Nieuwe versterker voor Barry

Pagina: 1
Acties:
  • 339 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Aangezien ik het HT topic een beetje vervuilde met mijn vragen over een nieuwe versterker open ik er een apart topic voor. :)

Mijn budget is €350 voor dat bedrag denk ik wel een mooie stereo versterker binnen te kunnen slepen. Ik heb eens een kijkje genomen bij de winkel ''Van Ingen'', aangezien dit de enige winkel in Zaandam is met ''high-end'' producten besloot ik daar mijn keuze te maken.

Mijn oog viel op een Onkio versterker van €299, een Marantz versterker van €249 en een NAD C320BEE van €350.

Op het eerste gezicht zag de Onkio er gewoon uit als een normale Hi-Fi versterker, geen overbodige toeters en bellen, hij had wel een metalen front. Ook de Marantz zag er normaal uit, wel anders dan dat ik van Marantz gewend ben, en ook die had een metalen front. Toen zag ik de NAD C320BEE staan, geen metalen front en een verouderd model, vandaar de ''goedkope'' prijs van €350.

De volgende dag kwam ik zoals afgesproken om tien uur naar de winkel met mijn eige versterker (Pioneer A-209R) om een vergelijkenis te doen. Er werden twéé Mission boekenplank luidsprekers aan gehangen waar ik me al snel aan irriteerde, er zat totaal geen diepte in en ook het hoog kwam een beetje schreeuwerig over op mijn oren. Toen kwam de verkoper met een setje Quardal(?) boekenplank luidsprekers aan. Geweldig geluid! De bassen waren netjes aanwezig en ook het hoog speelde heerlijk mee.

Toen stelde de verkoper voor de Quardal(?) speakers eens aan de NAD versterker te hangen, dat was pas echt genieten :) , de bas was wat minder agressief en het hoog lag niet meer op het randje van ''schel''. Dat allemaal zorgde ook voor een mooier klankbeeld in de luisterkamer. De luidsprekers stonden recht naar voren maar het was net alsof er nog een center aanwezig was.

Ik weet de basisdingen van audio, maar nu ik wat meer in de weg van kwaliteit kijk kan ik wel een extra handje gebruiken, dus als iemand mij goed opweg kan helpen met tips en opmerkingen hoor ik het graag! :)

Edit: Quardal = Quadral

[ Voor 4% gewijzigd door Barry|IA op 02-07-2004 16:51 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Ik heb een leuke tip: zorg dat je een 4 kanaals geluidskaart hebt, sluit daar je oude Pioneer op aan en een setje speakers op de rear kanalen en je front kanalen op de NAD met goede speaker en voila, Dolby Digital :D

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:06

voodooless

Sound is no voodoo!

Hoezo staat er een "?" achter Quadral? Is toch gewoon een prima speakermerk hoor!

Tja, verder natuurlijk het standaard antwoord: JIJ moet zelf weten wat je lekker vind klinken.

Als ik het goed begrijp heb je alleen maar je eigen amp, en de NAD gehoort? Hoe zit het met die twee andere amps? Wat voor tips wil je horen? Probeer reviews te vinden, vergelijk specs... uiteindelijk beslist het oor toch..

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

deepspace schreef op 02 juli 2004 @ 16:58:
Hoezo staat er een "?" achter Quadral? Is toch gewoon een prima speakermerk hoor!
Hij wist de naam niet precies/zeker ;)
Tja, verder natuurlijk het standaard antwoord: JIJ moet zelf weten wat je lekker vind klinken.
Het enige juiste antwoord :P
Als ik het goed begrijp heb je alleen maar je eigen amp, en de NAD gehoort? Hoe zit het met die twee andere amps? Wat voor tips wil je horen? Probeer reviews te vinden, vergelijk specs... uiteindelijk beslist het oor toch..
Jah, het lijkt me inderdaad verstandig om ook de anderen te luisteren, of niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarTAC
  • Laatst online: 12-05 14:34
Bedoel je met verouderd model, dat het een showmodel is voor 350 euro? Want dan vind ik dat niet goedkoop, want ik heb mijn C320BEE 6 maanden geleden ook voor dat bedrag gekocht, maar dan nieuw.

