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2004 15:37 ]

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 10 juli 2004 @ 15:34:
heb net even je testje gedaan haeg maar de doorlaat veert wel weer terug... :? alleen de grote vraag is dan wat die stinkende rook was, kan eigenlijk niks anders zijn dan die gasvulling. Het was trouwens echt goed zichtbare rook en niet een gasdamp gezicht. Ik had het ventiel zelf niet gekoeld alleen dat grote gasopslag geval (hoe dat ook mag heten in het Nederlans).

ik denk dat ik ook niet al te lang meer wacht met het aanschaffen van een zuurstof fles + geschikte brander. Bij elke las die ik nu maak twijfel ik of die wel goed dicht zit.
Het volgende wat je dan effe moet doen is de bulb van het ventiel ijskoud maken
Leg de bulb in het vriesvak dan moet de doorlaat nagenoeg tegen het ventielhuis zitten en als je hem dan weer onder de warme kraan houd zie je hem weer een klein stukje naar buiten groeien .
Wanneer hij slaagt voor deze test is hij nog goed normaal gesproken. ;)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ik zie dit topic nu pas :D

Ziet er allemaal goed uit :)
Als je nog bang bent voor je olie-terugvoer zou je nog een olie-loop in je leidingwerk kunnen maken (een klein u-bochtje, waar de olie zich kan verzamelen).
Verwijderd schreef op 10 juli 2004 @ 15:34:
Ik had het ventiel zelf niet gekoeld alleen dat grote gasopslag geval (hoe dat ook mag heten in het Nederlans).
Had je dus wel een natte doek om het bovenste gedeelte van de tev gedaan?

Ik ben trouwens benieuwd of het solderen van dit spul met een mapp-brander wel goed gaat. Binnenkort eens proberen :)

Verwijderd

Topicstarter
hehe, net tev uit de vriezer gehaald maar de doorlaat zat vast gevroren dus kon niks bewegen. nu zit die zonder doorlaat nog een keer in de vriezer. Meld me zo weer...

edit: net uit de vriezer gehaald maar die doorlaat veert nog steeds meteen weer terug. Het is natuurlijk ook wel een TX2 (voor r22 dus). dan zou ik die bulb -40(laagste werktemp) moeten maken voordat de doorlaat aansluit zonder terugveren? ik gooi hem er nog een keer in om te kijken of ik ook maar een miniscule beweging zie

@Twynn: alleen de bulb...

edit2: ik kan geen verschil waarnemen met het oog. Het verschil tussen 0,5 en 1 mm is voor het oog natuurlijk ook niet makkelijk te zien... tussen 0 en 0,5 is al veel beter te zien.

edit3: nou ik ga er vanuit dat de txv kapot is. Uit de vriezer veert de doorlaat 1mm terug en onder de warme kraan ook 1 mm. :(

Haeg, bedankt voor de hulp _/-\o_

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2004 12:02 ]

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:28

dj_dysaster

Stoom \o/

Whoot weer een phase change topic >:) .
Ik heb ook nog even snel een vraagje tussendoor, de warmte wisselaar in men waterchiller is recht (heb de haeg manier gebruikt, lijkt erg op de warmtewisselaar van de red darkness chiller) is het dan handig om staalwol of iets dergelijks in de verdamper te doen om het gas iets af te remmen? :?

Verwijderd

Topicstarter
als je iets afremt, waar dacht je dat die energie bleef? Dat wordt warmte energie. (frictie) Niet erg efficient dus. Waarom zou je het af willen remmen? Verder blijft de olie steken in het staalwol en krijg je daar problemen mee.

als je je compressor wil beschermen tegen de heftige reacties van kokend gas kan dat ook met een looping in je zuigleiding.

Ik heb trouwens een temperatuurregelaar op de kop getikt. :) was op zoek naar een gewone thermometer en vond toen een danfoss EKC 301 met 2 pt1000 sensortjes. tot -35 op de halve graad nauwkeurig en van -35 tot -60 op de graad nauwkeurig :9 Hopelijk krijg ik deze beetje snel binnen...

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2004 15:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
even een vraagje over mijn toekomstige plannen. Ik wil over een tijdje overgaan op een propaan/zuurstof brander. Kan je dan dezelfde branderkoppen gebruiken als met acethyleen? Ik weet dat bij snijbranders er een verschil tussen zit ivm zuurstof/brandstof verhouding, maar bij lassen mengen de gassen zich toch al voordat ze naar buiten komen dus maakt het dan niet uit?

