Marktaandeel in digicams van verschillende merken

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Matched: marktaandeel
Ik vroeg mij al een tijdje af hoe het zit met de marktaandeel van de verschillende merken Digicams. Alle bedrijven switchten voor consumers de afgelopen jaren om naar digitaal ipv 35 mm analoog of APS (bah), en ik denk dat anno 2003/2004 je wel gerust kunt stellen dat die twee type camera's geheel ondergesneeuwd zijn door de digitale markt.

Ik heb met google o.a. dit artikel op dpreview gevonden en ik verbaas mij erover dat namen als Nikon (met de populaire Coolpix serie) en Minolta (met de Dimage serie) niet in de top 5 staan.
Olympus, Sony Corp, Canon and Fujifilm are fiercely competing to win the lion's share of the global digital camera market, with each company holding a share of around 20%.
Dus ik ben wel benieuwd naar wat kwantitatieve cijfers over de verschillende marktaandelen - ook benieuwd naar de aandelen in verschillende segmenten.

:Y)

[ Voor 12% gewijzigd door Stereotomy op 02-07-2004 01:15 ]

Alors.

Verwijderd

Geen matches
Stereotomy schreef op 02 juli 2004 @ 01:13:
Ik heb met google o.a. dit artikel op dpreview gevonden en ik verbaas mij erover dat namen als Nikon (met de populaire Coolpix serie) en Minolta (met de Dimage serie) niet in de top 5 staan.
At the top five manufacturers, including Nikon Corp, operating profits in their digital-camera-related divisions skyrocketed 130% in fiscal 2002.
Zitten dus blijkbaar wel in de top 5... nl nummer 5 :)

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-01 15:13

BaRF

bijna kerst

Geen matches
dat artikel is wel van meer dan een jaar geleden, maar volgens mij is het nog redelijk gelijk :) Wij verkopen camera's en eigenlijk zijn een paar van de zinnen die je het meest hoort:

1) "Wij hebben een Sony tv/camcorder dus wij willen ook een Sony fotocamera."
2) "Vrienden van ons hebben een Canon, dat lijkt ons ook wel wat."
3) "We hebben nu een oude Olympus en we willen digitaal ook een Olympus."

Echt :Y)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Geen matches
BaRF schreef op 02 juli 2004 @ 07:41:
dat artikel is wel van meer dan een jaar geleden, maar volgens mij is het nog redelijk gelijk :) Wij verkopen camera's en eigenlijk zijn een paar van de zinnen die je het meest hoort:

2) "Vrienden van ons hebben een Canon, dat lijkt ons ook wel wat."
3) "We hebben nu een oude Olympus en we willen digitaal ook een Olympus."

Echt :Y)
Idd erg he.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Nouja, zo werkt het wel ja :) Op consumergebied zijn Sony en Canon de grootsten.

Een stukje over 2003:
The digital camera market remains very competitive. The top five worldwide market leaders in 2003 are expected to be Canon, Sony, Olympus, Fuji, and Kodak. The combined worldwide unit market share of these companies is currently almost 75%. These companies are expected to remain in the top five through 2004, although their individual positions may change.
link

Veel mensen baseren keuze niet op zorgvuldig onderzoek en afwegen, maar op marketingpraat, 'vrienden/familie-ervaringen' en idd wat BaRF zegt: 'dit of dat al van $merk, dan ook $digicam van $merk' :)

edit: nog een interessant stuk over het digicam-marktaandeel van verschillende merken, volgens mij zit Sony bij de consumenten nu op 25%, Canon op net iets minder, en daarna Fuji, Kodak, Olympus, Nikon, en de rest :)

[ Voor 17% gewijzigd door Remy op 02-07-2004 10:56 ]

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Geen matches
Je hebt hier verschillende krachten aan het werk.

Sony bijvoorbeeld is een sterk merk door klein formaat, 'looks' van de camera, en lange batterijduur. Vergeet niet, hoe de camera eruit ziet is heel belangrijk voor veel mensen.

