Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

RPM uitlezen via Revoltek Fancontroller

Pagina: 1
Acties:

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 19:47
Hallo Mede Tweakers

Ik ben niet echt een held op het gebied van electronica, dus vandaar deze vraag.
Ik heb een Revoltek Fancontroller met daarop 3 fans aangesloten:

1) HDD Fan zonder een RPM signaal
2) Casefan met RPM signaal en Cold Cathode
3) CPU fan met RPM signaal

Als ik de fans direct op mijn ASUS 7n8xe Deluxe aansluit leest hij prima de RPM uit. Via mijn fancontroller doen ze dit niet, opzich logisch aangezien er geen signaal van de fancontroller terug gaat naar het MOBO.

Hoe kan ik deze gegevens "terug sturen" naar mijn moederbord? Met behulp van kabeltjes e.d.?

Greetz Mark

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Het gele draadje word de RPM uitgelezen. Als je deze wilt uitlezen van beide fans zul je handmatig een kabeltje moeten leggen naar de juiste pin op je moederbord. Dan vastsolderen of ze vastmaken in een standaard connector voor een fan :)

Raku

• markweb4871
Simulated Zero schreef op 01 juli 2004 @ 23:23:
Het gele draadje word de RPM uitgelezen. Als je deze wilt uitlezen van beide fans zul je handmatig een kabeltje moeten leggen naar de juiste pin op je moederbord. Dan vastsolderen of ze vastmaken in een standaard connector voor een fan :)
Ok, dus alleen het gele kabeltje aansluiten op het moederbord. Heb ik dan ook kans dat bij de processor de bios ingrijpt op het toerental?

Als ik nu idle is het RPM lager, dit wordt door de bios aangestuurd. Is er meer load dan gaat de RPM omhoog. Momenteel kan dit niet omdat ik heb nu bestuur via de Fancontroller.

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

markweb4 schreef op 01 juli 2004 @ 23:28:
[...]

Ok, dus alleen het gele kabeltje aansluiten op het moederbord. Heb ik dan ook kans dat bij de processor de bios ingrijpt op het toerental?

Als ik nu idle is het RPM lager, dit wordt door de bios aangestuurd. Is er meer load dan gaat de RPM omhoog. Momenteel kan dit niet omdat ik heb nu bestuur via de Fancontroller.
Nee , want de voedingsspanning word door je fancontroller geregeld , niet door je moederbord :)

Raku

• markweb4871
Ok bedankt, dan ga ik asap ff 3pin aansluitingkjes kopen. (En 1 kabeltje gebruiken natuurlijk ;) )

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:56

SA007

Moderator Tweaking
Koop dan 1 pin aansluitingen, wat goedkoper :P, moet je wel opletten dat je de goede op de pinnen aansluit... ;)

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 13:13
SA007 schreef op 02 juli 2004 @ 00:41:
Koop dan 1 pin aansluitingen, wat goedkoper :P, moet je wel opletten dat je de goede op de pinnen aansluit... ;)
Hij heeft 3 fans en 3x1=3 :D

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 09:57
is je controller PWM gestuurd of op de conventionele manier? als deze PWM (digitaal) gestuurd is, dan kun je geen toerentallen uitlezen...........

• jorritv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-10 22:29
Gr0wLiThE schreef op 02 juli 2004 @ 11:27:
[...]

Hij heeft 3 fans en 3x1=3 :D
Knap hoor 2 fans met RPM, dus zowiezo maar 2.

maar hoe wil je met 1 3pins connector de draadjes aansluiten op 2 verschillende plekken op het moederbord?

Verwijderd

LiquidSmoke schreef op 02 juli 2004 @ 12:26:
is je controller PWM gestuurd of op de conventionele manier? als deze PWM (digitaal) gestuurd is, dan kun je geen toerentallen uitlezen...........
Er zijn wel manieren om dat te laten werken. Ik denk dat als je standaard 1 volt op de voeding van de fan zet en daarbovenop het PWM signaal. Het 1 of 5 volt RPM signaal versterk je met een transistor.

Ik wil wel een tekening attatchen maar kan dat niet. :(

• Fernoráto
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-11 09:28
foutje

[ Voor 94% gewijzigd door Fernoráto op 19-08-2004 22:39 ]

Pagina: 1