• Epsilon

Epsilon

Verwijderd schreef op 15 juli 2004 @ 19:48:
even een vraagje over mijn toekomstige plannen. Ik wil over een tijdje overgaan op een propaan/zuurstof brander. Kan je dan dezelfde branderkoppen gebruiken als met acethyleen? Ik weet dat bij snijbranders er een verschil tussen zit ivm zuurstof/brandstof verhouding, maar bij lassen mengen de gassen zich toch al voordat ze naar buiten komen dus maakt het dan niet uit?
Nee, die zijn niet hetzelfde (100% zeker)

IK ben naar de winkel toegeweest bij ons, daar werd ik er duidelijk op gewezen dat het verschillend is.

[ Voor 8% gewijzigd door Epsilon op 15-07-2004 21:22 ]

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Epsilon schreef op 15 juli 2004 @ 20:45:
[...]

Nee, die zijn niet hetzelfde (100% zeker)

IK ben naar de winkel toegeweest bij ons, daar werd ik er duidelijk op gewezen dat het verschillend is.
Klopt , het is zelfs zo dat de branderkoppen machinaal voor acetyleen gemaakt worden en als je ze dan geschikt wilt hebben voor propaan dan worden ze opgeboort.

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat is er zo speciaal aan die laspitten dan? En zijn ze niet zelf een beetje te modificeren? Het hoeft van mij allemaal niet perfect te werken als het maar stukje warmer wordt dan een simpel propaan/lucht brandertje. Ik heb gewoon absoluut geen speciaalzaken in de buurt voor dit soort werk, vandaar deze vragen.

• Epsilon

Epsilon

Je kan altijd een normale propaan kop kopen als je weet dat je met propaan wilt gaan werken. Waarom zou je dan acetyleen koppen opboren?

Tenzei je ze al hebt liggen natuurlijk :)

Verwijderd

Topicstarter
acetyleen koppen zijn via internet beetje verkrijgbaar aangezien die wat gangbaarder zijn. moet me rijbewijs maar is gaan halen zodat ik wat meer winkels tot me beschikking heb.

ps. als ik een nieuw expansieventiel heb ga ik me projectje afronden. Ik moet de zuigleiding nog aanleggen en de droger + kijkglas monteren (en uiteraard het expansieventiel). Ook aangezien ik 47 uur per week werk momenteel zit er niet echt veel vaart in, excuses daarvoor.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2004 20:18 ]

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Epsilon schreef op 16 juli 2004 @ 19:37:
Je kan altijd een normale propaan kop kopen als je weet dat je met propaan wilt gaan werken. Waarom zou je dan acetyleen koppen opboren?

Tenzei je ze al hebt liggen natuurlijk :)
Wanneer ik een nieuwe pit voor mijn lasset nodig heb ga ik naar de groothandel toe en altijd wanneer ik mijn bestelling plaats dan word ter plekke het laspitje opgeboort van acyteleen naar propaan .
Vraag me niet waarom maar het is zo.

Verwijderd

Topicstarter
enorme kick! :o Maar goed, na een tijdje geld verdienen en vakantie vieren is de school periode weer aangebroken maw ik heb weer tijd voor mijn projectje. :P
Gister een 10 liter zuurstof fles gekocht :9~ . gecombineerd met me 5kg propaan flesje is dit een leuk brandertje :) pics komen binnekort, ff iemand regelen met een digitale camera.

Uiteraard ben ik aan de slag gegaan met me brandertje. Na paar keer oefenen krijg je het al aardig onder de knie. Buisjes aan elkaar hardsolderen gaat perfect. Alleen toen ik een kijkglaasje aan een buis wilde solderen vloeide het soldeer voor geen meter. Ik had flink veel flux gebruikt dus daar lag het niet aan. Ik denk zelf dat het kijkglas zelf niet warm genoeg werd waardoor het soldeer er gewoon afdroop. Het kijkglas was overigens wel zo heet dat het plastic wat erin zat smolt en het papier(papiertje wat aangeeft of het droog of vochtig is) verkoolde. Terwijl ik het wel in een natte doek had gewikkeld. Iemand advies hoe ik dit kan solderen? (heb overigens laspit maat 1 en 2 geprobeerd maar maakte geen verschil)

• Epsilon

Epsilon

Oei dat is niet zo mooi :(

Dat sightglass zou ik zowieso vergeten en toch gewoon een metersetje aanschaffen. Ik heb de mijne ondertussen besteld :).

Zo duur zijn ze niet, 2 sightglasses zijn waarschijnlijk zelfs duurder ;).

Maar je moet maar een keertje hierheen komen zoals ik al gezegt had. Kun je mijn brandertje proberen voor de geïnteresseerden: zie sig en kijken of het dus aan je brander ligt of niet. Ik krijg alles makkelijk in no-time verhit. Ook grote dingen zoals evaps.

