UNIX op Intel platform hetzelfde als UNIX op Solaris/HP UX?

Pagina: 1
Acties:

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 22:27

FastBunny

Give it the Works !

Topicstarter
Bij het bedrijf waar ik werk maken we een software pakket. Dat pakket draait onder Oracle Forms en Reports en Oracle Internet Application Server.
Voor het ontwikkelen hebben we steeds op een Windows/Intel machine gewerkt/getest. Nu hebben we al een Linux/Intel machine om de applicatie server (internet application server) onder Linux aan de gang te krijgen. Dat is inmiddels ook gelukt.

Echter nou komt er een klant met de vraag of het ook onder UNIX draait (Solaris 9 64 bits SPARC). Nu hebben we niet zo'n machine staan. Nou zag ik dat er wel een Solaris 9 versie voor Intel is, echter omdat onze cpu's ook maar 32bits zijn is het een 32 bits versie.

In hoevere zijn de verschillende Unix smaken met elkaar compatible? Als het draait onder UNIX/Solaris/Intel draait het dan hetzelfde onder UNIX/Solaris 64bits/SPARC 64 bits?

Ik heb al wat gezocht op google en got maar kon er niet echt uitkomen of het ook zo is. Mij lijkt zelf dat UNIX=UNIX, maar wil dat graag bevestigd horen of dat ook echt zo is.

Heb ook al gekeken of er een mogelijkheid is voor een soort virtual unix, alleen die kon ik alleen vinden als VMware die de Intel Solaris ondersteund... hoe kan ik dit het beste aanpakken, of zit er niets anders op om een Solaris 64bits/SPARC server aan te schaffen (duur) :?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Om te beginnen: 'Unix op Solaris/HP UX' is net zoiets als 'Windows op DOS'. Solaris draait op Intel en sparc processoren, HP/UX op HP (pa-risc) processoren en het zijn beide varianten van Unix.

Afgezien daarvan: Unix = Unix geldt tot op zekere hoogte. Tussen de verschillende *nixen zit best wel verschil op laag niveau (aansturing van hardware, configuratie e.d.) maar echte userprogramma's zouden probleemloos op alle varianten moeten draaien.

Solaris 9 is volgens mij gratis te downloaden voor uniprocessor machines, als je een PC over hebt kun je dat al vast proberen.
Wil je het echt op een Sun proberen kun je er een huren, of kijk even in Maasluip in "Het grote oude hardware RUILtopic deel 1..." om een leuk 2e hands systeempje te scoren O-)

Signatures zijn voor boomers.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Maasluip schreef op 02 juli 2004 @ 13:07:
Om te beginnen: 'Unix op Solaris/HP UX' is net zoiets als 'Windows op DOS'. Solaris draait op Intel en sparc processoren, HP/UX op HP (pa-risc) processoren en het zijn beide varianten van Unix.
Scheve vergelijking. Windows 9x draaiden tenslotte bovenop DOS ;)
Afgezien daarvan: Unix = Unix geldt tot op zekere hoogte. Tussen de verschillende *nixen zit best wel verschil op laag niveau (aansturing van hardware, configuratie e.d.) maar echte userprogramma's zouden probleemloos op alle varianten moeten draaien.
Het is nogal sterk afhankelijk van hoe je programmeert. De meeste unices zijn POSIX-compliant. Dat gedeelte is hetzelfde voor alle unices. Echter als je veel gebruik maakt van (bijvoorbeeld) Linux-specifieke system calls heb je een probleem bij het porten.
Solaris 9 is volgens mij gratis te downloaden voor uniprocessor machines, als je een PC over hebt kun je dat al vast proberen.
Wil je het echt op een Sun proberen kun je er een huren, of kijk even in Maasluip in "Het grote oude hardware RUILtopic deel 1..." om een leuk 2e hands systeempje te scoren O-)
Niet alleen voor uniprocessor geloof ik -- volgens mij mag je de intel versie gratis gebruiken op systemen tot en met 4 procs. De SPARC versie is altijd gratis. (Maar pin me hier niet op vast)
Als je dat doet en je app werkt in Solaris-x86 dan heb je in principe alleen nog maar te maken met een eventuele hercompilatie naar SPARC. Code gemaakt voor 32-bits machines werkt (meestal) zonder problemen als 't voor 64-bit machines gecompiled wordt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Topicstarter
Maasluip schreef op 02 juli 2004 @ 13:07:

Ik bedoelde (geef toe niet duidelijk) met de topictitel of UNIX op een intel hetzelfde is als UNIX op een Solaris of HP (alleen heet het dan ineens HP UX). Solaris 9 Intel ben ik al aan het downloaden :) enige nadeel is dat het op een pc met 2gb geheugen moet aangezien Oracle Internet Application Server minimaal 1,5GB geheugen moet hebben :/

En onze Applicatie draait weer onder Oracle dus. De grote vraag voor ons is regeerd Oracle onder de verschillende smaakjes Unix hetzelfde. Van de overgang van Windows naar Linux hebben we iig ontdekt dat er slordige foutjes inzaten qua namen van library's (kleine en hoofdletters doorelkaar is bij Linux anders dan bij Windows :+) Maar de klant wil weten of het werkt, en als we nu zeggen dat het werkt zondar dat het getest is ja dan is der stront aan de knikker natuurlijk ;)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

FastBunny schreef op 02 juli 2004 @ 13:23:
[...]

Ik bedoelde (geef toe niet duidelijk) met de topictitel of UNIX op een intel hetzelfde is als UNIX op een Solaris of HP (alleen heet het dan ineens HP UX).
Solaris is een UNIX, het platform waarop het hoort te draaien heet SPARC ;)
HP UX is ook een UNIX: Hewlett-Packard UniX. Hun platform heet PA-RISC.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hmmja, om het zeker te weten moet je het denk ik toch testen.

Je kunt Sun eens vragen in hoeverre Solaris/Intel gelijk reageert aan Solaris/Sparc, maar anders ontkom je er denk ik toch niet aan om ergens een systeempje te scoren (koop of huur).
Een Blade 150 is er al vanaf € 1550, maar dat is wel een kale waar je Oracle server niet echt op zal draaien :X

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Topicstarter
CyBeR schreef op 02 juli 2004 @ 13:32:
[...]

Solaris is een UNIX, het platform waarop het hoort te draaien heet SPARC ;)
HP UX is ook een UNIX: Hewlett-Packard UniX. Hun platform heet PA-RISC.
Woeps inderdaad :+

* FastBunny is nog redelijk vers in de wereld die UNIX heet :+
Maasluip schreef op 02 juli 2004 @ 13:34:
Hmmja, om het zeker te weten moet je het denk ik toch testen.

Je kunt Sun eens vragen in hoeverre Solaris/Intel gelijk reageert aan Solaris/Sparc, maar anders ontkom je er denk ik toch niet aan om ergens een systeempje te scoren (koop of huur).
Een Blade 150 is er al vanaf € 1550, maar dat is wel een kale waar je Oracle server niet echt op zal draaien :X
Belangrijkste is de 2GB geheugen een schijf van 36gb is groot genoeg :)

[ Voor 45% gewijzigd door FastBunny op 02-07-2004 13:41 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kijk maar eens op www.sun.nl. Die instap Blade heeft 256MB Ram...
Anders heeft www.livingston.nl misschien wat voor jou in de verhuur.

Pagina: 1