Of bedoel je dat de C320BEE een verouderd model is? Een model van 1,5 jaar oud lijkt mij niet echt verouderd...

Maar des al niettemin een goede keuze! Nadat ik deze versterker had gekocht ben ik een beetje NAD-addict geworden. (heb nu ook een C521BEE cdspeler en T512 DVD speler)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Ik heb de andere versterkers wel gehoord maar die klinken gewoon (bijna) hetzelfde als mijn Pioneer A-209R. En verder vind ik het geluid wel goed, maar omdat €350 niet niks is wil ik ook wat meningen al zijn het mijn oren.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Mijn mening: vraag korting. Zeg gewoon dat het een hoop geld is voor die amp en dat je hem wel goedkoper kan krijgen (wat volgens mij makkelijk kan). Wel ff zoeken waar :P Stassen ofzo.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:28

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik zou absoluut voor de combo Nad + Quadral gaan. NAD staat bekend om hun zeer goede kwaliteit versterkers, met mooie klank en ruim (reserve) vermogen. Ook de uitstraling is tijdloos. NAD gaat ook meer richting "high-end" dan die Onlyo of Marantz. Samen met speakers als Quadral of Dali worden ze vaak verkocht. Pak een willekeurig HiFi blad, en je zal zien dat de C320 al een paar keer tot beste versterker in die prijsklasse is uitgeroepen. en niet voor niets.
Niet twijfelen, gewoon doen. Je zal er geen spijt van krijgen.

NAD reviews:
Audiophile Malaysia
Stereophile
HiFi Choice
What HiFi

[ Voor 27% gewijzigd door Microkid op 02-07-2004 18:25 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Ik zal kijken wat ik er vanaf kan krijgen qua prijs, de NAD geeft mij wel een ''high-end'' gevoel en gelukkig niet alleen qua uiterlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een beetje off topic, maar wat voor boxen heb je zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Ik heb zelf twéé oude Philips boxen met vernieuwde (maar wel orginele) dome tweeters, deze boxen komen nog uit het goede tijdperk van Philips en beschikken over 2 8'' woofers. Uiteraard snap ik wel dat ik bij een NAD amp ook andere speakers moet kopen, ik vindt zelf die Quardal het allround wel heel goed doen, uiteraard moet ik als aanvulling wel een sub aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:28

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Barry|IA schreef op 02 juli 2004 @ 20:24:
Ik heb zelf twéé oude Philips boxen met vernieuwde (maar wel orginele) dome tweeters, deze boxen komen nog uit het goede tijdperk van Philips en beschikken over 2 8'' woofers. Uiteraard snap ik wel dat ik bij een NAD amp ook andere speakers moet kopen, ik vindt zelf die Quardal het allround wel heel goed doen, uiteraard moet ik als aanvulling wel een sub aansluiten.
Waarom zou je een sub aansluiten als die Quadrals zoe goed klinken? Dan ga je het klankbeeld juist verstoren lijke me.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Pioneer A209 RULESSS _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Hij vervormd niet meer, TOTAAL geen hoorbare vervorming! Ik heb er een setje Translator's aan gehangen en dat klonk gewoon nog zuiver al stond de amp volledig open.

Nu wil ik toch heel graag mijn geld uitgeven aan wat ''serieuzere'' speakers, is het zonde om die Quardal's aan mijn Pioneer te hangen of komen die nog best tot hun recht?

Edit:

Weten jullie boxen waar ik zeker eens naar moet gaan luisteren zeg het gerust! :)

[ Voor 16% gewijzigd door Barry|IA op 02-07-2004 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 17:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik gok dat je een philips FB 630 hebt staan...dat zijn goede speakers...nog it de goeie speakertijd van Philips. Sjouw voor de gein je Philips speakers een mee naar die audio-toko en kijk dar eens naar het verschil op dezelfde versterker tov die Quadrals. kijken hoe dat klinkt...misschine heb je wel helemaal geen nieuwe speakers nodig, maar is je aansturing tot nu toe slecht geweest :)
En idd...waarom heb je een extra sub nodig?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:31
Die Pioneer A209 is helemaal geen slechte bak, waarom wil je eigenlijk een nieuwe?

