VERSLAAFD AAN FANS :)

Pagina: 1
Acties:

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:35
Behalve computerverslaafd, ben ik behoorlijk verslaafd aan fans en alles dat met tweaken en coolen te maken heeft...hebben jullie daar ook last van? FF een fannetje bijhalen...doe er maar 2 --> nee, toch maar 3

hehe >:)

• lambi80
  • Laatst online: 08-04-2021

lambi80

zucht....

Liever 4:)

AMD XP 2800+@3200+ | Swiftech MC462 | Asus A7V600-X | 1024 MB PC3200 | IBM 60 GXP 40 Gb. | Geforce 5900XT | 40x12x40 Samsung CD-writer | 36 speed AOpen | Belinea 15" TFT

Verwijderd

Hmz niet meer. Sorry to spoil the fun.
maarre GVD DIE GODSKELERE KUT HERRIE.
Het begon toen ik switches ging inbouwen, zodat ik die krengen af en toe uit kon zetten. Maar uiteindelijk heb ik de fans er maar uitgepleurd toen ze proefondervindelijk overbodig bleken te zijn. tja 3x 220V en talloze 12V fans. Wat een KUUUUUUUUT herrie!
Neuj, hoe stiller hoe beter. Tegen de tijd dat warmte weer een probleem wordt steekt dit griepje wel weer op. >:)

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:42

4POX

Everybody is wired

Ik heb er 8 in mijn pc

AKA Rinkel weblog

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:42

4POX

Everybody is wired

Ik lieg; Ik heb er 9, In de bracket zit ook nog een fan

AKA Rinkel weblog

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-05 17:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ben ook verslaafd aan tweaken...
"Jah, laat ik maar 4 Sunons in m'n kast bouwen..."
"K*t wat maken die Sunon krengen een herrie, ff een baybus bouwen..."
"Ha, bij Conrad 4cm fans voor 4 piek perstuk, laat ik daar ook maar 3 van nemen..."
En zo gaat het maar door:p

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Ik heb zelf 4 Fans in gebouwd. Waarvan 2 stacked. Kan ze allemaal schakelen tussen 7 en 12 Volt, maar op het moment staan ze uit.

Ik heb er 1 SUNON in zitten maar die laat ik altijd op 7V lopen, anders hou ik het niet uit achter mijn kast. De andere 3 zijn van een vaag merk maar ontzettend stil. Had ze gevonden op de beurs voor maar f 9,-.

Verwijderd

Ik begin binnenkort mijn eigen fanclub :+

• Aars
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-01 13:59
Aaahh my case is flying! :)

-

• Demo
  • Laatst online: 19-05 17:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op zondag 24 december 2000 00:06 schreef Silvershadow het volgende:
Ik begin binnenkort mijn eigen fanclub :+
Is het OC-forum niet één grote FANclub?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Ik heb er nu 7 maar neem straks waterkoeling scheelt een hoop herrie >:)

Verwijderd

ik heb nu geen fans der in steken (buiten die van mijn voeding...duhhh)
en ik zou er 1 van 120mm x 120mm x 25mm vanvoor in bouwen + 1 van 120mm x 120mm x 25mm vanboven, en dan vanachter 2 van 60mm x 60mm
en zou die wille verbinden met een baybus, zoda k'ik da soms af en aan kan zette...
maar nu heb ik gelezen da ge da op minder toeren kunt laten draaien...dus me very intrested hééé
maar hoe??!!
zoda k'ik 3 keuzen heb per knopke
=> 1) fan op 12V
=> 2) fan op 7V
=> 3) fan AF
hoe kan ik da doen??!!
zou da voor die fans wille doen...
maar die 2 van 60mm op 1ne schakelaar he...(dus 1 knopke af => 2 fannen uit, alleen voor die 2 fannekes)
HOE???!!!!!!:?:?:?:?:?:?:?:?:?

denk da AMADEUZ mij goe kan helpeuuu

• jotheman
  • Laatst online: 14-05 08:40

jotheman

Was like that when I got here!

Goh zeg, bennik dus nie de enigste me die ziekte!, ik hep dur 12, en ik wil MEEEEER! >:)

I see dead pixels...

Verwijderd

jotheman, ge hebt een vreeeeeeeet leuk prentje, HAHAHAHAHAHA

Verwijderd

Ik zou zeggen, kijk eens op Virtual Hideout bij de Guides en How To's... Daar staan hele beschrijvingen om bv Bay- en Fanbussen te maken... Met behulp van hun heb ik mijn Baybus ook in mekaar geflanst...

