Beeldkwaliteit: Toshiba beamer + zeer lange kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117730

Topicstarter
Zojuist heb ik een Toshiba S20 beamer aangeschaft. De beamer heeft o.a. de volgende aansluitingen:
- s-video
- composite video (gebruik ik nu, slecht beeld en wil ervan af!)
- mini D-sub 15 pin connector (voor RGB -computer- en Y/Pb/Pr -component-)

De beamer hangt aan het plafond waarbij ik ongeveer 13 meter aan kabel moet gebruiken om de beamer aan te sluiten. Ik wil aansluiten:
- X-box met een composite kabel (rood-wit-geel)
- DVD speler met alleen scart connector

Vraag 1:
Welke ingang op de beamer zou ik moeten gebruiken voor de beste DVD kwaliteit gegeven de LENGTE van de kabel die ik moet gebruiken (ongeveer 13 meter)?

Vraag 2:
Ik denk zelf dat een scart --> s-video kabel de beste kwaliteit zal geven, is dit juist om aan te nemen?

Vraag 3:
Indien dat wel het geval is, ben ik dan niet beperkt tot een kabel van max. 5 meter lengte?

Vraag 4:
Is misschien een scart --> mini D-sub kabel toepasbaar?

Vraag 5:
Indien de lengte van de kabel niet beperkend is, welke soort snoer zou ik dan moeten gebruiken voor een scart --> min D-sub aansluiting? 75 ohm en afgeschermd?

Ben benieuwd naar jullie reacties. Alvast bedankt.

Groet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97447

Voor een beetje praktisch te werken zou ik in de DVD een Scart naar S-VHS en cinch convertor stukje nemen (bij elke electronicaboer te krijgen voor geen geld). Aangezien de projector zelf alleen maar videosignaal nodig heeft moet je maar 1 kabel naar de beamer trekken.

Normaal heeft een DVD toch ook een S-Vhs. Dan trek je die kabel naar de beamer, en geluid naar de versterking

Voor de X-box kan je ook zo een stukje nemen, maar aangezien je presies 2 apparaten met dezelfde aansluitingen wilt kiezen zal je mss best nog een switchje erbij nemen.

Het wordt dan wel een kabelkluwen, maar zo hoort het ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.

Tja, is inderdaad wel pratisch maar is de kabellengte geen probleem?

Nog even iets over deze optie: scart --> mini D-sub:
Als ik de mini D-sub (de VGA computerstekker) ingang gebruik, beschik ik over meer instelmogelijkheden van de beamer (o.a. resolutie instellingen). Bij deze aansluitmogelijkheid gebruik ik dan de RGB kanalen. Hoe lang mag deze kabel zijn? R= pin 15, G= pin 11, B= pin 7 van je scartplug.

Is het gebruiken van zo'n videosignaalzendertje een optie (je weet wel, zo'n zender en ontvanger om je videosignaal door je hele huis te verzenden)? Ik heb behoorlijk wat kabel nodig om het netjes weg te werken tewijl er 'hemelsbreed' slechts iets van 3-4 meter tussen zit...... echt een K-klus die kabels wegwerken :( .

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 117730 op 02-07-2004 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97447

Zelf heb ik een liever een kabel dan draadloos, maar dat is een persoonlijke keuze (dan weet je tenminste waar je probleem zit). De draadloze transmitters worden wel beter en beter.

Zelf heb ik hier al regelmatig met een ordinaire audiokabel van 20m een verbinding gemaakt (vhs van video naar pc en zo) en dat zonder kwaliteitsverlies. Het zal een beetje zoeken zijn. Ga naar een electronicaboer en vraag het aan die man (of vrouw), als het niet gaat zoals gezegd kan je tegen die persoon klagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijoe666
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 08:11
Ik zou zeker een VGA kabel aansluiten, ik zie zelf echt een wereld van verschil tussen gewoon SVHS en VGA.
Ik heb me ook laten vertellen dat het aantal pinnetjes bij VGA (15) meer beeld informatie overbrengt dat gewoon SVHS (4).

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
gijoe6666 schreef op 02 juli 2004 @ 11:47:
Ik zou zeker een VGA kabel aansluiten, ik zie zelf echt een wereld van verschil tussen gewoon SVHS en VGA.
Ik heb me ook laten vertellen dat het aantal pinnetjes bij VGA (15) meer beeld informatie overbrengt dat gewoon SVHS (4).