Dé bepalende factor voor de klankkwaliteit zijn nog altijd de speakers, en de ruimte waar ze in staan. Eerst investeren in goede speakers, en veel experimenteren met de plaatsing, en dan pas andere componenten upgraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Ik gok dat je een philips FB 630 hebt staan...dat zijn goede speakers...nog it de goeie speakertijd van Philips. Sjouw voor de gein je Philips speakers een mee naar die audio-toko en kijk dar eens naar het verschil op dezelfde versterker tov die Quadrals. kijken hoe dat klinkt...misschine heb je wel helemaal geen nieuwe speakers nodig, maar is je aansturing tot nu toe slecht geweest
Om precies te zijn zijn het de Philips 70FB561/02P, ik zal er morgen eens een foto van maken. Het zijn goede speakers waar ik echt van sta te kijken. Ik heb de boxen zo'n 3 jaar geleden van een oom gekregen, je kent het wel; ze kopen een ''mooie'' Sony midi set met 3cd wisselaar en luidsprekers waarvan je denk dat ze op kunnen stijgen, vervolgens doen ze hun oude ''troep'' weg. Toen de tijd wist ik nog niks van audio en had ze aangesloten op een oude Akai midiset, dat klonk natuurlijk voor geen meter, na wat expirimenteren met de tweeter had ik deze opgeblazen :X . Het waren oude boxen dus waren die tweeters niet meer in de handel, de boxen stonden dus een hele tijd stoffig te worden in mijn kledingkast tot afgelopen woensdag :) , toen was ik opzoek naar een leuk zelfbouw pakketje luidsprekers, ik had alleen nog twéé dome tweeters nodig, de verkoper zijn hele kast overhoop gehaald om die tweeters te zoeken zie ik daar opeens achterin de kast een doosje liggen met met daarop in jaren tachtig lettertype het Philips logo staan. Het zal toch niet hé..het zal hem toch niet zijn? Jawel hoor! ik open het doosje ligt daar netjes verpakt onder het stof mijn dome tweeter O-) . Voor €10 was hij van mij, dus ik heb snel mijn boxen weer tevoorschijn gehaald en de tweeter erin gesoldeerd. Het feest kon beginnen!

En nu pas vandaag de dag besef ik mij hoe een zuivere hoge tonen weergave ik heb, het hoog is keurig aanwezig maar klinkt niet zo agressief wat de oude Jamo's wel eens hadden uit dat tijdperk.
Waarom zou je een sub aansluiten als die Quadrals zoe goed klinken? Dan ga je het klankbeeld juist verstoren lijke me.
Quadral of de Philips het maakt niet uit, het is duidelijk te horen dat ze beide niet onder de 45Hz spelen. En de orginele woofers die in de Philips boxen zaten zijn al eens een keer vervangen door andere woofers, zo te horen bestond WinISD toen nog niet :X . En sowieso heb ik altijd de ervaring dat je vooral bij wat kleinere luidsprekers altijd nog een subwoofer nodig heb, al is het niet voor bij muziek, dan is het bij films altijd een mooie aanvulling.

Ook zal ik het klankbeeld niet ''verstoren'' de woofer zelf is dan wel een autospeaker maar toch best audiofiel verantwoordt in een 70L gesloten behuizing, het is namelijk de Jbl CS-12, een 12'' woofer van redelijke kwaliteit. Zo vind ik dat ik de Rel Quake 2 er met gemak uit speel! Ik behaal een strakke maar niet te ''dorre'' bas die er bij elk gewenst volume hetzelfde uit komt.
Die Pioneer A209 is helemaal geen slechte bak, waarom wil je eigenlijk een nieuwe?
Eerlijk gezegd liet ik mij een beetje gek maken met merken als NAD, Onkio en Marantz, altijd die verschillende meningen. Vandaag maar eens de feiten op een rijtje gezet ;) . De Pioneer klonk helemaal zo slecht nog niet, en voor de SPL hoef ik het helemaal niet te doen want ik blaas die NAD er nu dik uit! :Y)

