Hete proc.

Pagina: 1
Acties:

• Psychoray
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-02 13:12
Hoi! Ik heb een probleem, ik heb een 2,8 ghz proc. Ik had daar een Zalman 6500cu op. Toen was de proc 42 idle, en met extra fans + raam open 39. Stressed werd de proc 65 graden, en dat vond ik behoorlijk veel, dus heb ik een 7000cu gekocht.
Nou, ik koeler vervangen, computer booten, half uur laten staan, temp checken...
nog steeds 42 graden idle.

Is dit niet behoolijk veel? Ik heb gewoon de standaard koelpasta van zalman er op gedaan, behoorlijk weinig, uitgesmeerd met een plastic zakje, zodat er echt een heel dun laagje op zit.

Heeft iemand een idee waarom mijn proc zo heet wordt?

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
oke, wacht. 42 idle is niet warm op lucht :(

*Als de cooler op low noise mode staat natuurlijk :) Ik heb dezelfde cooler voor SocketA en draai Idle op 41 Low noise ter info

Misschien kun je eens artic silver gebruiken als je het waard vind. Niet dat je pc stabieler wordt ofzoow :P

[ Voor 92% gewijzigd door Pakjebakmeel op 02-07-2004 19:02 ]

• Psychoray
Nee, ik heb de proc niet in silent mode :)

Ik heb zelf nu alle coolers aan (3 intake voor, 2 outtake achter, en m'n side panel is er nu af.

MBM geeft 32 graden casetemp aan btw :)

*Artic Silver 5 heb ik al naar gevraagd hier in de stad, maar de enige winkel die het normaal verkoopt zat nu net even zonder voorraad.

[ Voor 29% gewijzigd door Psychoray op 02-07-2004 19:06 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:31

Thandor

SilverStreak

Voor een PIV 2,8GHz vind ik 42C idle vrij hoog.
Zelfs mijn XP1700+ heeft op 2600+ een idle temp van 36C (met Arctic Copper Silent 2 @ 2000RPM)
Op 2250MHz @ 1,7V heeft ie een idle temp van 38C. Wederom met dezelfde koeling.

Maar wat is het voor een proc:?. Northwood of Prescott :?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Psychoray
Northwood, niet ge-oced.

• Marctraider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-12-2025
Mhhh, mijn AthlonXP 2400+ was opeens onstabiel geworden, IDLE was die 45 graden en stressed max 55
En telkens maar blue screens in windows (Gebruik nu Gentoo Linux btw)

Nadat ik alle koelingpaste eraf had geschrapt en er een hele lading nieuwe onder had gedumpt (gewoon goedkoop wit spul)

was hij op 2400+ weer stabiel!
40 graden idle and 45 graden stressed, nooit meer problemen gehad.
Ik heb ook zo het idee dat die temperatuur censors nooit zo precizie zijn want op 50 graden begon die al lockups te geven.
En naar mijn mening kan een processor makkelijk 50 graden worden.

• Psychoray
MarcTraider schreef op 02 juli 2004 @ 19:09:

En naar mijn mening kan een processor makkelijk 50 graden worden.
Die van mij wordt 65 graden, en dat vind ik dus niet zo fijn :P

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Je voltage is wel gewoon normaal?, rond de 1,5 - 1,575.
En de koeler maakt goed contact?, kun je hem als de PC stressed is langer dan 30Sec vast houden :?.
Volgens mij als je hem precies 30 Sec vast kunt houden en dat het dan te pijn doet is 'ie 45graden. Dus als je meteen (of binnen 5sec) je klauwen pijn doet dan is de sensor goed én maakt het heatsink goed contact.
Zoniet --> of sensor dood, of je heatsink maakt slecht contact

@MarcTraier : Een XP2400+ kan 85C worden @ max
En jouw probleem heb ik ooit ook al eens gehad, CPU @ 2950+ ongv. werdt ongv. 53 stressed. Midden op de LAN --> Crash, reboot...deel van de hdd corrupt. Wat bleek :?, mijn koelpasta was verrot, nieuwe erop en het was weer ok. :)

• Psychoray
Hmmmz... ik kan de heatsink net zo lang vasthouden als ik wil, merk ik nu :s

*MBM 5 geeft bij core 0 1,47v aan, en bij core 1 2,61.

