Toon posts:

HDD werkt (nog) niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
heey allemaal

Wij zijn een pc in een bierkratje aant bouwen, maar we hebben weer eens een probleem, we zijn overgestapt van een 545 mb HDD, naar een 20.5GB western digital.
Het probleem is alleen dat deze een error geeft: 'Disk boot failure, insert system disk and press enter'

Dit hadden wij geprobeert te verhelpen om de win98 cd erin te doen, en daarna de opstart diskette, niets werkt. Hierna hebben we nog win XP geprobeert, en die pakt ie ook niet :(

De pc bezit deze onderdelen:

Asus P5A, met een Ali chipset
GF2 16mb
256 mb ram
Werkende Netwerkkaart
4x4x12 brander/cd drive
3.5" floppy drive

Het systeem willen we laten werken met Win 98.
en er zit nog geen geluidskaart in.

Op de vorige schijf hadden wij ook Win 98 geinstalleerd, en dat werkte prima, behalve dan dat we te weinig schijfruimte hadden ;)

Dus as iemand weet hoe je die error weg kunt werken, vertel het ons dan PLEASE!

Greetz Stefan & Robin

Verwijderd

al even in de bios naar nieuwe schijven gezocht?

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 12:38
Weet je zeker dat de schijf 100% werkend is?

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• Sjakskus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-03 14:17
'Disk boot failure, insert system disk and press enter' krijg je ook als je van cd of diskette boot?

zo ja > check eens in je bios of booten van cd/diskette wel aan staat

Beschikbaar voor ontwikkeling van (webbased) applicaties en dataconversies

Verwijderd

Ik kon niet opmaken uit je post of je die error kreeg voor of nadat je windows had geinstallleerd op die HD.
Als het ervoor is dan zou ik eens proberen de schijf schrijf-klaar te maken met een diagnostische tool van de site van de maker van de schijf. Als de schijf namelijk nog niet gereed is gemaakt heeft hij nog geen partitie en is het niet mogelijk om er iets op te schrijven.
Als het na de installatie van windows is ... weet ik zo in de gauwigheid niet waar het aan kan liggen.

succes!!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

ACID-dude

Make More Music!

Pak anders een simpele opstartdiskette van Win 98, en formatteer & partitioneer die schijf. De installatie cd's van Windows 98SE en Windows XP zijn bootable, maar wellicht dat je de dat in je BIOS moet aanpassen/instellen,

@Amati: Pictures? Waarvan dan :?

[ Voor 10% gewijzigd door ACID-dude op 02-07-2004 16:09 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Verwijderd

Offtopic

pictures?

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:45

gws24

Thinking is hard!

Toch niet de 'oude' ide kabel gebruikt om de nieuwe aan te sluiten? Heb ergens gelezen (weet niet of het waar is) dat oudere kabels, dus bv ATA33, dit soort problemen kunnen veroorzaken.

Wat je ook kan doen is de schijf even in een andere compu hangen en daar alvast te formatteren, kan je meteen checken of ie niet toevallig stuk is.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:38
Deze melding krijg je als je geen OS hebt geinstalleerd, stel in de bios in dat het eerste opstart apparaat de cdrom speler is, stop de win98 cd erin, start de computer opnieuw op en dan kom je in de windows 98 setup :)

Edit:
Ik ga er van uit dat je windows 98 er op wilt hebben. Anders moet je de cd van het besturingssysteem naar jouw keuze erin stoppen ;)
Staat dus in de TS dat je dat wilt...

[ Voor 31% gewijzigd door Dr. Donald op 02-07-2004 16:23 ]

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Een WD moet als ie alleen aan de primaire/secundaire poort hangt altijd op master staan. Dus niet op CS. probeer dat eens.

Mr. T.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Asus 5A: P1 moederborden (Bios) kenden destijds een maximum van 8.4 Gb dat ze herkenden.
Heeft je moederbord ditzelfde euvel ? Zo ja, dan is dit te verhelpen met een Bios update en/of software van de HD-fabrikant (zoals vgl. EZ-disk, On-track).

eagle

Verwijderd

Topicstarter
We hebben nu de HDD aan een andere ide kabel (zelfde as de cd drive) en nu werkt ie wel. Nu alleen nog de floppy drive startklaar maken.