Echter zou het heel raar klinken maar omdat ik meer van audio wil weten zit ik wel een overweging te maken over die BMM zelfbouwpakket.
Dé bepalende factor voor de klankkwaliteit zijn nog altijd de speakers, en de ruimte waar ze in staan. Eerst investeren in goede speakers, en veel experimenteren met de plaatsing, en dan pas andere componenten upgraden!
Daar ben ik nu gelukkig ook achter! Het is heel simpel ik heb €400 en ik wil daarmee de beste vooruitgang qua kwaliteit, dan kan ik beter die nieuwe speakers nemen in plaats van een andere versterker, want dat verschil hoor je bijne niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Barry|IA op 03-07-2004 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Barry|IA schreef op 03 juli 2004 @ 01:46:
[...]
[...]

Quadral of de Philips het maakt niet uit, het is duidelijk te horen dat ze beide niet onder de 45Hz spelen.
Meeste muziek houd daar ook wel op :P Ik zou gewoon speakers zoeken die ZONDER sub muziek kunnen spelen. Ik weet niet wat je voor muziek draait, maar voor gitaar muziek zoals Metallica zou bijvoorbeeld de B&W DM601 zeker wel voldoen. 602 en 602.5 gaan wat dieper. Dit is om maar is wat voorbeelden te noemen. Zolang je niet te klein neemt, gaan gewone speakers voor muziek echt wel diep genoeg :)
En de orginele woofers die in de Philips boxen zaten zijn al eens een keer vervangen door andere woofers, zo te horen bestond WinISD toen nog niet :X . En sowieso heb ik altijd de ervaring dat je vooral bij wat kleinere luidsprekers altijd nog een subwoofer nodig heb, al is het niet voor bij muziek, dan is het bij films altijd een mooie aanvulling.
Voor films is het leuk, zeker :) Voor de rest zou ik hem uitlaten.
[...]

Daar ben ik nu gelukkig ook achter! Het is heel simpel ik heb €400 en ik wil daarmee de beste vooruitgang qua kwaliteit, dan kan ik beter die nieuwe speakers nemen in plaats van een andere versterker, want dat verschil hoor je bijne niet.
Ga idd voor een leuk setje speakers :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
*Kickje*

Net nu is tevreden ben met mijn Pioneer A-209 amp komt er iemand met een Marantz PM4000 in de aanbieding voor slechts €50. O-)

Hij ziet er zeer gelikt uit, en ook dat was al de reden dat ik hem besloot te kopen.
Afbeeldingslocatie: http://www.hifiprix.com/photo/pm4000.jpg

Enkele spec's:

2x30 W RMS 8 ohms
4 entrées RCA dont MM
BP 10-50000 Hz
S/N 96 dB
5,6 kg

Ik heb geen idee hoeveel de versterker aan 4 ohm kan leveren, maar ver onder de 45Watt zal het denk ik niet zitten.

Ik heb de versterker nog niet binnen omdat er eerst nog het één en ander besproken moet worden.

Ik ben de NAD al weer bijna vergeten! :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

€50,- :? :?

Waarom zo een laag prijsje?

Go4it!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Hij staat bij een vriend zijn vader op het werk :) . Hij loopt straks misschien nog een griepje op in die donkere kille kelder met al dat stof, dus besloot ik hem te adopteren >:) .

[ Voor 13% gewijzigd door Barry|IA op 05-07-2004 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat vervelend he? :+

Pas gelijk ff je Signature aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Oké :)

Edit:

Zo goed? :P

[ Voor 68% gewijzigd door Barry|IA op 05-07-2004 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Kickje

Ik helemaal blij met die versterker voor slechts €50, krijg ik hem gratis voor mijn verjaardag!! >:)

AMD_SLUT (Ofwel Jim) BEDANKT!!!!!! _/-\o_ _/-\o_ O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 18:05

JeroenT

hoi!

Altijd fijn :P Heeft die vriend toevallig ook nog een Rotel RB-1070 voor een leuk prijsje? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Hehe..nee dat jammergenoeg weer niet, maar ik vindt het een geweldig geschenk! Ik ben nu ook van plan twéé mooie boekenplank luidsprekers te maken voor hem. :)

Pagina: 1