Toon posts:

Betekenis van het Internet

Pagina: 1
Acties:
  • 256 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zonder zeikerig te willen wezen, toch even een discussietje opwerpen.

Ik kom maar heel weinig artikelen, overwegingen en gedachten tegen over de relatie tussen het fysiek reizen op deze wereld en het `virtuele' bureaustoelreizen op het Internet, ofwel surfen. En als ik al zoiets tegenkom, zijn de conclusies te flauw, te vrijblijvend of te afvragend om de moeite waard te zijn. Is het digitale surfen soms nog niet genoeg ingeburgerd (te onbekend) om hier serieuze filosofieën over te ontwikkelen of is daarentegen deze wijze van tijdsbesteding al zo ver ingeburgerd dat we er onze hersens niet meer over breken?

Om de discussie te starten, de volgende stelling: "Het dagelijkse surfen op het Internet doet de behoefte aan het jaarlijks twee of drie keer op vakantie gaan afnemen. We maken op het net zoveel nieuwe dingen mee en we komen er op zoveel interessante plekken, dat de behoefte aan fysiek reizen, het elders ontspannen en het `nieuwe mensen ontmoeten' afneemt."

Nog een gedachte: "Het surfen wordt door het bedrijfsleven opgepakt als: daar zijn veel mensen mee bezig, dus dat is een potentiële markt, dus daar zit geld in. Het bedrijfsleven probeert het Internet met onder andere e-commerce net zo commercieel te verzieken als de echte wereld. Het feit dat er zoveel e-commerce-bedrijven failliet gaan, lijkt te bewijzen dat de wetten van de echte wereld, waar we consumptieslaven zijn die gehoorzamen aan de wetten van de commercie, op het Internet niet werken. Dat we er genoeg van hebben voor de pijpen van economie, marketing en overbetaalde nitwits te dansen."

En als ik even doordenk: uit het bovenstaande zou je kunnen afleiden dat we met zijn allen op het Internet echt vrij zijn, de geweldige individualist kunnen zijn die we in het echte leven niet kunnen zijn, en er zelfs stoute, sexuele of anarchistische meningen op na kunnen houden die we in het echte leven echt niet kunnen of durven verkondigen.

Wat weer zou bevestigen dat beschaving een dun laagje vernis is: zodra we de kans hebben echt onze mening te verkondigen (wat door de anonimiteit van het Internet mogelijk is geworden) vallen er allerlei belemmeringen van ons af en tonen we ons zoals we misschien werkelijk zijn. Of juist het tegenovergestelde van wat we zijn, als we daar toevallig zin in hebben.

En zo zijn er wat mij betreft nog veel meer gedachten mogelijk. Ik vind het gewoon frappant dat het Internet in een periode van nog geen tien jaar zo'n gigantische impact op onze wereld heeft gehad en op zo'n vanzelfsprekende wijze zo een belangrijk en integraal onderdeel van ons dagelijks leven is geworden. Zonder slag of stoot lijkt het wel, alsof we eigenlijk al ons hele leven op het Internet hebben gewacht en we nu eindelijk hebben gekregen wat we wilden. Het Internet lijkt het antwoord te zijn op al onze vragen... waarvan we niet wisten dat we ze hadden. Het anarchistische aspect van het Internet lijkt het gevolg te zijn van het feit dat het Internet voor de verandering eens niet door de politiek of de commercie is bedacht, maar door onszelf. En vóór onszelf. Wat de meeste regeringen dus niet bepaald prettig vinden (zie de wereldwijde pogingen van politieke en gerechtelijke macht om het Internet onder de duim te krijgen).

Enzovoort. Zeggen jullie ook eens wat.

Verwijderd

Allereesrt: Sorry dat ik ook een hoop getypt heb. En dat terwijl je eerst net een lange openingspost heb moet en lezen >:) Ook heb ik maar ff de je quotes weggelaten.

[..]