Ik heb ook geen moeite met een natte doek een paar CM verder op de buis. Ik krijg het nog gewoon op temp.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Epsilon schreef op 11 september 2004 @ 15:06:
Dat sightglass zou ik zowieso vergeten en toch gewoon een metersetje aanschaffen. Ik heb de mijne ondertussen besteld :).
Hij gebruikt wel een TEV, dus dan is een sightglass wel zo makkelijk. Dan weet je zeker dat je alleen maar vloeibaar koelmiddel aanvoert ;)

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 10 september 2004 @ 21:44:
enorme kick! :o Maar goed, na een tijdje geld verdienen en vakantie vieren is de school periode weer aangebroken maw ik heb weer tijd voor mijn projectje. :P
Gister een 10 liter zuurstof fles gekocht :9~ . gecombineerd met me 5kg propaan flesje is dit een leuk brandertje :) pics komen binnekort, ff iemand regelen met een digitale camera.

Uiteraard ben ik aan de slag gegaan met me brandertje. Na paar keer oefenen krijg je het al aardig onder de knie. Buisjes aan elkaar hardsolderen gaat perfect. Alleen toen ik een kijkglaasje aan een buis wilde solderen vloeide het soldeer voor geen meter. Ik had flink veel flux gebruikt dus daar lag het niet aan. Ik denk zelf dat het kijkglas zelf niet warm genoeg werd waardoor het soldeer er gewoon afdroop. Het kijkglas was overigens wel zo heet dat het plastic wat erin zat smolt en het papier(papiertje wat aangeeft of het droog of vochtig is) verkoolde. Terwijl ik het wel in een natte doek had gewikkeld. Iemand advies hoe ik dit kan solderen? (heb overigens laspit maat 1 en 2 geprobeerd maar maakte geen verschil)
Nu is je kijkglas naar de kl€te en dat komt doordat de lap water teveel warmte onttrok zodat je soldeer niet vloeide .
Je moet de lappen wat minder vochtig maken en zover mogelijk van de soldering afhouden dan lukt het wel .

Verwijderd

Topicstarter
ik leer alles met vallen en opstaan :D . Opzich denk ik dat me brandertje wel goed is, buizen zijn echt in no time gedaan en vloeien perfect. Dankzij tips en wat oefenen kom ik er denk wel :) kijkglas ga ik trouwens gewoon gebruiken, de voornaamste rede waarom ik hem erin wilde hebben is om het vloeistofpeil in de gaten te houden en dat kan die nog. Ik verwacht toch niet dat ik dit systeem lang ga gebruiken en straks de onderdelen die goed zijn hergebruiken en dingen als een kijkglas opnieuw aanschaffen.

Maar ik ga weer een poging wagen, misschien vandaag ook TXV solderen. Als deze knalt gooi ik alles regelrecht in de vuilnisbak :P maar ik heb er wel enigzins vertrouwen in.

@epsilon: Ik kom binnekort wel even langs :) ben zelf ook wel benieuwd hoe mijn scrapheap brander presteert tegenover een echte :D. Meterset staat ook op mijn verlangslijstje, probleem is dat ik niet zoveel geld te besteden heb en overal voor een tijdje voor moet sparen. Studenten hebben het zwaar B)

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Het TEV hoef je ook niet helemaal te koelen in feite moet je alleen het membraan koelen vanwege het membraan en afdichtingrubber en dat er gas in zit .
Stel je brander zo hoog mogelijk af en soldeer zo lang als strikt noodzakelijk.
En na het lassen kun je natuurlijk met overvloedig water snel nakoelen om doortrekken te voorkomen.
Zelf koel ik nooit het ventiel tijdens het lassen ,alleen erna om voornoemde reden.
Alleen wanneer ik heel slecht bij het ventiel kan komen met de laspit dan weet ik al dat ik te lang bezig ben met lassen en dan koel ik het ventiel door een vochtig lapje om het membraan te wikkelen.

Succes, :)

[ Voor 45% gewijzigd door Haeg op 12-09-2004 15:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
dank haeg :) dat was ook een probleem bij het kijkglas, ik durfde na het verhitten het kijkglas niet onder de koude kraan te houden. Was bang dat het glaasje dan knalde dan wel door de temperatuurschok danwel doordat het messing sneller krimpt en het glaasje fijn knijpt. Misschien kan het wel maar ik nam het risico niet ;). kijkglaasje is nu trouwens wel gelukt, niet erg netjes maar het zit vast. :)
Pagina: 1