Toon posts:

Wat is de beste aircooler voor AMD 64

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

ik ben op zoek naar een zeer goed blazende aircooler voor mijn AMD 64 3400+, ik heb een MSI 8KN Neo Platinum mobo dus ik heb rond de CPU wel veel plaats. Ik kom er echter niet uit, qua aircooling leek de Coolermaster Hyper 6 me wel wat maar ik heb gelezen dat de installatie ervan een ware hel is. Dus welke opties stellen jullie me voor, weet wel dat ik geen straaljagertoestanden in mijn PC kamer wil hebben.

Ik was ook aan het denken aan een soort van Fan adapter te plaatsen opdat ik er een 120mm fan op kan hangen in plaats van een 80mm fan die op de meeste CPU heatsinks zitten.

Afbeeldingslocatie: http://www.mikhailtech.com/articles/cooling/hspcadapterkit/hspcadapterkit-07small.jpg

zoiets als hierboven dus, geef me maar wat input over welke jullie denken dat echt een kickass koelertje is en die niet te veel lawaai maakt. Alsook die fan adapters doet dat eigenlijk iets af? Enne voor de muggezifters, een goeie aircooler noem ik een koeler die toch minstens 8-12°C minder koelt dan stock koelers;)

Bedankt voor uw aandacht,

Noobie

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:59

Piggen

Lekker bakkie

De Zalman CNPS7000A-CU is een hele goede.

Verwijderd

Topicstarter
Ikzelf heb nu een Zalman CNPS7000A-AlCU maar ben er niet zo heel tevreden over, idle heb ik een temp van 36-40°C en full load met zo'n stresstest haal ik toch wel 58°C:(

Dus ik moet wel koelertje hebben die het iets beter doet, scheelt die all copper versie zoveel tov de alcu??

Thnx

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb beide versies maar het scheelt niet zoveel. Over het algemeen is het zo; stil = warm/heet en lawaai=koel (maar dat kan ook heet zijn omdat je soms met van die kleine pokkefans te maken hebt).

Die Zalman die je nu hebt is een uitstekende koeler. Als je die op full-speed zet dan is dat één van de beste. Veel beter zal je ze niet vinden en als je ze al vind; zal het er één met (veel) meer lawaai zijn.

Btw, waarom zou je je druk maken over die temp eigenlijk? Hij gaat er niet dood van iig.

[ Voor 11% gewijzigd door Glashelder op 02-07-2004 17:09 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-02 16:41

Shaggy

Misantroop pur sang

Ik draai zelf met de boxed koeler, en 2 casefans.

Mijn temp komt na een uurtje of 3 zwaar gamen, en Seti op de achtergrond niet boven de 45 graden top...

Ik vind het toch toch niet zo slecht werken, zo'n boxed koelertje.

Als je maar genoeg koele lucht kunt aanvoeren is er geen probleem hoor.

Making an ass of myself since the 70's

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

Nee, nauwelijks

Maar veel beter dan de Zalman is er denk ik niet te krijgen. Qua prestaties misschien wel, maar dan ga je er qua geluid zeker op achteruit.

Als echt meer wilt, zul je moeten overstappen op waterkoeling ofzo.

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 17:06:
Ikzelf heb nu een Zalman CNPS7000A-AlCU maar ben er niet zo heel tevreden over, idle heb ik een temp van 36-40°C en full load met zo'n stresstest haal ik toch wel 58°C:(

Dus ik moet wel koelertje hebben die het iets beter doet, scheelt die all copper versie zoveel tov de alcu??

Thnx
ik meende dat het 4 graden scheelde. die zalmans zijn de beste lucht coolers (stil en koel)
wat wil je nog meer? :D

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 16:58:
Hoi allemaal,
Bedankt voor uw aandacht,

Noobie
Dit soort zaken kun je achterwege laten hoor. :) We groeten elkaar op GoT contstant en aan bedankjes doen we sowieso al niet.

Heb even je vorige topics bekeken en daaruit trek ik de conclusie dat je flink bezig bent je systeem koeler en stiller te krijgen.

Ik vraag me echter af wat er mis is/was met de huidige koeler en of een standaardkoeler niet voldoende koeling of stilte gaf. Zou je de huidige temperatuur eens op kunnen geven?

Mijn standaard boxed koeler geeft maximaal zo'n 52 graden en om dat met een 'normale' koeler met 8-12 graden omlaag te brengen lijkt me een onmogelijke opgaaf zonder direkt een straaljager naast/onder/op je bureau te hebben staan.

