3d printen

Pagina: 1
Acties:
  • 289 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jurriaan
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05 17:01
Zijn er mensen die ervaring hebben met bedrijven die 3d prints maken van 3d modellen. Zijn die er in Nederland en wat kost het? Ik heb laatst in 3d world gelezen dat je het in Engeland kan laten doen vanaf 40 pond. Voor zo'n prijs lijkt mij dat nog best wel de moeite waard.

Wees verantwoordelijk voor je eigen daden

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

Zo'n print die je met een 3d brilletje kunt bekijken? Of bedoel je wat anders?

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:24
Nee hij bedoelt daadwerkelijk 3d printen, Printers die door middel van Poeder een 3d Object in "gips" achtige materialen laagje voor laagje printen.

• KillR-B
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-01 20:49
Hier was ooit een artikel over op Tweakers:
nieuws: 3D niet alleen meer voorbehouden aan videokaarten

Verwijderd

ik zag zoiets laatst bij jules unlimited: wordt er met was of hars ofzo een 3d model gemaakt door zo'n printer. best mooi, maar ik ben de naam van dat bedrijf kwijt. misschien staat dat filmpje nog op de site van de vara?

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Of bedoelt de TS het vervaardigen van een fysiek kunstharsmodel vanuit een digitaal inputbestand. Ik weet waar je dit in als consument zou kunnen laten doen. Wat ik wel weet is dat de grotere metaalgieterijen dergelijke apparatuur bezitten voor het razendsnel vervaardigen van prototype modellen.
Voorbeeld: Z Corporation

[ Voor 12% gewijzigd door Henk007 op 03-07-2004 01:49 ]

Verwijderd

erg cool (uit de reacties op het frontpage arikel http://www.tweakers.net/nieuws/28227)
Gepost door Vinz donderdag 7 augustus 2003 - 14:23 Score: 4 (Informatief)
de NASA heeft nog een leukere in ontwikkeling. Die doet ook zoiets maar dan met metaalDAMP. Dan kun je dus (bijna) per atoom zeggen waar die naar toe moet. Leuk dat je dan bij bijv. een as kunt instellen hoe de binnenkant van die as moet zijn. Speciaal in ontwikkeling voor het IIS. Ook hebben ze zoiets in ontwikkeling voor eten. 32 basisingredienten kunnen dan elke smaak en kleur maken die je je maar bedenkt. Basis blijft dan wel hetzelfde maar dus alles zal wel kauwen als brood of zoiets maar smaken als een biefstuk met stroganof saus.
Als dat ooit betaalbaar wordt :9

• jurriaan
Ja, zoiets als zcorp bedoel ik, alleen dan in nederland

• scanboostar
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-03 18:12
jurriaan schreef op 03 juli 2004 @ 02:24:
Uit 'intermediair' 43, 28 oktober 1999

door MARK MIERAS

http://members.chello.nl/...%20uit%20de%20printer.png

Vijfentwintig minuten doet de printer van Aad van der Geest over het uitprinten van een Rietveldstoel. Vijf centimeter hoog is de replica. In kleur compleet met de gele vlakjes op de kopse zijden van de leuningen. En zo heeft Van der Geest wel meer aardige voorbeeldjes. Een uitgeprint huisje, een zestien centimeter hoge wolken krabber, een Porsche. Met een kwastje graaft Van der Geest de objecten voorzichtig uit de bak met poeder waarin hij ze produceert. Handig voor industrieel ontwerpers, zo'n 3D kleurenprinter. Een druk op de knop en binnen een uurtje heb je je ontwerp lijfelijk in handen.

In 1990 raakte elektrotechnicus Van der Geest geïntrigeerd door stereolithografie. Met een laser schrijft de computer daarbij vormen in een bak met vloeistof. Waar de laser schijnt stolt de vloeistof. Door het vloeistofpeil steeds iets te verhogen kan laag voor laag een model worden opgetrokken. 'Een half miljoen kostte zo'n apparaat indertijd', herinnert Van der Geest zich. 'En als je een tafel probeerde te maken, dreven de poten weg voor je aan het tafelblad toe was.

Kon dat niet goedkoper en handiger? Kon het bijvoorbeeld niet met een bak zand of poeder? Thuis op zijn werkkamer in Noordwijk begon Van der Geest te experimenteren met zand ('niet te droog en niet te nat') waarin hij een computergestuurde naald patronen liet tekenen. Daar goot hij dan gips in. Na het aanleggen van een nieuw laagje zand herhaalde zich het proces. 'Het leverde mooie vormpjes op, zeiden vrienden, maar dat was mooi in de verkeerde zin. Je kon de vormpjes nauwelijks herkennen.'

