[mobo] dual AMD Athlon 64

Pagina: 1
Acties:

• Madcat
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik ben wat informatie aan het verzamelen over de aanschaf van en nieuwe pc, die ik over 2 maandjes ofzo zal gaan kopen.
nu had ik in gedachte om een dual Socket 754 AMD Athlon 64 systeem aan te schaffen. Alleen zijn er weinig moederboarden die dit hebben, tenminste ik kan het niet zo makkelijk vinden.

Socket 940 Opteron moederboarden zijn er wel te vinden, maar dat vind ik toch een beetje een overkill. het is tenslotte bedoeld als workstation en niet als die-hard server.

Nu had ik een aantal vraagjes:
1) zijn er ook dual moederboarden waarin het ook mogelijk is om een singel CPU in te zetten, zodat er later nog een CPU bij gezet kan worden.

2) maakt het erg veel uit om er registerd geheugen in te zetten, is die ECC nu zo belangrijk? ik kan iig alleen maar mobo's vinden met ECC.

3) Wat is de ervaring van de mensen die nu een dual Athlon 64 of dual Opteron draaien als desktop. wat voor mobo heb je, en wat is je ervaring.

4) is de AMD 64 al een beetje volwassen of is het toch verstandiger om toch maar een dual pentium 4 ofzo aan te schaffen?

ps:
reply aub niet met "google maar" of "lees [rml][ Discussie] AMD Athlon 64 & Opteron - Deel 5[/rml] / [rml][ Ervaringen] Dual AMD systemen - Deel 2[/rml]" omdat dat weinig toevoegd

[ Voor 11% gewijzigd door Madcat op 02-07-2004 04:47 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Er bestaan geen dual Socket 754 moederborden dus je zoektocht kan wat dat betreft gestaakt worden.

1) In principe is elk dual CPU-bord daartoe in staat.
2) ECC is zelden een verplichting, wel wordt registered geheugen vereist door de Opteron-processor en veel Xeon chipsets
3) Een dual Athlon 64 kan dus niet, een dual Opteron is gewoon snel. Ik heb zelf een dual Opteron 240 die onlangs de belachelijk lage kloksnelheid toch aardig presteert.
4) AMD64 (de instructieset) kun je nog niet erg volwassen noemen met het huidige gebrek aan (met name Windows) software. De AMD64-processors zijn al een tijdje op de markt en functioneren dan ook prima in normale 32-bits software.

[ Voor 3% gewijzigd door Femme op 02-07-2004 06:13 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Over de AMD64 kan je ff op de frontpage kijken daar was een vergelijking tussen de nieuwste P4 en AMD64, blijkt gewoon dat de P4 een flink stuk van z'n achterstand heeft ingelopen en vaak zelfs de AMD64 voorbijstreeft.

Echter is het wat Femme zegt zolang de software nog niet goed met de 64 bits instructieset om kan gaan, zal het voordeel hiervan beperkt blijven. Maar aangezien intel nu ook gaat kijken naar 64 bits voor consumenten zal dat niet al te lang meer duren

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-07 13:36
Wil je dual-procs?
Dan raad ik je aan om te wachten op een dual socket939 bord.

Met de voordelen van 940, zonder de nadelen.

Ze zijn alleen nog niet te koop, en 939 procs zijn ietwat duurder omdat ze net uit zijn.
Maar dat neemt niet weg dat socket939 de socket is voor de toekomst.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:44
Voor iemand die in een SMP bak geïnteresseerd is en ps neerzet dat 'ie vindt dat bepaalde threads weinig toevoegen moet ik stellen dat je je erg slecht verdiept hebt in de zaken: je had met het grootste gemak na kunnen gaan dat er geen dual S754 borden bestaan en dat de S754 cpu's ook no way kunnen SMP'en. Daarnaast is het type geheugen wat je nodig hebt niet afhankelijk van dual cpu an sich maar v.h. gebruikte moederbord, dus neem de specs door van het desbetreffende moederbord.

Wat ervaringen en volwassenheid betreft, over ervaringen loopt een dual AMD topic en over het wel en wee v.d. 64bit instructieset is genoeg te vinden op het internet (status is dat er nog geen eens een officieel Windows OS voor is, maar de huidige Windows versies draaien er uitstekend op, alleen draai je dan in de bekende 32bits modus).