[ Voor 28% gewijzigd door Psychoray op 02-07-2004 19:20 ]

• Marctraider
AMD-FreaK schreef op 02 juli 2004 @ 19:14:
En de koeler maakt goed contact?, kun je hem als de PC stressed is langer dan 30Sec vast houden :?.
Volgens mij als je hem precies 30 Sec vast kunt houden en dat het dan te pijn doet is 'ie 45graden. Dus als je meteen (of binnen 5sec) je klauwen pijn doet dan is de sensor goed én maakt het heatsink goed contact.

@MarcTraier : Een XP2400+ kan 85C worden @ max
En jouw probleem heb ik ooit ook al eens gehad, CPU @ 2950+ ongv. werdt ongv. 53 stressed. Midden op de LAN --> Crash, reboot...deel van de hdd corrupt. Wat bleek :?, mijn koelpasta was verrot, nieuwe erop en het was weer ok. :)
:) same here, maar ik had daarvoor ff die heatsink erafgehaald, daarom was het verrot gegaan :)

Topicstarter: ik kan begrijpen dat zo'n hoge temperatuur niet zo prettig is.

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:33

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Psychoray schreef op 02 juli 2004 @ 18:58:
Hoi! Ik heb een probleem, ik heb een 2,8 ghz proc. Ik had daar een Zalman 6500cu op. Toen was de proc 42 idle, en met extra fans + raam open 39. Stressed werd de proc 65 graden, en dat vond ik behoorlijk veel, dus heb ik een 7000cu gekocht.
Nou, ik koeler vervangen, computer booten, half uur laten staan, temp checken...
nog steeds 42 graden idle.

Is dit niet behoolijk veel? Ik heb gewoon de standaard koelpasta van zalman er op gedaan, behoorlijk weinig, uitgesmeerd met een plastic zakje, zodat er echt een heel dun laagje op zit.

Heeft iemand een idee waarom mijn proc zo heet wordt?
Mooie temperatuur.

En je zegt dat je je heatsink gewoon vast kan houden, dus er is niets aan de hand.

Het is trouwens erg afhankelijk van je moederbordfabrikant, hoe hoog je temps ingeschat worden.

Heb je bijvoorbeeld een Abit IC7(-Max 3) moederbord, dan zal de temperatuur hoger ingeschat worden.

Bijt je dus niet al te veel vast op die temperaturen die de sensors doorgeven, zolang jij die heatsink meer dan 10 seconden vast kan houden is er niets mis met de temperatuur.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Psychoray schreef op 02 juli 2004 @ 19:17:
Hmmmz... ik kan de heatsink net zo lang vasthouden als ik wil, merk ik nu :s

*MBM 5 geeft bij core 0 1,47v aan, en bij core 1 2,61.
Die Vcore 1 kun je :r gaan geven :)....dies overbodig. Als je PIV daar werkelijk op draait dan heb je een super proc, alle andere CPU's zouden meteen doorbranden.

Dan is de eerste Vcore iets aan de lage kant, dit geeft niet. De lager het voltage de minder warmte de proc maakt. Als je proc onstabiel wordt kun je wellicht proberen om er 0,025V bij te doen :).

Maar controleer dus ff of het heatsink goed contact maakt (waarschijnlijk wel, aangezien de temps met de oude koeler ook hoog waren.

Waarschijnlijk heb jij gewoon een rotte temp. sensor.

Verwijderd

AMD-FreaK schreef op 02 juli 2004 @ 19:14:

....
Als je je heatsink maar 30sec vast kunt houden; dan is ie echt véél warmer dan 45 graden celsius hoor. Gaat meer richting 65 graden gok ik dan.

