Toon posts:

nieuwe ASUS A7V8X-X wil niet opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 276 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
beste mensen,

nieuw moederbordje gekocht: ASUS A78X-X. Alles heb ik aangesloten volgens het boekje, maar opstarten wilt ie niet.

- lampje op het MB brand; er is spanning
- voeding is een ATX
- jumpers zitten op de goede plek.

Heeft iemand een tip? Ik ben bang dat ik iets vergeten ben. Maar wat?

Verdere info:
- harde schijven zijn losgekoppeld
- er is geen andere hardware gekoppeld aan het moederbord

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik zou nog even voor alle zekerheid je clearbios jumper nakijken :)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Is het een A7V8X-X of een A7N8X-X ?
Heb je de processor er goed in zitten, heb je je powerswitch goed aangesloten?
Zit het geheugen er goed in?

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als je er een fan aan hangt, start deze dan op?

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-08 20:38
controleer of al je stekkertjes goed zitten, van de powerknop ed.

en heb je er een videokaart inzitten ?

Verwijderd

Topicstarter
oei typefout: ASUS A7V8X-X.

- powerbutton zit goed.
- geheugen zit er goed in (nieuw)
- processor zit er netjes in.

fan draait bij opstarten ook niet.

Verwijderd

Powerbutton zit ook zeker weten goed? Je kunt de pootjes op het moederbord met een schroevendraaier overbruggen om er zeker van te zijn dat de schakelaar het doet. ;)
Wat voor geheugen gebruik je?

En doe ff wat speccies posten :P

edit: ik ben me daar een potje langzaam met typen :z

edit2: ik hoop dat je je nick niet in de praktijk uitoefend 8)7 want dan zie ik het somber in.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2004 16:35 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

gaan jer fans wel draaien, probeer eens de powerswitch pinnen kort te shortcutten met een schroevendraaier

oja hangen & opstartentroubleshooter al doorgenomen

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
ram speccies: TwinMOS PC3200 256MB DDR-DIMM

powerbutton zit er zekerweten goed in. ik heb ook al het draadje verkeerd om geprobeert: geen succes. met een schroevendraaier sluiting maken zie ik niet zo zitten. de fans draaien NIET.

er is wel spanning; ik krijg hem alleen niet aan.

edit: toch die schroevendraaier truc gedaan: hij wil niet aan. :?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2004 16:40 ]

Verwijderd

Zou je een andere voeding kunnen proberen? Zo'n brandend lampje hoeft niet alles te zeggen over het functioneren van je voeding.

edit: Ik weet niet wat voor proc je hebt maar mischien heb je hier wat aan Afbeeldingslocatie: http://nl.asus.com/products/mb/socketa/a7n8x-x/jumper001.gif

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2004 16:48 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zit de jumper "clearbios' oid wel goed, dus op de normale stand?
Ik weet dat een MSI K7T niets doet als die er niets op zit.

[ Voor 7% gewijzigd door Atlas op 02-07-2004 16:46 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
cpu fsb kent mijn MB niet. (of ik moet nog beter zoeken). een andere voeding helpt niet. 'clear_bios' kan ik niet vinden. (ook niet in het boekje)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2004 17:00 ]

• Dr. Donald
welke processor heb je dan?

en het clear bios staat op bladzijde 1-14: Clear RTC RAM (CLRTC)

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 07:50
de meeste recente mobo's hebben een extra voedingaansluiting nodig die zich in de buurt vd processor bevind, kijk even of je dat niet moet aansluiten

[ Voor 7% gewijzigd door mandroid op 02-07-2004 17:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een AMD athlon 1500+ processor. cmos reset gedaan: geen succes.

met de voeding die ik nu gebruik sprong een moederbord aan zodra ik de switch van de voeding van 0 naar 1 zette. Nu bij dit moederbord hoor ik de voeding in beweging komen "hij wilt wel" maar wordt daarna geremd. de pc start niet op. geen fan, niets.

• Dr. Donald
Heb je wel een ATX voeding?
Ik weet niet ik zeg maar wat :)

Edit:
Is alleen het moederbord nieuw? Of ook andere onderdelen?
Wat zijn je andere onderdelen?

[ Voor 46% gewijzigd door Dr. Donald op 02-07-2004 17:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
hoe herken ik een atx voeding? dat is toch 20-pins?

verder. mijn ramkaartje is nieuw. meer zit er niet op:

MB: ASUS A7V8X-X
Processor: AMD ATHLON 1500+
RAM: TwinMOS PC3200 256MB DDR-DIMM

• Dr. Donald
een videokaart?
harde schijven?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb verder alles losgekoppeld. het systeem is helemaal 'kaal'.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Kijk nou es naar die Bios Clear processor. Zie hier Dr. Donald in "nieuw moederbord wilt niet opstarten" voor de pagina waar het staat.