Ja, maar die kabel kan die informatie er echt niet zelf bijverzinnen. Je kan het nooit beter maken dan de outputs van die 2 apparaten. Wel kan je natuurlijk het verlies over die kabel proberen te beperken.

edit:
gijoe6666 schreef op 02 juli 2004 @ 11:56:
Nee inderdaad, ikzelf gebruik ook een computer om dvd's af te spelen, ik heb mijn dvdspeler de deur uit gedaan omdat VGA kwalitieit vele malen beter is! Wel een stuk duurdere oplossing }:O
Leuk, maar dat vroeg TS niet, vandaar mijn correctie. :>

[ Voor 26% gewijzigd door Voutloos op 02-07-2004 12:12 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijoe666
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 08:11
Voutloos schreef op 02 juli 2004 @ 11:51:
[...]

Ja, maar die kabel kan die informatie er echt niet zelf bijverzinnen. Je kan het nooit beter maken dan de outputs van die 2 apparaten. Wel kan je natuurlijk het verlies over die kabel proberen te beperken.
Nee inderdaad, ikzelf gebruik ook een computer om dvd's af te spelen, ik heb mijn dvdspeler de deur uit gedaan omdat VGA kwalitieit vele malen beter is! Wel een stuk duurdere oplossing }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gijoe6666 schreef op 02 juli 2004 @ 11:47:

Nou, in feite gebruik je bij de VGA plug slechts de 3 RGB kanalen (pin 1= Rood, pin 2= Groen, pin 3= Blauw) denk ik.

Van de scart pak ik dan:
7 = blauw signaal, 11 = groen signaal, 15 = rood signaal

De DVD speler heeft scart uitgang, de beamer heeft S-Video ingang. Stel nu dat ik scart --> S-video doe, welke scartpinnen zou ik dan nodig hebben? De S-video heeft 4-aders:
1= Y massa
2= C massa
3= Y (luminace & sync)
4= C (kleur)

Welke scartpinnen heb ik nodig?
Pinnummer 15 van de scart aan pin 4 van de S-video?
Pinnummer 19 van de scart aan pin 3 van de S-video?
Pinnummer 21 aan 1 en 2 van de S-video?

Ervan uitgaande dat dit het overzicht is van de pinnen:

1 AOR Audio Out Right
2 AIR Audio In Right
3 AOL Audio Out Left + Mono
4 AGND Audio Ground
5 BGND RGB Blue Ground
6 AIL Audio In Left + Mono
7 B RGB Blue
8 SWTCH Audio / RGB switch / 16:9
9 GGND RGB Green Ground
10 CLKOUT Clock Out
11 G RGB Green
12 DATA Data Out
13 RGND RGB Red Ground
14 DATAGND Data Ground
15 R RGB Red / Chrominance
16 BLNK Blanking Signal
17 VGND Composite Video Ground
18 BLNKGND Blanking Signal Ground
19 VOUT Composite Video Out
20 VIN Composite Video In / Luminance
21 SHIELD Ground / Shield ( Chassis )

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 117730 op 02-07-2004 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-05 05:42
Toen ik mijn s video kabel op de beamer aansloot zag ik pas wat voor rotzooi eruit kwam, vga kabel is perfect en voor tv gebruik ik video kabel (gele tulp).
s video kabel ligt nu stof te eten, was ook geen dure moet ik er wel bij zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
FunkySmell schreef op 02 juli 2004 @ 13:50:
Toen ik mijn s video kabel op de beamer aansloot zag ik pas wat voor rotzooi eruit kwam, vga kabel is perfect en voor tv gebruik ik video kabel (gele tulp).
s video kabel ligt nu stof te eten, was ook geen dure moet ik er wel bij zeggen.
Ligt stof the eten and is smelling funcky :) ,....hmmm,..ik ga denk ik dan maar voor een VGA kabel met een VGA stekker aan de ene kant en een Scart aan de andere kant.

Hoe lang is jouw kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Waarom koop je niet zo'n Afbeeldingslocatie: http://www.gavilan.net/scart.JPG kabel, zo heb ik de tv op de beamer hangen, kosten misschien 5 euro oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Anoniem: 117730 schreef op 02 juli 2004 @ 13:56:
[...]

Ligt stof the eten and is smelling funcky :) ,....hmmm,..ik ga denk ik dan maar voor een VGA kabel met een VGA stekker aan de ene kant en een Scart aan de andere kant.

