Toon posts:

[IDE] ATA-Schijf is wel Hot-Swappable.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik gebruik al enkele weken een ouwe harde schijf om data van me werk naar huis mee te nemen.

Mijn pc thuis heeft een HDD-Bracket en die zet ik netjes uit voordat ik de schijf erin plaats en daarna netjes de pc weer aan. werkt prima.

MAAR op me werk mag ik geen hdd-bracket inbouwen en dat past ook niet in die kasten dus heb ik het volgende gedaan:

interne HDD zit als enkele schijf op de SerialATA controller.

kabel van Pri-IDE en stroomkabeltje lopen uit de kast en daarop sluit ik dus die externe HDD op aan.

ik zet liever de pc op me werk niet uit omdat er allemaal processen op lopen en daarom koppelde ik de externe schijf gewoon af door eerst de spanning eraf te halen en daarna de IDE kabel eruit te trekken.

dit gaat al enkele weken prima. je krijgt wel een melding (Unsafely removal of device) en dan het type HDD.

maar nu heb ik gemerkt dat zodra ik deze heb afgekoppeld. melding gehad OK.
volgende dag weer aankoppel, en vervolgens naar de Device Manager gaat en "Scan for hardware changes" kiest dat me externe schijf er gewoon weer bij springt en ik deze vervolgens in verkenner gewoon weer kan benaderen en bestanden kan kopieeren.

nu is mijn grote vraag: Waarom kan dit zomaar en is dit niet slecht voor me pc?

die HDD is niet m'n grootste zorg maar het moederbord wel.

dit werkt nu al enkele dagen goed. zonder Reboot. :*)

Verwijderd

Ik zou toch eerst de IDE kabel eraf halen en dan pas de stroom. Anders heb je de kans dat de harddisk 'gevoed' wordt door de datasignalen op de IDE kabel.

Alle hotswappable apparaten hebben langere pinnen voor de voeding, waardoor deze er langer op aangesloten is.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Als je eerst de IDE eruit haalt en dan pas de stroom, gaat het juist fout... dataverlies ten top meestal, of corrupte bestanden.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

De TS was bezorgder voor het moederboard dan voor de harddisk :+