Ik ben nou al een tijdje bezig met het bouwen van een waterchiller. Ik heb daarbij de volgende warmtewisselaar gemaakt:
sorry voor de kwaliteit maar heb momenteel niks beters.
Het is een 22mm (OD) buis met daarin 2 8mm(OD) buizen. In de 8mm buizen verdampt het propaan en door de 22mm buis stroomt de koelvloeistof. Hij is niet helemaal symetrisch omdat ik een fout maakte waarbij de 8mm buizen knikte tijdens het buigen. Hierdoor moest ik de buis wat verlengen zodat ik de 8mm buizen op een andere plek kon buigen. Zelf zit ik er niet mee omdat dit vooral een oefen project is en ik niet van plan was er een schoonheidsprijs mee te winnen (en er komt toch nog zooi isolatiemateriaal over heen waardoor het al weer minder opvalt).
Kleine beschrijving van hoe ik het gemaakt heb: 4x22mm buizen genomen van ongeveer 35cm. deze zijn met elkaar verbonden door 90 graden hoeken. Wanneer je van de hoeken het merendeel van de connectiestukken afzaagd kan je de 8mm buizen er makkelijk doorheen halen zonder te buigen zodat je kan buigen als de hoek op zijn plek zit. Verder heb ik linksboven een T-stuk (22x1/2"x22) die afsluitbaar is met een schroefdop. Hier kan ik dus de koelvloeistof in gooien. Verder moet ik alleen nog 2 slangpilaren er op zetten.
Nu is mijn idee om de koelvloeistof van boven naar onder te laten lopen zodat de zwaartekracht een beetje helpt met stromen. Logischerwijs wil ik dan dat het koudemiddel van onder naar boven gaat (coaxiaal). ik ben nu alleen beetje bang dat de olie zich zal gaan ophopen onderaan, omdat die tegen de zwaartekracht in gaat en het koudemiddel niet zo'n hoge snelheid zal hebben. Maar aan de andere kant, ik gebruik wel propaan als koudemiddel wat bekend staat om zijn goede olie-eigenschappen. Wat denken jullie?
Verder ga ik een TX2 expansieventiel gebruiken met een 0X doorlaat. Als compressor heb ik tijdelijk een oude r12 compressor met een 100watt motortje en 3,5cc van het merk necchi. deze wil ik echter zo snel mogelijk vervangen voor een grotere liefst r404a/r507 compressor, ik heb momenteel alleen niet zo heel veel geld, dus ik moet nog even kijken hoe ik dit ga doen.
Condensor + vulventielen:
deze foto is vlak na het solderen genomen en zoals je ziet is het tamelijk zwartgeblakerd. Ik heb dan ook geen mapp-gas of brandstof/zuurstof brander maar een 5 kg fles propaan met een brandertje eraan(zie foto). aangezien ik 40% zilver soldeer gebruik is het nog wel is lastig om de gewenste temperatuur te bereiken. Ik ben er wel achter gekomen dat als je een flinke steen achter je werk zet je veel sneller hoge temperaturen haalt.
meer volgt als ik zekerheid heb over olieverhaal...
sorry voor de kwaliteit maar heb momenteel niks beters. Het is een 22mm (OD) buis met daarin 2 8mm(OD) buizen. In de 8mm buizen verdampt het propaan en door de 22mm buis stroomt de koelvloeistof. Hij is niet helemaal symetrisch omdat ik een fout maakte waarbij de 8mm buizen knikte tijdens het buigen. Hierdoor moest ik de buis wat verlengen zodat ik de 8mm buizen op een andere plek kon buigen. Zelf zit ik er niet mee omdat dit vooral een oefen project is en ik niet van plan was er een schoonheidsprijs mee te winnen (en er komt toch nog zooi isolatiemateriaal over heen waardoor het al weer minder opvalt).
Kleine beschrijving van hoe ik het gemaakt heb: 4x22mm buizen genomen van ongeveer 35cm. deze zijn met elkaar verbonden door 90 graden hoeken. Wanneer je van de hoeken het merendeel van de connectiestukken afzaagd kan je de 8mm buizen er makkelijk doorheen halen zonder te buigen zodat je kan buigen als de hoek op zijn plek zit. Verder heb ik linksboven een T-stuk (22x1/2"x22) die afsluitbaar is met een schroefdop. Hier kan ik dus de koelvloeistof in gooien. Verder moet ik alleen nog 2 slangpilaren er op zetten.
Nu is mijn idee om de koelvloeistof van boven naar onder te laten lopen zodat de zwaartekracht een beetje helpt met stromen. Logischerwijs wil ik dan dat het koudemiddel van onder naar boven gaat (coaxiaal). ik ben nu alleen beetje bang dat de olie zich zal gaan ophopen onderaan, omdat die tegen de zwaartekracht in gaat en het koudemiddel niet zo'n hoge snelheid zal hebben. Maar aan de andere kant, ik gebruik wel propaan als koudemiddel wat bekend staat om zijn goede olie-eigenschappen. Wat denken jullie?
Verder ga ik een TX2 expansieventiel gebruiken met een 0X doorlaat. Als compressor heb ik tijdelijk een oude r12 compressor met een 100watt motortje en 3,5cc van het merk necchi. deze wil ik echter zo snel mogelijk vervangen voor een grotere liefst r404a/r507 compressor, ik heb momenteel alleen niet zo heel veel geld, dus ik moet nog even kijken hoe ik dit ga doen.
Condensor + vulventielen:
deze foto is vlak na het solderen genomen en zoals je ziet is het tamelijk zwartgeblakerd. Ik heb dan ook geen mapp-gas of brandstof/zuurstof brander maar een 5 kg fles propaan met een brandertje eraan(zie foto). aangezien ik 40% zilver soldeer gebruik is het nog wel is lastig om de gewenste temperatuur te bereiken. Ik ben er wel achter gekomen dat als je een flinke steen achter je werk zet je veel sneller hoge temperaturen haalt.meer volgt als ik zekerheid heb over olieverhaal...