Hoe lang is jouw kabel?
Mijn vga kabel zat bij de beamer en is 2,5 meter geloof ik, niet veel langer, de s video kabel is 10 meter (gebruik ik niet meer).
De video kabel (gele tulp) is 5 meter geloof ik. (heb gewoon een audio kabel gebruikt als verleng kabel vanaf die scart kabel, werkt goed)

[ Voor 4% gewijzigd door Sunrise op 02-07-2004 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
FunkySmell schreef op 02 juli 2004 @ 14:00:
[...]

Waarom koop je niet zo'n [afbeelding] kabel, zo heb ik de tv op de beamer hangen, kosten misschien 5 euro oid.
Zou het graag willen maar ik heb ongeveer 13 meter nodig en het moet afgeschermd zijn. Heb nu van scart naar composite (dus niet component),..echt waardeloos! Een beetje zonde om zo veel te verliezen als je relatief mega veel euries betaald heb voor de hogere spec's van je beamer (1400 lumen, contrast 1:2000, resolutie 600x800 niet zo spectaculair). Die spec's wil ik toch wel maximaal uitnutten gegeven de situatie (DVD met scart uitgang en ongeveer 13 meter kabel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Anoniem: 117730 schreef op 02 juli 2004 @ 14:11:
[...]

Zou het graag willen maar ik heb ongeveer 13 meter nodig en het moet afgeschermd zijn. Heb nu van scart naar composite (dus niet component),..echt waardeloos! Een beetje zonde om zo veel te verliezen als je relatief mega veel euries betaald heb voor de hogere spec's van je beamer (1400 lumen, contrast 1:2000, resolutie 600x800 niet zo spectaculair). Die spec's wil ik toch wel maximaal uitnutten gegeven de situatie (DVD met scart uitgang en ongeveer 13 meter kabel)
Tja ik kan moeilijk oordelen over het beeld van de tv via de beamer op de muur ivm met de niet zo storings vrije uitzendingen van UPC, heb geen dvd speler om het uit te testen (dvd in pc).
Maar ik zie verder geen extra storing, de storing die ik zie is zender afhankelijk (UPC).

Even voor de verduidlijking, heb dus Afbeeldingslocatie: http://www.gavilan.net/scart.JPG achter in tv , vanaf de video out v/d scart kabel heb ik een audio tulp kabel gebruikt als video kabel naar de beamer ik ervaar geen storing, maar ik kan het niet uitsluiten ivm het verhaal hier boven.

Als je zoiets al gerprobeert heb en het was niet mooi, dan houd dit verhaal op, zoniet kan je +/- 12 euro uitgeven en het proberen, klein gokje maar misschien een goede goedkope oplossing.

[ Voor 24% gewijzigd door Sunrise op 02-07-2004 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Kwaliteit van slecht naar goed:

composite - s-video - RGB - component - VGA - DVI

Component en hoger kan ook progressive. VGA is in feite ook RGB, alleen dan met sync signalen erbij. Als je maximale kwaliteit wilt, moet je je pc gebruiken als bron en dan met VGA aansluiten (aangezien je geen DVI input hebt). Vanuit je DVD speler met s-video geeft een redelijke kwaliteit, maar ideaal is het niet. Van een RGB output naar een VGA input gaat niet werken denk ik.

Composite video moet je echt vermijden, dat is echt niet goed genoeg, echt heel lelijk. Ook voor je X-box (die HDTV via de component video output ondersteunt) is het echt zonde om die via composite video aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Afbeeldingslocatie: http://www.sisaco.se/Scart/p914.jpg
Dit kabeltje kwam ik hier tegen http://www.sisaco.se

----------------------------------------------------------------
Afbeeldingslocatie: http://www.hifi-regler.de/pictures/prodpics/small/s6511165.jpg
http://www.hifi-regler.de...bfb1ac8bc365f875bcd3069d4

[ Voor 115% gewijzigd door Sunrise op 02-07-2004 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jag schreef op 02 juli 2004 @ 14:34:
Kwaliteit van slecht naar goed:

composite - s-video - RGB - component - VGA - DVI

Component en hoger kan ook progressive. VGA is in feite ook RGB, alleen dan met sync signalen erbij. Als je maximale kwaliteit wilt, moet je je pc gebruiken als bron en dan met VGA aansluiten (aangezien je geen DVI input hebt). Vanuit je DVD speler met s-video geeft een redelijke kwaliteit, maar ideaal is het niet. Van een RGB output naar een VGA input gaat niet werken denk ik.

