[WXP] Kan niet meer booten / fout in bootloader?

Pagina: 1
Acties:

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-05 22:05
Ok'e het komt niet vaak voor dat mijn PC van slag is, maar nu is het dan toch zo ver. Vaak kom ik er wel uit, maar nu niet meer.

Gisteren werkte alles nog prima, maar vanochtend zette ik mijn PC aan, en eerst krijg ik een P4 bootlogo (heel normaal).

Dan komt er dat witte tabel, eaarin een aantal IRQ gegevens staan (heel normaal).

Vervolgens hoort het zo te zijn dat ik kan kiezen tussen XP PRO en XP HOME, met een bootloader. Helaas krijg ik nu per direct een foutmelding, die onder de tabel komt:

"Kan Windows niet starten"

Waarna het hele systeem hangt. Erg vreemd al zeg ik het zelf. Er is niets geinstalleerd of wat dan ook, ik heb gister alleen even op MSN gezeten (voor een half uurtje) en hier wat op GoT rondgelopen.

Wat ik al heb geprobeerd:

Google, als first aid. Helaas kreeg ik steeds de oplossing dat ik moet booten in veilige modus, maar daar kom ik nog niet eens in.Daarna heb ik de Windows FAQ hier doorgelezen, helaas zonder resultaat.

Daarom zijn jullie mijn laatste redding. Een maand terug is mijn XP HOME al in de war geraakt, doordat er een BSOD error vanuit het niets kwam (die nog steeds niet opgelost is!). Toen heb ik maar XP PRO geinstalleerd en dat liep allemaal lekker. Tot vanochtend vroeg dus. Het is nu al 2 uur dus ik ben er al ruim 6 uur mee bezig. Zonder resultaat. Ik gebruik nu Linux SuSE 8.1 Live Eval om nog op de PC te komen, dat is dan ook de enige mogenlijkheid. De harde schijf is in orde (heb ik getest met Linux) en de hardware is ook allemaal goed. Het is dus echt een softwarematig probleem.

Iemand een idee? Ik ga alles op alles zetten om dit nog goed te krijgen! En een re-install werkt voor mij niet, heb ik al geprobeerd. Het is ook vreemd dat hij de C: schijf wel pakt, maar zegt dat de D: niet bestaat! Terwijl ik er met Linux wel in kan.

Alvast bedankt voor jullie hulp! :'( _/-\o_

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
D:\ is slechts een fancy naampje voor een partitie, het is geen echte schijf ;)

Staat er iets over NTLDR genoemd bij die foutmelding?

• Nik
Nope. Alleen "Kan Windows niet starten". vervolgens gebeurd er niets. Als ik mijn Linux boot Cd er in doe gaat hij wel door. Net alsof ik een bestan mis op de een of andere manier. En FDISK doet ook raar. Eerst zie ik dat hij aangeeft dat er grote schijven inzitten (of ik dat wil ondersteunen). Niets mis mee.

Maar dan komt er een melding iets in de trant van "Er bevinden zich NTFS schijven, en als er een ander OS zoals Windows NT op staat, moeten deze schijven even groot zijn." Of iets dergelijks (lang verhaal).

Dan kijk ik bij optie [4] om de partitie gegevens te bekijken. Er staat dan de schijf C: (50%). vervolgens moet ik op de [J] drukken om verdere gegevens te bekijken, en dan zie ik een schijf D: (50%).

Mijn partitie indeling is:

C: 70MB NTFS
D: 70MB NTFS
E: 20MB FAT 32

Klopt dit allemaal?

Ook kan ik via Linux mijn C schijf niet meer in, maar mijn D wel. De E staat er niets eens bij. Ook is het zo dat ik op de D geen bestanden zie, maar Linux geeft wel aan dat de schijf 30% vol is. Vreemd?

• G33rt
Die kernel heeft wel NTFS read support meegebakken?

• Nik
Denk het niet. Maar het gaat me er niet om of ik Linux aan de praat kan krijgen, maar of ik ooit nog een van mijn 2 WXp installaties terug zal zien. :(

• Nik
Ik kan ook geen nieuwe setup meer doen van WXP. De Windows 98 CD pakt hij wel, maar daar kan ik geen schijf meer kiezen? Hij geeft zelf op dat hij gaat installeren op de C: partitie.

natuurlijk wil ik dit niet, en zou ik hem graag op de E: willen zetten. Zo kan ik toch nog een bavkup maken van mijn gegevens (of niet, want 98 leest geen NTFS :(). In ieder geval kan ik dan meer doen, misschien een setup van XP uitvoeren via 98, wat niet gaat via Linux.

