Toon posts:

UT2004: lage fps onder Linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net UT2004 geïnstalleerd onder Linux. Maar helaas is de framerate soms nogal laag. Ik lees wel dat er ook mensen zijn waarbij UT2004 het echt veel beter doet op Linux dan Windows...

Maar ok, ik heb SuSe 9.1. Ik vond deze link: http://groups.google.com/...posting.google.com&rnum=1

Deze tekst:
Also the speed hacks of symlinking in your distro's libSDL and
libopenal libraries to replace UT2004's statically linked libSDL and
openal libraries kinda/sorta work in SuSE 9.1. Replacing
ut2004/System/libSDL-1.2.so.0 with a symlink to
/usr/lib/libSDL-1.2.so.0 worked fine and gave me a nice speed boost,
but replacing ut2004/System/openal.so.0 with a symlink to
/usr/lib/libopenal.so.0 caused random garbage and loud pops to
randomly spew through my speakers. Reverting back to the openal.so.0
that ships with UT2004 fixed the problem, and rolling your own
openal.so.0 probably will work, too.
Ik wil dus wel die libSDL tweak uitproberen, ut2004/System/libSDL-1.2.so.0 verplaatsen met een symlink naar /usr/lib/libSDL-1.2.so.0, om te kijken of dat echt een betere fps oplevert. Maar ik snap er helemaal niets van! De SuSe Support Database heeft geen idee, andere UT2004 Linux tweaking guides hebben het over zelf die library compilen (daar begin ik als newbie liever helemaal niet aan). Heeft iemand enig idee hoe ik dit moet aanpakken? Bij voorbaat dank.

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-02 12:26

Niek

f.k.a. The_Surfer

code:
1
2
3
cd /path/naar/ut2004/System/
mv libSDL-1.2.so.0 libSDL-1.2.so.0.backup
ln -sf /usr/lib/libSDL-1.2.so.0 ./libSDL-1.2.so.0

Wel een beetje basic :)

Voor de rest: welke videkaart heb je, een ATI of nVidia geval? Probeer je videokaart drivers een te updaten (van nVidia is er bijv net een nieuwe driver uit). Zet AGP aan als dat nog niet het geval is (let op: juiste chipset support kiezen!). Probeer (in het geval van nVidia) eens te switchen tussen AGPGART en de nVidia implementatie. En probeer als laatste Fast Write en SBA aan te zetten.

Overigens: dat gekraak na het linken van openal.so is opgelost in de OpenAL CVS (UT2004 fixes zijn teruggemerged). Het zelf builden van de OpenAL lib met optimalisaties kan soms je CPU gebruik met enkele tientallen procenten laten dalen bij UT2003/UT2004/AA.

[ Voor 29% gewijzigd door Niek op 03-07-2004 14:28 . Reden: Iets duidelijker gemaakt ]

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Verwijderd

Welke kernel versie gebruik je?

Mijn UT2004 kwam eerst niet boven de 50 fps. Bij mij is het opgelost door een kernel upgrade van 2.4.x naar 2.6.x

Verwijderd

Mijn ut2004 draaide ook slecht aanvankelijk. Het bleek dat de libGL van xorg geladen werd ipv die van mijn nvidia kaart. Dat schol maar lieft de helft aan fps. Het symlinken naar de juiste (NVIDIA) libs loste dit 'probleem' dus op.

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt.

Ik heb SuSe 9.1, dus dat is kernel 2.6.x. Die libSDL tweak heeft zo goed als niks uitgehaald helaas. Ik heb een nVidia GeForce 5900XT. Van die nieuwe drivers heb ik al gehoord, maar ik wacht denk ik liever even totdat SuSe het vrijgeeft via een online update.
Wat AGP betreft: voorzover ik weet, na wat zoeken met google, kan je dat uitzoeken door als root lsmod uit te voeren. Heb ik gedaan, en ik kreeg te o.a. zien:

agpgart 30888 2 sis_agp

Dus AGP is ingeschakeld. Chipset support lijkt me ook juist, want ik heb een moederbord met een SiS chipset. Fast Writes staat aan in het BIOS. Ik heb ook cat /proc/driver/nvidia/agp/card gedaan, die zegt dat Fast Writes en SBA supported zijn.

Hoe ik nou moet switchen tussen AGPGART en Nvidia heb ik geen idee, kan het ook niet vinden. Ik zal maar eens uitzoeken hoe ik OpenAL en libSDL zelf kan compilen.

Verwijderd

Je moet de drivers van Nvidia installeren. Dat doe je als root in een shell waar de xserver nog niet draait.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- ctrl+alt+F1
- log in als root
- $ init 3   (daar stop je de xserver mee en hou je alleen de command line over)
- $ cd/PATH_TO_NVIDIA_INSTALLER
- $ ./Nvidia-installer
- edit je XF86config file in /etc/X11 zoals in de readme staat. 
   Die dus eerst even lezen  :)
- $ init 5 (om terug te keren naar je login scherm, 
     met als het goed is een nvidia-splash-screen)

Hier een paar relevantie opties voor in je XFConfig file
code:
1
2
3
        Driver      "nvidia"
        Option      "NvAGP" "1"
        Option      "IgnoreDisplayDevices" "DFP, TV"

Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2004 08:36 ]

• Sanderfox
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Als je dnetc draait kan t ook daaraan liggen, dat had ik ook. Schakel dnetc ff uit en kijk maar wat er gebeurd :)
Pagina: 1