Toon posts:

Windows XP opnieuw op m'n SATA HDD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen,

Ik zit weer eens met een probleem:

AMD Athlon XP2000+
256MB RAM
KT600A EliteGroup Moederbord
Maxtor S-ATA MY160M0
Windows Proffessional

Ik had mijn computer meegenomen naar m'n ouders en dacht ik stel hem even in zodat ik kan internetten ... deze modem had schijnbaar nog ergens een conflict met modem dat ik zelf thuis gebruik. Alles geprobeerd ... niks hielp. Een vriend van me stelde voor om even een nieuwe windows install te doen ... maar ik wilde niet al m'n data kwijt ... 19GB aan waardevolle files. Hij wegt ... gooi gewoon je windows folder en je program files weg en je installeerst gewoon opnieuw windows ... behoudt je toch je files.
Ik doe dat dus ... gooi een gedeelte van program files weg ... maar ik kan nog niet alles weggooien want er loopt nog van alles ... dus ik wil restarten in safe mode. Als ik nu bij het inlog scherm van windows inlog ... wordt ik uitgelogd voordat ik in m'n profile kom en beland ik weer bij het log in scherm.
Ik wilde windows er opnieuw op gooien ... maar hij kan de harde schijf niet aanspreken welfs niet met de goede RAID drivers op diskette. Ik run dus PartitionMagic om even een schone primaire partitie aan te maken zonder de andere te verliezen dus op deze manier zou ik m'n data behouden .... maar hij vind teveel errors op m'n disk en stelt voor dat ik CHKDSK run ...
Dit wil ik doen ... maar via windows kan het niet ... daar kom ik niet in ... en via DOS kan het ook niet want die heeft geen RAID support en vind m'n C drive niet ...
Ik heb geen andere schijven die ik kan gebruiken ... en ik moet het hier dus mee doen ... wat stellen jullie voor ?

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 14:21

Godjira

To infinity and beyond!

Niet erg beste manier, die vriend van jou moet toch eens iets meer over computers gaan leren. Je kunt niet zomaar mappen en bestanden uit de Windows en Program Files map mikken zonder problemen te krijgen. Dat je je data wilt behouden is logisch, maar die had je bijvoorbeeld ook wel op een CD kunnen fikken (ook al is dat nu te laat). Ik denk dat je toch een probleem hebt. De enige optie is om de hele schijf eens helemaal te resetten naar de fabrieksinstellingen (je raakt dus je data kwijt), want blijkbaar heb je je schijf zo gemold (wat data betreft) dat hij niet meer goed aan te spreken is.

Profile

Verwijderd

whahaha wat een PRUTSER die maat van je _/-\o_

die data ben je dus kwijt, en dat wordt dus een nieuwe windows erop zetten 8)7

• YscO
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-03 21:10
En aanvullend, want waarschijnlijk moet je hem opnieuw installeren kan je het volgende doen:

- Of je installeerd windows eroverheen (dat kan maar is niet aan te bevelen)
- Of je plaats je hardeschijf in een andere PC, backuppen de gegevens. En zet er een compleet nieuwe installatie op.

Ik zelf zou voor dat laatste gaan en voortaan niet meer naar iedereen luisteren (dus eigenlijk ook niet naar mij 8)7 )

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 23:43
Als je je data egt wilt behouden moet je ergens anders ff een harde shijf "lenen" dan kan je daar schoon windows op installeren. Dan gebruik je je SATA HD die je nu erin hebt zitten als logische schijf.

Volgende stap is dan gewoon je files die je wilt houden op een andere partitie van je SATA schijf zet (bijv. E:) *NIET je eerste partitie.

dan kan je je geleende HD er weer uit halen, format C: doen op je sata schijf en windows er weer op gooien.

Verwijderd

Godjira schreef op 02 juli 2004 @ 14:17:
Niet erg beste manier, die vriend van jou moet toch eens iets meer over computers gaan leren. Je kunt niet zomaar mappen en bestanden uit de Windows en Program Files map mikken zonder problemen te krijgen. Dat je je data wilt behouden is logisch, maar die had je bijvoorbeeld ook wel op een CD kunnen fikken (ook al is dat nu te laat). Ik denk dat je toch een probleem hebt. De enige optie is om de hele schijf eens helemaal te resetten naar de fabrieksinstellingen (je raakt dus je data kwijt), want blijkbaar heb je je schijf zo gemold (wat data betreft) dat hij niet meer goed aan te spreken is.
Idd wat een prutser, hij had ook voor kunnen stellen om windows xp te repearen of opnieuw te installen zonder format :)
om je data toch te behouden zou je een os vanaf cd kunnen starten ( knopix bv) en daar dan je hdd partitioneren en je data veilig wegschrijven op een 2e partitie

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2004 14:30 ]

Verwijderd

Gewoon vanaf je windows CD booten en een herinstallatie uitvoeren.

