Toon posts:

gentoo livecd boot probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dan toch echt de beslissing genomen om gentoo te gaan instaleren op mijn machientje. Ik dus gentoo downloaden (minimale versie).
Dit is een bootable cd, ik probeer deze cd dus te booten. tijdens het booten vanaf de gentoo livecd gebeurt er het volgende:

De cd wordt netjes geboot, er wordt gezegd dat deze cd bij het gentoo project hoort blabla. Dan gaat de cd echt booten:
loading gentoo......
loading gentoo.igz......
en dan zou een mooi grafisch plaatje moeten komen met voortgangsbalk maar dat komt niet. Mijn monitor wordt gewoon compleet zwart (gaat niet op stand-by). Ik weet niet echt wat ik hier aan zou moeten doen, wel ben ik de .iso nog een keer aan het downloaden en even kijken of opnieuw branden dan wil werken.

specs:
amd athlon 2100+ xp
512 ddr
g-force 4 ti 4200
LG dvd-rom speler

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wacht eens 10-15 seconden, dit kan ook eens helpen ;)
Als dat niet werkt, kies als boot optie gentoo-nofb.

Verwijderd

Gebeurd er nog wel iets als je met <CTRL-ALT-F1>, <CTRL-ALT-F2> etc switched?

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 11:13

Ryceck

Constants and Variables

gewoon starten met gentoo-nofb
Je pc zal wel problemen hebben met het laden van de framebuffer, heeft mijn servertje ook last van :)

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

Verwijderd

Als de gentoo live cd niet werkt kan je het ook met behulp van een knoppix cd installeren.

Ik weet niet of het expirimenteer drang is of dat je deze machine als productie wil gebruiken?

Als het om experimenteren gaat: heb ik een leuk idee voor je: Start dan knoppix met een 2.6 kernel. Installeer vanaf stage 1 en gebruik nptl in je USE variable om native posix threading te gebruiken. gebruik ACCEPT_KEYWORDS="~x86" emerge in plaats van de kernel-headers-2.4 kernel-headers-2.6.x.

De nieuwe nvidia driver kan eindelijk met 4K stacks werken, dus je kan de nieuwste kernel gebruiken met de nvidia driver in plaats van de nv driver.
Installeer de x.org X server en de Gnome versie van www.breakmygentoo.net.

Daarnaast heeft breakmygentoo ook nog een aantal expirimentele ebuilds voor nieuwe programma´s zoals waimea met cairo en glitz, de muine media speler (vereist mon) is helemaal geweldig.

En bovenal het heet expirimenteel, maar dat is relatief. Ik heb meer vastlopers als bij mijn gentoo stable systeem en minder als bij windows XP.

Als je stabiel wil moet je dit natuurlijk allemaal niet doen. Dan blijft alleen mijn tip een knoppix cd te gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
ok, zo zag mijn boot eruit:
boot: gentoo-nofb
loading gentoo.............
loading gentoo.igz................
Ready...
uncompressing linux...... Ok, booting the kernel
(4 min gewacht en nog steeds niets)
en dat is dan het einde van mijn boot :?

//edit: ik ga nu even de knoppix cd downloaden, ECO's post nog niet gezien.

//nog een edit ;): dit schoot opeens in mijn gedachte dus misschien gaat het helemaal nergens over maar aangezien ik vanuit knoppic kan installen zou ik dan ook vanuit mandrake (wat ik nu draai) kunnen instaleren?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2004 14:12 ]

Verwijderd

Je kan wel vanuit mandrake installeren ja. Maar dan wel naar een andere boot en root partitie anders maak je het jezelf wel moeilijk.

Dus als je gentoo in een andere partitie smijt, ja dan kan het zondermeer vanuit mandrake of iedere willekeurige andere distro.

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-02 11:12

Mon

Ja dit kan :) gewoon een dir /mnt/gentoo maken, daar de stagex.tar uitpakken en verder de handleiding volgen. de stages zijn te downloaden van bijv: ftp://ftp.snt.utwente.nl/pub/linux/gentoo/releases/ .
zie ook: http://www.gentoo.org/doc...=1&chap=2#doc_chap2_sect8

Verwijderd

_Mon_ zoals jij het nu voorstelt wordt gentoo geinstalleerd in een subdirectory van zijn Mandrake root directory. Ik neem aan dat je wel bedoelt dat hij eerst een (lege) partitie mount op /mnt/gentoo?
Anders zie ik niet hoe hij het werkend moet krijgen.

BTW Ik word agressief van alle Mario versies, lang leven de Ghiana sisters!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2004 14:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dan zou ik idd op een aparte partitie moeten instaleren, dit zou wel een beetje rommeltje worden op me hd. Ik w8 ff af totdat knoppix gedowned is om vervolgens even verder te kijken.
*gaco vind et maar raar dat er niet gewoon geboot wordt :'(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 juli 2004 @ 13:52:
Gebeurd er nog wel iets als je met <CTRL-ALT-F1>, <CTRL-ALT-F2> etc switched?
Nog geen antwoord op gezien, terwijl het wel van belang is..

Verwijderd

Topicstarter
De generaal,
het spijt het antwoord dat het zo lang op zich laat wachten ;). Maar nee de computer reageert niet CTRL+ALT+1 of 2 whatever. Niet in grafische modus noch in nofb modus.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels nog even verder gekeken en zo kwam ik erachter dat ik nog een SUSE 9.1 live0cd had liggen hier. Ik heb even geprobeerd om vanaf deze cd te booten.
Het leuke is dat de suse bootable cd veel informatie weergeeft tijdens het booten. Dit was heel goed want tijdens het booten vanaf deze suse cd kreeg ik ook een probleem en ik denk dat het hetzelfde probleem is als met de gentoo cd.
Maar dit is wat er gemeld tijdens het booten vanaf de suse cd (alleen de errors:)):
Ramdisk: incomplete write (-28 !=32 768)
crc error
VFS: cannot open root device "<NULL>" or unknown -block (8,5)
Please append a correct "root=" boot option
Kernel panic: VFS: unable to mount root FS on unknown block (8,5)
Pagina: 1