Toon posts:

Linux op recording computer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik was al niet verlekkerd op de monopoly van Microsoft, maar sinds de softwarepatenten ben ik nog meer anti-microsoft geworden, een overstap naar Linux zou dus logisch zijn, (hiermee leg ik dus gewoon uit hoe het bij mij zit, ik wil hiermee niet de zoveelste oneindige Linux<->Microsoft discussie starten)
ik heb echter een probleem:

Mijn computer boven doet dienst als home-studio (muziek), daarop draai ik diverse software apps, zoals Cubase en consorten.

Daar wringt het schoentje nogal als ik wil overstappen naar linux: ik wil het zelfde blijven doen met m'n comp, liefst met dezelfde programma's of goeie (al dan niet betere) alternatieven.

Ik heb dit al ondermeer nagevraagd op het IRC kanaal van Linux.be, daar zeiden ze dat het idd moeilijk zou worden als ik mn comp dus als recordingcomputer wil blijven gebruiken ( nu draait ik boven tot mijn eigen ongenoegen Windows XP )

Heeft iemand van jullie ideeën?

PS: op dat kanaal hebben ze me verteld dat het met mn hardware ( oa een Terratec Phase 28 ) wel goed zit

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:56

Exirion

Gadgetfetisjist

Ja, patenten zijn kut, geld is duivels, commercie is evil, de wereld suckt, etc... :z :z

Als het nou doet wat je wil, blijft dan lekker Windows gebruiken. Microsoft ligt er echt niet wakker van als jij op Linux overstapt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Tis meer voor mn eigen geweten ofzo...

Nuja , misschien heb je wel gelijk

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:43
Je kunt beter kijken naar het gemak in plaats van dat gezeur over patenten ed.

Elk bedrijf maakt zich wel schuldig aan onnozele patenten.

Zoals al gezegd door exirion, als het werkt blijf er gewoon bij.

Linux is leuk, maar voor hetgeen jij wilt is er niet veel te vinden. Is het er wel, dan is het niet zo makkelijk.
Dan kun je beter over stappen op Apple. Is ongeveer hetzelfde probleem maar met meerdere mogelijkheden.

Succes in iedergeval.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Wat exirion zegt klopt wel, want als je dezelfde pakketten blijft draaien dan moet je die gaan draaien door bv wine, wat delatency waarschijnlijk niet ten goede zal komen. Ik ben zelf niet thuis in de muziek progs voor linux, ikweet dat er een aantal zijn die volwassen aan het worden zijn. Maar als je niet op die programma's wilt overstappen dan zou ik er niet al die moeite in steken. Ik zou eerst een dual-boot maken om te kijken of alles naar tevredenheid gaat.

• lucasvanlierop
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2018
Ben zelf Nuendo (2.2) gebruiker en het lijkt er niet op dat er voor dit soort software in de nabije toekomst linux support komt.
Als het vooral voor je geweten is zou ik je er maar overheen zetten, aangezien je met audio/recording vooral met en aantal apps bezig ben merk je verder weinig van je OS opzich. Als ik aan het werk ben zit ik tenminste gewoon continue in Nuendo zelf en merk niet zoveel van het OS waar ik op werk.
Een andere optie is natuurlijk nog overstappen op Mac, daar is ook veel audio soft- en hardware voor maar dan heb je een ander OS waar je je misschien beter bij voelt. (zegt een harcore PC gebruiker :-))

WinXP@P4-2,4 GHz+ Zalman 7000 cooler | ASUS P4PE | 1024MB DDR-RAM | 40 GB + 120 GB Seagate HD's | 2x Samsung 172T@Matrox G550+SiS 8 Mb PCI | RME Multiface

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 21:06
Exirion schreef op 02 juli 2004 @ 13:01:
Als het nou doet wat je wil, blijft dan lekker Windows gebruiken. Microsoft ligt er echt niet wakker van als jij op Linux overstapt.
Je stapt ook niet over op Linux om Microsoft slapeloze nachten te bezorgen.
Je stapt over omdat je zelf hun praktijken of produkten niet (meer) kan waarderen, of de praktijken en produkten van de concurrend meer kan waarderen.

Kijk eens naar agnula (een distro) en audacity (een programma). Als je btw van Microsoft af wilt is misschien Apple wat voor je.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-02 17:04
Is er niet het één en ander te draaien via CrossOver Office? Het is het proberen waard. :)

^ Wat hij zegt.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
ik zouw zeggen start met een dual boot systeem en als je dan voldoende programmas en ervaring hebt dan maak je de switch

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Verwijderd

Ik heb geen idee hoe proffesioneel jouw studio is. Maar voor linux zijn low latency kernels & soundcard drivers beschikbaar*. Deze worden meestal wel tezamen met linux software gebruikt.

Voor de rest zal je het een en ander wel onder Wine (**) kunnen draaien. Mits je pc snel genoeg is.

* er zijn audio fielen die compleet beginnen te flippen als er een paar ms lag in je muziek stream zit. Aangezien jij vol plezier met windows werkt behoor jij niet tot die groep.
** http://appdb.winehq.org/a...7b696f3513af11b0773000c98

geen fouten bekend. voor cubase SX

http://www.gardena.net/benno/linux/audio/
http://www.recording.org/postp70834.html

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2004 14:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
dankjewel Herman! ik zal me er in verdiepen
Pagina: 1