In 1991 begon Van der Geest met een bak droog gips te experimenteren waarin hij, aanvankelijk met de plantenspuit en later met een inktjetprinter, vocht spoot om het plaatselijk te verharden. 'Ook dat werkte niet: het vocht trok door het gips
waardoor je heel vreemde vormen kreeg' Van der Geest experimenteerde met suiker met cement en agaragar en bereikte uiteindelijk met behangsellijm zijn eerste bevredigende resultaten. De waterminnende lijmkorrels namen het printervocht goed op en kleefden daar keurig aaneen.

Van der Geest ontwikkelde een eerste prototype van een 3D-printer. 'Met onderdelen uit de bouwmarkt', zegt hij. Schuimrubber, pvc-buis, een zeef, een uit elkaar gesloopte inktjetprinter de rails van een ladensysteem en een ruitenwissermotor'. 'Die was wel wat lawaaiig bij bet printen.'

In 1993 verdiepte Van der Geest zich in de octrooieerbaarheid van zijn concept, en ontdekte tot zijn ontsteltenis dat aan het Massachusetts Institute of Technlogy reeds octrooi was verleend op een 'verwant concept waarbij vloeibare lijm in een bak poeder wordt gespoten.

Van der Gent die inmiddels een bureau voor productontwikkeling was begonnen, zat krap bij kas en had zijn tijd nodig voor de andere producten waaraan hij werkte, waar onder een apparaatje om oude in nieuwe telefoonnummers om te rekenen. 'De kunst van productontwikkeling is om tijd te stoppen als het niets wordt.'

De poederprinter verdween in de kast om daar alleen zo nu en dan uit te komen voor een demonstratie in huiselijke kring. Dan had Van der Geest altijd succes, want het bleef een grappig apparaat. Dat aanhoudende enthousiasme van vrienden bracht hem er in 1996 toe de draad weer op te pikken. Over de behangsellijm was hij toch niet zo te spreken. Hij begon te experimenteren met mengsels van zand en lijm die hij liet uitharden en daarna vermaalde. 'Minstens duizend combinaties heb ik uitgeprobeerd'. vertelt Van der Geest. Zonder moedeloos te worden? 'Ach', zegt hij, 'zolang er maar vordering in zit'. De modelletjes werden steeds beter en door de toepassing van een kleurenprinter ook steeds
realistischer 'Je kunt ieder punt in eigen kleur geven'.

Op van der Geests bureau staat een verrassend staaltje van 3D-printkunst: een soort micro-versnellingsbak, met daar in vier ineengrijpende tandwielen. Ze kunnen er niet uit. Hoe heeft hij ze er in gestopt? 'Oh nee', zegt Van der Geest als hij het misverstand doorziet, 'dat ding is in z'n geheel geprint. Tussen de tandwieltjes en de asjes laat je gewoon ietsje speling bestaan, daar valt het poeder tussenuit en dan kan het draaien.'

Inmiddels zoekt Van der Geest naar een producent of een investeerder. Achtduizend euro gaat de 3D-printer kosten, taxeert hij. Hij zal zo groot zijn als een tafelmodel kopieerapparaat.

Ingenieursbureau A.F. van der Geest Spitstechniek
Prins Bernardstraat 59
2202 LG Noorwijk ZH
071-3616056

[ Voor 4% gewijzigd door scanboostar op 03-07-2004 02:32 . Reden: link naar foto toegevoegd ]

• jurriaan
:) dank je wel

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-04 09:08
Bij ons hebben ze zoiets op school staan, een 3d printer dus zegmaar. (hts werktuigboukunde arnhem).

Hoe dat ding werkt en wat hij allemaal kan weet ik niet, ben pas 1e jaars. Maar als dat is wat je wilt, koop dan eoa leraar om en je hebt t :)

Is misschien goedkoper dan n officieel bedrijf :)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-05 21:29

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

edit: laat maar :S

[ Voor 94% gewijzigd door SinergyX op 03-07-2004 03:03 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• 6K
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01-2025

6K

is ook zo...

hm, hier heb ik ook wel interesse in !
mocht iemand ooit een adres vinden waar het kan :) ik hou me aanbevolen :)

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

Verwijderd

http://www.3dsystems.com/products/sla/tour/movtest.asp

Kijk voor een demo :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2004 03:04 ]

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

jurriaan schreef op 03 juli 2004 @ 02:24:
http://www.protometals.com/

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Kang
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-05 09:15

Kang

Holy Fleurking schnit!