Canon is altijd wel een grote speler geweest qua kwaliteit en uiterlijk. De cameras van Nikon zijn niet zo aansprekend voor de consumenten dan de concurrenten doordat de looks toch een beetje tegenvallen. Bovendien zien veel mensen toch Nikon als een merk voor meer ervaren mensen cq professionals. Zelfde geldt voor de minolta, maar die hebben nooit echt goed de voeten in de aarde gehad, mede door een kleiner lenzen assortiment bij de SLR markt.

• Stereotomy
  • Niet online
Geen matches
Kijk eens wat ik hier vind:
Camera-Digital Still/Portable Total $3,823,124,000
1 Sony
2 Canon
3 Olympus
4 Kodak
5 Nikon
Top Five Brands 70.2%
6 Fuji
7 Hewlett Packard
8 Other
9 Minolta
10 Vivitar
Top Ten Brands 89.4%
Voor 2003 de marktaandelen. Klik hier Als Minolta fan ben ik toch wel teleurgesteld over hun positie. De merger met Konica zal ze niet de top 5 inbrengen. :)

<offtopic>

Gelukkig nog wel op nr. 1 bij de kopieermachines. :+

</offtopic>

[ Voor 26% gewijzigd door Stereotomy op 02-07-2004 11:18 ]

Alors.

• Stereotomy
  • Niet online
Geen matches
Nieuwe cijfers available. :)
An AP article talks about Kodak's surge in market share in the last year [2003-2004]. Here's a look at the number of cameras shipped in the first half of the year in the US market:

1. Sony - 21.5% market share (trending down) - 1.73 million cameras
2. Kodak - 18.3% market share (trending up) - 1.47 million cameras
3. Canon - 14.7% market share
4. Olympus - 11.8% market share
5. Fuji - 8.7% market share
6. HP - 7% market share
7. Nikon - 5.7% market share (this really surprises me, given how many Nikons I see in the real world)
Van http://www.dcresource.com

Wat mij opvalt: Kodak doet het enorm goed. Canon had ik echter wel op de 2e plaats verwacht. Olympus is de grote verliezer van dit rijtje. HP doet het relatief ook goed, Nikon is idd wat minder dan ik zou hebben verwacht, en het ergste: Minolta is nergens te bekennen. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Stereotomy op 10-08-2004 11:03 ]

Alors.

Verwijderd

Geen matches
Ik vind het nog steeds grappig om van mensen te horen: "Heb jij een Sony?!?! Het enige echte camera-merk is toch Canon ?" (Ik heb dus een F717.)

Tja... fabrikanten springen gewoon in zo'n markt. Als Philips met een spiegelreflex wil uitkomen, doen ze dat. Ze beginnen echt niet vooraan in de markt, zoals Canon 6 jaar geleden. Philips begint met hun onderzoek waar de 300D en D70 ophouden... Als Philips een digitale spiegelreflex wil uitbrengen met Canon lensmount of Nikon lensmount, dan kopen ze de licenties op die lensmount wel, en dan komt die camera er. En geloof maar dat hij goed zal zijn. (Goed, als in: presterend naar de prijs die hij kost.)

Sony's kleine digicams doen niet echt onder voor die van Canon. Ik vind bijvoorbeeld de Canon A60/70/75/80 ONTZETTEND traag met auto-focussen; de Sony's zijn veel sneller.

(Niet dat Sony nu heilig is omdat ik er zelf een heb, als ik mijn F717 kon wegdoen voor een 10D, of zelfs "maar" een D70, dan gebeurde het meteen :Y) Ik vind het alleen grappig dat een "niet-camera-merk" zo hard meedoet op de consumentenmarkt tussen de "grote jongens".)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2004 12:31 ]

Verwijderd

Geen matches
Tja, veel mensen proberen in zo'n geval ook wat interessants te zeggen met hun geringe kennis. Beste wat je kan doen is glimlachen en niet al te hard de mensen op hun onweten wijzen.