ARME AOW’er

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:11

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Toevallig zit ik al een tijdje hiernaar te zoeken en heb diverse reviews gelezen. Een aantal koelers komen hier steeds goed uit. Voordeel is dat ze allen behoorlijk stil zijn (21 dB ofzo). De keuze is aan jou.

Zalman 7000A-Cu (koperen bloem)

Afbeeldingslocatie: http://www.1coolpc.com/copper70001.jpg

Coolermaster Hyper 6 (6 heatpipes, review: http://www.hartware.net/review_393.html. Conclusie: beste ter wereld, zelfs beter dan de Zalman !!)

Afbeeldingslocatie: http://www.hartware.net/media/reviews/393/zusatzkuehlkoerper.jpg

Thermaltake SilentTower (3 heatpipes)

Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/coolers/CL-P0025/EnlargeView.jpg

Hier een mooi overzicht van koelers: http://www.hartware.net/review_393_7.html

[ Voor 56% gewijzigd door Microkid op 02-07-2004 17:49 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 17:06:

Thnx
Ik denk dat je hem even opnieuw erop moet zeten ofzo. Ikzelf heb hier de volledig kopere versie liggen, en ik zit op 43g stressed met dat ding (A64 3200+ 1MB)

Ik krijg morgen als het goed is een Thermalright SLK948U binnen, die schijnt ook goed te koelen. Resultaten post ik dan wel (hopelijk is een vervangend mobo dan ook binnen, Gigabyte -> R.i.p)

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wat dacht je van SP97?

Verwijderd

Topicstarter
Na wat zoeken had ik deze tegengekomen, ook thermalright maar de deze,

http://www.thermalright.com/a_page/main_product_slk948u.htm

zou deze niet beter koelen dan een zalman, zoals ik al zei, in idle stand doe ik ongeveer 36°C en na een uurtje intensief gamen kan hij wel naar de 58°C gaan.

Ik zou binnenkort toch een klein beetje willen overclocken maar ik denk dat de zalman het niet gaat houden als ie nu al op max 58°C doet, dus zal toch minder moeten. Ik heb al gelezen dat op AMD 64 systemen dat je het beste altijd een 1:1 ratio toepast, dus dwz het geheugen gelijk met clock omhoogzetten, dus als ik mijn mem van PC3200 - 400Mhz naar 430Mhz wil zetten dan moet de CPU clock ook omhoog of zie ik dit verkeerd?

Ik wou initieel een Vapochill LS kopen maar ik heb besloten gewoon nog effe te wachten, misschien komt er wel iets interessanters op de markt;) Dus in meanwhile wil ik gewoon een zeer goede aircooler. Waterkoeling is volgens mij te moeilijk om in mekaar te zetten, qua heatsinks heb ik geen schrik meer, das allemaal piece of cake;)

Wat zou zo een Thermalright die ik voorstel doen met een fan adapter een een redelijk goeie 66CFm-100CFm 120mm fan?? Dat zou zalman toch moeten verslaan of niet?

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 17:35:
Na wat zoeken had ik deze tegengekomen, ook thermalright maar de deze,

http://www.thermalright.com/a_page/main_product_slk948u.htm

zou deze niet beter koelen dan een zalman, zoals ik al zei, in idle stand doe ik ongeveer 36°C en na een uurtje intensief gamen kan hij wel naar de 58°C gaan.

Ik zou binnenkort toch een klein beetje willen overclocken maar ik denk dat de zalman het niet gaat houden als ie nu al op max 58°C doet, dus zal toch minder moeten. Ik heb al gelezen dat op AMD 64 systemen dat je het beste altijd een 1:1 ratio toepast, dus dwz het geheugen gelijk met clock omhoogzetten, dus als ik mijn mem van PC3200 - 400Mhz naar 430Mhz wil zetten dan moet de CPU clock ook omhoog of zie ik dit verkeerd?

Ik wou initieel een Vapochill LS kopen maar ik heb besloten gewoon nog effe te wachten, misschien komt er wel iets interessanters op de markt;) Dus in meanwhile wil ik gewoon een zeer goede aircooler. Waterkoeling is volgens mij te moeilijk om in mekaar te zetten, qua heatsinks heb ik geen schrik meer, das allemaal piece of cake;)

Wat zou zo een Thermalright die ik voorstel doen met een fan adapter een een redelijk goeie 66CFm-100CFm 120mm fan?? Dat zou zalman toch moeten verslaan of niet?
De SP 97 is nu hun topmodel voor amd.
http://www.thermalright.com/a_page/main_product_sp97.htm

[ Voor 3% gewijzigd door J0J0 op 02-07-2004 17:39 ]

specs

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:11

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Yeah, als je een straaljager in je kast wilt hebben. 55dB !! :(

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Microkid schreef op 02 juli 2004 @ 17:42:
[...]

