Op zondag 24 december 2000 01:21 schreef neo222 het volgende:
Wat ik dus gek vind is dat ik niemand zie me traploos regelbare ventilatoren,

ik ben nu een schakelingetje aan het maken dat ik potmeters op m 'n 5 1/2 krijg en dat ik daarmee gewoon de snelheid kan regelen.

weet nie of anderen dit ook al hadden gemaakt ik hoor alleen maar mensen met schakelaars. misschien ideetje

ik neem aan dat je die potmeter wel eerst een transistor laat aansturen, want als je 'm rechtstreeks in serie met je fan zet, fikt 'ie gegarandeerd door.
voorbeeld:
12V fan 1Watt:
daar gaat een stroom door van (1/12=) 84 mA (wanneer de fan nomaal draait, dus niet geblokkeerd is, anders nog meer)
De ohmse weerstand is dan (1/.084^2=) 144 Ohm
Wanneer je nu bijvoorbeeld een potmeter van 100 Ohm ervoor zet, is er niets aan de hand, wanneer de loper zo staat dat de weerstand van de pot-meter 0 Ohm is. (dan staat er 0 Volt over, stroom is ook 0 => geen vermogen dissipatie
Wanneer de potmeter de andere kant op gaat (100 Ohm dus) is de totale weerstand van potmeter + fan ongeveer 240 Ohm (in de praktijk lager)
de stroom erdoor is dan : (12V/240=)50 mA
vermogen in de potmeter : (.050^2*100=) .25Watt.
Dat is een hoop vermogen voor de gemiddelde potmeter
't nadeel is ook nog dat je fan mischien stil komt te vallen, waardoor de weerstand van de fan nog verder afneemt.
Fan wil daardoor niet meer opspinnen en er komt 12V te staan over je potmeter van 100Ohm.
((12/100)^2*100=) 1.44 Watt.
Dat trekt 'ie echt niet en 't gaat echt enorm stinken. (en er is geen fan om de rook weg te blazen

)
conclusie:
je moet de fan aansturen met een geregelde
spanning.
Bijvoorbeeld een regulator met een LM 317 (kost een paar kwartjes) die kan tot 1.5Amp regelen.
Vergeet alleen niet om een kleine diode antiparallel (dus Kathode aan de min en anode aan de plus) over de aansluitingen van de fan te solderen.
deze vangt pulsen op die de spoelen in de fan opwekken. Als je dat niet doet, kan de LM317 raar gaan doen (en anders de elco's eromheen wel

)
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)