Ik weet dat op de Hanzehogeschool in Groningen ook zo'n ding staat. Dat werkt met een kunststof die verhit wordt en dan op een tafel wordt gespoten, en zo wordt laagje voor laagje het prototype opgebouwd. Is een heel leuk systeem om een prototype mee te maken. Alleen het is niet heel erg stevig omdat het in feite dunne kunststoflaagjes op elkaar zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Kang op 04-07-2004 11:07 ]

Verwijderd

Kang schreef op 04 juli 2004 @ 11:07:
Ik weet dat op de Hanzehogeschool in Groningen ook zo'n ding staat. Dat werkt met een kunststof die verhit wordt en dan op een tafel wordt gespoten, en zo wordt laagje voor laagje het prototype opgebouwd. Is een heel leuk systeem om een prototype mee te maken. Alleen het is niet heel erg stevig omdat het in feite dunne kunststoflaagjes op elkaar zijn.
Is dat echt waar? Ik zit ook op de Hanze (Elektro, faculteit techniek), maar ik heb nog nooit zo'n ding gezien. Staat ie soms bij werktuigbouwkunde?

• Kang
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-05 09:15

Kang

Holy Fleurking schnit!

hmm, sorry voor de wat late reactie... Maar ja, hij staat op bij werktuigbouwkunde, ik doe Human Technology, en vanwege het ontwerpaspect hebben we een demonstratie gehad van dat apparaat. Erg leuk om te zien, en ik denk dat als je vriendjes wordt met de beheerder dat je er nog wel gebruik van kunt maken voor niet al te veel geld.

• FragNeck
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 16:15
Zijn er eigenlijk ook apparaten die het tegenovergestelde doen?
Dus een 3D scanner?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Paus-2178/hero/2313958

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:30

Just_I

What did you just say?

Heb het hele topic net even doorgelezen, maar weet nou niet meer wat de TS nou precies voor techniek bedoeld(-e). Eerst gaat het een hele tijd over een printer dan komt Krusher met SLA ... is niet hetzelfde als een printer en daarna nog eens Kang die begint over FDM. (Een bedrijf die dat onder andere doet is Amitek in de Meern)

* Just_I heeft vant jaar redelijk wat geleerd over rapid prototyping.

Over die 3d printer zal ik nog even verder zoeken.
Zie hier even het werk van minder dan vijfminuten googlen

@ Fragneck: Die dingen zijn er idd ook, en daaruit kan zelf een 3D tekening worden gemaakt. De eerste die ik zo'n beetje kon vinden.

[ Voor 24% gewijzigd door Just_I op 16-08-2004 22:55 ]

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Verwijderd

FragNeck schreef op 16 augustus 2004 @ 22:44:
Dus een 3D scanner?
ja, een MRI scanner (zo heet zo'n ding toch)

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Dus een 3D scanner?
Idd, die bestaat, en sterker nog, hij was een paar jaar geleden te koop bij de Conrad. Het was toen meer zo'n hebbedingetje wat op de binnenflap van de gids stond, ik weet niet of hij serieus nauwkeurig was.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• FragNeck
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 16:15
Ja, oke, maar zou hij bijvoorbeeld compatible zijn met rhino of zo?
Het is natuurlijk geen standaard twain of zo..

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Paus-2178/hero/2313958

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:30

Just_I

What did you just say?

Die dingen kosten anders aardig wat, tenminste wat ik ervan weet. Bij mij stage bedrijf hebben ze ooit het idee gehad om zo'n ding misschien aante schaffen. De goedkoopste wa toch al gauw boven de duizende euro en kon alleen hele kleine productjes meten, maar dit is al weer offtopic :X . Als hebbedingetje zo'n ding hebben is eigenlijk best wel ziek vind ik :+ , maar je kan er wel leuke dinge mee doen :*) .

Weer @ Fragneck: Jah is compatibel als Rhino IGES of STL of DXF formaten kan lezen. Lijkt me wel.