Dus eerlijk gezegd heb ik 't idee dat je wat gehoord hebt en zonder je er erg in te verdiepen hier maar voor de vuist weg wat vragen stelt (welke vrij makkelijk zélf beantwoord kunnen worden).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mag ik aan de bovenstaande verhalen nog even toevoegen dat een dual P4 ook niet bestaat. (dus met een s478 of s423). Je kunt wel een duals Xeon nemen (s603/604). Dus goedkoop klaar zijn met 2 p4tjes zit er niet in.

• Abbadon
  • Laatst online: 12:44
En check ook: PMG FAQ - SMP FAQ

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Madcat
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@ femme

1)
okey, dus dan blijft athlon MP, Opteron en Xeon over
waarvan MP, al redelijk verouderd is, en de Opteron en Xeon vrij duur is.

ik had van iemand gehoord dat hij een athlon MP had, waarbij 2 CPU's nodig waren om het ding uberhaubt te kunnen starten.

Het leek mij wel een goed plan om een dual mobo te kopen, en eerst 1 cpu + 1GB geheugen erbij te kopen... en een halfjaartje of jaartje later het te verdubbelen.
zodat ik 2 keer plezier heb.. alleen dat het wel een probleem worden om een CPU te vinden met hetzelfde type nummer enzo.. omdat het vat wel weer gereviewed is.

2) de mobo's die ik zie voor de Opteron zoals van de tyan
http://www.tyan.com/products/html/tigerk8w.html staat wel bij dat het alleen registerd memory in moet. maar dat is dus niet bij elk mobo zo...

3) welk mobo heb je bij die configuratie?
140 is toch 1400Mhz, welke snelheid heeft dit ten opzichte van een singel AMD 64 van bijvoorbeeld 2Ghz (Athlon64 3000+) maakt het echt veel uit, of is een snellere singel CPU net zo snel.

4) ik zat er aan te denken om windows XP 64 te gebruiken, daarop is het ook mogelijk om gewone 32(/16?) bits software te gebruiken.

maar deze kunnen waarschijnlijk maar op 1 CPU draaien.
Zorgt het OS er dan niet gewoon voor dat de complete windows op CPU 1 draaien en het programma dat je wilt draaien (en dus 90% cpu power nodig heeft), bijvoorbeeld een spel, op CPU2..
want ik neem aan dat een gewoon x86 programma niet gelevelt kan worden over de 2 cpu's

@ legion

dank je, ik zal dat eens iets meer in de gaten gaan houden, ik dacht trouwens dat de FX en Opteron eerst hetzelfde waren... het is al weer een tijdje geleden dat ik actief hardware bij hield... (lees 3 jaar geleden... werkt nog met een AMD 1GHz TB)

@ Abbadon

dat is ook de reden waarom ik een toppic open hierover, het nadeel van GoT is dat de informatie over teveel threads zit verspreid en in de threads ondanks het modereren ook vrij veel 'spam' in zit van mensen die zitten op te scheppen over hun systeem of spelfouten van een ander zitten te verbeteren.
Het lezen van een thread met 40 pagina's waar maar 10 nuttige posts in zitten is nu niet bepaald handig.

geen windows systeem voor AMD 64 ? (neem aan dat je *ix/bsd draait) hoe zit het dan met windows XP 64, ik dacht dat deze speciaal voor de AMD 64 was gemaakt.

ik zie trouwens op je bakSpecificatiePagina dat je een xeon draait, en geen AMD 64.. maargoed.

@terw_dan

ik heb nog niet gekeken naar P4/xeon moederboarden omdat ik graag een amd 64 wil hebben, het was meer als een alternatief gezien.

ps: i like your sig :)

----------------

Wat ik nog wel graag zou willen weten is welk moederboard jullie gebruiken, want van de reviews die ik zo links en rechts lees... is dat het best tegenvalt om het systeem een beetje stabiel te krijgen. ik kan begrijpen dat er een goede voeding voor nodig is. maar waar kan de instabiliteit vandaan komen?

ik las op tweakers ook laatst dat er nog wat fouten zijn gevonden in de opteon chipset, dat is ook weer een reden om aan te nemen dat de opteon eigenlijk maar een beta chip is en dus nog iets te voorbaarig is om deze voor de komende 2 jaar te gaan gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Madcat op 02-07-2004 13:40 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

een_madcat schreef op 02 juli 2004 @ 13:33:
@ femme

1)
okey, dus dan blijft athlon MP, Opteron en Xeon over
waarvan MP, al redelijk verouderd is, en de Opteron en Xeon vrij duur is.