Ik denk dat we in de toekomst de leukste dingen via internet gaan doen. Aanvankelijk misschien alleen via Virtual Reality helmen en later misschien wel a la Matrix. Je zal thusi kunnen werken en toch het gevoel kunnen hebben op je werk te zijn. Je kan een college volgen zonder er naar toe te moeten. En ondertussen toch ff met je buurman kletsen. Chatboxen zullen een soort cybercafés worden. Laatst wees een vriend van me op een chatbox, waar je alspoppetje door een virtueel A'dam kon lopen. Je kon een kroeg ingaan en met andere mensen praten, ook voicechatten, dansen! etc. Je kon zelfs een plaatje aanvragen. En iedereen luisterde er naar dezelfde muziek.

Natuurlijk is dit niet hetzelfde als de echte wereld maar met je internationale vrienden een avondje naar de kroeg zal in de toekomst een stuk gemakkelijker gaan.

[..]

Ik denk dat op den duur er veel geld op internet te verdienen valt. Maar nu nog niet. Laten we eerlijk wezen; het meeste verkeer wordt gegenereerd door mensen die films/mp3 en andere illegale zooi uitwisselen. En die illegale zaken zijn (samen met GoT :) ) de dingen die internet juist zo populair maken. Maar wanneer er een eenvoudige, gemakkelijke en voor iedereen toegankelijke betalingsmethoden op het internet komen, dan zal het internet echt een grote vlucht gaan nemen.

Over geld verdienen op internet gesproken: Wie klikt er nou op banners??? Ik persoonlijk zelden tot nooit. Aan een internetfreak als ik valt echt geen cent te verdienen :?

[..]

Op internet kunnen we vrij zijn en dat moeten we zo houden. Hoewel ik in RL ook erg aggressief ben tegen rokers hoor >:) Daar heb ik geen anonimiteit voor nodig.

[..]

Internet is eigenlijk de afgelopen 2 jaar enorm gegroeid. De jaren daarvoor ging het niet zo snel. Moet je nagaan wat internet over pakweg 10 of 20 jaar voor ons betekent!

Verwijderd

Topicstarter
O jeetje dit bedoelde ik allemaal helemaal niet... :'(

Maar gelukkig ben ik straalbezopen dus ga ik een heel eind met je mee... :)

Dat het Internet een glorieuze toekomst heeft, ben ik helemaal met je eens. En dat de mogelijkheden van de virtuele ruimte gigantisch veel beloven vind ik ook. Maar mijn vraag is hoe het zo ver is kunnen komen. Hoe het kan dat wij mensen deze mogelijkheden zo prettig vinden. Hoe het kan dat we de mogelijkheden van het Internet, dat nog maar net bestaat, prefereren boven de mogelijkheden van de echte wereld. Je kan inderdaad in een virtueel café gaan zitten babbelen met internationale vrienden en allemaal naar dezelfde muziek luisteren, maar waarom is dat leuker dan in een echt café zitten? Om maar een voorbeeld te geven.

En nu wil ik naar bed.

Verwijderd

We leven toch al in een soort van virtueel internet?!!!

Eigenlijk liggen we nu in een glazen buis, op sterk water, waar onze lichaamsenergie afgetapt wordt...

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-01 13:45

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Op zondag 24 december 2000 01:10 schreef Apoc2 het volgende:

[..]
Over geld verdienen op internet gesproken: Wie klikt er nou op banners??? Ik persoonlijk zelden tot nooit. Aan een internetfreak als ik valt echt geen cent te verdienen :?
[..]
Normaal gesproken doe ik dat ook nooit, maar ik heb een tijdje meegedaan aan een of ander wazig online spel (Space Merchant) waar je af en toe extra turns kon krijgen door middel van het klikken op banners van de sponsors (op zich een goed systeem). Op deze manier ben ik een keer op een site gekomen waar je mailadressen met de extensie mail.com kon aanvragen, dus een banner klikken heeft toch wel eens de moeite geloond.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Verwijderd

Ik denk dat internet zeker de behoefte van reizen en uitgaan voor een groot gedeelte gaat vervangen, maar ik denk niet dat het een totale vervanging wordt zoals de Matrix, omdat diep in ons hart iedereen liever elkaar in RL ontmoet dan virtueel

Geld verdienen op internet gebeurt wel degelijk, denk bijvoorbeeld aan reclame (als je niet klikt op de banner heb je hem wel gelezen en dat is naamsbekendheid), maar ook service (helpdesk) waar natuurlijk klanten mee worden gewonnen, Microsoft schijnt internet ook te zien als inkomstenbron, met E-mail worden postzegels bespaard en het illegale circuit en de seksindustrie doen het ook goed.