Hoe daarbij je data verloren zou moeten gaan weet ik niet, misschien dat al die mensen die je vriend een prutser vinden mij dat even uit kunnen leggen.

Mits je je HD niet laat formatteren tijdens de setup, zijn na de installatie al je eigen bestanden nog gewoon aanwezig hoor. Je zult alleen waarsch. wel de meeste applicaties moeten herinstalleren.

Voor de rest nogal een brute oplossing voor het probleem. Je had waarsch. beter met het oorspronkelijke probleem hier aan kunnen kloppen..

Verwijderd

Euuuhhh....

WIndows setup starten van CD-Rom, en alles er overheen gooien.

Je hebt je bestanden dan nog, maar niet meer je instellingen.

Programma's die je wilt gebruiken, moet je opnieuw installeren zodat het weer werkt. Wel op letten dat de install van die programma's niet eerst de directory's leeggooien.

En S-ATA ondersteuning....zou ik ff een disk maken, voor de juiste stuurprogramma's... (tenminste, als die niet wordt herkend.)

Zodoende heb je wel je mappen (als je alles netjes hebt opgeslagen dan)

En is je windows schoon. (alles wat er overigens al instond ben je kwijt, of alleen specifieke dirs, dat weet ik niet zeker meer.)

Andere mogelijkheid : alles wissen, en helemaal opnieuw beginnen!

Hint : Maak eens een ghost bestand, en dump de image file dan op een dvd-r(w).
Dan kun je dmv Nero 6 hem laten booten, ghost starten, en je image terug zetten...scheelt heel erg veel tijd in dit soort gevallen (image install noemen we dat.)

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
Ja die vriend werkt bij een computerbedrijf ... weet zo even niet welke ... en met windows 2000 gaat dat schijnbaar prima.

Ja het probleem is dat ik dus windows niet opnieuw er op kan installeren omdat hij m'n HDD niet aan kan spreken tijdens de setup ... ook niet als ik de juiste RAID drivers gebruik ... die ik overigens voor de oorspronkelijke installatie ook heb gebruikt. Vandaar dat ik probeer een lege primaire partitie aan te maken. Heeft iemand nog enig idee van een bootable programmatje met RAID drivers ... die m'n HDD scanned en de errors erop fixed?

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 15:54:
Ja die vriend werkt bij een computerbedrijf ... weet zo even niet welke ... en met windows 2000 gaat dat schijnbaar prima.

Ja het probleem is dat ik dus windows niet opnieuw er op kan installeren omdat hij m'n HDD niet aan kan spreken tijdens de setup ... ook niet als ik de juiste RAID drivers gebruik ... die ik overigens voor de oorspronkelijke installatie ook heb gebruikt. Vandaar dat ik probeer een lege primaire partitie aan te maken. Heeft iemand nog enig idee van een bootable programmatje met RAID drivers ... die m'n HDD scanned en de errors erop fixed?
Dan twijfel ik toch aan de kennis van dat computer bedrijf, hoor. Maar zoals ik eerder zei, laat je HDD even via een proggie de hardeschijf naar de status van de fabriek terug zetten. Deze programma's kun je gewoon downloaden op de site van de fabrikant van de je HDD. Deze zet je dan op een bootable floppy (te downloaden van www.bootdisk.com) en dan moet je dus in DOS starten en dat programma opstarten. Dan is het een kwestie van de stappen volgen en klaar ben je. Naar je data kan je toch al fluiten, want die ben je gewoon kwijt.

Ik zou die vriend eens bedanken voor zijn perfecte :X advies.

[ Voor 4% gewijzigd door Godjira op 02-07-2004 16:12 ]

Profile

Verwijderd

Topicstarter
Nou, als ik hem bij een vriend in de computer zou zetten kan hij volgens mij nog wel gewoon bij de data die er op staat ... de schijf is nog wel toegankelijk ... hij start immers van de schijf tot aan het log in scherm op ... het probleem is dat vanuit DOS en vanuit die setups niet aangezien die geen RAID drivers ingebouwd hebben.

Verwijderd

'de data ben je kwijt' is ook een totale onzinuitspraak, nofi.

Je moet gewoon de juiste driver diskette maken voor je Sata controller. Download die driver en kopieer de bestanden voor jouw windows type naar de root van de diskette.

Dan booten vanaf je windows CD, op F6 drukken als ie daar om vraagt.. en gaan met die banaan.

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 16:18:
'de data ben je kwijt' is ook een totale onzinuitspraak, nofi.

