Toon posts:

15GB Fireball door IBM gecapped tot 10GB, hoe 5GB terug?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Hardisk uit een P2 IBM pc gehaald. Op de schijf staat 15 GB Firebball lct 15, Quantum Partnummer: QML15000LC-A.
Verder zit er een stikker van IBM op met 10.1 GB p/n: 19K1552.

Het gekke is dus dat er (na formatteren) inderdaad maar 10.1 GB vrije ruimte op de schijf is. Er staat nog iets anders van IBM op maar dat krijg ik er niet af.

Weet iemand hoe ik deze schijf volledig kan formatteren tot15 GB vrije ruimte en waar de IBM bestanden voor dienen ?

oja, ik heb ook een schijfcontrole gedaan maar die gaf geen fouten.

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-07 12:18

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Ik denk dat er een verkeerd stickertje op terecht is gekomen.... of heeft hij eerder wel 15gb ruimte geboden?
dan zou ik ff met fdisk, alle partitie gegevens verwijderen en opnieuw indelen

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Die IBM bestanden is een gedeelte van een IBM bios... die stond/staat op de HD.
Waarschijnlijk is deze HD een vervanging geweest van een andere 10.1Gb en heeft IBM hem van 15Gb naar 10.1 Gecapped, zodat er niet meer op kan.
Er zijn een paar topics hierover te vinden, maar heb je wel gepartitioneerd?

/edit: Een Hd heeft opslagruimte, geen geheugen.

[ Voor 8% gewijzigd door Vorkie op 02-07-2004 12:27 ]

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Schijfruimte staat niet gelijk aan het geheugen en vraagtekenoverschotten zijn niet nodig.
Titel is dus even verduidelijkt :)

Wel, dat komt wel vaker voor. Het is gewoon marketing. Bijvoorbeeld: IBM wil 15 en 10GB schijven kunnen aanbieden in haar producten om onderscheid te kunnen maken. Maar bij massainkoop zijn 1000 15GB schijven goedkoper dan 500 15GB schijven en 500 10GB schijven. Dus IBM koopt gewoon 1000 15GB schijven en capt een gedeelte ervan. Of Quantum kon juist geen 10GB schijven leveren.

Deze beperking wordt meestal firmwarematig gedaan. Soms wordt er daarnaast intern een platter en/of kop eraf gehaald, maar dat komt zelden voor. Om deze om te zeilen moet je eens proberen de originele firmware van een Fireball lct 15GB te bemachtigen en deze in jouw schijf te flashen :)

Verwijderd

Heb je al gekeken naar de jumpers achterop? B) Het kan wezen dat de schijf geclipt staat waardoor er minder ruimte beschikbaar is.