Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Intel gaat casemodden? (CAG - airduct)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Laatst zag ik op tweakers.net een paar screenies opduiken van de stock cooler voor de Prescott. Er waren toen ook wat vragen over waarom deze zo open was aan de bovenkant.
http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1086350337.jpg

Afgelopen week was ik op een Intel Conferentie waar men liet zien waarom de koeler aan de bovenkant zo open is. De reden is dat men de prescotts PC's graag voorzien ziet van een gat in de zijkant van de kast met een buis naar de proc (een duck) om de boel goed koel te houden. Nu is dit leuk voor de tweakers onder ons maar of het echt een goede oplossing is voor gewone thuisgebruikers? :?

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 11:43:
Nu is dit leuk voor de tweakers onder ons maar of het echt een goede oplossing is voor gewone thuisgebruikers? :?
Een hoop pc's van Dell en Medion hebben al zo'n duct hoor :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

en kijk ook eens naar de oude compaqs (P2 series enzo). Die hebben ook dit soort constructies er wel eens inhangen.

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-10 23:58
En veel HP machines, en Xeon servers :o niks nieuws

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Er zijn ook een aantal kasten van Chieftec die een intake daar hebben.

[/opsomming]

Dit soort constructies is sowieso mooier, als er kabels tussen komen heb je gewoon niet alles netjes afgewerkt met tie-wraps en co.

[ Voor 52% gewijzigd door Voutloos op 02-07-2004 11:54 ]

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat als mensen hun PC in een kast zetten dat de duckt helemaal afgesloten kan worden als de PC tegen de zijwand staat. |:( Je kunt mensen wel waarschuwen als je ze zo'n PC verpatst maar hoe controleer je of ze er aan houden?

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:42
Ik mocht laatst ook iemands computer repareren (boeiend :Z ) en die had een oude Dell en die had ook een fanduct over zijn slot 1 processortje zitten met 80mm fan.
Dat ding maakte een stuk minder herrie dan mijn oude 50mm fannetje :), die nu trouwens op mijn videokaart zit, maar hij komt toch niet uit boven mijn Dragon Orb 3 8)7

Verwijderd

Topicstarter
m33p schreef op 02 juli 2004 @ 11:51:
En veel HP machines, en Xeon servers :o niks nieuws
Het gaat me er niet om dat het "nieuw" zou wezen ofzo maar dat ze het als standaard willen verheffen voor thuis PC's
Voutloos schreef op 02 juli 2004 @ 11:52:
Er zijn ook een aantal kasten van Chieftec die een intake daar hebben.
Ja, voor tweakers en mensen die weten wat airflow voor invloed heeft op een PC.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2004 11:55 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-11 13:06

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 11:52:
Het probleem is dat als mensen hun PC in een kast zetten dat de duckt helemaal afgesloten kan worden als de PC tegen de zijwand staat. |:( Je kunt mensen wel waarschuwen als je ze zo'n PC verpatst maar hoe controleer je of ze er aan houden?
Dat is idd waar, maar ik moet wel zeggen dat mensen die hun pc in de kast zetten, zowiezo een probleem met de koeling gaan krijgen. Het maakt niet uit hoe de warme lucht weg moet, maar als het in de kast blijft hangen gaat het problemen opleveren.

En een gewaarschuwd mens telt voor 2. Tja, als een verkoper zegt dat een computer niet tegen water kan en iemand plaatst de pc in zn badkuip en hij gaat stuk is het toch ook de eigen schuld van de koper?? :D

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 11:55:
Ja, voor tweakers en mensen die weten wat airflow voor invloed heeft op een PC.
Oneens, Ik verkocht die kasten ook geregeld aan niet-tweakers omdat ze zo mooi waren en ik kon mensen ook tot zo'n kast overtuigen na een heel korte uitleg (20s verkooppraat, welke niet eens gelogen is).
Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 11:52:
offtopic:
Serieus een keer een klant voor mijn neus gehad die een groot aantal koelers gebruikte en klaagde dat hij de pc nu zelfs helemaal door het deurtje van zo'n meubel hoorde zo goed waren die fans, maar nog steeds bleef de pc warm. :/ :X

{signature}

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:20
Voutloos schreef op 02 juli 2004 @ 11:58:

offtopic:
Serieus een keer een klant voor mijn neus gehad die een groot aantal koelers gebruikte en klaagde dat hij de pc nu zelfs helemaal door het deurtje van zo'n meubel hoorde zo goed waren die fans, maar nog steeds bleef de pc warm. :/ :X
Das gek zeg snap er niks van :+

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-10 23:58
Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 11:55:
[...]

Het gaat me er niet om dat het "nieuw" zou wezen ofzo maar dat ze het als standaard willen verheffen voor thuis PC's
Ok, ik zei het mischien anders maar ik bedoelde het niet. Al dan nog, bij HP hebben bijna alle AMD's al een fanduct, al sinds ongeveer 2000 en mischien wel eerder maar dat durf ik zo niet te zetten.

Om dan ook nog even een zinvolle reactie te geven. Persoonlijk vind ik dit een goed idee. Als je een fanduct ism met een P4 bijv doet die temperatuurgestuurde fans hebben (bij alle Dell PC's iig) dan heb je een fluisterstille en nog goed gekoelde PC ook.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
m33p schreef op 02 juli 2004 @ 13:42:
[...]

Ok, ik zei het mischien anders maar ik bedoelde het niet. Al dan nog, bij HP hebben bijna alle AMD's al een fanduct, al sinds ongeveer 2000 en mischien wel eerder maar dat durf ik zo niet te zetten.

Om dan ook nog even een zinvolle reactie te geven. Persoonlijk vind ik dit een goed idee. Als je een fanduct ism met een P4 bijv doet die temperatuurgestuurde fans hebben (bij alle Dell PC's iig) dan heb je een fluisterstille en nog goed gekoelde PC ook.
Yup zo is het met mijn Medion PC ook. Het enigste nadeel is dat in het rooster aan de zijkant massa's stof komt te zitten 8)7

Verwijderd

Nu is dit leuk voor de tweakers onder ons maar of het echt een goede oplossing is voor gewone thuisgebruikers?
Het is zo erg common knowledge dat het zelfs in de CME Airflow-Faq staat (onder airduct). De officiele benaming/specificatie waar dit onder valt is Intel Chassis Air Guide rev.1.1.
Kortom, doe je voordeel ermee in je eigen koelingssituaties :)

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-11 15:56
m33p schreef op 02 juli 2004 @ 13:42:
[...]

Als je zo'n compac vectra vl400 iod bekijkt zie je ook dat de processor passief gekoeld is, maar dat er een fanduct richting de voedingsfan loopt, erg goed over nagedacht!!
Als de uitgang van die(dat?) fanduct aan de achterkant zit, is het gevaar van afdekken niet zo groot, terwijl het de koelprestaties zeker verbetert!
Pagina: 1