Hogere Overclock mogelijk door AA en AF?

Pagina: 1
Acties:

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
(jarig!)
Ik heb een heel rare ''ontdekking'' gedaan :

Ik was bezig mijn pc te overclocken, in dit geval mijn radeon 9800 pro (club3d) ik heb de professional version, en heb alle instellingen om zijn hoogst gezet, zodat de kaart maximaal belast werd, dus aa 6x en af 16 x, ik doe elke keer alleen de eerste game test, en verhoog mijn coreclock (zou daarna aan mem beginnen) steeds met kleine stapjes ( basic oc shit) MAAR...wat blijkt nu, toen ik de uiteindelijke maximale artifact vrije snelheid had gevonden, zette ik de settings trug op default, en deed een 3d mark 03 run, voor de score :Y) hij draaide 2 a 3 seconde, en toen zat heel mijn scherm vol met alle bekende ik-heb-een-te-hoge-oc-artifacts....toen ik de aa en af weer hoger zetten,waren de artifacts weg

ik vind dit een heel raar fenomeen, en vroeg me af of er mss iemand een verklaring voor had? of mss is er iemand/meer iemanden die dit zelfde ook hebben meegemaakt, of die dit voor mij zouden willen testen...

specs :
ga7-n400-pro2
barton 2800+ 230*10.5
club 3d 9800 pro
3dmark03 :)

overige gevens irelevant

bvd voor de moeite....

http://specs.tweak.to/16495

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Kan het niet gewoon zijn dat je gedurende het testen gewoon nog steeds een oplopende case temperatuur hebt gehad, en dat je daardoor bij het latere testen (toen de case dus warmer werd) net iets minder ver kon komen?
Het kan ook zijn dat de CPU belasting bij lagere instellingen hoger wordt (de GPU is immer niet meer de bottleneck) en dat daardoor de totale warmte dus groter wordt waardoor de GPU het dus te heet krijgt.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
(jarig!)
ja daar heb ik ook aan zitten denken maar, mijn kast kan niet te heet geworden zijn, want er staan 2 120 mm fans onderop de videokaart te blazen, en de 2 tests waren 10 seconde na elkaar ( max oc > default 3d mark settings > go )

[ Voor 20% gewijzigd door HeepH op 03-07-2004 12:26 . Reden: plaatjes overbodig denk ik ]

Verwijderd

Als je AF/AA lager zet of uitschakelt kan de GPU sneller naar de volgende stap in het proces.

Artifacts zijn in feite verslikkingen van de kaart in dat proces (hetzij intern in de GPU, danwel in communicatie met het geheugen/AGPbus etc).

Hoe sneller je videokaart de stappen afloopt, des te groter de kans op verslikkingen (bijv. omdat de belasting toeneemt, de signaleringen minder duidelijk worden, er meer storing in signalen komen etc).

Vergelijk het maar eens met de fictieve situatie waarbij je maar 1/10 sec (omdat je ook tegelijk telefoneert > AF/AA) hebt om een pagina te zien of 1 sec. Bij welke weet je meer over die pagina en maak je de minste fouten? ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2004 12:21 ]

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
(jarig!)
dat klinkt aannemelijk, maar als je videokaart harden zijn best moet doen om mooiere afbeeldingen te tekenen (om het even flauw te zeggen ) dan heb je toch ook meer kans dat ie buiten de marge ( de lijntjes :P ) kleurt ?

oftwel bij hogere belasting word ie warmer, moet ie meer /zwaarder werk doen, dus meer kans op arti's?

Verwijderd

Ja, maar als je AA/AF uitstaat heb je dus periodes van hoge belasting, gevolgt door lage belasting. Het effect is dat je nogal veel rimpel krijgt door deze hoge stroomverschillen. Meer inschakelrimpel zorgt er weer voor dat het langer duurt voordat signalen/voedingsspanningen stabiliseren - effect: artifacts/mis-communicatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2004 12:32 ]

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
(jarig!)
ah... ja dat kan, en ik neem aan dat hier weinig aan te doen is ? behalve core voltage verhogen ( vind ik toch eng) want agp voltage heb je niet veel aan ?

tzou maar zou zijn dat je dankzij je hogere oc meer frames haalt met aa en af , dan zonder oc en zonder aa en af 8)7

Pagina: 1