• Psychoray
Ik heb toevallig net een Abit :P
Abit is7-e om precies te zijn.

Trouwens, als je de Zalman 7000cu op je (p4) proc gooit, moet je die 2 schroeven dan echt muurvast schroeven, of gewoon redelijk vast? :s

• Psychoray
AMD-FreaK schreef op 02 juli 2004 @ 19:23:
[...]

Die Vcore 1 kun je :r gaan geven :)....dies overbodig. Als je PIV daar werkelijk op draait dan heb je een super proc, alle andere CPU's zouden meteen doorbranden.

Dan is de eerste Vcore iets aan de lage kant, dit geeft niet. De lager het voltage de minder warmte de proc maakt. Als je proc onstabiel wordt kun je wellicht proberen om er 0,025V bij te doen :).

Maar controleer dus ff of het heatsink goed contact maakt (waarschijnlijk wel, aangezien de temps met de oude koeler ook hoog waren.

Waarschijnlijk heb jij gewoon een rotte temp. sensor.
Ik hoop het :) Ik kan het wel even proberen bij een andere comp hier in huis (totaal zelfde opstelling, behalve nu een andere proc en sinds kort een andere vid kaart)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 19:25:
[...]

Als je je heatsink maar 30sec vast kunt houden; dan is ie echt véél warmer dan 45 graden celsius hoor. Gaat meer richting 65 graden gok ik dan.
Je hebt gelijk :), ik kan mijn heatsink (momenteel is de CPU 43C) net zo lang vasthouden tot dat m'n arm niet meer wil :) . FF BurnK7 opstarten en de fan @ 900 RPM laten draaien. Testen of ik hem met 55C wel 30sec vast kan houden ;)

EDIT --> 53C gaat na 15 sec (wel goed vastpakken, beetje knijpen :P) wel pijn doen ;)

Nog een EDIT --> CPU is nu 52C maar wel met de fan @ 2000 RPM --> ik kan hem zolang vastpakken als ik wil. (Heatsink is wel lauw --> Core niet vermoed ik dan)

[ Voor 27% gewijzigd door Thandor op 02-07-2004 19:40 ]

• Psychoray
Nou, ik probeer het wel even, brb :P

• Marctraider
THW Arie schreef op 02 juli 2004 @ 19:23:
[...]

Mooie temperatuur.

En je zegt dat je je heatsink gewoon vast kan houden, dus er is niets aan de hand.

Het is trouwens erg afhankelijk van je moederbordfabrikant, hoe hoog je temps ingeschat worden.

Heb je bijvoorbeeld een Abit IC7(-Max 3) moederbord, dan zal de temperatuur hoger ingeschat worden.

Bijt je dus niet al te veel vast op die temperaturen die de sensors doorgeven, zolang jij die heatsink meer dan 10 seconden vast kan houden is er niets mis met de temperatuur.
Dat is niet het geval als de heatsink niet goed geleid :P athans de koelerpaste ^_^

• Psychoray
Nou, even op de andere comp geprobeerd.
Zelfde resultaat, ook idle rond de 42/43 graden :s

Zou het kunnen zijn dat ik dan toch nog teveel koelpasta gebruik?

*Zou ik mischien anders de schroeven van de koeler toch iets beter aan moeten draaien? :)

[ Voor 23% gewijzigd door Psychoray op 02-07-2004 20:19 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Als je heel veel koelpasta gebruikt wel :P.....mijn ervaring is dat dat witte siliconkoelprut aan de kant wordt gedrukt bij het plaatsen van de koeler, en dat het vrij moeilijk is om er teveel op te doen. Nou is deze ervaring wel met een AMD Athlon XP, met een kleine core dus. Aangezien de PIV een grote oppervlakte heeft weet ik niet of dát bij de PIV ook zo is.
Arctic Silver 5 koelt uitermate slecht (slechter als standaard silicon prut) indien je teveel gebruikt. Maar als je de ideale verhouding hebt, dat is wel superprut :P

En als je de de CPU van die andere comp in jouw comp stopt. Is 'ie dan ook zo warm :?