Internet is trouwens wel opgericht door overheidsbedrijven, en dat was een politieke/economische actie

Natuurlijk wilt iedereen anarchie !!Op internet ben je in principe eigen baas en dat willen we allemaal, maar er zijn zeker wel "leiders" op het internet,bijvoorbeeld : inbelpunt (alles wordt gelogd, dus gecontroleerd), operators (jij mag dit en dat niet) en iedereen is baas over zn eigen chatbox/homepage enz enz

Internet is zeker heel hard gegroeit de laatste jaren en dat zal zeker zo doorgaan, maar er wordt ook door miljoenen mensen 24 uur per dag aan gewerkt !!!

Verwijderd

Ik denk dat internet zeker de behoefte van reizen en uitgaan voor een groot gedeelte gaat vervangen, maar ik denk niet dat het een totale vervanging wordt zoals de Matrix, omdat diep in ons hart iedereen liever elkaar in RL ontmoet dan virtueel
Als je het verschil niet zou merken tussen echt en nep wat maakt het dan nog uit?

Verwijderd

Op dinsdag 26 december 2000 04:13 schreef Apoc2 het volgende:

[..]
Als je het verschil niet zou merken tussen echt en nep wat maakt het dan nog uit?
De wetenschap dat het niet echt is, dus ook niet de relaties die opdoet...
Als je weet dat het nep is kan je er zeker wel van genieten, maar op een gegeven moment ga je jezelf wel voorliegen......
Ikzelf zou, hoe reeel dan ook, mijn leven niet willen delen met een virtuele vrouw.

Verwijderd

Ikzelf zou, hoe reeel dan ook, mijn leven niet willen delen met een virtuele vrouw.
En wat nou als die virtuele vrouw wel echt bestaat zoals jij echt bestaat, alleen ontmoeten jullie elkaar alleen maar virtueel?

Verwijderd

Op dinsdag 26 december 2000 14:03 schreef Apoc2 het volgende:
En wat nou als die virtuele vrouw wel echt bestaat zoals jij echt bestaat, alleen ontmoeten jullie elkaar alleen maar virtueel?
Als je bedoelt dat we elkaar virtueel ontmoeten, maar verder gaan in RL, dan is het een ander verhaal, maar om echt in VR te blijven...ik weet het niet

Daarbij, stel je voor dat je computer weer es vastloopt |:(

Verwijderd

Als je bedoelt dat we elkaar virtueel ontmoeten, maar verder gaan in RL, dan is het een ander verhaal, maar om echt in VR te blijven...ik weet het niet
Een virtuele wereld is wat makkelijekr te perfectioneren hè? Ongeacht wat je onder perfect ontstaat. Dus ook wanneer jouw perfecte wereld jusit imperfecties heeft.

Verwijderd

Op dinsdag 26 december 2000 17:49 schreef Apoc2 het volgende:

[..]
Een virtuele wereld is wat makkelijekr te perfectioneren hè? Ongeacht wat je onder perfect ontstaat. Dus ook wanneer jouw perfecte wereld jusit imperfecties heeft.
Een VR zou voor mij nooit perfect kunnen zijn.Dit is het zelfde als een bloedmooie meid zonder enige afwijking...zou het echt leuk zijn om daarmee te trouwen??
Ik denk het niet, het gaat nou juist om die afwijkingen die niet in te programmeren zijn wat mij aan RL aantrekt.

Verwijderd

Ik denk het niet, het gaat nou juist om die afwijkingen die niet in te programmeren zijn wat mij aan RL aantrekt.
Ik zei ook:
Ongeacht wat je onder perfect ontstaat. Dus ook wanneer jouw perfecte wereld jusit imperfecties heeft.

Verwijderd

Op dinsdag 26 december 2000 18:52 schreef VipTweak het volgende:

[..]
Apoc2, jij hebt het over imperfecties voorprogrammeren, maar ik zeg net dat ik van de imperfecties van RL houdt die NIET zijn voor te programmeren wat me in RL aantrekt.
Pagina: 1