een_madcat schreef op 02 juli 2004 @ 13:33:
@ femme
1)
okey, dus dan blijft athlon MP, Opteron en Xeon over
waarvan MP, al redelijk verouderd is, en de Opteron en Xeon vrij duur is.
ik had van iemand gehoord dat hij een athlon MP had, waarbij 2 CPU's nodig waren om het ding uberhaubt te kunnen starten.
Nope. Het is zelfs zo dat bij de Athlon MP de twee FSB'en onafhankelijk van elkaar zijn, er hoeft niet eens eer terminator op de tweede socket

Het leek mij wel een goed plan om een dual mobo te kopen, en eerst 1 cpu + 1GB geheugen erbij te kopen... en een halfjaartje of jaartje later het te verdubbelen.
zodat ik 2 keer plezier heb.. alleen dat het wel een probleem worden om een CPU te vinden met hetzelfde type nummer enzo.. omdat het vat wel weer gereviewed is.
Wel leuk, maar economisch erg onverantwoord- nu betaal je extra voor een dual platform (duurdere mobo, duurder CPU, duurder (registered) RAM), terwijl je er geen meerwaarde aan hebt op dit moment. Over een jaar koop je een op dat moment tragere CPU erbij met nog steeds overdure RAM. Je zou voor dat geld bijna beter nu een single systeem kunnen kopen met zelfde specs als je enkele-CPU-in-dual config en dan over 6 maanden gelijk CPU, mobo en RAM vervangen door dual systeem. En dan kun je nog je single setje doorverkopen en dat geld opzuipen (of andere onderdelen mee kopen)
Voor Opteron en Athlon64FX is dat (vooralsnog) verplicht. Met de komst van So939 komt daar verandering in, maar op dit moment moet het sowieso.
3) welk mobo heb je bij die configuratie?
140 is toch 1400Mhz, welke snelheid heeft dit ten opzichte van een singel AMD 64 van bijvoorbeeld 2Ghz (Athlon64 3000+) maakt het echt veel uit, of is een snellere singel CPU net zo snel.
Zie de (vele) benchmarks. Google doet wonderen.
4) ik zat er aan te denken om windows XP 64 te gebruiken, daarop is het ook mogelijk om gewone 32(/16?) bits software te gebruiken.
Ja. Maar de drivers nadrukkelijk niet

- en dat beperkt nogal de mogelijkheden (64b WinXp drivers zijn nog vrij dun bezaaid). Het is niet voor niets nog niet uitgekomen. Het is gewoon op betatest niveau, de kern doet het, maar alles daaromheen is volop in ontwikkeling...
maar deze kunnen waarschijnlijk maar op 1 CPU draaien.
Zorgt het OS er dan niet gewoon voor dat de complete windows op CPU 1 draaien en het programma dat je wilt draaien (en dus 90% cpu power nodig heeft), bijvoorbeeld een spel, op CPU2..
want ik neem aan dat een gewoon x86 programma niet gelevelt kan worden over de 2 cpu's
Zie Abbadon's eerste opmerking hierboven. Ik heb als ik deze vraag lees ook zeer sterk de indruk dat je je veel te weinig verdiept hebt in de materie
SMP staat volkomen los van 64b extensies. Wat je hier omschrijft is namelijk de vraag omtrent hoe een OS bij een SMP systeem omgaat met (al dan niet single-threaded) applicatie over de CPU verdelen. Daar is meer dan genoeg over te vinden, graag je dus daarin inlezen. Het is iig offtopic hier...
@ legion
dank je, ik zal dat eens iets meer in de gaten gaan houden, ik dacht trouwens dat de FX en Opteron eerst hetzelfde waren... het is al weer een tijdje geleden dat ik actief hardware bij hield... (lees 3 jaar geleden... werkt nog met een AMD 1GHz TB)
Kom dan niet aan in je topicstart met dat andere topics niets toevoegen, dingen als dit staan er zeer uitgebreid in besproken, en anders is het gewoon in de relevante T.net frontpageartikelen te vinden, zo niet in vrijwel elk ander review van het Athlon64 platform