• Psychoray
Hmmmz, dat nog niet geprobeerd, maar de andere comp is precies hetzelfde, op de videokaart na dan. En daarbij wordt de proc net zo warm (ook zelfde mobo == tempsensor dus)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Kun je niet ff die proc bij een vriend o.i.d. in stoppen :?
Of dat ze hem bij de lokale PC boer ff testen op de temp (burn in testje draaien)

En het kan zijn dat bij de ene comp de tempsensor stuk is en bij de ander niet ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Thandor op 02-07-2004 20:31 ]

• Psychoray
AMD-FreaK schreef op 02 juli 2004 @ 20:30:
Kun je niet ff die proc bij een vriend o.i.d. in stoppen :?
Of dat ze hem bij de lokale PC boer ff testen op de temp (burn in testje draaien)
Tja, dan zal ik morgen even bij een winkel moeten vragen, de enige 2 personen met een p4 die ik ken zijn nu net naar drome toe :P

• Psychoray
Nu net even een heel klein laagje koelpasta er nog eens afgehaald, nu kan ik op sommige plekken de lettertjes een heel klein beetje zien. Nu wordt de proc 41 graden idle ipv 42, whoohoo :P

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:08

Mojo

The Power Within

En stressed? Wat zijn je temps nu met andere cooler? Want die zouden dan wél wat lager moeten liggen denk ik.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Psychoray
Mojo schreef op 02 juli 2004 @ 21:16:
En stressed? Wat zijn je temps nu met andere cooler? Want die zouden dan wél wat lager moeten liggen denk ik.
Even testen, kwartiertje Sisoft sandra burn in moet genoeg zijn of niet? :)

Tosso O_o

• Thandor

Thandor

SilverStreak

een burn in test moet je gewoon net zolang draaien tot er een tijdje geen temp. verhoging is. Je kunt dan nog wel een halve dag doordraaien, maar hij zal hooguit een graadje of 2 stijgen omdat de kamer warmer wordt :).

Gewoon draaien die burn in, lekker warm laten worden, en wachten tot de temp niet meer hoger wil worden.

• Psychoray
Gedraaid, onder silent mode werd de temp 65, en niet hoger.
In normal mode ging de temp naar de 61/62.

• J0J0
  • Laatst online: 24-10-2025
MSI moederbord? zoja kijk eens voor een nieuw bios.
Ik heb zelf een MSI 865pe neo 2 PFISR en had eerst ook temp ''problemen''.
Ik kon de heatsink ook gewoon vasthouden. Iig heeft de biosupdate het voor mij verholpen :*)

specs

• Psychoray
J0J0 schreef op 02 juli 2004 @ 21:44:
MSI moederbord? zoja kijk eens voor een nieuw bios.
Ik heb zelf een MSI 865pe neo 2 PFISR en had eerst ook temp ''problemen''.
Ik kon de heatsink ook gewoon vasthouden. Iig heeft de biosupdate het voor mij verholpen :*)
Nope, Abit mobo )

Wel een MSI videokaart :P

Maja, ik zal ook wel even een nieuwe BIOS voor mijn plankje downloaden

• J0J0
ach jah het had gekund :P
Mss dat het alsnog helpt :D

EDIT

Ga nu ff terugclocken hehe, heb ik toch liever die strakke temps :)

[ Voor 43% gewijzigd door J0J0 op 02-07-2004 21:49 ]

specs

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:51
Wat een zorgen om de temps. Al wordt de processor 60 graden idle.

Als het systeem maar stabiel is!!!

En voor de genen die gaan vertellen dat de processor harder slijt op hogere temps. Dat klopt. Maar als mijn proc over 3 jaar versleten is koop ik gewoon een nieuwe snellere, dat heet een economische levensduur.