Nog een andere vraag: Hoe kun je je bios updaten, as er nog nie eens een OS op staat? (8>

Naja, hij werkt nu, maar nu nog dat gekut (srry) met de floppy drive, we hebben nu al 3 opstart diskettes gebruikt, maar geen van die 3 werken, en 1 van die 3 werkte 2 dagen geleden nog, dus....

En nu nog de allerlaatste vraag:

:? Hoe verdeel je je harde schijf in partities :?

Dit zou wel lekker handig zijn. met dei 545mb schijf hoefde het nie, maar nu willen we het wel :)

bedankt alvast voor de tips!

• Dr. Donald
Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 17:36:
We hebben nu de HDD aan een andere ide kabel (zelfde as de cd drive) en nu werkt ie wel. Nu alleen nog de floppy drive startklaar maken.

Nog een andere vraag: Hoe kun je je bios updaten, as er nog nie eens een OS op staat? (8>
Dan ga je naar de website van de fabrikant (www.asus.com/index.htm ), download je de nieuwste bios voor je bordje en gelijk ook even Aflash, en print je even die handleiding uit die erbij staat.
Edit:
Ik zie jouw moederbord niet op de site staan...
En om de bios te flashen heb je geen OS nodig :)
Naja, hij werkt nu, maar nu nog dat gekut (srry) met de floppy drive, we hebben nu al 3 opstart diskettes gebruikt, maar geen van die 3 werken, en 1 van die 3 werkte 2 dagen geleden nog, dus....

En nu nog de allerlaatste vraag:

:? Hoe verdeel je je harde schijf in partities :?

Dit zou wel lekker handig zijn. met dei 545mb schijf hoefde het nie, maar nu willen we het wel :)
Dat kun je in windows doen met Partion Magic, maar windows heeft ook al standaard een (Dos)programmaatje ingebouwd. Alleen weet ik de naam daar 123 niet meer van...

[ Voor 5% gewijzigd door Dr. Donald op 02-07-2004 17:49 ]

• Brothar

Brothar

meester

Fdisk
Wat ik altijd doe: ik maak een eerste partitie(=DOS-partitie) van 2Gb (dit wordt dan C-schijf).
Daarna verdeel ik de rest (=uitgebreide partitie) over nog 2 logische stations (=D, E -schijf).
Overigens, Aflash : blz. 38 van de te downloaden manual beschrijft de te volgen procedure.

De laatste Bios, drivers e.d.:
http://www.asus.com.tw/su...ModelName=P5A&Type=Latest

N.B. Bij drivers zul je zien dat de P5A sound-on-board heeft. Je hoeft dus geen geluidskaart te plaatsen.

[ Voor 139% gewijzigd door Brothar op 02-07-2004 17:57 ]

eagle

• Dr. Donald
ja, Aflash :). Het is inderdaad wat ouder (10 jaar ofzo...), maar dan ondersteund het moederbord het iig :). Ik weet niet of dat wat uitmaakt...?

En hoe kom je bij die bios... :? Ik kon hem niet vinden :/
Ik heb hem al :)

[ Voor 6% gewijzigd door Dr. Donald op 02-07-2004 18:02 ]

• Brothar

Brothar

meester

nu dus overbodig.

[ Voor 88% gewijzigd door Brothar op 02-07-2004 18:05 ]

eagle

Verwijderd

Topicstarter
Nog steeds geen antwoord op mijn vraag: Hoe kan ik nou me bios updaten, as ik er nog helemaal niets op heb geinstalleerd, zelfs me hdd werkt nog nie helemaal zoals het moet!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

ACID-dude

Make More Music!

Je moet een win98-opstartdiskette aanmaken. Daar vanaf booten.
Zorg dat je de bios-update en het programmaatje dat je hiervoor nodig hebt op de diskette hebt staan. Deze kun je vinden op de site van de fabrikant van je moederbord.

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• Dr. Donald
Pagina: 1