Sony heeft al heel lang ervaring met digitale imaging vanuit de video camera's. De fabrikanten zoals Canon en Nikon hebben heel veel ervaring met traditionele fotografie en optiek en weten dus ook hoe je om moet gaan met kleuren intepretaties(bijv. asferische glazen). Fuji heeft daar ook veel ervaring mee in het veld van de films maar heeft nog steeds heel veel moeite moet een goede CCD ontwikkelen.

Sony loopt zo goed omdat het heel erg bekend is met electronica en heeft heel veel ervaring met design en miniaturisatie. De meeste mensen kopen een camera voor de looks en grootte, net als een GSM. Dit is voor veel mensen veel belangrijker.

Verwijderd

Geen matches
Ach, uitbesteden.

Sony maakt haar sensoren zelf, maar niet de lenzen. (Die worden door Zeiss gemaakt, de goedkopere lenzen door een andere fabrikant, maar ik weet niet welke.) Veel camerafabrikanten gebruiken ook de CCD's van Sony. (Canon ook? Dat weet ik niet. Minolta heeft wel verschillende camera's met Sony CCD's, sommigen hebben zelfs Memorysticks.)

Sony laat de lenzen maken bij Zeiss. (En hun goedkopere lenzen bij een andere fabrikant)
Panasonic laat lenzen maken door Leica.
Kodak door Kreuznach/Schneider.
Nikon laat ze maken door Nikkor (waar Nikon volgens mij een aandeel in heeft).
Canon is volgens mij een van de weinigen, misschien de enige die hun lenzen zelf maken.

Sommige merken (Kodak) gebruiken bodies van andere fabrikanten. (Van Nikon, dacht ik.)

Het hangt allemaal in elkaar, en er is volgens mij geen "echt" camera-merk meer. Als het moe, kan volgens mij elk zichzelf respecterend bedrijf met genoeg ervaring op elektronica/imaging gebied goede camera's maken.... ook Daewoo en Philips bijvoorbeeld. Alleen, ben je bekend/gerespecteerd genoeg in de camera/imaging wereld om ertussen te komen? Sony is dat wel bij de consumenten, maar ook met een erg goede spiegelreflex zouden ze weinig kans maken bij de profs; wat de boer niet kent, vreet-ie niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2004 13:13 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-01 11:36

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Geen matches
Verwijderd schreef op 10 augustus 2004 @ 13:00:
Sony loopt zo goed omdat het heel erg bekend is met electronica en heeft heel veel ervaring met design en miniaturisatie. De meeste mensen kopen een camera voor de looks en grootte, net als een GSM. Dit is voor veel mensen veel belangrijker.
En vergeet niet de marketing waar Sony heel erg veel in investeert en erg goed in is.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Stereotomy
  • Niet online
Geen matches
Alleen, ben je bekend/gerespecteerd genoeg in de camera/imaging wereld om ertussen te komen? Sony is dat wel bij de consumenten, maar ook met een erg goede spiegelreflex zouden ze weinig kans maken bij de profs; wat de boer niet kent, vreet-ie niet.
Als ik iemand was die bij Sony de strategie zou moeten bepalen, zou ik daar over een paar jaar zeker een DSLR op de markt gooien. Camera's hebben als geen andere gadget/elektronisch gebruiksvoorwerp merkenbinding met hun klanten. Begin je met een point n shoot van een bepaald merk, zul je doorgroeien binnen dat merk (als je wil doorgroeien tenminste). Koopt een prosumer van dat merk, en daarna wellicht de DSLR.

Aangezien Sony geen analoge dingen heeft gemaakt, en nu een enorme fanbase heeft (jaarlijks 20% van de digicammers), en een goede prosumer lineup heeft, lijkt het me alleen logisch dat Sony zich uiteindelijk wel in DSLR gaat storten.

Alors.