Kijk daar es naar en kijk ook of je tweede voedingsconnector aangesloten is (Dat 2x2 vierkante blokje)

En ja je hebt een ATX voeding, want er zijn geen Socket A borden met een AT voeding layout. En een AT voeidng past niet in een ATX plug (zelfs niet met een hamer :+))

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Dr. Donald
Atlas schreef op 02 juli 2004 @ 17:26:
Kijk nou es naar die Bios Clear processor. Zie hier Dr. Donald in "nieuw moederbord wilt niet opstarten" voor de pagina waar het staat.
heeft hij al gedaan, 2 berichtjes onder de mijne :)
Kijk daar es naar en kijk ook of je tweede voedingsconnector aangesloten is (Dat 2x2 vierkante blokje)
Die zit niet op dit moederbord
En ja je hebt een ATX voeding, want er zijn geen Socket A borden met een AT voeding layout. En een AT voeidng past niet in een ATX plug (zelfs niet met een hamer :+))
weet ik dat ook weer :)

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Dr. Donald schreef op 02 juli 2004 @ 17:30:
[...]

heeft hij al gedaan, 2 berichtjes onder de mijne :)
Nee ik bedoel of die jumper daadwerkelijk op de goede plaats zit en niet in de claer Cmos stand. ALs dat nemelijk het geval is gebeurt er helemaal niets, en gaan fans zelfs niet draaien.

Dus: kijk die jumper even na en zorg ervoor dat ie op zijn standaard plaats zit :)

Verwijderd

Topicstarter
ontdekking:

toen ik het MB voor het eerst aanzette zat de Clearmos jumper op 1en2. Dit is de clearmos setting. (niet goed). nu heb ik de jumper op de 'default' plaats gezet, op 2en3, maar hij doet nog steeds niets.

• Dr. Donald
Atlas schreef op 02 juli 2004 @ 17:32:
[...]

Nee ik bedoel of die jumper daadwerkelijk op de goede plaats zit en niet in de claer Cmos stand. ALs dat nemelijk het geval is gebeurt er helemaal niets, en gaan fans zelfs niet draaien.

Dus: kijk die jumper even na en zorg ervoor dat ie op zijn standaard plaats zit :)
ach ja, ik denk dat als je de CMOS cleart (hoe maak je hier een Nederlands woord van :?), dat je dan de jumper daarna automatisch goed zet.
Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 17:35:
ontdekking:

toen ik het MB voor het eerst aanzette zat de Clearmos jumper op 1en2. Dit is de clearmos setting. (niet goed). nu heb ik de jumper op de 'default' plaats gezet, op 2en3, maar hij doet nog steeds niets.
Niet dus 8)7

Verwijderd

Topicstarter
de jumper zit nu op de standaardplaats. heb ik m'n mobo nu stuk gemaakt?

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
Je hebt inderdaad kans dat dat de reden is dat je mobo nu niets meer doet.
Het schijnt zo te zijn dat je op deze manier (te lang je CMOS CLEAR'en), je BIOS chippie volledig wist ofzo, of in ieder geval goed in de stress laat schieten.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

BredeP schreef op 02 juli 2004 @ 17:44:
Je hebt inderdaad kans dat dat de reden is dat je mobo nu niets meer doet.
Het schijnt zo te zijn dat je op deze manier (te lang je CMOS CLEAR'en), je BIOS chippie volledig wist ofzo, of in ieder geval goed in de stress laat schieten.
Waar heb je deze kennis vandaan :?

Verwijderd

Topicstarter
ik word nu in ene heel verdrietig.. ik denk dat ik morgen maar even naar de computerboer ga om mijn moederbord om te ruilen. :'(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2004 17:56 ]

• Dr. Donald
BalusC schreef op 02 juli 2004 @ 17:51:
[...]
Ja, dat lijkt mij ook niet helemaal logisch...
Waarom zou je meer wissen als je hem langer op clear hebt staan...
Wat niet weg mag zal wel goed 'vastzitten'

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-08 20:28
BalusC schreef op 02 juli 2004 @ 17:51:
[...]
* MacDokie kijkt heel verbaasd en is het met BalusC eens

Misschien is je mobo dood. Kan gebeuren. DOA noemen we dat - Dead on Arrival.
Gebeurd ongeveer bij 1 op de 30 moederborden die worden afgeleverd.

Terug naar de winkel maar anders.