Nu is mijn vraag, wat is W98 setup aan het doen? Slaat hij de C en D partitie over, en leest hij alleen de E (die als enige FAT32 is!), maar geeft hij zelf de naar C aan de E partitie? Of is de C partitie hier mijn echte C schijf? Want dan ga ik er niet over heen installeren.

vervelende situatie dit :(

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:20

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Windows 98 zal maar 1 schijf zien, jouw E schijf dus.

Aangezien win98 maar 1 ziet zal hij hier de C van maken, niet overheen installeren dus!

Het beste kun je even een 2e schijf bij in doen en je data redden, daarna alle partities eraf en alles even schoon installeren, want ik denk dat je mbr stuk is..

Tweakers Discord

Verwijderd

W98 ondersteunt geen NTFS, daarom ziet hij die partities niet. Heb je al heel je schijf op fouten gecontroleerd?

• Nik
Schijf is op fouten gecontroleerd, niets aan de hand. Ik denk dat ik een of ander bestand mis?

En @ tweakdude, wat is MBR? Is dat een bestand? En kan ik dat nog fixen? Ik heb op het moment geen tweede schijf liggen, misschien als ik het aan mijn oom vraag.

Ik zou graag W98 er op willen krijgen. Tijdens setup geeft hij wel aan dat er al een OS op de C staat. (op de echte C staat dus XP HOME, en op E staat niets, een paar bestanden misschien, maar geen OS). Is deze waarschuwing dan terecht of mis ik iets? Want als ik W98 aan de praat zou krijgen op mijn E partitie, kan ik prberen een setup vanaf W98 te starten, die ik dan weer over een oude XP installatie zet (als dat al zou gaan dan he).

In ieder geval bedankt voor jullie snelle reacties!

• G33rt
MBR staat voor Master Boot Record.

Je zou in de Windows XP recovery console (kun je vinden door te booten van cd) 'fixmbr' gevolgd door 'fixboot' kunnen proberen.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Wat is een MBR: zulke zaken kan je zelf goed opzoeken: daar ben je Tweaker voor ;)
[google=what is mbr] geeft mij meteen " Master Boot Record An area of the outermost cylinder of a PC hard disk which contains the partition table. This contains four entries identifying the types, starting cylinder and sizes of up to four partitions on the hard disk. One of the entries is flagged as 'active'; this marks the partition from which the machine will boot. (Floppy disks don't have an MBR, since they don't have a partition table. Instead, they just have a boot sector (same as a logical disk), which contains a Media Descriptor Table (MDT) and bootstrap loader. The MDT describes the format of a floppy disk or logical disk). " :)

Maar goed, zie G33rt :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Nik
Ja achteraf had ik het al opgezocht op Google hoor! Geen idee waarom ik die vraag stelde :S

Maargoed, ik ga PROBEREN die XP cd te laten booten, aangezien zelfs W98 setup nu vast loopt. Tijdens FDISK kan ik de partitiegegevens bekijken, maar er staat alleen nog maar een 1 te knipperen. W98 setup loopt vast nadat ik aangeef dat ik geen gegevens op de schijf wil wissen.

Het lijkt er eerder op dat mijn HDD aan het overlijden is... maar toch ga ik even proberen wat G33rt zei. In ieder geval bedankt!

• Nik
Oke, ik heb nu XP setup aan de praat gekregen. Via de recovery console kom ik niet ver, en als hij de schijf wil controleren, komt hij nu maar tot 50% en loopt hij vast.

Wat betreft de gegevens op de schijf, het ziet er naar uit dat de mappen structuur op elke schijf nog wel klopt, aangezien ik die wel kan zien, maar als ik in een map krijg staan er dit soort namen:
--a--d-f2
-e--r-g-4
-2--33-5-
-ft-6-k--
s-2-456-g

enz enz...
Toch wel erg raar al zeg ik het zelf. Toch heb ik even verder gekeken (ik geef het niet snel op), en nu heb ik geprobeerd setup nogmaals uit te voeren (zodat hij XP over XP zet, zodat ik de rest van mijn gegevens kan behouden.

Nu zegt XP setup dat ik de partitie moet kiezen, wat er als volgt uit ziet:
F: Partitie 1 [onbekend] 76340 MB
D: Partitie 3 [NTFS] 70284 MB
E: Partitie 4 [FAT32] 6001 MB
Ziet er vreemd uit. Volgens mij klopt alles, behalve dat ik een F: partie heb (wat dus eerst C: was!). En het bestandsformaat is onbekend. Voor zover mijn kennis gaat, is het zo dat of de HDD kapot gaat, of ik een virus heb, of er een belangrijk bestand beschadigd is, wat deze gegevens bijhoud.

