Virtuele c:\windows voor een bepaald proces

Pagina: 1
Acties:

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-08 15:08

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Ik heb een programma dat files wil schrijven in c:\windows. Dit is echter niet toegestaan ivm security. Ik zoek dus een manier zodat het programma denkt dat het naar c:\windows schrijft maar de files eigenlijk in een andere folder terechtkomen...

een wrapper of hook die file read/writes onderschept dus...

Iemand enig tooltje of code die dit kan?

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-08 14:16

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Dat C:\windows, waarvandaan heeft dat programma dat?

Uit je registry of uit een environment variabele, toch?
Is het niet korter door de bocht om die tijdelijk aan te passen naar een andere directory?

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-08 20:55

PromWarMachine

Forsaken Archer

Code mag je niet vragen en een tooltje zou ik niet een-twee-drie weten, maar dat is ook niet het eerste dat bij mij zou opkomen in zo'n geval. Probeer het eens in veilige modus. :)

Als het geoorloofd is dit programma te installeren, kan je ook gewoon vragen of ze je policy aanpassen. :z
Tukk schreef op 02 juli 2004 @ 12:53:

Is het niet korter door de bocht om die tijdelijk aan te passen naar een andere directory?
In WindowsXP is dit "windir", aan te passen bij de properties van My Computer.
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/36136/full.jpg

Op eigen risico uiteraard, want je weet niet door welke actieve programma's dit pad ook gebruikt wordt?

[ Voor 50% gewijzigd door PromWarMachine op 02-07-2004 12:57 ]

Dividend for Starters

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Tukk schreef op 02 juli 2004 @ 12:53:

Als er op dat moment net een ander prog die variabele opvraagt krijg je problemen...

De policy aanpassen gaat niet. Het is namelijk onze taak dit programma te laten draaien met de huidige policy :)

• PromWarMachine

PromWarMachine

Forsaken Archer

Wat voor type applicatie is het? Welke installatiemethode wordt gebruikt?

Met MSI en Installshield zijn een heleboel command prompt parameters mogelijk. Wie weet kun je hier nog iets mee?

Is het mogelijk een netwerkinstallatie van de applicatie te maken en deze door de gebruikers te laten starten? Ik neem aan dat je op de server wel mag schrijven in C:\windows of C:\WINNT :+

[ Voor 34% gewijzigd door PromWarMachine op 02-07-2004 13:01 ]

Dividend for Starters

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

Twisted

Mogli <3

Ik denk dat als je geen rechten hebt om in C:/Windows te scrhijven je ook geen rechten hebt om de registry of de setiing aan te passen.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Het is niet bij de installatie maar bij het uitvoeren van het programma zelf.

Verwijderd

Is het een optie om de applicatie op een emulator te draaien?

Kijk bv eens naar Microsoft's virtual PC:
http://www.microsoft.com/windows/virtualpc/default.mspx

of VMWare:

http://www.vmware.com/

Van de laatste weet ik zeker dat je een 'applicatie-icoon' kunt maken op je desktop zodanig dat je er weinig van merkt dat het in VMware draait, afgezien van dat het starten aanmerkelijk langer duurt.

//edit
of zet de applicatie op een PC waar wel in C:\ geschreven mag worden, en gebruik bv. terminal services, citrix of VNC om er remote bij te kunnen..

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2004 13:08 ]

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 13:08:
Is het een optie om de applicatie op een emulator te draaien?

Kijk bv eens naar Microsoft's virtual PC:
http://www.microsoft.com/windows/virtualpc/default.mspx

of VMWare:

http://www.vmware.com/

Van de laatste weet ik zeker dat je een 'applicatie-icoon' kunt maken op je desktop zodanig dat je er weinig van merkt dat het in VMware draait, afgezien van dat het starten aanmerkelijk langer duurt.
Dat is een beetje... overdreven :) 1200 Licenses voor VMWare zijn beetje duur ook :Y)

Verwijderd

WhiteDog schreef op 02 juli 2004 @ 13:09:
[...]

Dat is een beetje... overdreven :) 1200 Licenses voor VMWare zijn beetje duur ook :Y)
Best wel, maar ja, je vraagt om iets wat niet op een andere manier mogelijk is voor zover ik weet. Google eens op sandbox, je wilt je applicatie in een soort sandbox omgeving laten draaien..