[ Voor 45% gewijzigd door MacDokie op 02-07-2004 20:20 ]

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Verwijderd

Ik moet zeggen dat ik je verhaal niet helemaal snap :). Neem anders je systeempje bij een pcwinkel laat ze het voor je checken of je alles goed hebt geplugt of anders maybe bij een maat of kennis die meer weet van pc's.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
k ga morgen even terug met mijn moederbordje om dat ding 'samen' even door te nemen. iemand die meer weet van pc's heb ik helaas niet in mijn omgeving. :7

afijn, ik denk toch echt dat mijn systeempje kapot is.

• MacDokie
  • Laatst online: 06-08 20:28
Verwijderd schreef op 03 juli 2004 @ 00:30:
k ga morgen even terug met mijn moederbordje om dat ding 'samen' even door te nemen. iemand die meer weet van pc's heb ik helaas niet in mijn omgeving. :7

afijn, ik denk toch echt dat mijn systeempje kapot is.
Nou, niemand in je omgeving....er zijn er hier zo'n 100000 (letterlijk) die je kunnen helpen als het ook geen DOA is :o

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Verwijderd

Nog wat ideeën:

- er zijn moederbordjes waarvan de normale voeding naar de cmos-chip stuk gaat als je de clear-jumper erop zet en dan de voeding aanzet. Als je dan de jumper terug zet, werkt de cmos toch niet meer ;(

- heb je de koeling van de Athlon er vanaf het begin altijd op gehad? Ik heb eens mogen ervaren dat de Athlon binnen 15 seconden na het aanzetten was overleden. Omdattie zonder koeling zeer snel zeer heet wordt. Onverwacht snel dus :o

Verwijderd

Topicstarter
de koeling zat/zit goed. dat van die cmos chip wist ik niet.

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:56
dat denk ik niet probeerd die dikke kabel vanaf de voeding nog eens goed er in te stoppen ik had dat ook oit gehad

succes

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 20:09
Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 16:31:
Powerbutton zit ook zeker weten goed? Je kunt de pootjes op het moederbord met een schroevendraaier overbruggen om er zeker van te zijn dat de schakelaar het doet. ;)
offtopic: wat bedoel je hiermee?

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

Verwijderd

hmm dus die FBS settings jumper heb je er niet op zitten ? kan zijn dat je cpu te hoog geklocked staat en dan wil ie nooit van ze leven opstarten,

-bios resetten?
-alle voedingkjes aangesloten?
-kaartjes/mem & cpu er goed in gedrukt?
-pwr switch doorverbinden met schroevendraaier (is niet gevaarlijk)!
-opstarten met pci video kaartje misschien vind ie de agp kaart niet/nog niet

Verwijderd

Topicstarter
ok. ik heb dus nu een nieuw moederbord en heb hetzelfde euvel. > het ligt dus aan mij. 8)7 . daarmee is het probleem nog niet opgelost. kan het zijn dat op het moederbord ALLE connectors aangesloten moeten zijn voordat hij draait? hiervoor probeerde ik altijd met alleen de powerbutton.

Verwijderd

Topicstarter
ok. ik heb dus nu een nieuw moederbord en heb hetzelfde euvel. > het ligt dus aan mij. 8)7 . daarmee is het probleem nog niet opgelost. kan het zijn dat op het moederbord ALLE connectors aangesloten moeten zijn voordat hij draait? hiervoor probeerde ik altijd met alleen de powerbutton.

edit: k drukte 2x op enter/

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2004 16:41 ]

• Riball
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-04 20:06
ehhh... tzal mischien dom klinken ofzo... maar uhmm heb je je power switch achterop je kast al omgezet???

Hou ander je power knop es paar secondetjes in... en mischien is die powerknop van je kast zelf wel kaduuk...

Verwijderd

Heb je wel de tussenbusjes gebruikt tussen het moederbord en de achterkant van de kast?
Of dat er ergens een busje achter verkeerd zit, dus niet voor een gaatje van je mobo maar ergens onder je mobo.
Ik heb tijdens me TD tijd bosjes moederborden zo stuk zien van klanten die zo hun moederborden iedere keer sloopte. :X

Verwijderd

Topicstarter
-powerswitch achterop aangezet.
-powerbutton moet goed zijn.
-het MB ligt nu op een stukje zachtrubber op mijn bureau. (anders schroef ik hem weer voor niets in mijn kast :+ )

geen resultaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2004 16:52 ]

• Riball
zit je processor wel goed aangesloten??? plus koelingsblok???

want die van mij denkt niet eens aan aan gaan als dat huge koelingsgeval er nie op zit...

