Toon posts:

[ervaringen] helpdesks commerciële linux distributies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit topic geopent om ervaringen uit te wisselen over de helpdesks van de commerciële linux distributies.Mandrake, SusE, Redhat e.a. Geven ze goede hulp? Geven ze snel antwoord? Hebben ze verstand van zaken? Ik begin, met mijn ervaring van de SuSe Linux helpdesk.

Ik heb SuSe Linux 9.1 Personal gekocht voor € 29,95. Na de installatie had ik problemen met mijn geluidskaart en 3D-accerelatie. Een voorbeeld:
Dear Mr xxx,

Thank you for your enquiry to SUSE LINUX installation support.

You wrote:

>> I'd like to play some 3D games on Linux. The Linux versions of Quake 3Arena and > Unreal Tournament 2004 for example. I assumed that would require 3D acceleration > to be enabled. Right after I installed SuSe Linux 9.1 3D acceleration was
>> disabled by default. I downloaded the Nvidia drivers for my graphics card (a
>> Geforce 5900XT) with YaST Online Update. Then I started SaX2, and turned on 3D
>> acceleration. Then I chose the option "finalize". I tested the new setting. A
>> Nvidia logo appeared on my screen, and everything went fine. So I chose tosave > the setting. After a while I rebooted the system, and tried to start Linux
>> again. But KDE wouldn't start anymore, my monitor gave me a black screen. I
>> tried to rescue the system with the CD, but somehow that wasn't possible. I
>> completely reïnstalled Linux. I'd like to turn 3D accerelation on, but I am
>> afraid that someting might go wrong again. I searched the SuSe SDB, butIdidn't > find anything about 9.1 and 3D accerelation. I hope to receive help from you.

Sir,

Unfortunately, we do not provide support for 3D configuration as part of free installation support. Regarding the terms of our free support, please read the enclosed
information brochure "Support from SUSE LINUX", which is also available
online at:

http://www.suse.de/en/support/inst_support/index.html

In addition, we offer a charged support service, the Advanced Support,
that can handle a lot of topics which go beyond the scope of our free
support.

You can find more information on this service at

http://www.suse.de/en/pri...nst_support/advanced.html

A detailed list of topics handled by free or advanced support can be found
at http://www.suse.de/en/pri...ort/support_overview.html

You can join our mailing lists for various troubleshooting issues at http://www.suse.com/us/pr...p/mailinglists/index.html

Thank you.

--
Best Regards

Your SuSE Support-Team
xxx
Ik kan wel begrijpen dat ze niet support voor geven voor opzetten van een server of zoiets als een klant de Personal editie heeft gekocht, maar dit vind ik echt een schande. 3D-accerelatie en geluidskaarten zijn niet inbegrepen bij de free support. Wel bij de betaalde support, maar dan mag je gelijk flink dokken. De reden waarom ik juist een Linux distributie koop is het recht op support, en voor simpele dingen als 3D-accerelatie en geluidskaarten kan je de thuisgebruiker die 29,95 heeft betaald toch best wel support geven? Ik vind het echt flauw, de volgende distributie die ik koop is hoogstwaarschijnlijk geen SuSe Linux. Verder is de helpdesk wel oké, ze antwoorden redelijk snel en hebben ook wel redelijk wat expertise.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2004 13:29 ]

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 13:28:

Ik kan wel begrijpen dat ze niet support voor geven voor opzetten van een server of zoiets als een klant de Personal editie heeft gekocht, maar dit vind ik echt een schande. 3D-accerelatie en geluidskaarten zijn niet inbegrepen bij de free support. Wel bij de betaalde support, maar dan mag je gelijk flink dokken. De reden waarom ik juist een Linux distributie koop is het recht op support, en voor simpele dingen als 3D-accerelatie en geluidskaarten kan je de thuisgebruiker die 29,95 heeft betaald toch best wel support geven?
Waarom zou SuSE support gaan geven op drivers van fabrikanten die daar zelf ook geen support op geven ? Binary driver zijn nu eenmaal een ramp, dat ligt niet bij SuSE.
Ik vind het echt flauw, de volgende distributie die ik koop is hoogstwaarschijnlijk geen SuSe Linux. Verder is de helpdesk wel oké, ze antwoorden redelijk snel en hebben ook wel redelijk wat expertise.
Sja.. Ik kan ze niet echt ongelijk geven. Zolang fabrikanten slechte drivers blijven aanleveren is het geven van support erop niet te doen. Verder speelt de prijs ook nog eens mee : Voor 30 Euro kun je als bedrijf geen uitgebreide support geven, dat is commercieel gezien niet interessant.