Verwijderd

Geen matches
Maar of ik die dan zal aanschaffen, weet ik niet :)

Ik vind bijvoorbeeld de Canon 10D heel mooi. Een opvolger van die camera kan best ooit "mijn" camera worden. (Of een opvolger van de D70, of van de D2h ofzo). Valt het op dat ik niet merkgebonden ben? :P (Als ik een DSLR zou kopen, moet ik al bijna wel vanwege de lenzen. Dat wordt dus een lang te overwegen aaschaf.)

Als Sony met een DSLR uitkomt, moet die al bijna een Nikon/Canon/Pentax lensmount hebben, omdat Sony zelf geen lenzen heeft, en de bovenstaande 3 zijn toch voor zover ik weet degenen met het grootste assortiment.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Geen matches
Verwijderd schreef op 10 augustus 2004 @ 13:13:
Veel camerafabrikanten gebruiken ook de CCD's van Sony. (Canon ook? Dat weet ik niet. Minolta heeft wel verschillende camera's met Sony CCD's, sommigen hebben zelfs Memorysticks.)
Ik heb laatst ergens gelezen dat in de Nikon D70 ook een Sony CCD zat, dat zou dan nog weer een top5 merk zijn dat iets van Sony gebruikt.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Geen matches
Vind de cijfers eigenlijk wel logisch, Canon en Sony hebben gruwelijk veel reclames, terwijl je van Olympus of Nikon nauwelijks iets ziet/hoort/merkt.
In fotografie magazines natuurlijk wel maar dat is anders :) De eerste reclamecampagne van Olympus die ik gemerkt heb is met die bushokjes-posters.

• Stereotomy
  • Niet online
Geen matches
Taro schreef op 10 augustus 2004 @ 13:28:
[...]

Ik heb laatst ergens gelezen dat in de Nikon D70 ook een Sony CCD zat, dat zou dan nog weer een top5 merk zijn dat iets van Sony gebruikt.
En wat dacht je van het LCD scherm? De hele PDA wereld gebruikt op het moment transflectieve schermen van Sony, en de eerste transflectieve schermen op camera's zijn alweer gesignaleerd. Ik denk dat er een grote kans is dat de huidige LCD's ook door Sony wordt gemaakt.

Daarnaast, en lichtelijk offtopic, vind ik het wel leuk om te zien dat vrijwel de volledige top 10 aan camera merken door Japanse bedrijven wordt ingenomen, Pentax en HP uitgezonderd.

Alors.

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:36
Geen matches
Stereotomy schreef op 02 juli 2004 @ 11:16:
Als Minolta fan ben ik toch wel teleurgesteld over hun positie. De merger met Konica zal ze niet de top 5 inbrengen. :)
Ach, ze besteden gewoon meer geld aan de camera ipv aan reclame ;)

Wat me trouwens wel aardig lijkt, is een lijstje van meest verkochte cameramerken, met daarachter de totale reclameuitgaven (eventueel gedeelt door het aantal verkochte camera's)

-

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Geen matches
De cijfertjes kloppen wel. Canon had ik vanwege hun marketing (reclame, sponsering van de UEFA e.d.) wel hoger verwacht.

De cijfers komen ook wel overeen met de digicams zoals ze in de reclamefoldertjes zijn terug te vinden. * Woudloper heeft ze de laatste tijd een beetje doorgelezen en in de gaten gehouden en daar zie je Canon en Nikon niet heel erg vaak in terugkomen. Je ziet daar naar mijn mening veel vaker: Sony, Olympus en HP terugkomen. Waarschijnlijk hebben deze drie betere afspraken met de tussenleveranciers voor wat betreft de reclame van hun producten in foldertjes...

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Geen matches
Woudloper schreef op 11 augustus 2004 @ 08:35:
De cijfertjes kloppen wel. Canon had ik vanwege hun marketing (reclame, sponsering van de UEFA e.d.) wel hoger verwacht.