ik had van iemand gehoord dat hij een athlon MP had, waarbij 2 CPU's nodig waren om het ding uberhaubt te kunnen starten.
Nope. Het is zelfs zo dat bij de Athlon MP de twee FSB'en onafhankelijk van elkaar zijn, er hoeft niet eens eer terminator op de tweede socket ;)
Het leek mij wel een goed plan om een dual mobo te kopen, en eerst 1 cpu + 1GB geheugen erbij te kopen... en een halfjaartje of jaartje later het te verdubbelen.
zodat ik 2 keer plezier heb.. alleen dat het wel een probleem worden om een CPU te vinden met hetzelfde type nummer enzo.. omdat het vat wel weer gereviewed is.
Wel leuk, maar economisch erg onverantwoord- nu betaal je extra voor een dual platform (duurdere mobo, duurder CPU, duurder (registered) RAM), terwijl je er geen meerwaarde aan hebt op dit moment. Over een jaar koop je een op dat moment tragere CPU erbij met nog steeds overdure RAM. Je zou voor dat geld bijna beter nu een single systeem kunnen kopen met zelfde specs als je enkele-CPU-in-dual config en dan over 6 maanden gelijk CPU, mobo en RAM vervangen door dual systeem. En dan kun je nog je single setje doorverkopen en dat geld opzuipen (of andere onderdelen mee kopen)
2) de mobo's die ik zie voor de Opteron zoals van de tyan
http://www.tyan.com/products/html/tigerk8w.html staat wel bij dat het alleen registerd memory in moet. maar dat is dus niet bij elk mobo zo...
Voor Opteron en Athlon64FX is dat (vooralsnog) verplicht. Met de komst van So939 komt daar verandering in, maar op dit moment moet het sowieso.
3) welk mobo heb je bij die configuratie?
140 is toch 1400Mhz, welke snelheid heeft dit ten opzichte van een singel AMD 64 van bijvoorbeeld 2Ghz (Athlon64 3000+) maakt het echt veel uit, of is een snellere singel CPU net zo snel.
Zie de (vele) benchmarks. Google doet wonderen.
4) ik zat er aan te denken om windows XP 64 te gebruiken, daarop is het ook mogelijk om gewone 32(/16?) bits software te gebruiken.
Ja. Maar de drivers nadrukkelijk niet :o - en dat beperkt nogal de mogelijkheden (64b WinXp drivers zijn nog vrij dun bezaaid). Het is niet voor niets nog niet uitgekomen. Het is gewoon op betatest niveau, de kern doet het, maar alles daaromheen is volop in ontwikkeling...
maar deze kunnen waarschijnlijk maar op 1 CPU draaien.
Zorgt het OS er dan niet gewoon voor dat de complete windows op CPU 1 draaien en het programma dat je wilt draaien (en dus 90% cpu power nodig heeft), bijvoorbeeld een spel, op CPU2..
want ik neem aan dat een gewoon x86 programma niet gelevelt kan worden over de 2 cpu's
Zie Abbadon's eerste opmerking hierboven. Ik heb als ik deze vraag lees ook zeer sterk de indruk dat je je veel te weinig verdiept hebt in de materie :o

SMP staat volkomen los van 64b extensies. Wat je hier omschrijft is namelijk de vraag omtrent hoe een OS bij een SMP systeem omgaat met (al dan niet single-threaded) applicatie over de CPU verdelen. Daar is meer dan genoeg over te vinden, graag je dus daarin inlezen. Het is iig offtopic hier...
@ legion

dank je, ik zal dat eens iets meer in de gaten gaan houden, ik dacht trouwens dat de FX en Opteron eerst hetzelfde waren... het is al weer een tijdje geleden dat ik actief hardware bij hield... (lees 3 jaar geleden... werkt nog met een AMD 1GHz TB)
Kom dan niet aan in je topicstart met dat andere topics niets toevoegen, dingen als dit staan er zeer uitgebreid in besproken, en anders is het gewoon in de relevante T.net frontpageartikelen te vinden, zo niet in vrijwel elk ander review van het Athlon64 platform :Z
@ Abbadon