BTW... waarom vinden veel mensen het hier nodig om bv 80x80 te typen als ze een normale 80mm fan bedoelen? Bestaan er dat ook zoiets als ovale fannen van 80x60 ofzow? :? :P

Verwijderd

das ni sgoon rond he, piemel, LOOOLL
nee...kweeni, gewoon...:):):)

Verwijderd

BTW... Heb der nu "maar" 4 van 80mm en 2 van 60mm in men HX-08 hangen... :9
Dat kan altijd nog beter maar moet ff kijken waar ik ze nog kwijt kan :)

Verwijderd

Fans 'kit' ik tegenwoordig vast met siliconenkit, dit ivm het overzetten van trillingen naar de kast etc. en het helpt!(wat kit op smeren ruimte van ong. 2mm of meer creeren met karton of iets dergelijks, vastzetten met tape, nachtje drogen en je hebt een duurzame trilling-demper)

Verwijderd

Wat ik dus gek vind is dat ik niemand zie me traploos regelbare ventilatoren, :? ik ben nu een schakelingetje aan het maken dat ik potmeters op m 'n 5 1/2 krijg en dat ik daarmee gewoon de snelheid kan regelen. >:) weet nie of anderen dit ook al hadden gemaakt ik hoor alleen maar mensen met schakelaars. misschien ideetje

:P

Verwijderd

He neo222 kan je ook iets maken met temparatuur gevoelige regelaars met ptc-weerstanden? Net zoiets als de Vario fan's van Papst, maar die gebruiken een exstra ader voor de regeling.

Verwijderd

Bekijk dit dan maar eens
KWIJL KWIJL:9~
http://www.computernerd.com/futu42.html
:9~:9~:9~

• Speedy
  • Laatst online: 15:47
Erg gaaf ding, maar heb een KT7.

Flickr | Lego collectie

Verwijderd

Ja vroeger had ik zo'n 12 a 13 fans in mijne pc, maar als ik televisie wou kijken moest ik altijd de pc uitzetten :(
In die tijd had ik nog geen flauw benul van baybussen, dus ben ik meteen aan een waterkoeling systeem begonnen :) Dat heeft prima verholpen, en nu met mijn nieuwe casemod heb ik 1 frontblowfan, 2 fannetjes voor in m'n 2 voedingen en 1 golden orb op m'n geforce, de herrie is sreieus verminderd :)

http://www.tomamod.com

Verwijderd

sorry dubbele post :)

Verwijderd

khat een beetje teveel last van al mijn fans dus hep ik de stekkers eruit gepletterd, als het warmer word op mijn kamer (zomer dus :P) zet ik ze weer aan

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:26
Op zondag 24 december 2000 01:21 schreef neo222 het volgende:
Wat ik dus gek vind is dat ik niemand zie me traploos regelbare ventilatoren, :? ik ben nu een schakelingetje aan het maken dat ik potmeters op m 'n 5 1/2 krijg en dat ik daarmee gewoon de snelheid kan regelen. >:) weet nie of anderen dit ook al hadden gemaakt ik hoor alleen maar mensen met schakelaars. misschien ideetje

:P
ik neem aan dat je die potmeter wel eerst een transistor laat aansturen, want als je 'm rechtstreeks in serie met je fan zet, fikt 'ie gegarandeerd door.
voorbeeld:
12V fan 1Watt:
daar gaat een stroom door van (1/12=) 84 mA (wanneer de fan nomaal draait, dus niet geblokkeerd is, anders nog meer)
De ohmse weerstand is dan (1/.084^2=) 144 Ohm

Wanneer je nu bijvoorbeeld een potmeter van 100 Ohm ervoor zet, is er niets aan de hand, wanneer de loper zo staat dat de weerstand van de pot-meter 0 Ohm is. (dan staat er 0 Volt over, stroom is ook 0 => geen vermogen dissipatie
Wanneer de potmeter de andere kant op gaat (100 Ohm dus) is de totale weerstand van potmeter + fan ongeveer 240 Ohm (in de praktijk lager)
de stroom erdoor is dan : (12V/240=)50 mA
vermogen in de potmeter : (.050^2*100=) .25Watt.
Dat is een hoop vermogen voor de gemiddelde potmeter
't nadeel is ook nog dat je fan mischien stil komt te vallen, waardoor de weerstand van de fan nog verder afneemt.
Fan wil daardoor niet meer opspinnen en er komt 12V te staan over je potmeter van 100Ohm.
((12/100)^2*100=) 1.44 Watt.
Dat trekt 'ie echt niet en 't gaat echt enorm stinken. (en er is geen fan om de rook weg te blazen ;))
conclusie:
je moet de fan aansturen met een geregelde spanning.
Bijvoorbeeld een regulator met een LM 317 (kost een paar kwartjes) die kan tot 1.5Amp regelen.
Vergeet alleen niet om een kleine diode antiparallel (dus Kathode aan de min en anode aan de plus) over de aansluitingen van de fan te solderen.
deze vangt pulsen op die de spoelen in de fan opwekken. Als je dat niet doet, kan de LM317 raar gaan doen (en anders de elco's eromheen wel ;))