Yeah, als je een straaljager in je kast wilt hebben. 55dB !! :(
Slimpie daar zet je of een andere fan op of je zet hem op 7v volt HEHE :z

die slk heeft trouwens ook een 55db fan dus your point being? :S

[ Voor 12% gewijzigd door J0J0 op 02-07-2004 17:47 ]

specs

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

Met die Delta erop wel ja, maar in Nederland zit die er volgens mij niet bij dus kun je er gewoon een andere fan bij nemen.

edit:
net iets te laat

Je kunt je heatsink ook nog lappen, dat scheelt waarschijnlijk ook wel wat.

[ Voor 86% gewijzigd door Piggen op 02-07-2004 18:12 ]

• Syngrow
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

Ik heb even de laaste nieuwe Hardware. info dr bij gepakt, daar staat een hele mooie tabel in met testresultaten van cpu koelers.

De CNPS7000-ALCU die je nu hebt kan 80W op 50 graden houden
Een "ultra-high-end" airkoeler houd die 80W op 45 graden (SP-94 met Delta 80mm)

Dus je gaat er niet enorm veel op vooruit om te gaan upgraden naar een enorme herrieschopper zoals die SP-94 met een Deltra dr op

Dezelfde SP-94 met een 92mm Papst fan kan 80W op 60 graden houden, dus je bent toch beter af met de koeler die je nu al hebt als met een stille fan/high-end heatsink combinatie

De hele test valt te lezen in nr2 van 2004, te vinden bij je local boek/tijdschriftenwinkel

(SP-94 is de Intel versie van de SP-97)

[ Voor 5% gewijzigd door Syngrow op 02-07-2004 17:50 ]

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-01 14:01

gakkethijs

niks

uhm sp-97 is toch voor amd xp en niet voor amd 64. ik zie jouw mobo ook niet in de lijst staan. als je een thermalright koopt krijg je die fan er niet bij. je koop alleen een heatsink een fan kan je dus zelf kiezen, wil je stilte koop je een papst, wil je combinatie van stilte en preformence koop je bijv enermax, en wil je prestatie koop zon stofzuiger van een tornado. volgens mij is van thermarlright de slk-948 een van de weinige die op een mobo past. wat ook een hele goede cooler is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat je gelijk hebt Syngrow, een vriend van mij heeft dezelfde setup en die start in idle toestand op met 30-32°C dus mijn Zalman is niet zo goed geinstalleerd of er zitten bubbles onder de sink ofzo.

Ik weet wel, ik heb een grain and a half AS5 erop gedaan en mijn maat had er 2 grains opgedaan in het midden;) Maar als het maar 4 graden scheelt dan kan ik beter eerst eens proberen hem te reseaten. Laat ons hopen dat het helpt, en ja anders moet ik misschien ook eens wat gaan rondkijken voor easy installable waterkoeling setjes;)

bedankt voor de goede raad

Verwijderd

Topicstarter
Syngrow schreef op 02 juli 2004 @ 17:31:
[...]

Ik denk dat je hem even opnieuw erop moet zeten ofzo. Ikzelf heb hier de volledig kopere versie liggen, en ik zit op 43g stressed met dat ding (A64 3200+ 1MB)

Ik krijg morgen als het goed is een Thermalright SLK948U binnen, die schijnt ook goed te koelen. Resultaten post ik dan wel (hopelijk is een vervangend mobo dan ook binnen, Gigabyte -> R.i.p)
Die resultaten mag je altijd posten;) Thnx

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-02 16:31

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Heb zelf de Nexus AOP-6400 SkiveTekm en dat is ook een hele goede/stille cooler, hij koelt prima, en je hoort niks! :)

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:19

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ik heb voor iemand een pc gebouwd met daarin een arctic silencer 64, zeer stil (20db) en temp na uurtje far cry (ja je moet een pc wel ff testen voor je hem verkoopt :9) was 46 graden.