dat is ook de reden waarom ik een toppic open hierover, het nadeel van GoT is dat de informatie over teveel threads zit verspreid en in de threads ondanks het modereren ook vrij veel 'spam' in zit van mensen die zitten op te scheppen over hun systeem of spelfouten van een ander zitten te verbeteren.
Het lezen van een thread met 40 pagina's waar maar 10 nuttige posts in zitten is nu niet bepaald handig.
Dat is de kunst van het zoeken. Alle 2000+ pagina's van een topic doorlezen is idd nauwelijks te doen, maar wat dacht je van dmv Ctrl-F binnen de pagina zoeken. Of gewoon de links in de topicstart van [rml][ Discussie] AMD Athlon 64 & Opteron - Deel 5[/rml] volgen, daar staat het allemaal zeer handzaam en duidelijk uitgelegd. Die links staan er niet voor niets, ze zijn er om te zorgen dat iedereen zich in kan lezen en dus op gelijke niveau discussieren. Dat heb jij klaarblijkelijk niet gedaan, wat dan ook verklaart waarom je weinig uit de topics haalt. Dat is niet de schuld van de topic...
geen windows systeem voor AMD 64 ? (neem aan dat je *ix/bsd draait) hoe zit het dan met windows XP 64, ik dacht dat deze speciaal voor de AMD 64 was gemaakt.
WinXP64 is nog niet uitgebracht. Er is een betaversie te krijgen, maar die is dus niet 'af'. Dat neemt niet weg dat je een 'gewone' 32b Windows versie op een Athlon64 bak kunt draaien (dat doen de meesten...), maar zeker bij een dual opteron wil je eigenlijk een goed geoptimaliseerd systeem (de NUMA SMP techniek werkt flink anders dan de 'gewone' shared bus techniek van de Intel P3 of Xeon SMP). Dat betekent dat je dus aangewezen bent op de wel volledig werkende OSsen ervoor (verschillende Linux distro's, xBSD en iirc ook nog Solaris (maar pin me niet op dat laatste vast)), of je moet genoegen nemen met een beta-release met alle risico's vandien.
ik zie trouwens op je bakSpecificatiePagina dat je een xeon draait, en geen AMD 64.. maargoed.
Dus :? Abbadon heeft iig wel zich goed ingelezen. Ik draai hier ook maar op een Celeron Tualatin, maar dat betekent niet dat ik geen Athlon64 bakken van dichtbij gezien heb :z
Wat ik nog wel graag zou willen weten is welk moederboard jullie gebruiken, want van de reviews die ik zo links en rechts lees... is dat het best tegenvalt om het systeem een beetje stabiel te krijgen. ik kan begrijpen dat er een goede voeding voor nodig is. maar waar kan de instabiliteit vandaan komen?
Simpel. 95% van de instabiliteit komt van mensen die de geteste geheugenlijsten negeren. Als je koopt wat je mobofabricant getest heeft, heb je recht op een stabiel systeem. Negeer je die lijsten? Eigen schuld.

En verder is er natuurlijk ook dat mensen een beta-OS gebruiken (WinXP64). Als je betatestniveau gebruikt kun je ook niet 100% stabiliteit verwachten.
ik las op tweakers ook laatst dat er nog wat fouten zijn gevonden in de opteon chipset, dat is ook weer een reden om aan te nemen dat de opteon eigenlijk maar een beta chip is en dus nog iets te voorbaarig is om deze voor de komende 2 jaar te gaan gebruiken.
:Z

Als je goed leest vind je dergelijke fouten bij IEDERE chip (ja, ook de Xeon). Bij de Opteron is iig nieuwe microcode gelijk uitgebracht om de fout te voorkomen. Dat stond overigens OOK in dat artikel. Lezen is een vak. Op basis van onvolledig gelezen artikels veel te verstrekkende (en eenzijdige) conclusies trekken is gewoon dom :/

Oslik blyat! Oslik!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bij het Athlon MP platform is het iig zo dat je niet per se 2 cpus nodig hebt. Heb hier nu een Tiger MP draaien met 1 enkele cpu (dual duron vreet hij niet namelijk).
Mijn MPX is helaas dood (en nog steeds niet terug van rMA) maar ook daarbij was het niet nodig om 2 cpus erin te hebben. Maar goed, je koopt imho geen bord van 300 euro of meer en vrot er dan maar 1 cpu ins.