Schijf F: is trouwens helemaal leeg volgens setup, terwijl schijf D: nog gegevens bevat. Met schijf E: is ook niets mis. Wel is het zo dat als ik XP op F: of D: wil installeren, hij zegt dat het station persee geformatteerd moet worden (kan alleen kiezen voor NTFS snel of NTFS volledig). Dat zou ik (uiteindelijk) niet erg vinden, maar zolang ik nog gegevens kan redden, wacht ik op een reactie van een Tweaker die me kan helpen.

Het is niet zo dat ik er problemen mee heb dat ik gegevens krijt ben, maar als er een kans is dat ik nog wat terug kan halen, graag, want dat scheelt weer een hoop werk!

• Nik
Niemand een idee meer? :'(

edit: oke, dan maar een frisse installatie. Ik heb nu dat FIXMBR en FIXBOOT gedaan, nu komt er geen foutmelding meer maar loopt hij gewoon vast tijdens het opstarten.

Ik wil een nieuwe installatie doen, dit is wat setup aangeeft:
C: onbekend 76340 MB / 76340 MB vrij
D: NTFS 3052 MB / 70284 MB vrij
E: FAT32 423 / 6001 MB vrij
het komt er dus op neer dat de F; weer normaal de C: is geworden.

Nu mijn vraag, is mijn C: echt leeg, of herkent hij geen gegevens omdat hij geen bestandsindeling heeft? Kan ik de C: weer een bestandssysteem meegeven zonder dat ik moet formatteren (met de kans dat mijn gegevens er toch op staan? En als ik XP weer ga installeren, is het dan veilig om de C: partitie te nemen?

[ Voor 93% gewijzigd door Nik op 05-07-2004 18:10 ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:20

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Als je nog echt belangerijke gegevens op de C: had staan, zou ik dat nu nog proberen terug te halen met een recovery tooltje.

Wat ik je nu in deze situatie zowiezo zou aanraden, is door alles wat je nu kan backuppen op andere hd / pc en dan alle partities weggooien, nieuwe maken en die volledig formatteren.

Mocht dit niet meer willen, dan is hoogstwaarschijnlijk je schijf aan het overlijden. Je zou nog een low-level format kunnen proberen, maar het beste is om dan gewoon een nieuwe schijf te halen.

Tweakers Discord

• Nik
Gisteren zei iemand dat als mijn C: partitie niet te zien is, mijn D: het ook niet zal doen (huh?). Maargoed, ik denk dat C: gewoon leeg is, voor een virus of wat dan ook, aangezien ik wel via de recovery console AL mijn gegevens uit kan lezen van D: en E:! Het lijkt er dus sterk op dat mijn C: gewoon leeg is.

Een "donor" pc zoeken voor al mijn gegevens is geen optie, aangezien alle andere pc's hier maar een 4GB schijfje hebben :( De gegevens zijn niet van wereld belang, maar het is gewoon dat er veel dingen opstaan, die ik niet zomaar kwijt wil. En dan nog, ik had ooit eens een backup gemaakt van mijn C: naar mijn D:, en op de D: staan dan ook nog de belangrijkste gegevens. Zal ik de gok wagen en mijn C: formatteren, met Windows XP setup? De kans dat het goed gaat is er. Ik ben nu ten einde raad, het enige advies wat ik nu nodig heb:

1 ) probeer het om XP te installeren op de C:. De kans dat je dan je D: en E: gegevens terug kan zien is groot. Eventueel brand je daarna de belangrijkste gegevens op een DVD, en formatteer je de complete schijf.

2 ) blijf van die installatie af. Er is een kans dat je dan ook je D: en E: gegevens kwijt raakt.

3 ) ik heb de oplossing voor jouw probleem, namelijk...

Dat zijn de enige opties die ik nu heb (denk ik). Ik ga het liefste voor optie 1, gewoon die setup uitvoeren en dan maar hopen dat D: en E: leesbaar blijven, want daar staan toch de belangrijkste gegevens op. Optie 2 vind ik maar een nare gedachte, maar als er iemand is die zeker weet dat dat niet gaat werken, dan zal ik toch ergens een nieuwe schijf moeten halen. Ik heb nog garantie op de PC (nog 3 jaar) en volgens mij valt dit onder garantie? (Niet de garantie dat ik mijn gegevens terug krijg, maar op zijn minst een nieuwe HDD?). En als er iemand is met optie 3, dan wordt ik gelukkig, als alles weer aan de praar te krijgen is.