@ Abbadon
dat is ook de reden waarom ik een toppic open hierover, het nadeel van GoT is dat de informatie over teveel threads zit verspreid en in de threads ondanks het modereren ook vrij veel 'spam' in zit van mensen die zitten op te scheppen over hun systeem of spelfouten van een ander zitten te verbeteren.
Het lezen van een thread met 40 pagina's waar maar 10 nuttige posts in zitten is nu niet bepaald handig.
Dat is de kunst van het zoeken. Alle 2000+ pagina's van een topic doorlezen is idd nauwelijks te doen, maar wat dacht je van dmv Ctrl-F binnen de pagina zoeken. Of gewoon de links in de topicstart van
[rml][ Discussie] AMD Athlon 64 & Opteron - Deel 5[/rml] volgen, daar staat het allemaal zeer handzaam en duidelijk uitgelegd. Die links staan er niet voor niets, ze zijn er om te zorgen dat iedereen zich in kan lezen en dus op gelijke niveau discussieren. Dat heb jij klaarblijkelijk niet gedaan, wat dan ook verklaart waarom je weinig uit de topics haalt. Dat is niet de schuld van de topic...
geen windows systeem voor AMD 64 ? (neem aan dat je *ix/bsd draait) hoe zit het dan met windows XP 64, ik dacht dat deze speciaal voor de AMD 64 was gemaakt.
WinXP64 is nog niet uitgebracht. Er is een betaversie te krijgen, maar die is dus niet 'af'. Dat neemt niet weg dat je een 'gewone' 32b Windows versie op een Athlon64 bak kunt draaien (dat doen de meesten...), maar zeker bij een dual opteron wil je eigenlijk een goed geoptimaliseerd systeem (de NUMA SMP techniek werkt flink anders dan de 'gewone' shared bus techniek van de Intel P3 of Xeon SMP). Dat betekent dat je dus aangewezen bent op de wel volledig werkende OSsen ervoor (verschillende Linux distro's, xBSD en iirc ook nog Solaris (maar pin me niet op dat laatste vast)), of je moet genoegen nemen met een beta-release met alle risico's vandien.
ik zie trouwens op je bakSpecificatiePagina dat je een xeon draait, en geen AMD 64.. maargoed.
Dus

Abbadon heeft iig wel zich goed ingelezen. Ik draai hier ook maar op een Celeron Tualatin, maar dat betekent niet dat ik geen Athlon64 bakken van dichtbij gezien heb

Wat ik nog wel graag zou willen weten is welk moederboard jullie gebruiken, want van de reviews die ik zo links en rechts lees... is dat het best tegenvalt om het systeem een beetje stabiel te krijgen. ik kan begrijpen dat er een goede voeding voor nodig is. maar waar kan de instabiliteit vandaan komen?
Simpel. 95% van de instabiliteit komt van mensen die de geteste geheugenlijsten negeren. Als je koopt wat je mobofabricant getest heeft, heb je recht op een stabiel systeem. Negeer je die lijsten? Eigen schuld.
En verder is er natuurlijk ook dat mensen een beta-OS gebruiken (WinXP64). Als je betatestniveau gebruikt kun je ook niet 100% stabiliteit verwachten.
ik las op tweakers ook laatst dat er nog wat fouten zijn gevonden in de opteon chipset, dat is ook weer een reden om aan te nemen dat de opteon eigenlijk maar een beta chip is en dus nog iets te voorbaarig is om deze voor de komende 2 jaar te gaan gebruiken.
Als je goed leest vind je dergelijke fouten bij IEDERE chip (ja, ook de Xeon). Bij de Opteron is iig nieuwe microcode gelijk uitgebracht om de fout te voorkomen. Dat stond overigens OOK in dat artikel. Lezen is een vak. Op basis van onvolledig gelezen artikels veel te verstrekkende (en eenzijdige) conclusies trekken is gewoon dom