Composite video moet je echt vermijden, dat is echt niet goed genoeg, echt heel lelijk. Ook voor je X-box (die HDTV via de component video output ondersteunt) is het echt zonde om die via composite video aan te sluiten.
Jezus mannen, heb weer heel wat geleerd hier, ben wijzer geworden. Ga dit weekend het een en ander proberen en zal z.s.m. verslag uitbrengen!

Bedankt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 117730 schreef op 02 juli 2004 @ 15:42:
[...]

Jezus mannen, heb weer heel wat geleerd hier, ben wijzer geworden. Ga dit weekend het een en ander proberen en zal z.s.m. verslag uitbrengen!

Bedankt :*)
Vanavond heb ik een monitorkabel gekocht. Hij is afgeschermd. De ene kant zit in de beamer en de andere kant heb ik de min D-sub connector verwijderd en vervangen voor een scart. Dit is de configuratie:
SCART pinnr.
(R) 15 met mini D-sub connector pin 1
(G) 11 met mini D-sub connector pin 2
B 7 met mini D-sub connector pin 3
(H-synchr) 10 met mini D-sub connector pin 13
(V-synchr) 12 met mini D-sub connector pin 14

Omdat de pinnetjes in de scart connector wat bewegelijk waren en de neiging hadden contact met elkaar te maken, heb ik tussen elke pin een kartonnetje gedaan). Meten met een ohmmeter aan de kant van de mini D-sub (VGA connector)wees uit dat ze onderling contact maakten,..gelukkig.

De scart doe ik achterin mijn DVD speler maar ik krijg geen beeld via de beamer :( !!!

De kabel is 15 meter lang (dat is wat ik echt nodig heb). meten op pin 1 met massa, pin 2 met massa en pin 3 met massa geeft een spanning van ongeveer 0,350 V per keer,....zou dit niet 0,7 V moeten zijn? Komt dit verlies door de (lengte van de) kabel??

Zo ja, wat kan ik hieraan doen??

Ik wil toch heel graag gebruik maken van de Y/Pb/Pr (middels de VGA kabel) want composiet is WAARDELOOS. heb met de x-box zit pielen en heb me vreselijk geergerd aan het slechte beeld :( :( :( .

Alstjullieblieft, graag suggesties......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
...is er echt niemand die hier iets zinnigs over kan zeggen....... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Hmm, je weet natuurlijk die pin layout van die DVD speler niet zeker he? DVD spelers doen volgens mij alleen maar RGB, zonder sync signalen. Ik heb op mijn projector ook een aparte RGB input voor normale video sources (VCR bijvoorbeeld) en een VGA input. De normale input gebruikt alleen maar de R, G en B signalen.

Wat ik zou doen, is die kabel met D-SUB connector op je pc aansluiten. Zoiezo is het beter (qua beeldkwaliteit dan) om een pc als source te gebruiken, maar ik denk ook dat dat wel gaat werken. Maar goed, ik ben geen video expert ofzo, ik weet niet precies hoe dat werkt met die sync signalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

De sync signalen zijn nodig om het beeld progresief op te bouwen. Je hebt dus voor een VGA connectie een progresivescan dvd speler nodig die PS beeld in resolutie kan doorgeven> RGBs. Bv een Kiss dvd speler kan dit.
Component 576p is de volgende stap in de kwaliteitsladder en zou als het goed is ook moeten werken maar dan heb je nog steeds die deinterlacer nodig. Als je geen ps dvd speler hebt vrees ik dat deze aan vervanging toe is. De deinterlacer in de projector zelf zal in veel gevallen inferieur zijn aan een deinterlacer in de dvd speler omdat deze in het digitale domein deinterlaced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Iedereen ontzettend bedankt voor de input. Om van al het gezeur af te zijn heb ik een nieuwe DVD speler gekocht die gewoon een component uitgang en progressieve scan heeft.

Tjezus, wat een opluchting :). De reeds gekochte monitor kabel kon gebruikt worden, projector netjes geinstalleerd en voila! Zojuist 'The Italian Job' gekeken en ben verliefd geworden,.......op mijn nieuw speelgoed :) .

Ben erg tevreden met de Toshiba S20 projector (vele malen beter dan wat ik had: Davis Powerbeam V DLP projector van x jaren oud).

Ik kan vannacht voor het eerst in 3 dagen weer goed slapen :Z :Z :Z :Z .

Mijn dank is groot.

Gegroet.
Pagina: 1