[ Voor 55% gewijzigd door Mud.Starrr op 04-07-2004 18:46 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
De zalman is idd heel goed, en de aerocool Deepimpact is een van de betere heatpipe coolers

nieuws: Aerocool Deep Impact DP-102 heatsink review

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Thermalright Xp-120 DAs pas een cooler. Kan een 12 cm fan op met 10 heatpipes :*) die pwnd de coolermaster hyper 6 denk ik wel :Y)

Afbeeldingslocatie: http://www.thermalright.com/a_images/xp120/product_xp120.jpg

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Flippie Flink
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:36
Als we even kijken naar de temps van de topic starte zelf moeten we eerst maar eens kijken of hij eigenlijk wel genoeg airflow heeft. Ik heb hier drie casefans bij een 3400+ 64 met boxed cooler en hij komt niet boven de 45 graden uit. Ik zou als ik jouw was gewoon eerst voor goede airflow in je kast zorgen.

Verwijderd

Ik heb zelf deze:

Afbeeldingslocatie: http://tw.giga-byte.com/DeskTop/FileList/ProductImage/product_ghpcu21fd_big.jpg

GigaByte 3D Cooler Pro

Gigantisch slim design, welliswaar niet standaard, maar érg mooi, en op low (meer dan voldoende koeling) ook érg stil (volgens boekje 19db). D'r zit een knop bij, zowel voor een PCI plaatje, als voor een 3,5" slot. Ik hou een 1700+ @ 2600+ d'r mee stressed op 45*c, wat ik waarschijnlijk verbeteren kan met andere pasta dan witte kleefzooi, en er zitten zéér eenvoudige brackets bij om hem op een S478 of AMD64 socket te zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 00:16 ]

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 19:33

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Ik heb deze :

http://www.arctic-cooling.com/en/products/silencer64/

Mijn AMD 64 3000+ Clawhammer op 2200Mhz. word niet warmer dan 47 graden..

Erg stille koeler, makkelijk te installeren en ook nog eens erg goedkoop.

en nog een mooier plaatje :

http://www3.avitos.com/sh...w.asp?product_code=CPZ118

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Verwijderd

Je kan ook nog even wachten... Ik meen dat binnenkort de Zalman CNPS7700 Cu uitkomt. Die heeft een grotere fan en heatsink, dus die zal ook geweldig koelen. :)

• YoupY
  • Laatst online: 08-06-2024
Nog een leuke koeler, als je van vliegtuigen houdt....

Afbeeldingslocatie: http://www.theinquirer.net/images/articles/stink4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.theinquirer.net/images/articles/stink3.jpg

Hoe ie 't doet qua prestatie zou ik zou niet weten, kon er verder niets zinnigs over vinden

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Iedereen die hier de SP97 noemt heeft niet goed gekeken. Deze past niet op de Athlon 64

Ik ben er zeker van dat de SLK948U van Thermalright (Ownage :P ) die de TS ook al noemde de beste is. En dat gezever altijd over straaljagers. Ik heb er een 9CM Enermax op en dat voldoet perfect en maakt echt geen herrie. ;)

OF die pic van Astennu :P Die ziet er erg okey uit!

[ Voor 5% gewijzigd door Stinger666 op 05-07-2004 12:21 ]

• sturkel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:03
Ik heb zelf de Zalman CNPS7000A-AlCU en deze bevalt me zeer goed.
Op mijn amd 64 4300+ wordt de cpu stressed ongeveer 40-45 graden waarbij de fan 2000 rondjes per minuut maakt

[AMD 64 X2 3800] [Asus a8n-e] [2048mb Kingston] [nvidia 7300GS] [2*Seagate160GB s-ata] [WD 120GB 8MB] [Plextor px-708a] [nec 4550]

Verwijderd

YoupY schreef op 05 juli 2004 @ 11:32:
Nog een leuke koeler, als je van vliegtuigen houdt....

[afbeelding]

[afbeelding]

Hoe ie 't doet qua prestatie zou ik zou niet weten, kon er verder niets zinnigs over vinden
Hoooly crap wtf is dat dan? :)

• scorched
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-02 23:06

scorched

Maximum Overdrive

ja inderdaad, voor zoiets moet je zeker je kast op z'n zijkant leggen ;)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Het nadeel van 'welke is de beste... voor mij?' topics is dat iedereen 'ik heb deze $bla met $zus ervaring' gaat posten, en dan is de topicstarter nog verder van huis.

Dus aan de TS: lees reviews, specificaties, etcetera. Dan kom je heus tot de juiste keuze.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.