[ Voor 7% gewijzigd door igmar op 02-07-2004 13:36 ]

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Ik heb dat mailtje nog eens doorgelezen...maar hoe weet die helpdesk dat jij Suse gekocht hebt? Of krijg je dan een speciale inlog oid bij je CD pakket.
Ze hebben het over "free installation support" wat er op lijkt dat ze denken dat je de CD's niet gekocht hebt.

[ Voor 27% gewijzigd door VROEM! op 02-07-2004 13:54 ]

ieeeepppppp :P

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Kheb geen ervaringen met suse als driverhelpdesk, echter wel met problemen met mailservers via mn vorige stagebedrijf, hierop geven ze goede support, altijd duidelijk, lukt het niet? gwoon even terugmailen (of bellen alsje duits spreek) en ze lossen het voor je op :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Verwijderd

Topicstarter
VROEM! schreef op 02 juli 2004 @ 13:54:
Ik heb dat mailtje nog eens doorgelezen...maar hoe weet die helpdesk dat jij Suse gekocht hebt? Of krijg je dan een speciale inlog oid bij je CD pakket.
Ze hebben het over "free installation support" wat er op lijkt dat ze denken dat je de CD's niet gekocht hebt.
Ik had een formulier ingevuld op hun website, en daar een product key opgegeven. Weten ze dus wel. Het is "free support" omdat je alleen voor het product betaalt (E 29,95) en de support "gratis" is.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

igmar schreef op 02 juli 2004 @ 13:35:
[...]

Waarom zou SuSE support gaan geven op drivers van fabrikanten die daar zelf ook geen support op geven ? Binary driver zijn nu eenmaal een ramp, dat ligt niet bij SuSE.

[...]

Sja.. Ik kan ze niet echt ongelijk geven. Zolang fabrikanten slechte drivers blijven aanleveren is het geven van support erop niet te doen. Verder speelt de prijs ook nog eens mee : Voor 30 Euro kun je als bedrijf geen uitgebreide support geven, dat is commercieel gezien niet interessant.
Dit kun je natuurlijk niet verkopen. Het punt dat de TS juist maakt is dat mensen een Linux distributie aanschaffen omdat ze daar support op willen maar dat dus niet krijgen. Omdat je toevallig wat weet van Linux kun je wellicht begrijpen waarom dit zo is; maar dit kun je de consument niet verkopen.

Tegelijkertijd vraag ik me af of Linux wel geschikt is om te worden gesupport. Het is immers een samenraapsel van pakketten wat een leverancier als Suse gewoon niet allemaal kan ondersteunen :)

Ik vraag me af welk antwoorde de TS had gekregen als hij _wel_ veel geld aan een support contract had uitgeven; zou dat enig verschil hebben gemaakt?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Spider.007 schreef op 02 juli 2004 @ 14:24:
Dit kun je natuurlijk niet verkopen. Het punt dat de TS juist maakt is dat mensen een Linux distributie aanschaffen omdat ze daar support op willen maar dat dus niet krijgen. Omdat je toevallig wat weet van Linux kun je wellicht begrijpen waarom dit zo is; maar dit kun je de consument niet verkopen.
Is het met Windows anders dan ? Die calls moet je ook gewoon per stuk betalen afaik. Verder kun je voor de prijs van 30 Euro ook niet veel verwachten.
Tegelijkertijd vraag ik me af of Linux wel geschikt is om te worden gesupport. Het is immers een samenraapsel van pakketten wat een leverancier als Suse gewoon niet allemaal kan ondersteunen :)
wij hebben d'r geen problemen mee, maar dan heb ik het puur over serversupport.
Ik vraag me af welk antwoorde de TS had gekregen als hij _wel_ veel geld aan een support contract had uitgeven; zou dat enig verschil hebben gemaakt?
Het probleem hier is gewoon de zooi die NVidia uitlevert. MS hoef je ook niet te bellen als bekend is dat de drivers in kwestie niet goed zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door igmar op 02-07-2004 15:38 ]

Verwijderd

Ik ben ook niet te spreken over Suse support.
Heb 95 € voor Suse 9.0 Pro betaald en krijg geen enkele support voor PCI IDE controllers. Leuk is dat hoor!

Zeggen ze doodleuk dat het bij hen wel draait, ze zeggen niet hoe je het moet doen, maar wel dat je een extra subscription kunt betalen en gedurende een half uur naar UK bellen tijdens piekuren...

Suse de kast in gesmeten en dan maar Gentoo geinstalleerd, volledig gratis en waar de community 10.000.000.000x beter helpt dan Suse zijn "professionele" support.

Screw you Suse!
Pagina: 1