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Prutser_IA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06-2021

Prutser_IA

<*{{{><

Op zaterdag 23 december 2000 23:47 schreef Besnax het volgende:
Hmz niet meer. Sorry to spoil the fun.
maarre GVD DIE GODSKELERE KUT HERRIE.
Het begon toen ik switches ging inbouwen, zodat ik die krengen af en toe uit kon zetten. Maar uiteindelijk heb ik de fans er maar uitgepleurd toen ze proefondervindelijk overbodig bleken te zijn. tja 3x 220V en talloze 12V fans. Wat een KUUUUUUUUT herrie!
Neuj, hoe stiller hoe beter. Tegen de tijd dat warmte weer een probleem wordt steekt dit griepje wel weer op. >:)
Klinkt als een bekende.. Sel? Maak eens eigen account joh :P

42

Verwijderd

In mijn addtronics 6896A zitten er nu 9

Verwijderd

houw je van fan's nouw ik ook kijk eens ff hier staan noch een paar coolertje's

http://www.geocities.com/tweaker219/

dan klik je op plaatjes en dan op coolers :)

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/tweaker219/superorb2SK.gif

Verwijderd

oh en ik heb 8 fan's in mijn pc >:)>:)>:)

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Ik heb op dit moment nog 10 fans ongebruikt hier liggen (3X80mm, 6X60mm, 1X40mm), maar mijn nieuwe kast is er, dus echt veel zullen er wel niet overblijven :P

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
Over die regelbarte fanz, koop gewoon zon electronica setje van 6,50 regelbaar van 0-12 volt,(praktijk 11,1 want jue sluit hem op 12v aan. ) en max 1a, meer dan genoeg

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Verwijderd

Ik heb er 2:
voeding en cpu koeler
De voeding draait op de halve snelheid,..
En mn VGA is passief gekoeld met een SS7 blok

Verwijderd

Wat ik wel interressant vind is niet zo veel mogelijk fans in je sys gooien, maar met zo min mogelijk fans een zo goed mogelijke flow te krijgen en zo min mogelijk geluid.
dus dan denk ik inderdaad aan dingen als:

Ducten:
Waarom zou je de lucht die bedoeld is voor bijv je CPU eerst laten opwarmen?

isoleren:
de lucht moet erin komen waar jij dat wil en er ook weer uit waar jij dat wil, dus niet op andere plekken

kabels routen(en rounden):
het is netter en zorgt voor betere prestaties door meer flow en ook nog minder opstructie van die flow dus minder geluid.

baybus:
je wil je systeem wel stabiel houden tijdens een potje Q3A, maar tijdens het surfen hoeft het systeem niet op te stijgen.

plaatsing van fans:
je kan wel op alles wat gekoeld moet worden een fannetje plaatsen, maar dan krijg je een rotzooi van flows in je kast dat maakt veel geluid en is niet erg effectief.

Kiezen van fans:
je kan wel allemaal delta's in je kast gooien, maar dat zal erg veel geluid maken. Let er ook op dat het bevordelijk kan zijn om dezelfde fans te gebruiken. 2 30dBA fans geven samen ongeveer 31dBA aan geluid af en dat en een delta is dan 5 keer zo luid, terwijl ze samen meer flow geven. ga ook bijv niet een delta op je heatsink gooien en dan allemaal stille fans gebruiken voor de rest, want het ergste geluid telt.

trillingen:
je kan met wat rubber het geluid van fans, HD,s ed omloaag halen, ook dingen die je systeem een stuk aangenamer kunnen maken

plaatsing van het systeem:
Zet het iig niet te dichtbij want want dan is het geluid erg, 1 metertje kan erg uitmaken. Zet je kast ook niet dicht bij een muur want het geluid weerkaatst direct weer jouw richting op. Zorg er dus voor dat je syteem kan "ademen"

heel wat overwegingen, maar ze zijn het zeker waard, maar een goede voorbereiding is het halve werk!

Verwijderd

Op zondag 24 december 2000 02:46 schreef another tweaker het volgende:
He neo222 kan je ook iets maken met temparatuur gevoelige regelaars met ptc-weerstanden? Net zoiets als de Vario fan's van Papst, maar die gebruiken een exstra ader voor de regeling.
Ja vin ik een goed idee gewoon helemaal automatisch dat je een max waarde aan kan geven, en dat ie naarmate het warmer word harder gaat blazen, als ik klaar ben zal ik het schema er wel op gooien :9

Verwijderd

Heb hiero in totaal
12 fans in mijn kast
waaronder een Delta en 3 sunon's
wat een pokke herrie maar daar heb je dan ook wel wat voor!!;) *D
Pagina: 1