De cijfers komen ook wel overeen met de digicams zoals ze in de reclamefoldertjes zijn terug te vinden. * Woudloper heeft ze de laatste tijd een beetje doorgelezen en in de gaten gehouden en daar zie je Canon en Nikon niet heel erg vaak in terugkomen. Je ziet daar naar mijn mening veel vaker: Sony, Olympus en HP terugkomen. Waarschijnlijk hebben deze drie betere afspraken met de tussenleveranciers voor wat betreft de reclame van hun producten in foldertjes...
IMHO kan je Olympus en Canon beter omdraaien :)

• Stereotomy
  • Niet online
Geen matches
The digital camera market has turned into a dead heat, with Kodak virtually tied for the top spot with perennial sales leader Sony, according to an IDC report.

The research firm's survey of third-quarter U.S. camera sales, released on Friday, found that Sony sold 1 million units to command 20 percent of the market. Kodak shifted only 10,000 fewer, to grab 19.8 percent of the market.

Canon was third, moving 800,000 units for a 16-percent market share, followed by Olympus, with sales of 600,000 and market share of 12 percent.
van:

CNet

Gaat dus lekker met Kodak in de VS....

[ Voor 3% gewijzigd door Stereotomy op 19-11-2004 21:25 ]

Alors.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Geen matches
Klopt, maar Kodak heeft dan ook wat veranderingen ondergaan de laatste tijd. Zo hebben ze een hoge pief uit het film-tijdperk vervangen door een gast (ik dacht afkomstig van HP) die zich wat beter thuisvoelt in de digitale wereld. En zo te zien begint dat nu vruchten af te werpen. Mocht ook wel, want de overgang van Kodak van de analoge fotografie naar de digitale fotografie was nou niet bepaald een voorbeeld van geslaagde productinnovatie en aanpassing aan een nieuwe situatie ;)

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Geen matches
Sony fabriceert veel van de ccd's die je in de digicams tegenkomt. Ondermeer de ccd uit alle nu bestaande 8mp prosumers, komt uit de stal van Sony. De ccd in de D70/D100/*istD/*istDS is ook van sony. Canon fabriceert zijn eigen cmos-beeldsensors. De laatste ccd die zij gebruikten in een slr (De 1D) was van Panasonic, die ook een groot deel van de markt in handen heeft.
Saillant detail: Contax heeft kort een digitale slr met fullframe 6MP sensor van Philips op de markt gehad, helaas vanwege slechte prestaties heeft deze camera nooit zoden aan de dijk kunnen zetten qua verkoop. Na een korte periode is de productie ook stil gezet.
Jammer dat de Nikons nu geen fullframe 6MP ccd van Philips hebben, ik denk dat veel Nikonians daar blij mee geweest zouden zijn.

Dat kodak zijn body's voor slr's elders vandaan haalt (Nikon en Sigma) wil niet zeggen dat je niet meer van aparte merken kunt spreken, de electronica is wel degelijk compleet anders.

• Stereotomy
  • Niet online
http://www.photographyblo...l_cameras_sold_in_russia/

In Rusland deze keer:
In the first quarter of 2005 supercompact models had the key role on digital cameras market, though there is а considerable amount of “amateur” devices in the structure of the market. About 50% of the market divided among “big five”: Canon (15.84%), Nikon (9.49%), Konica Minolta (8.25%), Olympus (7.12%) and Sony (7.12%). The share of leading suppliers is 47,82%of the market.
:?

Opvallend: Sony die wereldleider is/was staat maar op een schlemiele 7% marktaandeel, en Konica Minolta die niet eens in de top 10 van wereldwijde camerasales voorkomt, verassend genoeg, hier op nummer 3 met 8.25%

Wat me persoonlijk nog opvalt is dat in Oekraine waar ik regelmatig kom, Olympus echt Tha Brand is. Je hebt echt een kast vol Olympussen en dan nog wat plankjes voor de andere merken in de andere vitrines. ;) Maar blijkbaar is dat in Rusland weer anders.

