Geluidskaart en Sata-controller = dropped frames

Pagina: 1
Acties:

• vleppyniles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-11-2023
Op m'n p4pe heb ik Sata. Van de week een Western Digital 200JB gehaald. Deze schijf wil ik gebruiken voor video capture. Moet snel zat zijn... niet dus.

Allemaal dropped frames in Adobe Premiere 6.5. Wat blijkt... het ligt aan m'n Creative Soundblaster Platinum geluidskaart. Die conflicteert met m'n sata-controller. Als ik hem uit m'n computer haal dan heb geen dropped frames meer. Schakel ik mijn geluidskaart uit in windows XP dan is het probleem ook opgelost.

Beide hebben IRQ 11. Maar ookal verplaats ik m'n SB naar een ander pci-slot dan nog heb ik dropped frames.

Wat ik al geprobeerd heb:
* SB in andere pci-slots
* Nieuwe SB drivers/standaard drivers (windows xp)
* Bios update nieuwste
* Drivers voor Sata-controller vernieuwd.

Weet iemand hier een oplossing voor?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Krijgen ze ook dezelfde IRQ als je de SB in andere PCI sloten probeert?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• vleppyniles
Ik geloof het niet, ik weet wel dat dat het probleem niet oplost. Vreemd, al lees ik wel vaker dat Creative Winxp niet lief vindt.

Verwijderd

Je moet het probleem niet zoeken in het irq delen. Irq 11 wordt op sommige moederborden aan bijna al je hardware toegewezen en het oude irq delen wordt nu op een andere manier opgelost. Zolang je geen waarschuwing krijgt in je apparaatbeheer kun je er volgens mij vanuit gaan dat het daar niet aan ligt. Ben al een tijdje geen betaalde computertechneut meer, dus het verhaal erachter weet ik niet meer precies. Je zou kunnen proberen in je bios even te switchen tussen Plug and Play OS en of je configuration data resetten. Verder kan ik je aanraden de kx-drivers (http://kxproject.lugosoft.com) te proberen. Update ook je premiere to the max of probeer een hogere versie dan 6.5. Als je zegt dat je de geluidskaart uitschakelt/verwijdert, gebruik je dan in plaats daarvan je moederbord audio? Zoniet dan kun je niet met 99% zekerheid (100% zekerheid bestaat niet ;) ) zeggen dat het aan je geluidskaart ligt. Dat winxp niet van creative kaarten houdt is tegenwoordig een fabeltje; de drivers zijn net zo bud in andere windows versies!

• vleppyniles
Kx drivers verhelpt het probleem niet.
Plug & pray hielp ook niet.

Het idiote is dat wanneer ik capture op een ide-port in plaats van een Sata-port, ik geen last heb van dropped frames.

Verwijderd

vleppyniles schreef op 02 juli 2004 @ 17:01:
Kx drivers verhelpt het probleem niet.
Plug & pray hielp ook niet.

Het idiote is dat wanneer ik capture op een ide-port in plaats van een Sata-port, ik geen last heb van dropped frames.
Dat heeft dan inderdaad ook de waarschijnlijkheid van een hardware conflict. Al vind ik het nog steeds waarschijnlijker dat het aan premiere ligt. Ik zou zeggen onderzoek premiere. Kijk naar de CPU belasting enzo tijdens het capturen/renderen en vergelijk. Onderzoek ook de HD prestaties in andere software, een simpele compressie decompressie test van een groot bestand om te bekijken of de problemen globaal zijn of niet. Staat de HD op de hoogste ultra ata mode met dma en alles in apparaatbeheer of wordt het automatisch netjes herkend als Sata schijf?

• vleppyniles
Alles wordt automatisch goed herkend.

Cpu belasting is niet meer dan 50% zowel voor sata capture als op ide capture.

In Device Manager geen conflict te zien. Ik zal eens een ander capture programma gebruiken:

Het ligt niet aan premiere want Microsoft Moviemaker laat precies dezelfde fouten zien. Capturen op SATA geeft dropped frames. Op ide capturen is alles prima.

Toch een irq conflict?

• vleppyniles
Update:

Ik heb de irq's weten te veranderen maar helaas, ook dit is niet het euvel.

Wie o wie heeft de oplossing?

• vleppyniles
Een klein schoppeke onder den kont.

Nog steeds het probleem.

Iemand een oplossing toevallig?

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-03 21:32
Het is vrij simpel zorg er voor dat je geluidskaart en s-ata controller nooit bij elkaar in een slot zitten. Je moederboard heeft 4 / 8 Int lijnen ligt aan de southbridge. Als er 2 kwaarten op een Int lijn zitten, worden de IRQ's gedeeld. Bijvoorbeeld de IRQ's van de USB zijn meestal gedeeld met nog IRQ's van een pci-kaart.
Zo is bijvoorbeeld bij de Abit kt7a-raid, PCI slot 5 gedeeld met onboard raid. Dat betekent dus als de raid-controller in gebruik is, dan kan PCI slot 5 nix doen. Heel vaak is de volgende combinatie van toepassing :
AGP & PCI 1 = geshared
PCI 2 & onboard of PCI 2 & 4
PCI 3 & 5 gehared
en/of
PCI 4&6 geshared

Er zit altijd een soort systemmatiek in :P. Zie de handleiding voor vedere info

• vleppyniles
Het is geen irq probleem. Dat euvel was al opgelost.

Bedankt in ieder geval voor het meedenken.

• vleppyniles
Probleem opgelost.

Door m'n onboard firewire uit te schakelen en een pci firewire-kaart te gebruiken is het probleem omzeild.

Het werkt dus weer.
Pagina: 1