Mij gaat het er nu dus om dat ik mijn D: en E: gegevens hou, en dat ik weer lekker op MSN kan, spellen kan spelen enz enz (gaat wat lastig met een Linux SuSE BOOT CD...

Iedereen alvast heel erg bedank, zonder jullie had ik nu niet eens verder kunnen gaan!

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

proller, als jij nu eens je Suse boot CD erin steekt, een shell pakt, en daar als root het een en ander in gaat doen:
allereerst tik eens in
# fdisk /dev/hda
Command p
Dan zie je de partitietabel zoals Linux hem leest. Geeft hij daar aan dat C (/dev/hda1 in Linux) een NTFS partitie is (onder system bij /dev/hda1 staat dan als het goed is HPFS/NTFS), dan zou ik zsm gegevens redden en herinstalleren op een verse HD. Echter, geeft hij dat niet aan, probeer dan eens dit
Command: t
Partition Number: 1
Hex Code: 07
Command: w
Dan zou hij de MBR zo moeten hebben aangepast dat partitie /dev/hda1 (C:) weer NTFS is. Eventueel nog een keertjein fdisk (zal je opnieuw moeten starten, fdisk /dev/hda was dat, voor de luie tweakers ;), en vervolgens command: p)
Probeer vervolgens nog eens Windows te booten, en als t lukt, graag gedaan ;)

[ Voor 19% gewijzigd door RSpliet op 06-07-2004 11:59 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• Nik
Uuuh, ik heb de ballen verstand van Linux (daarom heb ik SuSE Live Eval gebruikt, heb je niet al te veel kennis voor nodig om dat draaiend te krijgen.

Ik heb al op Google gezocht, naar een shell, ik weet wat het is, maar ik heb geen idee wele shell ik moet activeren (en hoe). TIjdens het opstarten kan ik wel iets aangeven, wat dan KDE heet (heb ook nog andere).

En wat bedoel je met root? Root account? Root directory? Ik heb er wel enigsinds verstand van, maar ik ben geen held. En waar moet ik dat allemaal intikken? Een command prompt ofzo?

Wat ik wel heb kunnen doen is via Linux de partitiegegevens bekijken (kan via YaST2):
/dev/hda 149.0GB ST3160021A [begin=0 [einde=19456]
/dev/hda1 74.5GB HPFS/NTFS [begin=0] [einde=9732]
/dev/hda2 74.5GB Extended [begin=9733] [einde=19457]
/dev/hda5 68.6GB HPFS/NTFS [begin=9733] [einde=18692]
/dev/hda6 5.8GB Win95 FAT32 /windows/D [begin=18693] [einde=19457]
Kun je hier wat mee? Of moet ik via die shell die commando's in gaan voeren (iemand enig idee hoe? Ik kan het niet vinden via Google, ik heb ook geen idee waar ik eigenlijk naar moet zoeken met Google).

Hij geeft dus wel aan dat /dev/hda1 een NTFS partitie is, maar waarom is dit niet goed dan? Ik bedoel, mijn C; en D: waren altijd NTFS, en mijn E: een FAT32. Waarom zou het dan niet kloppen / gaat mijn HDD dood?

Bedankt zover!

[ Voor 9% gewijzigd door Nik op 06-07-2004 12:27 ]