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
dion_b schreef op 02 juli 2004 @ 14:09:
[...]

Wel leuk, maar economisch erg onverantwoord- nu betaal je extra voor een dual platform (duurdere mobo, duurder CPU, duurder (registered) RAM), terwijl je er geen meerwaarde aan hebt op dit moment. Over een jaar koop je een op dat moment tragere CPU erbij met nog steeds overdure RAM. Je zou voor dat geld bijna beter nu een single systeem kunnen kopen met zelfde specs als je enkele-CPU-in-dual config en dan over 6 maanden gelijk CPU, mobo en RAM vervangen door dual systeem. En dan kun je nog je single setje doorverkopen en dat geld opzuipen (of andere onderdelen mee kopen)
Ben ik het helemaal mee eens. Het kan in uitzonderlijke gevallen misschien nog te verdedigen zijn, maar wat wil je met die bak gaan doen? Internetten en hier en daar een spelletje spelen? Neem dan een HT P4 single, die moet ook al soepeltjes gaan lijkt me.
(de NUMA SMP techniek werkt flink anders dan de 'gewone' shared bus techniek van de Intel P3 of Xeon SMP).
Let erop dat niet alle SMP Opteron moederborden NUMA ondersteunen... in ieder geval de door TS gelinkte TigerK8W niet, de ThunderK8W weer wel.
Ik meen op de 2CPU.com forums (sowieso een goede infobron, absolute aanrader voor TS) impliciet te hebben gelezen dat de IWills misscien wel zullen booten met unregistered geheugen.
En verder zijn ECC en registered twee verschillende eigenschappen van geheugen, als ik me niet vergis. (er is non-registered ECC gehuegen).
een_madcat, klok....klepel?

In deeze zin staan drie fauten

• Refragmental
Ik zal mijn keuze voor de socket939 even toelichten. Had ik vanmorgen helaas de tijd niet voor.

Socket939 is precies zoals Socket940, alleen 1 pinnetje minder, en dat 1 pinnetje maakt een groot verschil, namelijk:

Socket940 kan alleen registered geheugen aan in dual-channel, dit is langzaam maar zeer betrouwbaar geheugen, voor servers ideaal, voor gamers absoluut niet.

Socket754 ondersteunt nonregistered geheugen, maar alleen 1 channel, vandaar dat multi-procs niet mogelijk zijn.

Socket939 ondersteunt ook non-registered geheugen maar dan in dual-channel.
Door deze dual-channel kunnen er ook meerdere proc's op een moederbord geplakt worden, plus het ondersteunt geheugen dat snel is.

De voordelen van Socket754 en Socket940 zonder de nadelen van beiden.
Het ultieme gamers-socket dus.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Legion schreef op 02 juli 2004 @ 17:45:
Ik zal mijn keuze voor de socket939 even toelichten. Had ik vanmorgen helaas de tijd niet voor.

Socket939 is precies zoals Socket940, alleen 1 pinnetje minder, en dat 1 pinnetje maakt een groot verschil, namelijk:

Socket940 kan alleen registered geheugen aan in dual-channel, dit is langzaam maar zeer betrouwbaar geheugen, voor servers ideaal, voor gamers absoluut niet.

Socket754 ondersteunt nonregistered geheugen, maar alleen 1 channel, vandaar dat multi-procs niet mogelijk zijn.
:?

Wat heeft het aantal geheugenkanalen met het aantal CPU's te maken?

Dat wordt bepaald door het aantal Hypertransportkanalen die verder los staan van het aantal geheugenkanalen :o

Dat toevallig de SMP-incapable So754 CPU's een geheugenkanaal hebben en de SMP-enabled So940 CPU's twee kanalen hebben, heeft puur met keuzes van AMD te maken, niets met de technische koppeling ervan...

Oslik blyat! Oslik!

• Refragmental
dion_b schreef op 02 juli 2004 @ 18:30:
[...]

:?

Wat heeft het aantal geheugenkanalen met het aantal CPU's te maken?

Dat wordt bepaald door het aantal Hypertransportkanalen die verder los staan van het aantal geheugenkanalen :o

Dat toevallig de SMP-incapable So754 CPU's een geheugenkanaal hebben en de SMP-enabled So940 CPU's twee kanalen hebben, heeft puur met keuzes van AMD te maken, niets met de technische koppeling ervan...
Zo zie je maar weer, op GOT leer je iedere dag weer iets bij :)
Dacht altijd dat single en dual channel verbonden waren de mogelijkheid voor meerdere procs. Had ik dus altijd mis! :D

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Waar komt de informatie vandaan dat er SMP capable Socket 939 moederborden uit zullen komen?