Bij de film doet Konica het goed in Oekraine, wordt daar meer geadverteerd en verkocht dan Kodak en Fuji.

[ Voor 3% gewijzigd door Stereotomy op 08-06-2005 22:44 ]

Alors.

Verwijderd

Geen matches
Die cijfers zijn wel enkel van de US, op wereldniveau staat kodak op de 3de of 4de plaats.
Wou het gewoon even zeggen aangezien mensen hier verschieten van het feit dat kodak op de 2de plaats staat. In amerika is Kodak zelfs nu nummer 1, op vlak van digicams dan wel te verstaan.

edit:
hier staan cijfers van 2004:
http://blogs.zdnet.com/ITFacts/?p=7780
Canon - 17.1%, Sony - 16.7%, Kodak - 11.8%

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2005 11:05 ]

• Stereotomy
  • Niet online
Geen matches
http://news.zdnet.com/2100-1040_22-5671205.html?tag=nl
Once-expensive specialty items largely used by professional photographers, digital SLRs turned into a consumer item last year with the introduction of sub-$1,000 models such as Canon's Digital Rebel.

Canon's aggressive pricing and marketing for SLRs gave the company the overall lead and helped make SLRs the hot new market in digital imaging, Chute said.

"It was just a matter of price point and promoting the heck out of them," he said. "We'll probably see $500 SLRs by the end of the year."

Growth in SLR models mainly came at the expense of high-end "prosumer" cameras with big zoom lenses and high resolution, a category Chute expects to all but evaporate. "I'd be surprised if we see any of those introduced this year," he said.
500 USD DSLR's, zegt die gast van Canon, voor het eind van het jaar. :D Wat ook leuk is dat ie de prosumer camera's in rook ziet opgaan, en dat Samsung nu gewoon die 8 megapixel bakbeest op de markt brengt. Gaat denk ik een flop worden ivm slechte kwaliteit beelden uit de sensor.

Alors.

• mosymuis
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-01 19:39
Geen matches
BaRF schreef op vrijdag 02 juli 2004 @ 07:41:

Niet zo heel vreemd; ik heb bijvoorbeeld mede voor een Canon camera gekozen omdat ik daarmee zeker direct zou kunnen printen naar mijn Canon PIXMA printer, wat ook prima werkt nu. Met mijn oude Sony Cybershot was daar geen beweging in te krijgen. Als je soortgelijke producten van hetzelfde merk koopt, werkt het vaak wel/beter.

[ Voor 13% gewijzigd door mosymuis op 09-06-2005 17:03 ]

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Geen matches
Ik snap dan alleen niet wat een Sony tv of camcorder voor compatibiliteitsproblemen zou kunnen geven met een fotocamera.. :?

• mosymuis
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-01 19:39
Geen matches
Mss gebruikt de camcorder soortgelijke accu's of opladers als de camera? Wellicht zijn de menu's en/of software vergelijkbaar, en daardoor gemakkelijker aan te leren?

En daarbij bestaat er nog zoiets als "merktrouw", als de Sony TV altijd goed heeft gepresteerd, uitgebreide documentatie heeft gehad of whatever, ben je sneller geneigd andere apperatuur ook van Sony te kopen, zelfs al hebben ze weinig met elkaar van doen.

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Geen matches
Je hebt gelijk, zulk soort mensen bestaan nou eenmaal. Ik vind het alleen wel jammer dat mensen op die manier naar een fotocamera gaan zoeken. Dat ik bijv. een Samsung DVD speler heb die het erg goed doet wil niet zeggen dat al hun fotocamera's dan meteen goed zijn. Het is gewoon een hele ander tak van de markt. Veelal kijken zulk soort mensen ook niet eens goed naar de alternatieven van andere merken die misschien beter zijn (en in vergelijking met een Sony meestal voor een stuk minder geld).
Pagina: 1