Verwijderd

Topicstarter
zelfs nog even een andere processor gebruikt: geen succes.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 juli 2004 @ 16:52:
-het MB ligt nu op een stukje zachtrubber op mijn bureau. (anders schroef ik hem weer voor niets in mijn kast :+ )

geen resultaat.
Je hebt je moederbord nog niet in je kast gehad? Je weet zeker dat er nergens kortsluiting is geweest?
1x kortsluiting maken in de meeste gevallen genoeg om je mobo voorgoed stuk te maken.

Verwijderd

Probeer de voeding eens zonder moederbord op te starten, misschien dat de voeding wel spontaan is overleden door deze upgrade.

Verwijderd

Topicstarter
nee geen sluiting. er is geen ander electrisch aparaat in de buurt. alles wat in de kast hoort ligt naast het MB op mijn bureau. kan ik dat misschien controleren met een spaningsmeter?

• Riball
zou je een volledig lijstje kunnen geven met wat je heb? en wat je wel en niet heb aangesloten?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 juli 2004 @ 17:05:
Probeer de voeding eens zonder moederbord op te starten, misschien dat de voeding wel spontaan is overleden door deze upgrade.
Een voeding onbelast starten kan niet.
Verwijderd schreef op 03 juli 2004 @ 17:05:
nee geen sluiting. er is geen ander electrisch aparaat in de buurt. alles wat in de kast hoort ligt naast het MB op mijn bureau. kan ik dat misschien controleren met een spaningsmeter?
Voor sluiting heb je geen andere electrische apparaten nodig een schroefje laten vallen op je moederbord kan al genoeg zijn.

Verwijderd

Topicstarter
even nog alles op een rij wat aangesloten is:

MB: ASUS A7V8X-X
Processor: AMD ATHLON 1500+
RAM: TwinMOS PC3200 256MB DDR-DIMM
VIDEO: Diamond Stealth Video 2500 (oud beestje)

Én een powerbutton.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2004 17:24 ]

• Riball
Afbeeldingslocatie: http://riball.mzsquad.com/mb.JPG

Klopt dit ook allemaal?

[ Voor 36% gewijzigd door Riball op 03-07-2004 17:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja, maar ik heb ALLEEN de powerbutton erop gezet. eerder vroeg ik of dat kwaad kan en kreeg daar geen antwoord op. moet de rest per se ingeplugd zijn?

Verwijderd

Ik zou alles er even afhalen, processor, geheugen, videokaart, alles.
Dan alleen de speaker aansluiten, en de powerswitch, dan inschakelen als het goed is gaat je speaker dan foutmeldingen piepen omdat er van alles ontbreekt.
Als dat het geval is, uitschakelen, processor monteren, inschakelen.
Moet weer gaan piepen, zo ja, videokaart erin. Zo steeds doorgaan met toevoegen van hardware. Bij defect geheugen wil het nog wel eens voorkomen dat een moederbord echt helemaal niks doet.
Clear voordat je begint je Cmos nog even voor de zekerheid, bios instellingen komen later wel.

• Exigence
  • Laatst online: 12-08 23:33

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op 03 juli 2004 @ 17:14:
[...]

Een voeding onbelast starten kan niet.
Waar komt die wijsheid vandaan? Als je de groene draad van de ATX met de ground verbind gaat de voeding gewoon aan hoor :) Alleen de voltages zijn onbelast niet betrouwbaar :)

Verwijderd

Exigence schreef op 03 juli 2004 @ 17:33:
[...]

Waar komt die wijsheid vandaan? Als je de groene draad van de ATX met de ground verbind gaat de voeding gewoon aan hoor :) Alleen de voltages zijn onbelast niet betrouwbaar :)
Ja ik weet dat het zo kan, maar op die manier heb ik al een keer een dure enermax voeding opgeblazen dus dat kan ik niet echt aanraden. :)

Verwijderd

Topicstarter
het punt is dat ik dus spanning heb op het moederbord, maar ik krijg helemaal niets aan. zelfs geen fannetje dat draait!. het lampje brand (dat is toch goed?). ik zoek alleen een manier om het bord aan te krijgen.

Verwijderd

piept de pc speaker als je deze aansluit, daar kun je een foutcode uit aflezen!

Verwijderd

Topicstarter
PROBLEEM OPGELOST:

de cpu-fan had twee draadjes, rood en zwart. Een ingeving was om even die fan te verwisselen. En ja! ik heb een draaiend moederbord. het nieuwe fannetje heeft ook nog dat gele draadje in het midden.

Waarom ben ik zo stom om dat niet eerder te zien?
Nu op alle andere moederborden werkte alles ook met 2 draadjes. blijkbaar heeft de nieuwe generatie niet nodig.

Positief:
Ik heb hier heeeel veel van geleerd. Bedankt iedereen die meedacht!

en nu ga ik lekker genieten van mijn nieuwe plankie.. :7
Pagina: 1