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 09:31
1) zijn er ook dual moederboarden waarin het ook mogelijk is om een singel CPU in te zetten, zodat er later nog een CPU bij gezet kan worden.
Alle hedendaagse AMD/Intel moederborden kunnen dat ;)
2) maakt het erg veel uit om er registerd geheugen in te zetten, is die ECC nu zo belangrijk? ik kan iig alleen maar mobo's vinden met ECC.
ECC is niet verplicht, en heb je ook niet echt nodig.
3) Wat is de ervaring van de mensen die nu een dual Athlon 64 of dual Opteron draaien als desktop. wat voor mobo heb je, en wat is je ervaring.
Het is snel, zelfs voor de lager geklokte CPUs, dual Athlon64 zoals al eerder werd aangegeven bestaat echter niet.
4) is de AMD 64 al een beetje volwassen of is het toch verstandiger om toch maar een dual pentium 4 ofzo aan te schaffen?
Beiden bestaan niet ;)
ps:
reply aub niet met "google maar" of "lees [rml][ Discussie] AMD Athlon 64 & Opteron - Deel 5[/rml] / [rml][ Ervaringen] Dual AMD systemen - Deel 2[/rml]" omdat dat weinig toevoegd
Ja, maar wat meer onderzoek in dual platformen had je wel van tevoren moeten doen. Als je het mij vraagt kun je beter nog maar niet op Dual overstappen aangezien je volgens mij geen flauw benul hebt wat je in huis haalt.
"Dual P4", "Dual AMD64" ??? uhm, dat klinkt al zo verkeerd he.

vervolgens zie ik Legion wat zeggen van:
"Wil je dual-procs? Dan raad ik je aan om te wachten op een dual socket939 bord"
en
"Socket939 ondersteunt ook non-registered geheugen maar dan in dual-channel.
Door deze dual-channel kunnen er ook meerdere proc's op een moederbord geplakt worden, plus het ondersteunt geheugen dat snel is."

Wat is dit aan het worden ?? , het nationale SMP rampen topic ?
Socket754 - Single Channel, Singleprocessor - Non-Regged Mem
Socket939 - Dual Channel, Singleprocessor - Non-regged Mem
Socket940 - Dual Channel, Multiprocessor - Regged

zo issie, zo blijft ie, en niet iets anders.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:10

Shaggy

Misantroop pur sang

Mischien is het ook handig als TS aangeeft wat ie er mee wil gaan draaien.

Anders heeft ie mischien straks wel een serieus gevalletje van "overkill"

'tis maar een gedachte?

Making an ass of myself since the 70's

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06-2025
geef mij maar me dual p3 tuatlin 1.4 ding blaast me 3,2 ghz p4 zo voorbij op zijn sloffen. wel met 2 gb intern geheugen maar goed.

En als ik kijk naar de prijs voor 400 euro gekocht 2e hands is toch wel wat beter als 1500 euro voor me p4 systeem.

Daarnaast bad memories met amd helemaal op server platform blijf ik bij pentium zitten.

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:39
als je een dual bak wilt zijn de meest voor de hand liggende dingen een Xeon, Opteron of oudere Athlon MP.
Een Dual AMD64 of whatever zal er nooit zijn volgens de laatste roadmaps.
en de Athlon MP word 4e kwart dit jaar stop gezet.

http://www.myhard.com/image20010518/146268.gif

• Refragmental
Delta2 schreef op 02 juli 2004 @ 19:05:
[...]

Wat is dit aan het worden ?? , het nationale SMP rampen topic ?
Socket754 - Single Channel, Singleprocessor - Non-Regged Mem
Socket939 - Dual Channel, Singleprocessor - Non-regged Mem
Socket940 - Dual Channel, Multiprocessor - Regged

zo issie, zo blijft ie, en niet iets anders.
:D
Ik zat dus echt helemaal fout.
Ik weet 100% zeker dat ik een aantal keer ergens heb gelezen dat 939 ook meerdere proc's ondersteunt, alleen dat van SMP verwarde ik met single en dualchannel.