* BovenHond die zijn processor idle op 52 graden heeft superstabiel en onhoorbaar stil

• Psychoray
BIOS geflashed, geen temp verschil... helaasj

[ Voor 15% gewijzigd door Psychoray op 02-07-2004 22:01 ]

• J0J0
Is dit waar de TS om vroeg? Kom hee hier heeft hij echt wat aan.
Veelal gaat het om het principe... als je het ervoor koopt en het werkt niet naar behoren dan begint er wat te knagen.
btw, matsu matsu jij bent vast geen overclocker de Ts mss en een hele hoop andere mensen wel. Temperature makes a difference.

EDIT
2bad @ bios

[ Voor 30% gewijzigd door J0J0 op 02-07-2004 22:04 ]

specs

• Psychoray
Mischien eens proberen een HEEL klein beetje meer koelpasta er op te gooien? Ik kan nu namelijk de letters/cijfers zien, mischien dat dat te weinig is?

Of is dat niet te weinig? (Niet zoveel veel verstand van koelpasta aanbrengen, nog maar 7x gedaan ofzo :s

• J0J0
Goed mogelijk.
Je hebt eigenlijk gewoon maar een flinterdun laagje nodig, weet niet hoe ik anders moet omschrijven. Zal wel kloppen wat ik zeg want ik heb nu een 30 graden idle.
P IV 3,0 + zalman 7000ALCU

EDIT

Ik had wel een laagje waarbij ik de letters niet meer echt zag. :)

EDIT 2

Kun jij je koeler trouwens nog bewegen nadat je hem vast gedraait hebt? :X

[ Voor 30% gewijzigd door J0J0 op 02-07-2004 22:22 ]

specs

• Psychoray
Ok, dan gaan we dat proberen :)

Brb dus :P

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Hoeveel koelpasta heb je nog :P...
Is de cooler verder niet smerig o.i.d. :?
Zit er geen beschermings dingetje ergens wat de koeling niet echt bevorderd :?

En kon je het heatsink makkelijk vast pakken toen 'ie 65C was (op silent mode) :?
Zo jah, dan is het niet de koeling die slecht is. De geleiding MOET wel goed zijn na zovaak proberen.

Je sensor kan dus gewoon rot zijn.

• Psychoray
Hmmmz, meteen bij het booten MBM 5 opgestart (nu dus, nog in silent mode) 37 graden. (Wel side panel er af). Heel klein beetje extra koel pasta er op gedaan, en uitgewreven met boterhamzakje :)

Nu nog even testen hoe meer hij nog koelt in normal mode :)

*Normal mode: 35 graden.

Nu even testen met side panel erop, en alle 7 fans aan :)

* Getest, alle fans voluit, case: 31 C, CPU: 34 C

Jeuj :)

[ Voor 24% gewijzigd door Psychoray op 02-07-2004 22:51 ]

• Psychoray
AMD-FreaK schreef op 02 juli 2004 @ 22:31:
Hoeveel koelpasta heb je nog :P...
Is de cooler verder niet smerig o.i.d. :?
Zit er geen beschermings dingetje ergens wat de koeling niet echt bevorderd :?

En kon je het heatsink makkelijk vast pakken toen 'ie 65C was (op silent mode) :?
Zo jah, dan is het niet de koeling die slecht is. De geleiding MOET wel goed zijn na zovaak proberen.

Je sensor kan dus gewoon rot zijn.
Ja, koel pasta is nog aanwezig :P Ik had nog wat over van m'n broertjes zalman, mijn oude zalman, en ik heb nu net mijn zalman tubetje moeten aanbreken die bij de 7000cu zat :)

Verwijderd

ligt het niet gewoon aan het mobo? dat die verkeerd uitleest :)

• Psychoray
Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 23:03:
ligt het niet gewoon aan het mobo? dat die verkeerd uitleest :)
Denk het niet, na wat extra koelpasta kom ik nu al op 35 graden idle :)

Ennnn stressed wordt de proc nu maximaal 50 graden (casefans op halve snelheid)

Ik denk dat ik zo maar even ga oc-en :)

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
@Humpty : Jah doet mijne ook :P
Ziejhier :)

[ Voor 5% gewijzigd door SH4D3H op 02-07-2004 23:08 ]

• Psychoray
Nouja, bedankt voor de hulp mensen, mijn procje is eindelijk koel genoeg :)

• J0J0
En ik denk dat je mobo dan nog verkeerd uitleest maar scheelt maar een paar graden.
Ik heb een idle temp van 27 graden met de 7000ALCU en een pentium IV 3,0
case fans @ slow. En de volledige koper versie die jij dus hebt moet toch echt nog wat beter koelen dan de ALCU.