• RSpliet

RSpliet

*blink*

Je zult kunnen kiezen tussen KDE en Gnome bij het opstarten, Gnome vind ik er zelf iets strakker uitzien, anderen zweren bij KDE, maar dat doet er nu weinig toe. Met een shell bedoel ik een terminal. Als je op het icoontje klikt dat bij windows 'start' heet, dan iets selecteerd als Toepassing uitvoeren, en vervolgens daar intikt 'xterm' , gevolgt door een enter, heb je iets dat volgens mij een shell heet (pin me er niet op vast). Dit zal jou waarschijnlijk bekender staan als DOS of commando-prompt, maakt allemaal niet uit, t gaat erom dat je er zoeentje hebt.
Daarnaast maakt het uiteindelijk niks meer uit, Linux ziet beiden partities als NTFS, ook degene waarvan Windows glashard ontkende dat t NTFS was.
Overigens vind ik het wel vreemd dat je Fat partitie eindigd op een punt waar de harde schijf al is opgehouden, dit zal echter waarschijnlijk een foutje zijn in de YaST 2 software oid.
Als Windows een partitie niet meer herkent zijnde NTFS, en Linux wel, wil dat waarschijnlijk zeggen dat niet je MBR volledig in puin ligt, maar het bestandssysteem zelf. Probeer de partitie eens te mounten:
maak een map in de map /mnt, noem deze voor het gemak NTFS_1. Als je dan geklaag hoort dat dit niet mag of kan, probeer dan in xterm het volgende:
cd /mnt
mkdir NTFS_1
of, als je niet ingelogt bent als root (het administratie account voor Linux)
su
*eventueel het wachtwoord, waarschijnlijk gewoon een enter als je niks hebt ingesteld*
cd /mnt
mkdir NTFS_1
Voer vervolgens in die xterm die je had geopend (of nu gaat openen :9)het volgende commando uit:
mount /dev/hda1 /mnt/NTFS_1
Vervolgens zou je je volledige C in /mnt/NTFS_1 moeten kunnen zien, dus een mapje 'Windows', een mapje 'Program Files' etc. etc. Zo kan je proberen gegevens te redden (branden op CD-Rom, hoe weet ik ook niet helemaal zeker). Let wel op dat je voorlopig nog NIET kan schrijven naar deze NTFS partities, dus voor redden is het prima, de rest gaat toch niet.
Werkt het mounten niet (om wat voor reden dan ook), dan is het denk ik einde verhaal, en is deze data gedoemt verloren te zijn.

Oja, waarom dit niet goed zou zijn. Jij zei dat Windows de partitie niet meer zag als NTFS zijnde (het 'C: onbekend 76340 MB / 76340 MB vrij' grapje). Ik had dus gehoopt dat de mbr gewoon kapot was, en dat je door het zetten van de juiste partitietype weer bij de gegevens kon. Helaas staat de 'flag' die aangeeft dat t een NTFS partitie is wel goed, dus kan dat niet gaan helpen.

[ Voor 19% gewijzigd door RSpliet op 06-07-2004 13:57 ]

• Nik
Maar stel dat het me nu niet interesseerd of ik gegevens van C: behoud, kan ik dan via XP setup gewoon de C; schijf formatteren, en dan een nieuwe bestandsindeling er aan geven? Windows XP setup geeft aan dat hij graag wil formatteren, en dat hij de NTFS indeling toe wil wijzen. De gegevens opde C; schijf doen me er nu niet toe. Wel die opd e D:, want daar staat een backup van de bestanden van C: :)

Dus dan kan ik via Windows XP op de C; partitie weer de D; en de E: zien. Dan is er voor mij niets bijzonders aan de hand. Ook werd me verteld, dat als de C: niet gevonden wordt tijdens de bootloader, dan hij dan ook de D: vanzelf niet meer pakt. (en als C: het wel weer doet, de D: ook weer normaal toegangkelijk is).

Overigens kan ik via deze Linux SuSE mijn NTFS partities niet in, aangezien hij tijdens het opstarten zegt dat de NTFS module niet door de kernel ondersteund wordt.

Ik ga even kijken of ik bovenstaande omschrijving uit kan voeren (vind het allemaal maar lastig dat Linux, ben er een leek mee, ik krijg nog niet eens aMSN geinstalleerd ;) )

Graag vandaag nog een antwoord, ik wil morgen weer mijn PC normaal kunnen gebruiken :'(

[ Voor 5% gewijzigd door Nik op 06-07-2004 19:29 ]

• RSpliet

RSpliet

*blink*

Als Windows XP duidelijk aangeeft niet buiten de grenzen van zijn partitie te gaan zou ik er zeker voor gaan. Ik geloof dat Windows XP niet de hele boel gaat herpartitioneren op z'n eigen houtje, dus als jij aangeeft dat ie t gewoon op de voor Windows XP ongepartitioneerde ruimte van C: kan gaan doen (of naamloos, omdat het niet gepartitioneerd is, k heb zelf maar 1x een Windows XP installatie gedaan, vind ik meer dan genoeg ;) maar weet er dus niet alles vanaf) kan dat haast niet fout gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door RSpliet op 06-07-2004 20:36 ]

• Nik
Dan ga ik WXP op de C: proberen te installeren! Op hoop van zegen dan maar? :D

Bij deze wil ik ook iedereen bedanken die mij zo goed geholpen heeft! Zonder jullie had ik morgen nog zonder PC gezeten. Laten we het hopen dat dit alles goed gaat. Als het dan fout gaat, ga ik formatteren met de Seagate Tool, oftewel, ALLES eraf!

Nogmaals bedankt!
Pagina: 1