• PromWarMachine

PromWarMachine

Forsaken Archer

WhiteDog schreef op 02 juli 2004 @ 13:04:
Het is niet bij de installatie maar bij het uitvoeren van het programma zelf.
Dan houden praktisch alle opties op natuurlijk. De Generaal gaf VMWare aan. Dat werkt ongetwijfeld, omdat je dan in principe niet echt naar de HD schrijft, maar naar een complete virtuele schijf. Zoals hij al aan gaf, geeft dat een vreselijke vertraging op. Waarschijnlijk niet rendabel.

Heb je niet wat meer informatie over de omgeving?

Komt het op desktops te draaien, zo ja op hoeveel desktops. Is het een server applicatie, wordt het 100x per week, 2x per dag of 3x per jaar gedraaid etc. etc.

Ander punt dat van belang is: Schrijft hij alleen tijdens het opstarten van het programma of gewoon altijd als je het programma gebruikt?

Als het alleen bij het opstarten is, dan kun je op een testbak testen of je met een .BAT de systeemvariabele 'windir' wijzigen, dan het programma starten, dan een minuut of 3 wachten en dan de windir weer terugzetten naar zijn oude staat.

Dividend for Starters

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
PromWarMachine schreef op 02 juli 2004 @ 13:14:
[...]

Dan houden praktisch alle opties op natuurlijk. De Generaal gaf VMWare aan. Dat werkt ongetwijfeld, omdat je dan in principe niet echt naar de HD schrijft, maar naar een complete virtuele schijf. Zoals hij al aan gaf, geeft dat een vreselijke vertraging op. Waarschijnlijk niet rendabel.

Heb je niet wat meer informatie over de omgeving?

Komt het op desktops te draaien, zo ja op hoeveel desktops. Is het een server applicatie, wordt het 100x per week, 2x per dag of 3x per jaar gedraaid etc. etc.

Ander punt dat van belang is: Schrijft hij alleen tijdens het opstarten van het programma of gewoon altijd als je het programma gebruikt?

Als het alleen bij het opstarten is, dan kun je op een testbak testen of je met een .BAT de systeemvariabele 'windir' wijzigen, dan het programma starten, dan een minuut of 3 wachten en dan de windir weer terugzetten naar zijn oude staat.
Het programma draait op 1200 workstations en het schrijven gebeurt regelmatig. Het programma maakt de file aan in c:\windows en verplaatst het daarna naar een andere folder.

De policy laat niet toe dat er in c:\windows geschreven word en dit kunnen we niet omzeilen.

Verwijderd

WhiteDog schreef op 02 juli 2004 @ 13:19:
[...]

Het programma draait op 1200 workstations en het schrijven gebeurt regelmatig. Het programma maakt de file aan in c:\windows en verplaatst het daarna naar een andere folder.

De policy laat niet toe dat er in c:\windows geschreven word en dit kunnen we niet omzeilen.
Wat draaien de werkstations? Als je het draait op een NT machine, wordt het dan naar c:\winnt weggeschreven?

Hoe wordt de applicatie gebruikt, heeft men die de hele dat open staan, of is het om zo af en toe iets op te zoeken oid?

In het laatste geval zou het interessant zijn om via een .bat wat te experimenteren met de optie die PromWarmachine al aangeeft.

Verwijderd

WhiteDog schreef op 02 juli 2004 @ 13:19:
[...]

geef de users modify rechten op die file?

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 13:22:
[...]

Wat draaien de werkstations? Als je het draait op een NT machine, wordt het dan naar c:\winnt weggeschreven?

Hoe wordt de applicatie gebruikt, heeft men die de hele dat open staan, of is het om zo af en toe iets op te zoeken oid?

In het laatste geval zou het interessant zijn om via een .bat wat te experimenteren met de optie die PromWarmachine al aangeeft.
Het is een migratie van NT naar XP. Het programma betreft Lotus DominoDoc. Het programma gebruikt de c:\windows folder gewoon even als temp folder.

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 13:23:
[...]

geef de users modify rechten op die file?
Het is niet op 1 file, de filename verschilt telkens.

Verwijderd

deze?
http://www.nsius.com/domino_doc.htm

weet je zeker dat het niet in de applicatie zelf te regelen is?

Zie daar toch staan:
Fully Customizable

Fully customizable using Visual Basic, Java as well as C++
Extends and supplements any feature of the capture workflow
Allows easy integration with other enterprise application
Enables exact match to business process requirements
//edit
Het is een migratie van NT naar XP. Het programma betreft Lotus DominoDoc. Het programma gebruikt de c:\windows folder gewoon even als temp folder.
Dat bedoelde ik niet echt.. als je het op NT draait, gebruikt hij dan c:\winnt, en op windows XP c:\windows? Of wil hij ALTIJD c:\windows gebruiken?