Maar goed ben blij voor je dat je eruit gekomen bent. :)

[ Voor 34% gewijzigd door J0J0 op 03-07-2004 12:05 ]

specs

• Thandor

Thandor

SilverStreak

FF voor verduidelijking = Heb je nu een nieuwe tube koelpasta geopend :?...misschien waren die andere te oud, zo ja --> Hoe oud waren deze :?
Weet iemand ook of er een houdbaarheids datum op die pasta zit :?, dat siliconepruttel (wit) lijkt hier nog aardig lang mee te gaan. Al heb ik ook 1 tube Coolermaster:( Premium gehad, die binnen een half jaar keihard was.

En heb je er nu meer koelpasta opgesmeerd:?
Zoveel dat je de letters niet meer kunt lezen?

• Psychoray
AMD-FreaK schreef op 03 juli 2004 @ 15:45:
FF voor verduidelijking = Heb je nu een nieuwe tube koelpasta geopend :?...misschien waren die andere te oud, zo ja --> Hoe oud waren deze :?
Weet iemand ook of er een houdbaarheids datum op die pasta zit :?, dat siliconepruttel (wit) lijkt hier nog aardig lang mee te gaan. Al heb ik ook 1 tube Coolermaster:( Premium gehad, die binnen een half jaar keihard was.

En heb je er nu meer koelpasta opgesmeerd:?
Zoveel dat je de letters niet meer kunt lezen?
Ja, ik heb een nieuwe koelpasta tube geopend, die andere waren 2 maand oud.
Ja, ik heb er nu meer pasta opgesmeerd, en ik kan idd de letters niet meer lezen :)

• Psychoray
J0J0 schreef op 03 juli 2004 @ 12:04:
En ik denk dat je mobo dan nog verkeerd uitleest maar scheelt maar een paar graden.
Ik heb een idle temp van 27 graden met de 7000ALCU en een pentium IV 3,0
case fans @ slow. En de volledige koper versie die jij dus hebt moet toch echt nog wat beter koelen dan de ALCU.

Maar goed ben blij voor je dat je eruit gekomen bent. :)
Hmmmz... ik denk dat m'n sensoren idd niet echt 100% zijn, hij geeft bij m'n case/mobotemp namelijk nu 34 C aan (6 fans op halve speed aan). En de proc is nu 37 C.

Wat is jouw case/mobotemp dan? :)

*btw, wat voor koepasta gebruik je? standaard zalman? artic silver? of iets anders?

[ Voor 10% gewijzigd door Psychoray op 04-07-2004 00:35 ]

• Psychoray
Iemand anders nog een idee?

• Paul C
  • Laatst online: 22:16
Nou, er is een heel simpel stukje logica waarmee je altijd kunt achterhalen waar de fout zit:

Als de CPU (werkelijk, dus geen biosfout) heet is en de Heatsink is koud, dan zit de fout in de warmteoverdracht tussen de CPU en Heatsink, is de Heatsink wel warm, dan kan de heatsink de warmte niet genoeg kwijt, dus moet je er meer lucht overheen blazen, koudere lucht erop blazen en of een grotere heatsink gebruiken.

Het kan dus aan drie dingen liggen:
- Foute temperatuursweergave van het bios
- Slechte warmteoverdracht tussen CPU en heatsink
- Een heatsink-fan combo die zijn warmte niet kwijt kan

Een bios-fout is van deze drie dingen het moeilijks op te sporen en hier zou ik dan ook aan gaan denken in jou geval....