Je moet gewoon de juiste driver diskette maken voor je Sata controller. Download die driver en kopieer de bestanden voor jouw windows type naar de root van de diskette.

Dan booten vanaf je windows CD, op F6 drukken als ie daar om vraagt.. en gaan met die banaan.
Als je de startpost leest, dan staat daar duidelijk vermeld dat hij met de juiste RAID drivers voor zijn S-ATA drive ook de HDD niet aan kan spreken en dat hij zeurt om teveel fouten op de schijf.

Profile

Verwijderd

Godjira schreef op 02 juli 2004 @ 16:24:
Als je de startpost leest, dan staat daar duidelijk vermeld dat hij met de juiste RAID drivers voor zijn S-ATA drive ook de HDD niet aan kan spreken en dat hij zeurt om teveel fouten op de schijf.
Misschien moet jij het zelf nog een keer goed lezen. Die foutmeldingen krijgt hij bij het gebruik van Partition Magic. PM wil dat je schijf helemaal klopt, en dat is lang niet altijd zo bij een normale windows installatie. Er zijn vaak wel verloren bestandsfragmenten etc, maar dat maakt voor het functioneren van je schijven geen moer uit.

Dat z'n SATA drivers niet werkten komt omdat hij het niet goed doet, vandaar dat ik extra uitleg hoe je die driverdiskette moet maken.

Het geheel werkte van tevoren. Het enige wat hij heeft gedaan is z'n map program files weggooien. Als je dan met de conclusie komt dat hij z'n data kwijt is, heb je er geen kaas van gegeten, nofi. Je kunt hooguit data kwijt zijn van programma's die het in c:\program files opslaan, maar dat zijn er doorgaans niet zoveel.

Keep in mind dat die schijven gewoon functioneerden voordat hij hieraan begon, en dat hij vooralsnog niets gedaan heeft wat dit zou veranderen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Lynch die vriend van je, en geef hem een schadeclaim >:)

En nou ff serieus: Als je bij (ik neem aan een andere ;) ) vriend de disk in zijn PC hangt en hij wel leesbaar is, zou ik daar alle data overzetten die je wilt behouden. vervolgens weer disk in je eigen PC, en complete verse XP install.
Of je moet ergens een bootdisk te pakken krijgen die idd je SATA's snapt...misschien dat je iets met een bootdisk met ASPI-drivers kunt. Da's normaal gesproken voor SCSI, maar aangezien XP SATA ook min of meer als SCSI ziet zou het kunnen werken - je weet het niet ;) En dan een netwerkbootdisk, je oude meuk via het netwerk overzetten.
Zou gaan voor de 1e optie als dat een mogelijkheid is ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
ja dit lijkt me ook wel een goede optie ... om eerlijk te zijn heb ik de drivers voor die S-ATA van het internet geplukt omdat m'n moederbord installatie cd nog in amsterdam ligt. Ik heb gelukkig een vriend die PRECIES hetzelfde moederbord heeft gekocht ... dus die stuurt me nu alle raid software/drivers ... nu is het maar hopen dat hier de drivers tussen zitten ... en dat ze werken ook!

Dus ik hou m'n vingers gekruist en hou jullie nog op de hoogte.

Verwijderd

Je moet deze drivers hebben:

ftp://ftp.asuscom.de/pub/...DC20376/P376_R150_B37.ZIP

ja deze komen van een Asus FTP af, maar dat maakt niet uit.

In die .zip zit weer een map '378 RAID' en daaronder zit een map 'WinXP'. Formatteer een diskette en zet de vier bestanden uit die map op de diskette.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2004 17:16 ]

• NL1PSR
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03-2024
Sorry hoor mensen maar er zijn zeker wel 2 opties om zijn document bestanden te redden:

- Hang de harde schijf in een andere winXP pc
- Start de pc met Knoppix linux en als er een brander in zit zal deze waarschijnlijk nu werken en ud kun je het backuppen

-----

- dure oplossing schaf ERD aan dan kun je zelfs ver verwijderde bestanden terug halen als je geluk hebt

Weet je nog die keer samen in de trein. Ik stak me kont uit het raam en jij je hoofd. En iedereen dacht dat we een tweeling waren.

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal onwijs bedankt mensen.
Het is me uiteindelijk toch gelukt om de goede drivers te pakken te krijgen. Een vriend van me had hetzelfde moederbord tegelijk gekocht ... dus ik kon gelukkig nog net voor hij op vakantie ging die even ophalen.
Bedankt allemaal voor jullie hulp ... m'n internet doet het ook weer ... dus ik kan met een debiel grote omweg toch weer internetten.
Ik heb toch van al jullie tips weer een hoop bijgeleerd van wat ik kan doen in noodsituaties met harde schijven.

groetjes!
Pagina: 1