[Suse] 9.1 Personal Iso Licentie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals waarschijnlijk wel bij de meeste van jullie bekend is, is sinds korte tijd de personal iso te downloaden van Suse 9.1. Deze is te vinden op ftp.suse.com. Echter ik kan nergens informatie vinden over de licentie van deze iso.

Op de webpage van suse 9.1 personal kan ik er ook al niks over vinden (http://www.suse.com/us/pr...se_linux/pers/prices.html) en google bied ook niet echt veel uitkomsten. Er staat op de page wel "Get your free SUSE LINUX Personal now!" maar dat zegt nog niet waarvoor ik het allemaal mag gebruiken. Is het GPL? Mag je het Commercieel geruiken (ie. in een kantooromgeving)?

Persoonlijk denk ik van wel, aangezien YAST ook pas geopensourced is. Maar ik weet het niet 100% zeker, is er iemand die wel uitkomst kan bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
Sterker nog, ook bij de versie die ik gekocht heb (9.1 Personal) kan ik niets vinden, behalve dat het gratis software is waarvan de licenties door de auteurs kosteloos worden vergeven en dat ze geen enkele vorm van aansprakelijkheid aanvaarden.

Dit is alles wat ik op de website van SuSE kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Persoonlijk denk ik dat ze er zo weinig over zeggen omdat anders iedereen weet dat je er niks voor hoeft te betalen, dat ze proberen de illusie te wekken dat je MOET betalen.

edit:

Ik heb zojuist Suse/Novell even de vraag voorgelegd, ik zal de uitkomst hier posten voor de geintereseerde onder ons :)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2004 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 18:49:
Persoonlijk denk ik dat ze er zo weinig over zeggen omdat anders iedereen weet dat je er niks voor hoeft te betalen, dat ze proberen de illusie te wekken dat je MOET betalen.

edit:
Ik heb zojuist Suse/Novell even de vraag voorgelegd, ik zal de uitkomst hier posten voor de geintereseerde onder ons :)
Ik denk dat dit nogal een een paranoïde reactie is. Elke geïntresseerde weet inmiddels echt wel dat deze ISO's gratis te downloaden zijn. Ik snap ook niet zo goed dat je zo druk maakt om wat je ermee mag en wat niet. Free is free, en als er restrictie's aan zouden zitten, dan kom je die vanzelf tegen in de gebruiksovereenkomst die je dan voor je neus geschoteld krijgt tijdens de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 20:20:
[...]
Free is free, en als er restrictie's aan zouden zitten, dan kom je die vanzelf tegen in de gebruiksovereenkomst die je dan voor je neus geschoteld krijgt tijdens de installatie.
Dat is dus het probleem, er komt geen gebruikersovereenkomst langs. (dwz probleem, laten we zeggen de vraag) Ik vermoed dan ook dat het vrijwel allemaal GPL (achtige) software is. (Behalve Realplayer, Adobe Reader (wat is dat een ranzig programma als je eenmaal xpdf gezien hebt) en Java VM.

[ Voor 7% gewijzigd door Jesse op 02-07-2004 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 20:20:
Ik denk dat dit nogal een een paranoïde reactie is. Elke geïntresseerde weet inmiddels echt wel dat deze ISO's gratis te downloaden zijn. Ik snap ook niet zo goed dat je zo druk maakt om wat je ermee mag en wat niet. Free is free, en als er restrictie's aan zouden zitten, dan kom je die vanzelf tegen in de gebruiksovereenkomst die je dan voor je neus geschoteld krijgt tijdens de installatie.
Ik denk dat het wel meevalt met de paranoïde reactie. Als ik het straks deploy in een werkomgeving en de BSA staat opeens voor me deur en het blijkt toch allemaal niet zo free te zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan laat de BSA maar eens bewijzen dat jij fout zit. De voorwaarden moeten op een redelijke en duidelijke manier kenbaar gemaakt worden. Dus in die zin denk ik idd een paranoia die nergens goed voor is. Geen enkel (groot) bedrijf gaat eerst van de daken schreeuwen dat hun software gratis te downloaden is, en vervolgens de BSA achter je aan sturen. Zolang ze geen voorwaarden opgenomen hebben die duidelijk zijn voordat je download, en / of voordat je installeert, zit je goed.
Pagina: 1