• dude123
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

ik zou je sidepanel erop zetten anders hebben de fans veel minder nut

Meneer 1000 has spoken......

• Psychoray
dude123 schreef op 04 juli 2004 @ 14:20:
ik zou je sidepanel erop zetten anders hebben de fans veel minder nut
allang weer gedaan :)

• Psychoray
pcmadman schreef op 04 juli 2004 @ 14:16:
Nou, er is een heel simpel stukje logica waarmee je altijd kunt achterhalen waar de fout zit:

Als de CPU (werkelijk, dus geen biosfout) heet is en de Heatsink is koud, dan zit de fout in de warmteoverdracht tussen de CPU en Heatsink, is de Heatsink wel warm, dan kan de heatsink de warmte niet genoeg kwijt, dus moet je er meer lucht overheen blazen, koudere lucht erop blazen en of een grotere heatsink gebruiken.

Het kan dus aan drie dingen liggen:
- Foute temperatuursweergave van het bios
- Slechte warmteoverdracht tussen CPU en heatsink
- Een heatsink-fan combo die zijn warmte niet kwijt kan

Een bios-fout is van deze drie dingen het moeilijks op te sporen en hier zou ik dan ook aan gaan denken in jou geval....
Maarrrr dan zouden beide mobo's hier in huis dus (zelfde type, zelfde proc, zelfde case, alleen koeler dus anders) de temp verkeerd weergeven?
(Of ik ben natuurlijk zo slecht dat ik 3 verschillende heatsinks er meerdere malen verkeerd heb opgezet :P)

[ Voor 193% gewijzigd door Psychoray op 04-07-2004 14:35 ]

• J0J0
Psychoray schreef op 04 juli 2004 @ 00:33:
[...]

Hmmmz... ik denk dat m'n sensoren idd niet echt 100% zijn, hij geeft bij m'n case/mobotemp namelijk nu 34 C aan (6 fans op halve speed aan). En de proc is nu 37 C.

Wat is jouw case/mobotemp dan? :)

*btw, wat voor koepasta gebruik je? standaard zalman? artic silver? of iets anders?
temps nu 33 cpu 34 mobo wel niet idle media player en msn draaien.
standaard zalman koelprut.

specs

• Psychoray
J0J0 schreef op 04 juli 2004 @ 14:54:
[...]

temps nu 33 cpu 34 mobo wel niet idle media player en msn draaien.
standaard zalman koelprut.
ok, thanx :)

Kheb nu even ge-oced naar 3,0 ghz, en hij wordt nog steeds max 50 graden met de burn in test van sisoft sandra. ennnnn, ik kan dan nog steeds de heatsink aanraken.

*Ge-oced naar 3,21, wordt nu max 54. Maarrrrr ik kan nog steeds de heatsink aanraken.

[ Voor 11% gewijzigd door Psychoray op 04-07-2004 16:26 ]

• Paul C
  • Laatst online: 22:16
Psychoray schreef op 04 juli 2004 @ 14:26:
[...]

Maarrrr dan zouden beide mobo's hier in huis dus (zelfde type, zelfde proc, zelfde case, alleen koeler dus anders) de temp verkeerd weergeven?
(Of ik ben natuurlijk zo slecht dat ik 3 verschillende heatsinks er meerdere malen verkeerd heb opgezet :P)
Het kan gewoon nergens anders aan liggen, want er zijn toch niet meer elementen verwikkeld in jou probleem?

Er vanuitgaand dat jou temperatuurs meting correct is (hoeft helemaal niet, maar dat is de constatering van het probleem dat we nodig hebben om een oplossing te zoeken) blijft er alleen de lucht over die een heatsink koelt die via warmtegeleiding de warmte van de CPU afvoert, dus meer is er niet in jou probleem verwikkeld!

• Psychoray
Mja... dan zal het daar wel aan liggen

harstikke bedankt mensen :)
Pagina: 1