Ander idee: installeer je windows niet in c:\windows.. is vanuit security-oogpunt ook nog te verdedigen, en windows werkt prima als je het in een andere map zet..

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2004 13:27 ]

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 13:25:
deze?
http://www.nsius.com/domino_doc.htm

weet je zeker dat het niet in de applicatie zelf te regelen is?

Zie daar toch staan:

[...]
Het betreft een ActiveX die domdoc gebruikt... van beiden hebben we de source niet :) Het gaat ook om een oude versie uit 1997 dus geen support meer. Upgraden kan niet want dan moeten ook de servers geupgrade worden....

Hij haalt het windows path uit een variabele hoor :P

[ Voor 6% gewijzigd door WhiteDog op 02-07-2004 13:29 ]

Verwijderd

[knip]

ok uit een variabele... hoe wordt de applicatie gestart?

//edit
je kunt toch gewoon een snelkoppeling met eigen variabelen definieren? Dus voor 1 applicatie een ander 'windows-path' opgeven? Volgens mij is dan je probleem opgelost..

[ Voor 140% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2004 13:34 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:31
Kun je niet kleine stukjes open zetten, dus bijvoorbeeld het bestand aanmaken in de win dir en dan dat bestand vrij geven om te laten schrijven. Ik denk ook dat je eerder moet kijken bij het programma zelf dan in Windows.
Stuur anders de makers een mailtje om te vragen of er een andere mogelijkheid is.
Doen wij hier regelmatig.

Wij gebruiken namelijk ook dit soort policies, maar dan zorgen we er wel voor dat de bestanden die nodig zijn ook open staan.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
WhiteDog schreef op 02 juli 2004 @ 13:27:
[...]

Het betreft een ActiveX die domdoc gebruikt... van beiden hebben we de source niet :) Het gaat ook om een oude versie uit 1997 dus geen support meer. Upgraden kan niet want dan moeten ook de servers geupgrade worden....

Hij haalt het windows path uit een variabele hoor :P
Ik denk niet uit een variabele, waarschijnlijk gebruikt hij gewoon een API call (tenminste zo hoor je het in een Windows programma te doen)

Verwijderd

Bigs schreef op 02 juli 2004 @ 13:34:
Ik denk niet uit een variabele, waarschijnlijk gebruikt hij gewoon een API call (tenminste zo hoor je het in een Windows programma te doen)
Eh? Waar haal je dat vandaan?

A ) het is een oude applicatie
B ) er is geen api call voor de windows map. Je kunt hier gewoon dingen als %systemroot% oid voor gebruiken.

• Bigs
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 13:36:
[...]

Eh? Waar haal je dat vandaan?

A ) het is een oude applicatie
B ) er is geen api call voor de windows map. Je kunt hier gewoon dingen als %systemroot% oid voor gebruiken.
Euh als ik in C printf('%systemroot%') doe gebeurt er niks hoor, met printf('%s', GetWindowsDirectory()) wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Bigs op 02-07-2004 13:46 ]

Verwijderd

Bigs schreef op 02 juli 2004 @ 13:45:
Euh als ik in C printf('%systemroot%') doe gebeurt er niks hoor, met printf('%s', GetWindowsDirectory()) wel.
Je hebt idd gelijk, die GetWindowsDirectory is idd. een api call.

Wat ik bedoelde is: als je iets in je applicatie in een windows map wil opslaan, heb je die call niet nodig. Je kunt gewoon je bestandnaam prefixen met de juiste variabele. Dat zul je idd. niet te zien krijgen met printf, aangezien windows die variabele vertaalt in de juiste map, niet je applicatie.

Als ik bv. in delphi bij een stringlist doe .savetofile ('%windir%\blaat.txt') dan krijg ik keurig netjes een 'blaat.txt' in m'n c:\windows map, zonder dat daarvoor een api-call nodig is geweest.

Bij mijn weten doet bijna niemand een api-call om iets op te slaan in de windows map, juist omdat je dat gewoon op deze manier kunt doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2004 13:54 ]

• Bigs
  • Niet online
Hmm.. nooit geweten, binnenkort eens proberen :)

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Mogelijke "quick and dirty" oplossingsrichting: In WIN2K en hoger (of was 't nou XP :? ) kan je een Run As... Snelkoppeling maken. Kan je dit programma met Adminrechten laten lopen. Misschien dat enig spelen in die richting je verder helpt?

Begreep overigens niet of je er an sich problemen mee hebt dat er bestanden in%windir% geschreven werden of dat je alleen "last" hebt van die beveiliging.
Ook OS info miste ik (wel een beetje snel doorgelezen stiekum :P )
Pagina: 1