[ Voor 13% gewijzigd door Just_I op 16-08-2004 23:15 ]

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Ik heb een tijdje geleden een model in opdracht gemaakt voor een bedrijf dat 3d-printing deed, maar dan wel met een heel andere techniek dan hier tot nu toe genoemd wordt, volgens mij. Hier zie je bij 3d chrystal art wat ik bedoel. Waarschijnlijk niet wat de topicstarter bedoelt, maar wel zinnig om even te weten dat dat ook bestaat.
Dus een 3D scanner?
Ja, en die spugen een format uit die vast wel te converteren is, desnoods viavia naar .3ds.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 14:27
Oogst schreef op 17 augustus 2004 @ 10:47:
Ik heb een tijdje geleden een model in opdracht gemaakt voor een bedrijf dat 3d-printing deed, maar dan wel met een heel andere techniek dan hier tot nu toe genoemd wordt, volgens mij. Hier zie je bij 3d chrystal art wat ik bedoel. Waarschijnlijk niet wat de topicstarter bedoelt, maar wel zinnig om even te weten dat dat ook bestaat.

[...]

Ja, en die spugen een format uit die vast wel te converteren is, desnoods viavia naar .3ds.
Hmm, ziet er leuk uit dat 'kristal'. Zitten er nog beperkingen aan wat betreft je model? Bij dat 'echte' 3D printen mag je bijvoorbeeld geen dunne onderdelen hebben (dunner dan een paar millimeter dacht ik).

Verwijderd

Hey ik herken dat glas-kristal 3d model dinges :P

Ik had nog een tijdje geleden zo'n reclamefolder doorgelezen, en daar kon je dus ook zelf een 3d studio in, dan ging er een ding om je heen draaien en dan werdt er een 3d model van jezelf gemaakt ( :) ) en dan werdt dat dus uit kristal gebrand :P

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-01 00:22
op de tudelft, faculteit bouwkunde staat ook een 3d printer die een gipswerkje uitprint, kost wel wat, maar is wel heel gaaf om te zien :D

Verwijderd

[off-topic]
Binnen nu en 10 jaar hebben we een Star Trek replicator :D
[off-topic]

• Oogst
  • Laatst online: 04-01 21:29
LiToKi schreef op 17 augustus 2004 @ 13:47:
[...]

Hmm, ziet er leuk uit dat 'kristal'. Zitten er nog beperkingen aan wat betreft je model? Bij dat 'echte' 3D printen mag je bijvoorbeeld geen dunne onderdelen hebben (dunner dan een paar millimeter dacht ik).
Geen beperkingen volgens mij. Die gast van dat bedrijf wist ook niet exact hoe het werkte, maar het is of zo dat die puntjes neerzet op alle vertices, of meerdere puntjes over edges. Welke van de twee weet ik nog steeds niet. In elk geval geeft dat leuke mogelijkheden: je kijkt er dwars doorheen, maar kunt een object dus laten uitfaden door de polygon density te verlagen. Wat ook wel nodig is voor een arm die een mouw verdwijnt.

Overigens vind ik het geen bijzonder mooie techniek. Ik heb thuis een voorbeeldbeeldje en das zo klein dat je alleen wat er inziet als je er echt naar kijkt. Leuk, maar je wilt zo'n ding toch op een plank willen kunnen zetten en dat je er dan van een afstand wat inziet. Maar groter is cooler, denk ik.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• bolleh
  • Laatst online: 00:06
toevallig dat ik net de post van oogst zag omdat ik van mn neef uit chicago ook zoiets heb gekregen, een blok van ongeveer 4x4x4cm met daarin de sears tower en de het woord "chicago"
erg leuk om te zien maar wist niet dat het ook mogelijk was met zulke complexe figuren(sterker nog khad geen idee hoe ze dit maakten)

wel leuk om iemand een keer zoiets kado te doen oid, maar zal vast wel schreeuwend duur zijn

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 13:40

BaRF

bijna kerst

hey cool crystal art: daar werd ik vorige week mee doodgegooit in de dordogne! Alle souvenir winkeltjes hadden ze staan, sommige zelfs met leds er in enzo (sleutelhangers, 6 euro :P) zaten een paar mooie tussen hoor, maar het gros is best nietszeggend eigenlijk :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
ja dat zie je steeds vaker tegenwoordig maar ik heb ze al veel eerder gezien
imho zijn die dingen alleen maar leuk als je zelf een model kan aanbieden maar dat zal wel takkeduur zijn :(

met een hamer past alles

Pagina: 1