Ik wil eigenlijk wel eens een degelijke bron/review lezen waarin dit soort zaken zijn uitgelegd, vind het niet leuk dat ik er al zo lang naast heb gezeten :(

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 09:31
Ik denk dat de Opteron SMP FAQ van 2CPU.com je wel wat dingen wijzer kan maken.
Hier staat (bijna) alles in over de opterons en Athlon FX processoren.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

[Een man is nog geen Tweaker]

Femme schreef op 02 juli 2004 @ 06:12:
Er bestaan geen dual Socket 754 moederborden dus je zoektocht kan wat dat betreft gestaakt worden.

1) In principe is elk dual CPU-bord daartoe in staat.
2) ECC is zelden een verplichting, wel wordt registered geheugen vereist door de Opteron-processor en veel Xeon chipsets
3) Een dual Athlon 64 kan dus niet, een dual Opteron is gewoon snel. Ik heb zelf een dual Opteron 240 die onlangs de belachelijk lage kloksnelheid toch aardig presteert.
4) AMD64 (de instructieset) kun je nog niet erg volwassen noemen met het huidige gebrek aan (met name Windows) software. De AMD64-processors zijn al een tijdje op de markt en functioneren dan ook prima in normale 32-bits software.
sry.. een dual Opteron 240 presteert aardig ;) Mijn AMD Athlon64 3200+ presteert dan zeker redelijkjes :+ (het zal wel relatief bedoeld zijn aan andere systemen.. maar kon het niet laten ;) )
een_madcat schreef op 02 juli 2004 @ 04:12:
Ik ben wat informatie aan het verzamelen over de aanschaf van en nieuwe pc, die ik over 2 maandjes ofzo zal gaan kopen.
nu had ik in gedachte om een dual Socket 754 AMD Athlon 64 systeem aan te schaffen. Alleen zijn er weinig moederboarden die dit hebben, tenminste ik kan het niet zo makkelijk vinden.

Socket 940 Opteron moederboarden zijn er wel te vinden, maar dat vind ik toch een beetje een overkill. het is tenslotte bedoeld als workstation en niet als die-hard server.

Nu had ik een aantal vraagjes:

ps:
2) ECC is gewoon wat veiliger maar niet echt nodig. Vooral voor servers is dit fijn.. voor een workstation lijkt het mij niet echt noodzakelijk. 1 tip.. bespaar niet op gehegeugen :) (te gek hoeft natuurlijk ook niet.. maar een echt A-merk, en het liefst niet de value-series)

3) Ik draai niet dual.. maar single s754 athlon64 3200+ (2 ghz, 1024 l2 cache). Ik zelf vind hem heerlijk draaien. De koeling die met de processor komt vind ik fijn, de bevestiging is ook uitstekend. Cool 'n quiet is een heerlijk techniek. Mijn cpu is een afgeleide van de clawhammer dus neem aan dat die ook wel lekker zal draaien. Verder is een Athlon64 ivm met de hypertransport links naar het geheugen sneller in multi processor omgevingen. Bij dual merk je er niet zo heel veel van.. maar elke processor heeft bij een goed moederbord in ieder geval zijn eigen toegang tot zijn eigen geheugen banken. Dit is toch wel een voordeel ten opzicht van een Xeon systeem in mijn ogen.

4) AMD64 is zo volwassen dat het prima meedraaid. Een athlon64 heeft alles aan boord voor huidige software, t/m SSE2 toe. Het AMD64 instructie set zelf is goed in orde alleen de 64bits software laat nog wat op zich wachten. Ik zelf draai naast het normale 32bit windows xp een beta versie van xp 64bit edition. Die draaid stabiel en goed. Drivers en anders software is echter vrij lastig aan te komen. 64bit functionaliteit binnen windows zul je dus nog even op moeten wachten. (linux en programma's als mysql zijn er denk ik al wat verder mee.. en die kunnen al wel van de extra performance genieten).

Kleine leuke extra noot in deze onveilige tijd van virussen en hacks.. de Opterons ondersteunen een non-execute beveiliging die hardwarematig werkt en in werking zal treden als MS Windows XP service pack 2 uitkomt. Huidige Xeon's hebben die voordeel niet, en bij mijn weten komt die extra beveiliging alleen in itaniums.
Dit is natuurlijk maar een luxe/extra.. hoef je niet je uiteindelijk besluit op te baseren :)

-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net

Pagina: 1